Woning in staal bouwen

Lid geworden
6 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vriend en ik hebben een bouwgrond gekocht en willen binnenkort beginnen bouwen. Dat het staalbouw wordt, is zeker.

Nu zou ik graag meningen horen van mensen die ervaring hebben in het bouwen met staal. Alles over architecten/aannemers/voor-en nadelen/.... Op welke zaken moeten je zeker letten bij staalbouw?

Welke prijs hanteerde jullie architect per m²?

We denken aan een vrij strak huis: een rechthoek met een gelijkvloers en 1 verdieping van ongeveer 100m². Liefst plat dak (hoewel dit nog moet worden aangevraagd). Ons budget is 180.000 euro. Een ruwe, industriële look is wat wij willen. Is dit budget realistisch?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Lid geworden
14 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn ook van plan een staalbouwwoning te zetten. Enerzijds omdat we dat mooi vinden, maar dat het een budgetvriendelijke manier is van bouwen is wel mooi mee genomen. Ons huis gaat vrij groot (300 m2)worden, maar we hebben dan ook 6 kinderen die we graag op termijn allemaal een eigen kamer geven. Een extra voordeel van staalbouw is dat we de ruimtes nu nog niet hoeven in te delen, dat kan later nog.

Wij hebben een buget van 250K, en dat zal heel krap worden denk ik. We hebben nog wel spaarcenten achter de hand, maar zouden dat natuurlijk liever niet gebruiken.

We gaan geen gyproc zetten, sandwichpanelen blijven zichtbaar. De besparing gaat dus zitten in de afwerking van de ruwbouw, maar de andere kosten blijven natuurlijk even hoog als bij een traditionele woning. We gaan wel het meeste zelf doen.

Volgens de architect is het haalbaar, ik begin te twijfelen. Dus ik wacht verdere reacties ook af...

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze staalbouw staat er en eind augustus zullen we verhuizen :

Onze ervaringen :

Eerste aandachtspunt: de aannemers die staalbouw zetten zijn niet zo dik gezaaid als voor traditionele bouw. De meeste zijn industriebouwers en het nadeel is dat voor de industriebouw snelheid veelal primeert op een perfecte afwerking. Hamer er dus voldoende op dat het om de bouw van een privé-woning gaat en dat de afwerkingsdetails minstens even belangrijk zijn.

Ga er niet zomaar van uit dat een staalbouw goedkoper is dan een traditionele woning. Een vrij strakke bouwvorm is een pluspunt maar nog veel belangrijker in de kostprijs is hoe de gevel en binnenzijde zullen afgewerkt worden. Zelf kozen we voor wat betreft de buitengevel voor Kingspan sandwichpanelen van 10 cm dik. De binnenzijde hebben we echter volledig uitbekleed met houten raamwerk, osb en gyproc met sierpleisterlaag (en bijkomend geïsoleerd met gemiddeld 18cm isover waardoor we ook verplicht waren alle wanden en dak te voorzien van een vochtregulerend dampscherm).

Door onze binnenafwerking alleen al is de woning even duur (of zelfs iets duurder) uitgekomen dan een traditionele woning met dezelfde voorzieningen (ventilatie D, lucht/water warmtepomp, veel glas....). Dat heb je uiteraard niet als je de binnenzijde niet op die manier afwerkt, je zal dan wel andere inventieve oplossingen moeten vinden voor o.a. de electriciteits- en ventilatievoorzieningen (opbouw? vloer?).

Alle voor- en nadelen hier beginnen neer te pennen is onmogelijk, stuur anders maar een pb. Onze woning staat in Oost-Vlaanderen.

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
Staalbouw is nogal onlogisch voor de meeste woningontwerpen. Soms is het de meest aangewezen bouwmethode, bijvoorbeeld als de draagstructuur forse uitkragingen moet opvangen of als er weinig (geen) dragende wanden mogelijk zijn. Dit laatste is bij woningen meestal wél mogelijk waardoor staalbouw onnodig (duur) is. Zoals eerder gezegd moet je niet voor staalbouw kiezen vanwege de lagere kostprijs, je zult eerder duurder uitkomen.

Verder lees ik hier vaak over de industriële afwerking, dit betekent dat je binnen en buiten tegen nogal onafgewerkte details gaat aankijken zoals elektragoten, ventilatiekokers, sandwichpanelen en stalen draagstructuur. Het onafgewerkt laten van het staalskelet is alleen mogelijk als de woning wordt voorzien van een Sprinkler-installatie (zeer industrieel en zeer duur). In de praktijk verdwijnen deze industriële details achter aftimmeringen van brandwerende beplating en gipskartonplaat waardoor van de oorspronkelijk bedoelde 'look' weinig overblijft en de woning niet veel anders lijkt dan massiefbouw met een stalen gevelplaat...

De toepassingsmogelijkheden van staalbouw waarbij de eigenschappen van deze bouwmethode optimaal benut worden zijn dus eigenlijk vrij beperkt voor woningbouw.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
robotic wrote:
Onze staalbouw staat er en eind augustus zullen we verhuizen :

Onze ervaringen :

Eerste aandachtspunt: de aannemers die staalbouw zetten zijn niet zo dik gezaaid als voor traditionele bouw. De meeste zijn industriebouwers en het nadeel is dat voor de industriebouw snelheid veelal primeert op een perfecte afwerking. Hamer er dus voldoende op dat het om de bouw van een privé-woning gaat en dat de afwerkingsdetails minstens even belangrijk zijn.

Ga er niet zomaar van uit dat een staalbouw goedkoper is dan een traditionele woning. Een vrij strakke bouwvorm is een pluspunt maar nog veel belangrijker in de kostprijs is hoe de gevel en binnenzijde zullen afgewerkt worden. Zelf kozen we voor wat betreft de buitengevel voor Kingspan sandwichpanelen van 10 cm dik. De binnenzijde hebben we echter volledig uitbekleed met houten raamwerk, osb en gyproc met sierpleisterlaag (en bijkomend geïsoleerd met gemiddeld 18cm isover waardoor we ook verplicht waren alle wanden en dak te voorzien van een vochtregulerend dampscherm).

Door onze binnenafwerking alleen al is de woning even duur (of zelfs iets duurder) uitgekomen dan een traditionele woning met dezelfde voorzieningen (ventilatie D, lucht/water warmtepomp, veel glas....). Dat heb je uiteraard niet als je de binnenzijde niet op die manier afwerkt, je zal dan wel andere inventieve oplossingen moeten vinden voor o.a. de electriciteits- en ventilatievoorzieningen (opbouw? vloer?).

Alle voor- en nadelen hier beginnen neer te pennen is onmogelijk, stuur anders maar een pb. Onze woning staat in Oost-Vlaanderen.

mooi gezegd, ik geloof dat direct

als je structuur dus niet zichtbaar laat aan binnenzijde zie ik er geen voordeel in = betalen voor look

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
32
Punten
48
Wij hebben ook de oefening gemaakt en opteerden uiteindelijk toch voor traditionele bouw.

In een notedop onze conclusies:

voordelen:

*staalskeletbouw is snel, hééééél snel...

*Bijna onbeperkte mogelijkheden voor overkragingen, zwevende elementen, hangende structuren,...uitermate geschikt voor de...euh...meer extreme moderne woningen

*het vrijlaten van de dragers geeft het interieur een moderne look (zeker gecombineerd met bijvoorbeeld gepolierde betonvloeren, en blootgelaten steeldeck)

nadelen:

(we vinden dat een pure staalskelet niet tot zijn recht komt als je binnenafwerking gaat plaatsen, dus wij gingen ervan uit dat die er niet kwam)

*beeld u in dat alle kabels en buizen die je anders vrolijk in muren of valse plafonds steekt nu bloot komen te liggen...

*geluidsisolatie is echt niet evident (nogmaals, zonder binnenafwerking!)

*er moet heel veel aandacht besteed worden aan details die anders onzichtbaar zijn maar nu dus zichtbaar

*en tenslotte kreeg mijn vriendin de kriebels van al die balken en goten en haken en...waar stof op kon verzamelen :lol:

de meeste nadelen kan je wegwerken door binnenin af te werken met osb of gisplaten, maar dan gaat zowel het prijs- als het tijdsvoordeel grotendeels verloren.

my thought: wil je quasi totale architecturale vrijheid en een super-de-luxe zwevend dakterras dat eveneens als reuze jaccuzzi ofzo dienst doet, ga voor staalskelet. Indien niet...

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
Staalbouw is niet geschikt voor de zelfbouwer die denkt te kunnen besparen op bouwtijd en -kosten maar verder een vrij 'normale' woning wil. Het is een bouwwijze die vooral geschikt is voor mensen met een wat meer extravagante smaak en woonstijl. Een staalbouwwoning is voor mij dan ook zeker geen standaardwoning met staalskelet maar een woning van expressieve architectuur met loft-achtige indeling en laag afwerkingsniveau gecombineerd met hoogwaardige materialen/technieken.

Zeker dus niet zo'n minimalistische doos met slechte indeling (omdat al die kamertjes wel in de kubus moeten passen) en die nu geen grijze baksteen maar een grijze staalplaat of prefab betonplaat als afwerking heeft.

Belangrijkste voordelen van staalbouw voor mij zijn:

- ontkoppeling draagstructuur en indeling (ontwerpvrijheid voor beide)

- hoge sterkte/laag gewicht waardoor zeer slank geconstrueerd kan worden

Lid geworden
14 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons zal de benedenverdieping één grote open ruimte worden, aan de architect is gevraagd het loftgevoel voor ogen te houden. Ik heb altijd in grote huizen gewoond, en voel mij heel erg opgesloten in een 'kamertjeshuis'.

De eerste verdieping zal noodgedwongen wat compacter ingericht worden, gezien we de nodige slaapkamers nodig hebben. Maar dat zal pas gebeuren als de kinderen zelf aangeven dat ze een eigen ruimte willen, voorlopig liggen ze nog graag samen.

De tweede verdieping is opnieuw een grote open ruimte, die pas ingericht wordt als er extra slaapkamers nodig zijn.

Het wordt zeker geen standaardhuis, ook geen 'vierkante doos'.

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze woning is qua uitzicht inderdaad nogal euh....'extreem' (veel 'ooohhhhsss' maar evenveel 'aarrrghhhh' dus ;-) en volledig zwart, dus ook dak en raamprofielen. Binnenin wordt er echter héél veel wit gebruikt. en we hebben inderdaad een overkraging van meer dan 4 meter die niet ondersteund wordt. Verder wilden we absoluut de buitengevel met sandwichpanelen afwerken, dan kom je bijna automatisch bij staalskelet terecht. Uitgezonderd een viertal horizontale stalen liggers is de volledige stalen binnenconstructie onzichtbaar gemaakt door de binnenafwerking. Dit werd trouwens niet alleen uit esthetisch oogpunt gedaan, als je de binnenzijde ook nog maximaal isoleert kan je eigenlijk niet anders dan een afwerkingswand voorzien.

Wij hebben hier inderdaad geen enkele dragende binnenmuur. Dat mag dan wel een voordeel zijn als je later de indeling wil veranderen toch is dat voordeel volgens mij vrij beperkt. De afvoeren van toilet, berging en badkamer verander je niet zomaar 'vlugvlug'. Je kan dan wel je binnenwanden vlug laten verdwijnen, voor de nutsvoorziening is dat toch wel een groter probleem!

Maar tegelijkertijd wil ik ook het veelgehoorde nadeel bij staalskeletbouw pareren, met name de zogezegde niet te vermijden koudebruggen. Een staalbouw koudebrugvrij construeren heeft ook alles te maken met een goede planning vooraf, net als bij een traditionele bouw. Al onze stalen balken zitten netjes ingepakt achter de sandwichpanelen, zelfs voor de balken die in de bodemplaat worden verankerd bestaan er koudebrugvrije oplossingen.

Andere 'troeven' van een staalskelet (maar niet exclusief voor staalbouw) :

- snelheid van uitvoering,

- droge bouwwijze

Lid geworden
22 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij wonen sinds enkele maanden in onze eenvoudige staalbouwwoning van 200m² bewoonbaar opp, vierkant ontwerp, plat dak, zwarte gevelsteen, 3 kamers, plafonds steeldeck, binnenmuren dubbele gyproc.

Kostprijs: ong. 250.000 euro excl. keuken, douche, tuin, oprit, bouwgrond,...

Uiteindelijke kostprijs ligt veel hoger dan de raming van de architect (ongeveer + 20%).

Weinig gemeenten keuren een volledige industriële afwerking goed waardoor je de kostprijs kan vergelijken met een traditionele bouw.

Indien je volledig industrieel kan gaan is het wel voordeliger, anders niet echt...

Igorr.

Lid geworden
6 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze maand beginnen we er eindelijk aan!

Het is een stalen huis geworden afgewerkt met zwarte sandwichpanelen, vooraan een overkraging van 4 meter.

Zeer strak: plat dak en veel ramen. We kijken er echt naar uit om er aan te beginnen.

Het budget dat we eerder hadden: 180 000, hebben we moeten verhogen (zoals steeds zeker :))

Ons huisje zal 190 m² zijn en zal 235 000 kosten incl. BTW. Nog steeds een meevaller, denk ik zo.

Bedankt voor jullie reacties...

Lid geworden
6 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
aangezien je nog moet beginnen bouwen, zie topic reageerder hierboven, viel nog eens 20% duurder uit dan verwacht dus dat kan nog hoger worden ;-)

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geni wrote:
Deze maand beginnen we er eindelijk aan!

Het is een stalen huis geworden afgewerkt met zwarte sandwichpanelen, vooraan een overkraging van 4 meter.

Zeer strak: plat dak en veel ramen. We kijken er echt naar uit om er aan te beginnen.

Het budget dat we eerder hadden: 180 000, hebben we moeten verhogen (zoals steeds zeker :))

Ons huisje zal 190 m² zijn en zal 235 000 kosten incl. BTW. Nog steeds een meevaller, denk ik zo.

Bedankt voor jullie reacties...

Succes! En post zeker eens een foto (of link naar een bouwdagboek?) hé!

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Etrib wrote:
... maar dat het een budgetvriendelijke manier is van bouwen is wel mooi mee genomen...

Staalbouw is altijd een héél pak duurder. Telkens weer opnieuw.

Uitgezonderd gebouwen waar staalbouw de enige oplossing is. Dan kan er niks vergeleken worden.

Etrib wrote:
... Een extra voordeel van staalbouw is dat we de ruimtes nu nog niet hoeven in te delen, dat kan later nog...

Dat is zowel bij staalbouw als andere bouwvormen een slecht uitgangspunt.

Om toe te laten achteraf te kunnen indelen, moet je nu direct een keuze maken:

-ofwel achteraf alles in lichtgewicht metalstud en gyproc. Da's dan de industriele look van de mannenkleedkamer in t fabriek.

-ofwel nu overal alles 5x te zwaar berekenen, zodat er een deftige muur bijkan.

En geloof mij, zo'n extra (te bekisten) IPE360 onder uw plafond is minder "industrieel" en "strak" dan je zou denken.

Wél gemakkelijk om allerlei nutsleidingen in weg te moffelen. Af en toe wel een gaatje boren, staal, 1cm dik.

Lid geworden
14 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zie hier toevallig het topic terug waar ik een hele tijd op gereageerd heb. Blijkbaar was ik toen nog enorm overtuigd van staalbouw. Onze bouwaanvraag is dan ook ingediend als staalbouw...om het huis uiteindelijk traditioneel te zetten.

Het was ons voor een groot deel voor de industriële look te doen, maar al snel werd duidelijk dat het lijstje met nadelen veel langer werd dan dat met de voordelen. Vooral de brandveiligheid was voor mij een struikelblok.

En uiteindelijk hebben we nu met onze traditionele methode ook een industriële look. Nog geen seconde spijt van gehad.

Lid geworden
31 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze Staalbouw - ruwbouw staat er nu , na 5 weken monteren.

Wat budget betreft : dit is allemaal afhankelijk van hoeveel je zelf de handen uit de mouwen kan en wil steken en de mate waarin je met de aannemer kan afspreken wat je zelf kan doen.

Wij hebben de juiste keuze gemaakt qua aannemer, een jong klein bedrijf, waar de bazen nog zelf op de werf staan en die constructief met ons gekeken hebben waar we ons budget naar beneden konden krijgen.

SUPER content van die gasten, wij wisten vanaf dag 1 dat we de juiste keuze hadden gemaakt, en kunnen staalbouw alleen maar aanbevelen...

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Stefaan M;1700513 wrote:
Onze Staalbouw - ruwbouw staat er nu , na 5 weken monteren.

Wat budget betreft : dit is allemaal afhankelijk van hoeveel je zelf de handen uit de mouwen kan en wil steken en de mate waarin je met de aannemer kan afspreken wat je zelf kan doen.

Wij hebben de juiste keuze gemaakt qua aannemer, een jong klein bedrijf, waar de bazen nog zelf op de werf staan en die constructief met ons gekeken hebben waar we ons budget naar beneden konden krijgen.

SUPER content van die gasten, wij wisten vanaf dag 1 dat we de juiste keuze hadden gemaakt, en kunnen staalbouw alleen maar aanbevelen...

Met wie heb je gewerkt?

Lid geworden
31 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Tom,

Wij hebben gebouwd met Indust3bouw uit Tielt.

Wij kunnen hen alleen maar aanbevelen , heel wat anders dan de grote bedrijven à la Dilien, waar je van verkoper naar projectleider naar werfleider naar... gestuurd word.

Lid geworden
5 jan 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal,

wij wensen een bijgebouw te plaatsen in staalbouw maar vinden het moeilijk een goede aannemer te vinden. Hebben jullie eventueel referenties van aannemers?

Grtn

Bovenaan