• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

XPS + chape (zonder betonplaat)

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Waarderingsscore
12
Punten
8
hallo,
ik wil mijn woongedeelte gaan uitgraven in ons huis van 1960.
ik heb al enkele x gelezen dat een betonplaat niet echt nodig is indien er geen nieuwe muren bij geplaatst gaan worden, maar wil dit toch even zeker weten.

XPS 10 a 12cm met daarop chape van 6 a 8 cm, kan dit ? (XPS-chape)
of is een betonplaat - betonnetten bovenop de isolatie toch noodzakelijk ? (XPS-betonplaat-chape)

De huidige vloer ligt op volle grond en is niet verzakt.
Er zullen enkel 2 binnendeuren dichtgemetseld worden of met gyproc is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Er staat geen vloerverwarming op de planning, maar lucht-lucht.

Is een betonplaat van 10cm met betonnetten toch noodzakelijk ?

bedankt

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Normaal doen ze eerst de betonplaat en dan pas de isolatie en de chape.
Betonplaat kan idd achterwege gelaten worden.
Maar waarom isolatieplaten en dan nog eens isolatiechape ? Kan je gewoon volledig in isolatiechape doen.
Vvw... dan beter platen en gewone chape
Persoonlijk zou ik toch de vvw kringen plaatsen. Kan je achteraf altijd nog mee doen wat je wil. Ook naar herverkoop een +
Een warme vloer is voor mij persoonlijk iets waar ik altijd voor zou gaan.
Kan natuurlijk ook met kurk of parket.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.659
Punten
113
Betonplaat hoeft niet, zoals in veel topics wordt geadviseerd. Ik doe het persoonlijk liever wel, maar in jou situatie is er niets dat dat noodzakelijk lijkt te maken. Hou er wel rekening mee dat alle technische leidingwerk.weg kan gewerkt worden. Xps 12 cm vind ik te weinig. Als je vandaag al die moeite doet om te renoveren vind il dat je minimum de huidige E peil voor nieuwbouw moet behalen en liever nog E0. En dus zeker ook minimale isolatiewaarde die nieuwbouw vereist gebruiken om je iolatiediktes te bepalen. Je toekomstige huiswaarde en mogelijke extra belastingen die je vermijdt is daar zeer belangrijk.

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Waarderingsscore
12
Punten
8
Maar waarom isolatieplaten en dan nog eens isolatiechape ? Kan je gewoon volledig in isolatiechape doen.
geen isolatiechape. is XPS met gewone chape
Persoonlijk zou ik toch de vvw kringen plaatsen. Kan je achteraf altijd nog mee doen wat je wil. Ook naar herverkoop een +
Had ik ook al aan gedacht, maar als je het nadien niet gaat gebruiken is het ook weggegooid geld en tijd natuurlijk, maar wie weet, dan heb ik altijd nog de keuze.
Een warme vloer is voor mij persoonlijk iets waar ik altijd voor zou gaan.
Kan natuurlijk ook met kurk of parket.
klopt

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Waarderingsscore
12
Punten
8
Xps 12 cm vind ik te weinig.
dacht dat dit al redelijk was voor een oude woning :) Precies niet.
Als je vandaag al die moeite doet om te renoveren vind il dat je minimum de huidige E peil voor nieuwbouw moet behalen en liever nog E0. En dus zeker ook minimale isolatiewaarde die nieuwbouw vereist gebruiken om je iolatiediktes te bepalen.
aan de waardes van een nieuwbouw ga ik bij lange niet geraken, de buitengevel wordt niet geïsoleerd wegens te duur (vrijstaande woning dus veel buitenmuuroppervlakte). Misschien wel de spouwmuur 6cm met eps parels, maar daar ben ik nog niet 100% voor vanwege mogelijke vochtdoorslag.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Vochtdoorslag ?
Dan ben je slecht geïnformeerd.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.659
Punten
113
Xps 12 cm vind ik te weinig.
dacht dat dit al redelijk was voor een oude woning :) Precies niet.
Als je vandaag al die moeite doet om te renoveren vind il dat je minimum de huidige E peil voor nieuwbouw moet behalen en liever nog E0. En dus zeker ook minimale isolatiewaarde die nieuwbouw vereist gebruiken om je iolatiediktes te bepalen.
aan de waardes van een nieuwbouw ga ik bij lange niet geraken, de buitengevel wordt niet geïsoleerd wegens te duur (vrijstaande woning dus veel buitenmuuroppervlakte). Misschien wel de spouwmuur 6cm met eps parels, maar daar ben ik nog niet 100% voor vanwege mogelijke vochtdoorslag.
Puur energetisch en op korte termijn economisch is dat misschien wel genoeg hoor. Maar op lange termijn (decennia) vrees ik dat veel huidige renovaties niet gaan voldoen aan regelgeving en dus economische waarde. Maar dat is natuurlijk een.keuze die je maakt en de toekomst staat niet vast.

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Waarderingsscore
12
Punten
8
Vochtdoorslag ?
"mogelijke" vochtdoorslag :):)
Dit is 100% safe dus, nooit probleemgevallen gehad ?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Vochtdoorslag ?
"mogelijke" vochtdoorslag :):)
Dit is 100% safe dus, nooit probleemgevallen gehad ?
O ja, veel!
maar altijd omdat men slecht geadviseerd heeft of de voorwaarden voor na-isolatie niet gerespecteerd heeft.
Maar als de vw voldaan zijn, dan zou ik zeer zeker na isoleren in de spouw maar, en nu komt het…
altijd met hydrofuge op de slagregen kanten.
En parels zijn ook wat gevoeliger voor doorslag dan wol bv.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan