• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wp beslissing

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen,

Wij gaan dit jaar bouwen (nieuwbouw).

Onze architect is uitermate voorstander van wp ("gas is niet meer van deze tijd"), en gaat daarom offertes opvragen voor zowel geothermisch als lucht-water . Ik kan hem daar gevoelsmatig in volgen, maar zou toch wat meer rationele argumenten willen.

Wat we zeker al weten qua randvoorwaarden:
  • Vrijstaande woning van ca. 350m² bewoonbare oppervlakte, met vloerverwarming
  •  18 zonnepanelen die we kunnen recupereren van het tuinhuis dat nu al op de grond staat en zal afgebroken worden na de transfer van de panelen naar ons dak. Wij zien zonnepanelen dus niet als extra kost, en bovendien zouden we dus nog onder terugdraaiende meter vallen gezien het aansluitingsadres hetzelfde blijft(?)
  • Voor oververhitting zullen er screens tegen alle zuid- en west ramen komen (en dat zijn er wel heel wat, zonder oversteken), en 4-seizoensglas .
  • Ventilatiesysteem D (hoewel architect meer voorstander is van C+)

Intiëel was  ik eerder voorstander van gas- en wachtleidingen leggen voor wp (wanneer prijzen echt competitief worden), maar hypothese waar ik nu op zit  na één en ander te lezen is lucht-water wp met actieve koeling van een beter merk:
  •  Gas geen optie wegens inderdaad niet meer van deze tijd, en epb-punten van wp nodig om onder E30 ter geraken voor vrijstelling OV, waardoor investeringsverschil terug kleiner wordt
  • Gezien zonnepanelen met terugkerende teller wordt het argument van hoger elec-verbruik (ook in geval van actieve koeling) minder groot
  • Actieve koeling zal weer epb bestraffen, maar indien dat geen make-or-break is voor E30 zal het beter kunenn afkoelen dan de passieve koeling van gas of geothermisch (?). Ik ben nogal beducht voor overhitting met hoe het nu allemaal evolueert (ondanks screens en 4-seizoensglas)
  • Geothermisch wp te lange terugverdientijd,  zeker met rendementen die niet meer heel ver liggen van lucht-water

Wat zie ik hier over het hoofd, en wat zijn de betere merken/types?
Bedankt alvast!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
art zei:
D I Y zei:
Voor de volledigheid: de captatie-installatie (de buizen in de grond) gaan makkelijk 50j mee, maar de WP zelf zal met wat geluk ook maar net de 20j halen hoor. 

En wat als de grond van net netwerk (thermisch) is uitgeput? Dat zou geen 50jr duren. Ook geen 20 soms. 

Dan is toch eea niet goed berekend/uitgevoerd geweest. Met passieve koeling zal dat ook niet rap voorvallen.
 

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
Bedankt nog eens. Als ik het goed begrijp is dan nog het enigste echte financiele voordeel van geo vs. Wl de passieve ipv actieve koeling?

Hoe zit het met het verbruik tijdens verwarming? Gezien onze zonnepanelen dus nog.maar 3 jaar met terugdraaeiende teller gaan zal er over de levensduur relatief weinig voordeel zijn van de panelen gezien toch verwarming vnl. S avonds en in winter
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
Kielse zei:
Bedankt nog eens. Als ik het goed begrijp is dan nog het enigste echte financiele voordeel van geo vs. Wl de passieve ipv actieve koeling?

Hoe zit het met het verbruik tijdens verwarming? Gezien onze zonnepanelen dus nog.maar 3 jaar met terugdraaeiende teller gaan zal er over de levensduur relatief weinig voordeel zijn van de panelen gezien toch verwarming vnl. S avonds en in winter

 Hoe zit het als je een beperkte nieuwe installatie legt (zonnepanelen) ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
De in bedrijfsstelling van uw eerste installatie telt. 

Ken de situatie hier niet, maar indien de zonnepanelen mee in de.koop zaten, hebben de verkopers een goede deal gedaan. Bijna max aantal jaren ervan gehad. En nu misschien op nieuw adres een nieuwe installatie en terug 15j...
 

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
Mja een alternatief zou dan zijn dat we de zonnepanelen verkopen en gewoon nieuwe kopen nodig jaar zodat de teller weer 15 jaar terugdraait...ware het niet dat de subsidies wel nog doorlopen tot 2029
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Moet je eens navragen, maar ik vermoed dat uw teller niet terug op 0 jaar komt te staan. 
 

Creatic

Nieuw Lid
Lid geworden
4 dec 2019
Berichten
44
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik ben momenteel bezig met de beslissing te maken tussen (L-W) warmtepomp en gas en volgende ondervonden:

- heb berekend wat op een levensduur van 20 jaar voor mij het prijsverschil zou zijn aan de huidige tarieven. Dit met de KI-korting voor warmtepomp en ook onderhoud etc is meegenomen. Dan kom ik eigenlijk op een nuloperatie uit. Hierbij is dan ook nog geen rekening gehouden met het positieve effect van zonnepanelen, dus als je deze zowiezo legt dan is het voordeel voor de warmtepomp. Als je kan bufferen in het net met terugdraaiende teller, dan wordt dit verhaal nóg beter voor de wp.

- de extra investering voor de WP is ongeveer 5000 euro bij ons, toch wel geen onaardig bedrag als je beperkt budget hebt voor een nieuwbouw

- warmtepomp kan je ook gaan regelen door bvb te verwarmen als de zon schijnt en de zonnepanelen aanhet opbrengen zijn. Op het forum van Tweakers is hierveel info over te vinden.

- Ik heb kennissen zonder zonnepanelen in een nieuwbouw met WP die €1000 per jaar betalen (all-in) aan elektriciteit. Dat valt mijns insziens zeer goed mee.

- De Japanners maken 'naar 't schijnt' de beste warmtepompen: Daikin, Mitsubishi, Fujitsu (General), etc.

- Ter info: ik heb een prijs voor vvw + daikin altherma 3  6kW alles geinstalleerd 11.000 euro excl. Mijn collega  voor een Mitsubischi Ecodan zubadan 8kW met 300L vat en vvw zelf geïnstalleerd 14.000 euro excl.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
- Ik heb kennissen zonder zonnepanelen in een nieuwbouw met WP die €1000 per jaar betalen (all-in) aan elektriciteit. Dat valt mijns insziens zeer goed mee

 

Dat kan ik niet geloven. Ik hoop dat je daar geen rekening mee houdt voor je berekening.  

Ik heb familie en die betalen (voor een erg grote nieuwe woning weliswaar) 3600 vorig jaar. warmtepomp LW. geen zonnepanelen
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Met zulke vergelijkingen moet je ook kijken naar het verbruik aan sww... en ene familie verbruikt 75 liter per dag... de andere gaat over de 200 liter...

En bij nieuwbouwwoningen is de aanmaak van sww de grootste slokkop aan energie...

@Creatic,

Als je van plan bent veel zelf te doen, kijk dan naar monobloc-wp'n en die op R290 koelmiddel in het bijzonder (Wolf, Vaillant,...).
Monobloc's kan je zelf installeren, geen koeltechnicus nodig zoals bij split units.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb kennissen zonder zonnepanelen in een nieuwbouw met WP die €1000 per jaar betalen (all-in) aan elektriciteit. Dat valt mijns insziens zeer goed mee.

1000€ is ongeveer 4000 kWh. Dat is het verbruik van heel veel gezinnen zonder WP. Om,dan dat te halen inclusief WP, dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Zo verbruik je al snel 2000 tot 2500kWh enkel voor SWW in een gezin van 4; met een WP die daar gemiddeld ruim COP 2 op doet is dat alleen dus al goed voor 1000kWh of meer.

Als je dan ook nog elektrisch gaat koken,...

4u per dag TV is ook al 100kWh per jaar, een koelkast ook 150 kWh/j, wassen en drogen,...

Als je dan 10000 kWh /j nodig hebt voor verwarming, met een COP van 4, dan is dat nog altijd 2500 kWh elektriciteit, bovenop al de rest hierboven genoemd, dan zit je al aan 3500 kWh enkel voor  de WP.

Die rekening klopt echt niet.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Dan hadden ze beter meer richting passief gekeken. Geen onkosten voor wp...en dit voor veel langer dan 20j

Korting KI.... Je kan die meerekenen. Maar passiefwoning kan ook die korting krijgen . PV zou ik eerder verkiezen.

Terugdraaiende teller, dan moet het dit jaar in dienst zijn.  En je kan idd een buffervat opwarmen als de zon schijnt. Maar weet wel dat de opbrengst van PV niet in de verwarmingsmaanden ligt. Net even gekeken .... In april 720 kwh opbrengst en van okt tot en met februari....920 kWh...

Daikin General Mitsubishi..... Vooral bekend voor hun airconditioning.  Qua wp Geo of l/w zijn er heel wat spelers
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Mario_ zei:
Dan hadden ze beter meer richting passief gekeken. Geen onkosten voor wp...en dit voor veel langer dan 20j

En hoe maakt de passief-club hun sww?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Keon zei:
Mario_ zei:
Dan hadden ze beter meer richting passief gekeken. Geen onkosten voor wp...en dit voor veel langer dan 20j

En hoe maakt de passief-club hun sww?

Naargelang de omstandigheden, de ene zus en de andere zo.

Hier gebeurt dat in ieder geval met één warmtepompboiler van 250 liter voor vier appartementen en gevoed met regenwater, plus nog een kleine warmtepompboiler van 80 liter ook weer voor de vier appartementen en gevoed met leidingwater.

De kleine warmtepompboiler geeft warm water voor vaatwasser, keukenkraan en lavabokraan, de grote dient voor al de rest.
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
Hier +-4000kwh verwarming + warm water.

geothermische vaillant 11.7kw 300l boiler.

Zonnepanelen opbrengst +-8000kwh/ jaar.

zal net gepast nuloperatie zijn.

epeil 30.  300m2 bewoonb
 

Creatic

Nieuw Lid
Lid geworden
4 dec 2019
Berichten
44
Waarderingsscore
4
Punten
8
D I Y zei:
Ik heb kennissen zonder zonnepanelen in een nieuwbouw met WP die €1000 per jaar betalen (all-in) aan elektriciteit. Dat valt mijns insziens zeer goed mee.

1000€ is ongeveer 4000 kWh. Dat is het verbruik van heel veel gezinnen zonder WP. Om,dan dat te halen inclusief WP, dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Zo verbruik je al snel 2000 tot 2500kWh enkel voor SWW in een gezin van 4; met een WP die daar gemiddeld ruim COP 2 op doet is dat alleen dus al goed voor 1000kWh of meer.

Als je dan ook nog elektrisch gaat koken,...

4u per dag TV is ook al 100kWh per jaar, een koelkast ook 150 kWh/j, wassen en drogen,...

Als je dan 10000 kWh /j nodig hebt voor verwarming, met een COP van 4, dan is dat nog altijd 2500 kWh elektriciteit, bovenop al de rest hierboven genoemd, dan zit je al aan 3500 kWh enkel voor  de WP.

Die rekening klopt echt niet.

 

Over die 1000 euro, het gaat hier wel over een alleenstaande moeder die week om week haar kind heeft. Dus misschien niet echt een representatief voorbeeld. 
regular_smile.png


Ik kwam in mijn eigen berekeningen van de warmtevraag uit op ongeveer 3000kWh voor de warmtepomp (HOB 170m², 2 personen met ruim comfortabel SWW).
De man van de warmtepomp heeft me onlangs ook gezegd dat als je je huidig elektrisch verbuik x2 doet dat je dan al aardig in de buurt komt van je totaalverbruik incl wp. Bij mij klopt dat als een bus want nu 3000kwh. 

Als ik even simulatie doe op "mijnenergie.be" voor 6000kWh en dat 50/50 verdeel dag/nacht tarief (dus zonnepanelen even buiten beschouwing), dan kom ik op ongeveer €1200 jaarlijks.

Een gezin van 4 in een groter huis zal uiteraard meer verbruik hebben.
Koelen met dit type wp verbruikt best wat dus dan wordt het ook duurder, maar die vergelijking mag je mijns inziens niet doen met een gasketel, aangezien die dat niet kan.

Als ik verkeerd denk dan hoor ik het graag van de kenners. 
wink_smile.png
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
300m2 hob vvw goede isolatie lw wp altherma split 8kw boiler 200l. Gezin van 4.
3500kwh verbruik wp en 3500kwh verbruik rest electriciteit incl koken. 

7000wp panelen op 6kw ac omvormer. Jaar opbrengst gemiddeld 7000kwh.

Kosten nu door prosumententarief ongeveer 600€/jaar.

Als men gaat beginnen met slimme tellers en momentprijzen vrees ik dat investeringen voor niks waren want ik verbruik in de winter (electriciteit duur) en wek op in de zomer (electriciteit goedkoop) maar in België ben je van niets zeker want toen ik koos voor deze technieken bestond prosumententaks niet en waren er nog hoge certificaten..

 
 

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag iedereen,

Gezien de ontwikkeling mbt terugdraaiende teller en mijn nieuwbouw nog altijd in mets-fase zit begin ik toch weer te twijfelen. Wij gingen tot nu toe altijd uit van geothermische warmtepomp, maar als ik alles nog eens berekenen zonder pv kom ik al gauw op een nadeel van zeker 10.000EUR over 15 jaar vs. een gasketel. Dat is uitgaande van de huidige gas-en elecprijzen + 2% inflatie ieder jaar. Op zich onrealistisch voor gas omdat die momenteel historisch laag staan, maar anderzijs is de grote onbekende de electriciteitsprijzen met die kernuitstap e.a.

Nog iemand die overweegt om toch gasketel te steken en voor wp bv. enkel de wachtleidingen (en eventueel al boringen).

Wat me wel nog zou kunnen tegenhouden is dat ik absoluut ergens die passieve koeling wil.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik zou eerder volgende aandachtspunten bekijken:
  • Ga voor een zeer goede luchtdichtheid van uw woning, dat kost weinig geld en levert u meteen besparingen van dag één.
  • Heb je een klassieke buitengevel in een volwaardige baksteen van 10 cm dan doe je daarmee in de praktijk al ca. 25% beter op vlak van energieverlies dan wat blijkt uit de berekeningen van de u-waarden (Finse studie).
  • Heb je een spouwmuur, sluit dan uw spouwen bovenaan luchtdicht af zodat het buitenblad op thermisch vlak optimaal gaat samenwerken met de isolatie en het binnenblad.
  • Kijk naar een alternatief voor de aanmaak van uw sww, overweeg eerder een zonnecollector die je in de moeilijke momenten eventueel ondersteunt met een wp (of worst case een elektrische doorstromer).
  • Ga voor een L/W wp ipv. geothermie (lagere investering). Mits strafpunten op uw E-peil kan je daar ook mee koelen, wil je dat niet, koop u dan een W/W (=geothermische) wp en sluit die aan op een L/W-buitenunit (winter) of binnenunit (zomer).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
- Ik heb kennissen zonder zonnepanelen in een nieuwbouw met WP die €1000 per jaar betalen (all-in) aan elektriciteit. Dat valt mijns insziens zeer goed mee



Dat kan ik niet geloven. Ik hoop dat je daar geen rekening mee houdt voor je berekening.

Ik heb familie en die betalen (voor een erg grote nieuwe woning weliswaar) 3600 vorig jaar. warmtepomp LW. geen zonnepanelen

het verschil tussen deze woningen is de isolatie !!!

bij mij minder dan 500€ per jaar ?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik heb kennissen zonder zonnepanelen in een nieuwbouw met WP die €1000 per jaar betalen (all-in) aan elektriciteit. Dat valt mijns insziens zeer goed mee.

1000€ is ongeveer 4000 kWh. Dat is het verbruik van heel veel gezinnen zonder WP. Om,dan dat te halen inclusief WP, dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Zo verbruik je al snel 2000 tot 2500kWh enkel voor SWW in een gezin van 4; met een WP die daar gemiddeld ruim COP 2 op doet is dat alleen dus al goed voor 1000kWh of meer.

Als je dan ook nog elektrisch gaat koken,...

4u per dag TV is ook al 100kWh per jaar, een koelkast ook 150 kWh/j, wassen en drogen,...

Als je dan 10000 kWh /j nodig hebt voor verwarming, met een COP van 4, dan is dat nog altijd 2500 kWh elektriciteit, bovenop al de rest hierboven genoemd, dan zit je al aan 3500 kWh enkel voor de WP.

Die rekening klopt echt niet.
Hoe weet jij hoeveel PV deze hebben? 5 of 10 kWp?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan