• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

WTW en sick building syndrome?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
:( Kleine opmerking van een probleemoplosser in de bouw.

Met betrekking tot WTW

Een flink aantal jaren terug is men in kantoorgebouwen het werkklimaat gaan verbeteren met moderne klimaatregelingsystemen. Ondertussen is men er wat voorzichtiger mee, omdat een van de mogelijke oorzaken van het sick building syndrome terug te voeren is naar de ventielatiebuizen voor deze systemen.

In de klimaatsystemen kan bacteriegroei zich voordoen, die niet bepaald gezond is.

Er schijnen bedrijven te zijn die dat dan weer kunnen/moeten oplossen.

Deze meneer staat er dus van te kijken dat nu opeens wegens energiemaatregelen de WTW zijn intrede doet in de prive-woningbouw, alsof men niks geleerd heeft.

Ook de vereniging Eigen Huis in NL kan zich niet helemaal vinden in de WTW, het binnenklimaat kan er zodanig op achteruitgaan dat mensen er ziek van worden. Daarbij levert t ongeveer een energiebesparing op die met 12 seconden minder douchen per dag ook bereikt wordt.

Graag meningen en visies van iedereen die t interesseert?

Wat die mogelijke bacteriëngroei betreft: is da ni vooral bij systemen met airco? Systemen die dus ook koelen en waarbij kondens gevormd kan worden (warme lucht afkoelen geeft kondensatie) wat dan inderdaad weer ideaal is voor bacteriën... Dit is de reden waarom ik persoonlijk wantrouwig blijf staan tov nen aardwarmtewisselaar (ook al hebben verschillende mensen mij al proberen overtuigen).

Maar balansventilatie met WTW koelt niet heh. De koele buitenlucht wordt opgewarmd wat juist het tegenovergestelde geeft van kondensvorming. Ja uwen afgezogen binnenlucht koelt daarbij wel af natuurlijk want die geeft z'n warmte af aan de verse buitenlucht (zonder daarmee in kontakt te komen). Maar die wordt dan ook naar buiten geblazen dus who cares?

In de zomer zou mischien wel het omgekeerde kunnen optreden (als het buiten warmer is dan binnen) maar de meeste hedendaagse toestellen hebben een bypass klep waardoor de warme lucht ni afgekoeld zal worden door de koudere binnenlucht. Bovendien is bij een korekt uitgevoerde balansventilatie de lengte van de kanalen beperkt waardoor in de zomer de mogelijkheid tot afkoelen en kondensvorming daarin serieus beperkt is (om ni te moeten zeggen zo goed als onbestaande).

Ik zeg wel: dezen uitleg geldt voor een balansventilatie zonder dat er nen aardwarmtewisselaar aan vooraf gekoppeld is in de verse lucht aanvoer heh. Want deze koelt in de zomer wel de lucht af van pakweg ne graad of 30 naar mischien een 20 tal graden waarbij de enige manier om kondens tegen te gaan een putteke is dat ge zelf regelmatig moet leegzuigen. Het eerste jaar gaat niemand dat vergeten, het jaar erop begint de meerderheid te denken 'waarom zit ik de moeite nog te doen, er komt amper iets uit als er al wat uitkomt' en het derde jaar doen ze't gewoonweg nimeer en wil ik ni weten wat er binnen een paar jaar allemaal mogelijk van vuiligheid in da condensputteke zit waarover ze hunne 'verse' lucht aanzuigen.

Hier zal mischien wel weer tegenin gegaan worden door voorstanders van nen AWW maar we verwijzen voor zaken zoals balansventilatie, isolatie en andere milieumaatregelen zo graag naar het buitenland waaronder ook vaak Nederland. Awel in Nederland hebben ze al veel langer ervaring met ventilatie en daar wordt nen AWW haast nooit toegepast. Bovendien geven de voorstanders ervan ook dikwijls gewoonweg toe dat ge de kost ervan er nooit zult uithalen...

Waarom het dan toch populair is in bepaalde kringen? Voor een paar graden meer koelte binnen in de zomer. Maar dan stel ik me wel de vraag of het werkelijk wel zo nuttig is aangezien in die kringen een fel doorgedreven isolatie en efficiënte zonnewering ook populair is en in veel gevallen die koelte zo al wel behouden zal blijven.

2de reden is dat het in de winter de aangezogen verse lucht al voorverwarmt boven het vriespunt waardoor uw balansventilatietoestel niet enkele uren in onbalans zal moeten draaien om te ontdooien. Maar dan kunt ge u de vraag stellen of dat zo erg wel is. Ventilatie is noodzakelijk maar een huis gaat niet binnen een paar uur vol schadelijk vocht, CO2 en schimmels en ziektekiemen hangen door een ventilatiesysteem dat eens een paar uurkes op nen dag (en niet eens iederen dag) in onbalans draait.

brammetje wrote:
Deze meneer staat er dus van te kijken dat nu opeens wegens energiemaatregelen de WTW zijn intrede doet in de prive-woningbouw, alsof men niks geleerd heeft.

Ik sta dan weer te kijken van die meneer zijn redenering. De klepel en de klok ... Een WTW heeft geen uitstaans met het SBS waarvan sprake. Het SBS vindt zijn oorsprong in het feit dat de lucht wordt gerecycleerd en waardoor je vuile lucht gaat afkoelen of opwarmen en terug in het leefsysteem brengen. Bij een WTW in de privé-bouw ventileer je op continue basis je woning. Gezonder bestaat eenvoudig niet. Als je er dan nog in slaagt om je warmteverliezen te beperken ben je tweemaal winnaar.

brammetje wrote:
Ook de vereniging Eigen Huis in NL kan zich niet helemaal vinden in de WTW, het binnenklimaat kan er zodanig op achteruitgaan dat mensen er ziek van worden. Daarbij levert t ongeveer een energiebesparing op die met 12 seconden minder douchen per dag ook bereikt wordt.

Diezelfde meneer ? Yeah right ... Neem even de moeite om naar betreffende site te surfen : http://www.eigenhuis.nl/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=481&extra_arg=MCAT%5b2%5d=X&MCAT%5b3%5d=X&page_id=15139328&query=wtw&hiword=wtw+

We praten toch over dezelfde vereniging he ? Je kan misschien effe doorklikken naar de verschillende astma verenigingen. Kwestie van het van onverdachte bronnen te horen.

En van waar komen die 12 seconden douchen ?

Niet echt een geloofwaardig verhaal als je het mij vraagt.

Thierry

DigitalOverdose wrote:
Het eerste jaar gaat niemand dat vergeten, het jaar erop begint de meerderheid te denken 'waarom zit ik de moeite nog te doen, er komt amper iets uit als er al wat uitkomt' en het derde jaar doen ze't gewoonweg nimeer en wil ik ni weten wat er binnen een paar jaar allemaal mogelijk van vuiligheid in da condensputteke zit waarover ze hunne 'verse' lucht aanzuigen.

Dan moet ge dat eens kuisen he. Kost u met héél véél moeite een uurtje werk. En dan hebt ge u niet overwerkt. Hoge druk ering aan één zijde en dompelpomp aan de andere. Persoonlijk zou ik niet weten wat voor "prut" erin kan geraken maar alla. Ge hebt voor ge in die AWW gaat een G4 filter zitten. Maar elk systeem moet ge onderhouden.

Ik pieker ook niet over de terugbetalingstermijn van die AWW. Het is in mijn ogen een extraatje die niet te veel kost en waarmee ik ten alle tijde verse frisse lucht kan binnenhalen. Wil je nog een geurtje ? Plant er geurige kruiden rond.

Thierry

hier worden 2 verschillende dingen door elkaar gehaald :

- in een moderne woning staat balansventilatie : maar deze neemt 100 % lucht van buiten en verwarmt deze met de lucht die naar buiten gaat, 2 volledig gescheiden buizenstelsels

- in kantoorgebouwen en andere grote gebouwen waar verwarming (of koeling) met lucht wordt toegepast gaat men lucht recirculeren en een minimale hoeveelheid verse lucht nemen en hier kan je dus wel een verspreiding van ziektes krijgen doordat lucht van één verdiep een paar cycli later op een andere verdieping zit, ...

brammetje wrote:
:( Kleine opmerking van een probleemoplosser in de bouw.

Met betrekking tot WTW

Een flink aantal jaren terug is men in kantoorgebouwen het werkklimaat gaan verbeteren met moderne klimaatregelingsystemen. Ondertussen is men er wat voorzichtiger mee, omdat een van de mogelijke oorzaken van het sick building syndrome terug te voeren is naar de ventielatiebuizen voor deze systemen.

In de klimaatsystemen kan bacteriegroei zich voordoen, die niet bepaald gezond is.

Er schijnen bedrijven te zijn die dat dan weer kunnen/moeten oplossen.

Graag meningen en visies van iedereen die t interesseert?

Hetzelfde "paniekverhaal" heb ik mogen aanhoren van iemand die deze "informatie" had gehoord op Batibouw, van een vertegenwoordiger van R*ns*n. Die verkoopt allicht liever hun systeem C of zogenaamde "C+".

Beste Bram,

Nu wordt het al wat duidelijker. Dat is een webpagina van een belangenvereniging in loondienst van Nederlandse projectontwikkelaars. Ze hekelen in het betreffende artikel het opschroeven van de energievereisten van nieuwbouwwoningen. Nogal wiedes ! Zij betalen de rekening indien de overheid hun vraagt restringenter te zijn. Gekleurd verhaal dus.

Thierry

:( euhm, de rekening betaal ik, vrees ik.

Subsidies voor projectontwikkelaars zijn er nog, maar niet meer voor het privaat opdrachtgeverschap, zeg maar prive bouwheer.

Ik ben dus zeer geinteresseerd in passiefhuis en LEW technieken, en wil deze ook toepassen, op eigen kosten dus in NL.

Het aantal passiefwoningen in NL zegt genoeg, ik dacht 4 ??

Dat ik dan ook es paniekverhalen tegenkom, allee, ik leer gelukkig van alles bij!

Een van de mooiste huizen, die in mijn ogen ook bijzonder gebouwd zijn, is van lieven, http://www.lika.be

vervolg op het sick building syndrom, het komt echt niet uit de lucht vallen.

Houden de WTW bouwers er rekening mee dat de WTW installatie toch om de zoveel jaar schoongemaakt dient te worden? Gebruikers dienen zelf ook regelmatig de filters te reiningen.

Wie de moeite neemt het volgende bestand eens door te worstelen, het betreft een onderzoek van de nederlandse TNO ( een zuiver wetenschappelijk instituut ) zal toch zijn bedenkingen hebben.

Beter isoleren, kierdicht, zonneboiler en warmtepomp kunnen risicos met zich meebrengen, de WTW is op het moment oorzaak van een stijgende "ongezondheid" van de nederlandse bevolking, vrijwel geheel te wijten aan het onkundig aanleggen en onjuist gebruik en onderhoud ervan.

Toch blijf ik vastbesloten een LEW woning te bouwen en AWTW en zonneboiler, eventueel aardwartmepomp aan te leggen.

T is taaie kost, maar niet geheel onbelangrijk!

Relatie epc-niveau en gezondheisrisico’s in woningen

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=w041

brammetje,

onze architecte had voorzien om de buizen in de muren en chappe weg te werken, maar wij hebben geopteerd om alles in opbouw te plaatsen. Aangezien we er vanaf het begin mee rekening gehouden hebben, levert dat maar 1 plaats waar het omkast moet worden, al de rest is door onze 2 leidingkokers, aan het plafond van de berging en in de "verloren" hoeken van de zolder.

We voorzien ook op sommige hoeken een T-stuk dat aan 1 kant gewoon een klep heeft die wer eraf kunne halen, zodat we elk recht stuk buis kunnen bereiken om het gemakkelijk te kuisen.

Ph

Goed idee om die buizen toegankelijk te houden

Waar ik eigenlijk zelf nog niet bij stilgestaan had, en waar de vraagsteller tevens mee worstelt, denk ik, is:

Doorheen de buizen wordt lucht gestuurd op een temperatuur die zich (misschien?) qua temperatuur (opwarmen) en vochtigheid (evt. bevochtigen?) nog in de ideale zone bevindt voor kiemontwikkeling.

Kan de buitenlucht kiemen of andere schadelijke stoffen bevatten die zich in het buizenstelsel kunnen afzetten en verder ontwikkelen? Houdt een goede filter alles tegen? ... Of is het zo dat de continue luchtstroom doorheen die buizen juist een ongunstig klimaat vormt voor mogelijke kiemontwikkeling...?

Bij een systeem C heb je voor de aangevoerde lucht geen conditionering en geen buizenstelsel voor de aanvoer (dus op die plaats ook geen mogelijkheid tot kiemontwikkeling).

Iemand die meer info over kan verschaffen over mogelijk onderzoek hiernaar of interessante links heeft?

Thx

Buizen toegankelijk houden is een goed idee, maar wel opletten dat de totale weerstand niet te hoog wordt met al die extra koppelstukken.

Volgens mij is het zo dat juist door het feit dat je een continue luchtstroom hebt er geen kiemontwikkeling kan ontstaan. Meestal wordt de aanvoer vrijwel onmiddellijk aan de unit gekoppeld. (uitzondering is de AWW, maar daar heb je een extra filter en een gecontroleerde afvoer voor condensvocht).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan