Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Worteldoek of niet na de rooilijn?

• Tags rooilijn worteldoek
  • Lid geworden
    29 sep 2023
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Dag iedereen,

Het stukje gras dat achter de rooilijn ligt (voor de voortuin) is spijtig genoeg een onkruidperk geworden... Om dit te voorkomen en het onderhoudsvriendelijk te houden zou ik hier met boomschors willen werken. Ik vroeg me af of jullie hier aanraden een worteldoek te leggen. Normaal zou ik dit standaard doen, maar ik zit te denken aan openbare werken of dergelijke waarbij graafwerken zouden gebeuren in dit stukje en of dit keurig wordt teruggelegd of dat deze doek dan helemaal kapotgemaakt zou worden.

Alvast bedankt!

Dat leggen ze niet terug.
    Een dik jaar geleden zijn er hier in de straat werken geweest en onder mijn oprit in kiezel ligt worteldoek, net als bij mijne buur.
    Die trekken dat gewoon kapot met de graafmachine.
    Achteraf leggen ze wel terug proper nieuwe/extra kiezel maar zonder worteldoek.

Een worteldoek is trouwens geen garantie dat er geen onkruid meer gaat komen. Dit groeit er soms ook gewoon op.
    Als ge uwe boomschors dik genoeg ligt is ne worteldoek mss ook niet nodig.

Principieel mag je niets doen met die bermstrook.
    worteldoek bestaat niet, het houdt de kieming wel wat tegen maar zeker niet definitief. Zaad komt toch uit.
    Boomschors smijten op openbaar domein zou ik niet aanraden. Boomschors is een voedselbron voor vogels en op nen ik en ne tik ligt gans de baan vol schors.

Onderhoud van deze groenstrook ligt bij de gemeente's en voor bermen moet je dus rekening houden met de wetgeving van bermbeheer.
    -maaien mag niet voor 15 juni en er moet steeds een gedeelte blijven bestaan.
    - maaisel wordt afgevoerd ter verrijking van diversiteit
    - totaalverbod van herbicide

Je kan aan je gemeente vragen om deze strook zelf te mogen maaien . Stel een maaiplan op rekening houdend met bovenstaande punten.
    Maar kom zeker niet af met boomschors, kiezelbed of kapotspuiten.

Onderhoud van deze groenstrook ligt bij de gemeente's (...)

Tenzij het politiereglement van de gemeente anders bepaalt, zoals bijvoorbeeld:
    De hoofdbewoner, hoofdgebruiker, de bewoner van de benedenverdieping en, bij ontstentenis, de eigenaar van ieder gebouw of ander onroerend goed, moet instaan voor de reinheid van de berm, het voetpad en de goot voor de eigendom die hij gebruikt of bewoont.

Ligt het aan mij dat ik niet begrijp wat bedoelt wordt met ACHTER de rooilijn, VOOR de voortuin?
    Dat is precies 2 verschillende richtingen, of niet?

Ligt het aan mij dat ik niet begrijp wat bedoelt wordt met ACHTER de rooilijn, VOOR de voortuin?
    De TS staat op straat om van het uitzicht te genieten zoals de verbijgangers dat ervaren . Nu stoort hij zich aan het stukje berm die niet of onvoldoende onderhouden is . Zoals zovelen, gewoon mee afmaaien .

De TS staat op straat om van het uitzicht te genieten zoals de verbijgangers dat ervaren . Nu stoort hij zich aan het stukje berm die niet of onvoldoende onderhouden is . Zoals zovelen, gewoon mee afmaaien .
    VOOR de rooilijn dus als hij op straat staat, strook tussen verharde straat en rooilijn. Achter de rooilijn begint toch exact de voortuin of snap ik nu de definities niet.

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    Zolang je het maar niet kapot spuit zoals een van mijn buren in de straat...

Zolang je het maar niet kapot spuit zoals een van mijn buren in de straat...
    Hier is er ene die gans de berm in stabilisé gegoten heeft en er ter hoogte van zijn voordeur een groen matje heeft op gelegd. 🤨
    Zolang dat wat magere stabilise is die water doorlaat zie ik er zelf geen al te groot probleem in.
    Het mag wellicht niet, en mooi vind ik het ook niet, maar last gaat niemand daarvan hebben toch?

En hij gaat wellicht komen klagen als iemand glasvezel komt leggen, maar goed, dat probleem heeft iedereen met een oprit ook, dat het nooit zo mooi teruggelegd wordt als het aangelegd was.

Hier is er ene die z'n berm aangelegt heeft in strooizout. o_O
    Toeristische attractie zoals de zoutvlakten in Bolivia?

Hier is dat stuk ook een groot onkruidveld, maar ik heb geen zin om eraan te beginnen en eigenlijk kan je er weinig anders mee doen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek nieuws, acties en voordelen!
Terug
Bovenaan