Woning met aanbouw geen vergunningen?!

Lid geworden
13 dec 2024
Waarderingsscore
10
Punten
3
Dag lieve mensen,

Mijn vriendin en ik waren al 2 jaar opzoek naar onze droomwoning, na een lange zoektocht toch eentje gevonden.

Het betreft een alleenstaande woning met een aanbouw aan de zijkant van de woning. De aanbouw diende als werkruimte/stal (betreft een oud bloemisten woning)

De woning is gerenoveerd, de stal daarin tegen moet helemaal vernieuwd worden. De muren blijven, maar voor de rest moet alles vernieuwd worden, inclusief een nieuw dak. Gaat hier om een stal van 14 meter lang en 5 meter breed. Ook moet er een wijzing van functie komen.

Wij zagen er heel veel potentie in. Volgens de makelaar was het geen probleem om deze te verbouwen en een woonruimte van te maken. Ik geloofde dit uiteraard, echter ben ik toch eens met de gemeente gaan praten, resultaat:

BEIDE GEBOUWEN HEBBEN GEEN VERGUNNING, dus over een nieuwe bouwvergunning praten om de stal te renoveren was hier geen sprake van.

Ik ben diep teleurgesteld naar buiten gegaan, geshockeerd en verdrietig. Aangezien de eigenaar overleden is en het een erfenis is, weet de huidige eigenaar weinig tot niks over de woning en bijgebouw, de makelaar daarin tegen heeft contact gehad met een tante van de eigenaar, en die claimt dat de woning ergens tussen 1950-1960 gebouwd is geweest.

Nu is dat allemaal leuk en wel maar hier is nergens bewijs van. De gemeente wilt bewijzen zien en ik als potentiële koper moet dit kunnen aantonen.

Via opzoek werk etc heb ik het volgende gedaan.

• Heemkundige kring van de gemeente gecontacteerd met de vraag of zij luchtfoto’s hebben of toevallig beelden hebben van de woning en kunnen aantonen dat het effectief in de jaren 50-60 in de zelfde staat was/is als vandaag.

• Contact gehad met NGI voor luchtfoto’s. Zij gingen dit nog bekijken.

De vraag is nu, wat kunnen wij doen? Gelukkig is er geen druk van de makelaar op ons, wij mogen het rustig bekijken. Ik heb het gevoel dat de gemeente ons in een hoek wilt duwen omdat de volume van de stal inclusief de woning een lengte is van 25 meter, zij zeiden letterlijk in de gemeente doodleuk ‘breek die stal af wat ben je met zo een groot ding’

We weten op dit moment niet wat te doen.. aangezien wij zo grote dromen en plannen hadden.

Je zal waarschijnlijk toch bij de gemeente moeten passeren om iets te regulariseren of iets nieuws na afbraak te vergunnen. 14 op 5 is wel erg veel. Probeer uit tecvissenbwat in hun ogen wel mogelijk is.

Heb je een grondplan? Of is er een grondplan van de buren waar dit gebouw en constructie bij opstaan? Op zich kan je die wel "wakker maken". Bij een aanvraag zou dat toch aangehangen worden.

Staan daar ramen in met (enkel) glas waar een datum opstaat? Al weet ik niet of dat bij oude ramen van die tijd genoteerd staat.

Lijkt misschien nu niet zo, maar je vindt altijd ander en beter. Trouwens als je dat zou verbouwen doet de prijs je emotie ook al wat wegebben.
Als de.locatie echt perfect zou zijn, serieus afbieden.

Je zal waarschijnlijk toch bij de gemeente moeten passeren om iets te regulariseren of iets nieuws na afbraak te vergunnen. 14 op 5 is wel erg veel. Probeer uit tecvissenbwat in hun ogen wel mogelijk is.

Heb je een grondplan? Of is er een grondplan van de buren waar dit gebouw en constructie bij opstaan? Op zich kan je die wel "wakker maken". Bij een aanvraag zou dat toch aangehangen worden.

Staan daar ramen in met (enkel) glas waar een datum opstaat? Al weet ik niet of dat bij oude ramen van die tijd genoteerd staat.

Lijkt misschien nu niet zo, maar je vindt altijd ander en beter. Trouwens als je dat zou verbouwen doet de prijs je emotie ook al wat wegebben.
Als de.locatie echt perfect zou zijn, serieus afbieden.
De woning inclusief bijgebouw staat getekend en genoteerd bij de kadaster, ook bij elke grondplan die ik tot nu toe heb gezien. Echter heb ik bewijs nodig dat dateert tussen 50 en 62.. en die vind ik nergens.

De locatie van de woning is echt perfect. Afbieden tja.. dat is ook weer zoiets. De woning word verkocht via een vrederechter aangezien de erfenis geschonken is aan een minderjarig kind. De vrederechter heeft van de expert en schatter een bepaald bedrag gehoord en de koper moet dit ook voldoen, geen cent minder..

Bij de notaris, in de akte moet toch ook wat staan? Wat zegt een notaris ervan?

Nog geen notaris gezien of gesproken. Wij wouden eerst horen van de gemeente wat wel kon en mocht. Want volgens de makelaar zou en kon alles.. helaas is dat niet waar.

Zij zegt dat beide gebouwen vergund geacht moeten zijn aangezien het gebouwd is voor ‘62. Maar bewijs dat nu maar..

Nog geen notaris gezien of gesproken. Wij wouden eerst horen van de gemeente wat wel kon en mocht. Want volgens de makelaar zou en kon alles.. helaas is dat niet waar.

Zij zegt dat beide gebouwen vergund geacht moeten zijn aangezien het gebouwd is voor ‘62. Maar bewijs dat nu maar..
leg den bal dan terug bij makelaar

dat hun bewijs leveren van bouwjaar

laat ze werken voor hun aandeel in verkoop

getuigenissen op eer
foto's
kadasterplannen
oude plannen ... op gemeentehuis, bij architecten, op geopunt ....
Heemkundige kring
familiestamboom vermeldt soms adressen

Maar waarom laat je een architect geen voorontwerp maken en breng je dat binnen op de gemeente als princiepsaanvraag ?
DE juiste benaming ontsnapt me nu maar is gewoon een basis plan om de gemeenteraad daar een standpunt over in te nemen.

Hier 30 jaar geleden ook gedaan. Oud tramhuis dat in KMO zone lag. Zijkant stond een garage veel te dicht tegen de perceelgrens MAAR de buur moest 12 meter naar achter bouwen en ik zat op 6 meter vd roolijn.
Plan laten tekenen door de architect met onze plannen. Uitbreiding van het woonvolume en de bestaande garage afbreken en optrekken met verdiep.
Zelf voorwaarden opgesteld zoals behoud van de bomen ( hoe zou dat komen :cool: )de hagen en het uitzicht van het 100 jaar oude tramhuisbehouden en respecteren.
Gemeente was direct mee , ook omdat dit huis nogal bekend is in de buurt. Stedebouw lag dwars, architect is met de dienst gaan praten en ik heb eigenlijk een motivatie uitgeschreven. Werken zijn goedgekeurd.

Oja en neem dan een oudere architect, geen jonge pas afgestudeerde want die kent de geplogenheden en kronkels nog niet

Eerst een eigen notaris nemen.

Als je de zaak omdraait, waarop baseert de gemeente zich om te denken dat de "stal" later gezet is dan het hoofdgebouw?
Had het bijgebouw een essentiele functie in het bedrijf. Dan kan je de historiek van het bedrijf misschien gebruiken?
Tot wanneer was het bedrijf actief? Is het landbouwzone? Dit bepaalt hoe er wordt naar gekeken naar de fiunctie van het gebouw.

Naja.. een notaris en architect inschakelen terwijl de woning niet van ons is? Vind het zo gek dat wij dingen moeten lopen bewijzen als potentiële koper.. waarom mag men in de eerste plaats een woning verkopen zonder juiste vergunningen?

getuigenissen op eer
foto's
kadasterplannen
oude plannen ... op gemeentehuis, bij architecten, op geopunt ....
Heemkundige kring
familiestamboom vermeldt soms adressen
ga het helaas hiermee moeten doen.. meer zit er niet op denk ik

Ofwel ga je ervoor en dan zal je bepaalde zaken toch zelf moeten uitzoeken
ofwel zeg je: pech we zoeken iets anders.

Architect inschakelen voor de aankoop van een woning , kost je misschien enkele 100€ , voor een princiepsontwerp ben je misschien 1000€ kwijt maar wat is dat waard als je daarmee weet dat die aankoop van xxx.xxx€ de moeite waard is of niet ?
Weet niet hoor maar ik ben liever 1000€ kwijt dan een huis kopen van 500.000€ en dan tot de ontdekking komen dat al mijn dromen niet uitgevoerd kunnen worden

Die zou ik toch eens inschakelen, en een andere dan de notaris van de verkoper.
De notaris kan oude aktes bekijken, daar staan de vergunningen normaal ook in.
Bij de opmaak van een akte moet een notaris dat opzoekwerk ook doen. Het kan dus best dat er al iets bestaat.

De gemeente staat helemaal los van de notaris, die horen elkaar niet.

Naja.. een notaris en architect inschakelen terwijl de woning niet van ons is? Vind het zo gek dat wij dingen moeten lopen bewijzen als potentiële koper.. waarom mag men in de eerste plaats een woning verkopen zonder juiste vergunningen?
Die notaris heb je toch nodig als je een huis wil aankopen.
En zoals hier al gezegd, je neemt best een eigen notaris en best nog voor het ondertekenen van een compromis of aankoopbelofte. Dat kost je geen euro meer dan wanneer je dat niet doet en er enkel de notaris van de verkopende partij is.
Het is net de taak van de notaris van je bij te staan in de problemen die je hier vermeldt.

Beide gebouwen zonder vergunning en dat ga je rechttrekken met een of andere foto ? Een makelaar die zegt dat je tijd genoeg hebt en dan naar tantes belt ?
Er moet een functiewijziging komen en dan nog een vergunning voor verbouwingen en die ga je krijgen?
Staat die woning al lang te koop?

Kan allemaal goed verlopen, en dan is er niets aan de hand, maar het kan ook slecht verlopen, en dan is dit een drama voor je centjes.
Voor hetzelfde geld koop je iets anders waar alles perfect in orde is hoor.

Ofwel ga je ervoor en dan zal je bepaalde zaken toch zelf moeten uitzoeken
ofwel zeg je: pech we zoeken iets anders.

Architect inschakelen voor de aankoop van een woning , kost je misschien enkele 100€ , voor een princiepsontwerp ben je misschien 1000€ kwijt maar wat is dat waard als je daarmee weet dat die aankoop van xxx.xxx€ de moeite waard is of niet ?
Weet niet hoor maar ik ben liever 1000€ kwijt dan een huis kopen van 500.000€ en dan tot de ontdekking komen dat al mijn dromen niet uitgevoerd kunnen worden
Je hebt gelijk hoor. En het is trouwens inderdaad een aankoop van een half miljoen euro, dus niet niks inderdaad.

Misschien zoals meer keren hier al vermeld inderdaad een notaris erbij betrekken en dan weten we het zeker..

Beide gebouwen zonder vergunning en dat ga je rechttrekken met een of andere foto ? Een makelaar die zegt dat je tijd genoeg hebt en dan naar tantes belt ?
Er moet een functiewijziging komen en dan nog een vergunning voor verbouwingen en die ga je krijgen?
Staat die woning al lang te koop?
Rechttrekken door luchtfoto’s of ander soort beeldmateriaal dat kan aantonen dat beide gebouwen er staan voor 1962 (wet van stedenbouw) en dan kan je een vergund geacht krijgen en ook een nieuwe vergunning etc.

De woning staat niet online, is via via terecht gekomen bij ons.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan