• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

XVB in pvc of niet

keno_be

Nieuw Lid
Lid geworden
12 jan 2021
Berichten
66
Waarderingsscore
13
Punten
8
We hebben onze elektriciteit zelf vernieuwd (huis van 1935).

Eind deze maand komt de keurder.

Echter is me nog iets niet echt duidelijk... moeten XVB kabels die op een muur lopen (zoals het geval is in onze kelder + bergkot) nu in een PVC buis zitten of niet.
Als ik dit opzoek op Google, lees ik dat het niet moet, maar wij hebben van vrienden een boekje van EasyKit en daarin staat dat het wèl moet.

We hebben ook de zekeringskast verplaatst, wij moeten eerst een keuringsverslag hebben vooraleer Fluvius de meter wil verplaatsen en aansluiten.
Echter zit de aardingsonderbreker (die in orde is) op dit moment nog bij de oude zekeringskast (5 meter verder).

Mag dit voor de keuring zo blijven voorlopig? Uiteraard wel verbonden met de nieuwe kast door een 10mm2 kabel.
Omdat wij die aardingsonderbreker op dit moment niet kunnen verplaatsen, de oprit moet hiervoor open
(om de kabel te verleggen onder de grond naar de nieuwe locatie)
en we willen de aardingsonderbreker verplaatsen als we de oprit opendoen tesamen met de aansluiting van de nieuwe meterkast.

Maar dus nu voor de keuring kan/wil ik dit nog niet verplaatsen. Fluvius komt pas eind november.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
XVB moet in opbouw niet in een buis zitten. Het is vaak wel properder (ik gebruik voor de rechte stukken meestal wel een PVC-buis, maar geen bochten, dus daar ligt de kabel "bloot"), maar niet verplicht.

Locatie aardingsonderbreker lijkt me ook geen probleem te zijn.
 
Lid geworden
12 okt 2021
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Xvb moet niet in een buis

maar een kleine dlp goot of pvc buis is wel mooier van uitzicht

aardscheider maakt niet uit waar deze staat, zolang de keuring de aarding kunnen uitmeten is dit in orde
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan