• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Woonuitbreidingsgebieden: worden dit nog bouwgronden, gezien betonstop?

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
In onze zoektocht naar een mooi stuk landelijke bouwgrond, kwamen we op een perceel terecht dat verkocht wordt als bouwgrond (rood ingekleurd op de gewestplannen, dus tot daar geen probleem).
Achter het perceel ligt momenteel vrij veel landbouwgrond, dus mooie vergezichten (althans toch in de winter)!
Zeer rustig en het plaatje klopt volledig... :)

Alleen schrok ik wel wanneer ik op de gewestplannen (geopunt.be) zag dat er ongeveer 100m breedte aanpalende landbouwgrond ingekleurd staat als woonuitbreidingsgebied. De andere landbouwgronden wat verder zijn dan wel degelijk agrarisch gebied.

Wat is de kans dat de gemeente dit nu nog daadwerkelijk zal omzetten naar bouwgrond, gezien de betonstop in 2040 en de afzwakking die al ingaat vanaf 2025?

Ben je eens op zoek naar een rustig stuk landelijke bouwgrond (hoge prijs bovendien), dan wil je echt wel niet meemaken dat ze binnen een paar jaar een wijk achter je woning beginnen aanleggen...

 

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dat is werk voor een glazen bol.
Je kan steeds bij gemeente informeren, maar zekerheid....
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
Woonuitbreidingsgebied kan pas aangesneden worden als de andere percelen in de gemeente niet meer voldoen aan de gewneste ruimtelijke ontwikkeling.  In sommige gemeentes liggen er nog honderden percelen leeg, in andere ziet men een fikse groei en worden bouwpercelen schaars.   Ook door de fusies van de gemeentes kan het zijn dat de gewenste ontwikkeling in een gemeente gaat wijzigen.  Staar je niet alleen blind op het gewestplan, er kunnen andere verordenende plannen zijn die de gewestplanbestemming overrulen.

Je kan op deze kaart de woonuitbreidingsgebieden terugvinden, zo krijg je al een zicht over water in de verschillende gemeentes bestaat: https://www.geopunt.be/kaart?viewer_url=https%3A%2F%2Fmaps.geopunt.be%2Fresources%2Fapps%2FGeopunt-kaart_app%2Findex.html%3Fid%3De4c87896608045660160b5ee77cd0042

Je kan in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan gaan kijken of er een bestemming is voorzien voor de achtergelegen percelen in het woonuitbreidingsgebied.   Wat ermee in de toekomst kan/zal gebeuren weet niemand niet.   Als je een open zicht wil houden, zou ik niet opteren voor een perceel met achtergelegen woonuitbreidingsgebied, tenzij dat je het achtergelegen perceel (deels) bij kan kopen
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Als je zekerheid wil over je uitzicht zal je de gronden er achter ook moeten kopen.
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik ga morgen ook nog eens op de gemeente horen, maar de vraag is uiteraard wat hun woord waard is...
Het was inderdaad op geopunt.be dat ik gezien heb dat de weides achter het perceel ingekleurd staan als WUG. Fantastische site trouwens die geopunt!

​Weides liggen niet te koop, maar ik denk dat een boer in zulke gevallen gewoon onteigend wordt... (enfin, vermits vergoeding).
 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Onteigend ???......dat zijn de eigenaars en die zullen zelf of via een projectontwikkelaar die gronden omvormen tot bouwgrond.... uiteraard met een waarde die tientallen keer meer waard is dan nu.
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Was het niet zo dat woonuitbreidingsgebieden tegenwoordig enkel nog mogen worden aangewend op initiatief van de gemeentes, voor collectieve sociale woningbouw?
 
Lid geworden
18 aug 2013
Berichten
192
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dat is inderdaad een lastige zaak. Wij hebben ook zo'n grond gekocht: mooie vergezichten, maar o wee als er achter en naast ons nog bijgebouwd zou worden... We hebben niet alleen op de gemeente, maar ook in de buurt gevraagd wat men hiervan dacht of wist. De bewoners zeiden dat er wel sprake was om hierop te bouwen, maar dat het niet gelukt is omdat er geen voldoende grote doorgang was hiernaartoe (nja, als iemand een omliggend perceel opkoopt, dit afgooit en een toegang maakt...) en omdat er in deze lagerliggende percelen te veel kans op wateroverlast zou zijn. Dus misschien zijn dit argumenten die je ook eens kan nagaan. Misschien komt er wel helemaal niets. Nu zijn ze er bij ons zelfs mee bezig met er landbouwgrond van te maken (op de tuinen van de buren na die bouwgrond worden). Het is wel lastig hé, bouwen en je volledig richten op de zichten, maar nog niet zeker weten of er pal voor uw neus misschien (sociale) woningen komen te staan... 
 

bramvdb

Actief Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
347
Waarderingsscore
36
Punten
28
Is dat niet gewoon de wet van de sterkste?

 

jullie hebben centen en kopen een mooi stuk, daarna komt er iemand met meer centen die óók een eigen stukje wilt met een mooi zicht...

 

nog gezien, mooie villawijk waar een kasteel achterliggend gebouw werd. En plots gaat er een 500.000€ villa tegen de vlakte om de oprit aan te leggen.

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Jammer, kon nog de koetsierswoning worden...
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ter info: eventjes mijn licht opgestoken op de dienst 'stedenbouw'.
​Daar weten ze het, maar ze willen het niet zeggen...
​Maar het was duidelijk dat ze meer wisten... 
beee.gif


​Altijd blijven lachen, zou ik zo durven zeggen... 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Wat weten ze ....? Zij kunnen nu eenmaal niets bevestigen zolang het niet 100% zeker is.
Een nieuwe wijk is niet iets dat op 1-2-3 beslist wordt....
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik heb hen geconfronteerd met het feit dat de minister voorbije zomer aan alle gemeentes gevraagd heeft wat ze met de woonuitbreidinsgebieden gaan doen (zie mijn post hierboven).

​Stedenbouw heeft geantwoordt dat "dit klopt en dat hun gemeente een duidelijk standpunt heeft ingenomen voor alle gebieden".
​Met andere woorden, ze weten perféct wat er komt in de toekomst, maar ze zullen het niet aan de neus hangen van de kleine garnaal!
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Volgens de atlas van WUG, vrijgegeven voor 2007(zalmroze)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dat de gemeente de zones heeft doorgegeven, wil nog niets zeggen....
En hoe gaat de situatie over 5-10-20.....jaar zijn.
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
heb je al gekeken in het gemeentelijk structuurplan?  Misschien is er zelfs al een uitvoeringsplan of RUP voor het gebied?
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Gezien de reactie van stedenbouw (de geheimzinnigheid), ga ik er van uit dat ze het gebied wel zullen aansnijden.
​Mocht het niet zo zijn, zouden ze wellicht eerder voluit 'nee' antwoorden.

​Los daarvan, inspelend op wat hierboven staat:
​ik snap het principe dat er telkens wel iemand komt met meer centen die de boel opkoopt.
​Het is echter jammer dat de meesten onder ons (hier op het forum) slechts éénmalig in hun leven een dusdanige investering kunnen doen.
​Jarenlang gespaard, meestal nog een grote lening... en als je dan opeens je bouwgrond of woning in waarde ziet zakken, alleen maar omdat de omgeving verandert (ipv landbouwgrond een sociale woonwijk bijvoorbeeld...), tja... 
 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Meestal stijgende waarde waar de bewoning meer geconcentreerd is...
Wat voor jou belangrijk is, is dat daarom niet voor een ander. De ene vindt een zwembad een enorme waardevermeerdering . Voor een ander is dat een minpunt.
En nogmaals.... ze kunnen jou niet zeggen dat het bouwgrond wordt, als daar geen zekerheid over is. Het is uitbreidingszone ..Wat er mee gebeurd en wanneer ...????
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan