• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

XVB - VTmB - zwakstroom

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Mag je XVB of VTmB gebruiken om zwakstroom (12V) door je huis te leggen?
Technisch uiteraard geen probleem, maar mag dat van het AREI?
Lijkt ook raar met dan de bruine en blauwe kleur van draden.
Je hebt van die 'luidsprekerdraad' in rood-zwart, maar die is dan niet dubbel afgeschermd ..
 
Lid geworden
10 jan 2020
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
XVB is toegestaan

vtmb ben ik niet zeker (soepele verlengkabel, eventueel met eindhulzen?)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
AREI gaat niet over zeer lage spanning. 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Een 12 volt transfo van 300 watt (halogeen) geeft nochtans 25 ampère.
Een slechte keuze van bedrading kan daar toch brand veroorzaken ?

Ik veronderstel dat alleszins geen draden zwakstroom mogen gecombineerd worden met draden laagspanning in één kabel ?

Mogen kabels van zwakstroom in dezelfde buis met kabels van laagspanning ?
Bv kabels in een wachtbuis naar een draaihekken.

In een verdeeldoos waar een transfo in zit zal alleszins zowel een kabel zwakstroom als een kabel laagspanning binnenkomen ..

Wanneer kabels zwakstroom (pir detectoren) langere afstand parallel naast een kabel laagspanning (verstralers) liggen, is er een aangewezen afstand om interferentie te vermijden, bv 10 cm ?
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Aan de installateurs hier, wat soort kabel gebruikt men zoal in een huis om zwakstroom te transporteren, bv van een 12 volt voeding ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
hoeveel A gaat er door ? 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Misschien in de plaats van de term 'zwakstroom' de juiste term gebruiken: 'ZLVS (zeer lage veiligheidsspanning)', dat maakt het verhaal duidelijker. Zoals je zelf al aanhaalt gaan er bij een zeer lage spanning typisch hogere stromen lopen.
Een 12 volt transfo van 300 watt (halogeen) geeft nochtans 25 ampère.
Een slechte keuze van bedrading kan daar toch brand veroorzaken ?

Klopt. Het hangt ook af van de lengte van de bedrading. Gebruik een draadcalculator.
Ik veronderstel dat alleszins geen draden zwakstroom  ZLVS mogen gecombineerd worden met draden laagspanning in één kabel ?

Inderdaad dat mag niet.
Mogen kabels van zwakstroom  ZLVS in dezelfde buis met kabels van laagspanning ?
Bv kabels in een wachtbuis naar een draaihekken.

Ja, indien beide kabels dubbel geisoleerd zijn.
In een verdeeldoos waar een transfo in zit zal alleszins zowel een kabel zwakstroom  ZLVS als een kabel laagspanning binnenkomen ..

Is geen probleem zolang beide kabels dubbel geisoleerd zijn. Let erop dat er bij aansluitingen geen aparte aders 'bloot' liggen.
Wanneer kabels zwakstroom  ZLVS pir detectoren) langere afstand parallel naast een kabel laagspanning (verstralers) liggen, is er een aangewezen afstand om interferentie te vermijden, bv 10 cm ?

Niet nodig. Bij hoogfrequente signalen (bv netwerk) is in bepaalde afscherming aan te raden om interferentie te voorkomen, maar voor dit soort toepassingen totaal overbodig.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
5 A

't Is voor beveiligingcamera's.
Daar zijn kabels bij (gecombineerd met video/audio/voeding) maar ik meet als weerstand 16 ohm.
De camera met de verste afstand krijgt dan nog 8 volt (ipv 12) bij ingeschakelde IR (duisternis).
Het cameragedeelte blijft normaal werken (waarschijnlijk een interne spanningsregelaar van 5 volt) maar de stroom voor de IR-verlichting gaat van 300mA naar 100mA en dus zal het nachtzicht een stuk minder zijn.
Daarvoor zou ik H03VVH2 (2x0.75) er bij leggen om het spanningsverlies te beperken.

Maar ik moet ook van de geïnstalleerde transfo naar een centraal punt gaan en daartussen is de stroom dus 5A
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Bedankt, Teaser .. en ja, vanuit AREI perspectief is de correcte term  inderdaad ZLVS  
regular_smile.png

Daarmee zijn de meeste van mijn vragen beantwoord.

Maar stel dus dat je in een huis een 12V - 5A voeding moet sturen over 50m, wat is de typische kabel die je dan zou gebruiken ?

Oh ja, gewoon ter info, mijn meetresultaten (met 0.0175 ohm/m/mm² als soortelijke weerstand van koper) geven als draadsectie 0.1 mm² voor die kabels die courant bij beveiligingcamera's worden geleverd.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Bedankt Mario, maar secties berekenen is geen probleem voor mij.

De overblijvende vraag is gewoon welk TYPE kabel er meestal gebruikt wordt,
gewoon ne XVB, VTmB of iets anders ..
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Maakt weinig uit. Ik zou mijn overschotten XVB benutten.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
XVB mag je als type draad prima gebruiken.

Echter met een sectie van 2.5mm2 voor 12V en 5A ga je een hoge spanningsval krijgen bij 50m en ga je problemen krijgen vrees ik.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ik dacht men dan een kabel gebruikte die duidelijk opviel tegenover draden voor laagspanning.
Maar ok, dat is dan zelfs makkelijker.

En ja, ik had de berekening  bij die diameter nog niet gemaakt:

0.0175   /2.5   x 2   x 50   =   0.7 ohm

Dat wil zeggen, bij 5A een spanningsval van 3.5 volt.

De transfo zal dus op een andere plaats komen  
regular_smile.png
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan