Woning in de juiste richting?

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Waarderingsscore
113
Punten
43
Dit artikel zat in mijn inbox

Is onderstaande stuk nog steeds correct? We zitten namelijk met hetzelfde dilemma en dachten onze leefruimtes naar het Noorden te richten en niet het zuiden...

"De vuistregel: leefruimtes aan de zuidzijde en kamers waar je minder vertoeft aan de noordkant. Richt indien mogelijk de langste zijde van je woning naar het zonrijke zuiden."

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Waarderingsscore
113
Punten
43
Bedankt voor de reacties! Ik vind dit voorlopig 1 van de moeilijkste keuzes in het bouwproces.

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
253
Punten
83
Hier tuin en achtergevel met redelijk wat glas in het Zuiden en nog geen spijt van gehad. Wonen hier wel nog geen jaar en hebben nog geen hittegolf gehad. Anderzijds werken alle koelingsingrepen nog niet.

svble

Actief Lid
Lid geworden
24 dec 2020
Waarderingsscore
58
Punten
28
Momenteel nog in een woning oost-west gericht zonder enige zonnewering. 10 jaar oud, zelf niet gebouwd maar zo gekocht. Tijdens hittegolven hang ik overal lelijke oude lakens voor de ramen, kartonnen ervoor waar het kan, … Geen zicht en een hele karwei. Maar alles om het leefbaar te houden.
Oost west zonder genoeg zonnewering kan ik alvast niet aanraden tussen half mei en half september. En voor deze oriëntatie heb je daar veel van nodig.

Enfin voor de nieuwe woonst die in aanbouw is ben ik alvast geleerd. Ramen vooral op het noorden en oosten, enkele bescheidenere ramen naar zuiden (voor warmtewinst in koudere maanden, met zonnewering).

Sputnikc

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik had een passief huis met alle grote ramen in het zuiden (10gr oost erin) en geen zonnewering.
De zonnedoorlaatfactor van het glas was 51%. dit is genoeg in de winter om wat op te warmen, en goed om in de zomer een groot stuk tegente houden.
Geen probleem voor oververhitting zonder screens.
Wel stond er op de zuidwesthoek een mooie boom die vanaf 16u30 schaduw bracht op de zuidramen.

In de zomer is teveel glas in het westen, met open velden tenminste, een veel groter probleem De zon komt veel dieper in de woning en nog steeds met veel warmte.
Steek ook een aantal ramen in het noorden en oosten zodat je 's avonds op natuurlijke wijze kan verkoelen.
Het was belangrijk bij ons dat alle ramen open konden op draaikip, zowel beneden als boven.

Als we thuis waren nooit meer dan 25gr gehad in huis door 's avonds de verkoelen als de zon van de ramen is en overdag de ramen gesloten te houden en de balansventilatie z'n werk te laten doen.

Het warmt wel op maar als het buiten 35gr in de schaduw is dan voelt 25.5 binnen lekker koel aan..

Momenteel heb ik een ouder huis met ook veel oud dubbelglas op het zuiden: dat is een ander verhaal.

svble

Actief Lid
Lid geworden
24 dec 2020
Waarderingsscore
58
Punten
28
Ik had een passief huis met alle grote ramen in het zuiden (10gr oost erin) en geen zonnewering.
De zonnedoorlaatfactor van het glas was 51%. dit is genoeg in de winter om wat op te warmen, en goed om in de zomer een groot stuk tegente houden.
Geen probleem voor oververhitting zonder screens.
Wel stond er op de zuidwesthoek een mooie boom die vanaf 16u30 schaduw bracht op de zuidramen.

In de zomer is teveel glas in het westen, met open velden tenminste, een veel groter probleem De zon komt veel dieper in de woning en nog steeds met veel warmte.
Steek ook een aantal ramen in het noorden en oosten zodat je 's avonds op natuurlijke wijze kan verkoelen.
Het was belangrijk bij ons dat alle ramen open konden op draaikip, zowel beneden als boven.

Als we thuis waren nooit meer dan 25gr gehad in huis door 's avonds de verkoelen als de zon van de ramen is en overdag de ramen gesloten te houden en de balansventilatie z'n werk te laten doen.

Het warmt wel op maar als het buiten 35gr in de schaduw is dan voelt 25.5 binnen lekker koel aan..

Momenteel heb ik een ouder huis met ook veel oud dubbelglas op het zuiden: dat is een ander verhaal.
In een landelijk en open gebied kan je het doorgaans ‘s nachts redelijk wat laten afkoelen. Echter in een stedelijk gebied… Dat is een heel ander gegeven.

Sputnikc

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
4
Punten
8
In een landelijk en open gebied kan je het doorgaans ‘s nachts redelijk wat laten afkoelen. Echter in een stedelijk gebied… Dat is een heel ander gegeven.
Het is zeker een feit om rekening mee te houden dat het effect in stedelijke omgeving bij echt warme dagen minder groot zal zijn.
Toch ben ik van mening dat alle ramen kunnen openen te vaak onderschat wordt voor afkoeling.

Maar ramen op het zuiden geven niet de grootste oververhittingsproblemen over het algemeen. Vooral het westen moet je mee opletten.

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik lees hier heel veel verschillende dingen. Ramen hebben verschillende functies. Licht, uitkijk en warmte (of koude). Ik he 5 jaar gewoond in het zuiden en midden Portugal en kan je toch wel zeggen dat we weten wat warmte en zon kan doen en ik kan je alvast aanraden om ramen te focussen op het zuiden (mijn liefde voor passief solar huizen schuilt hier in). Als het bouwtechnisch mogelijk is wel met het terras/ terras deur op het oosten omdat je dan zoals andere ook vermelden langer kan genieten zonder screens, extra zonnewering. De isolatie waarde van de moderne standaard ramen (glas) ligt nog vaak boven de 1, daar waar je met 3laags glas naar u waarde van 0.5 gaat. Ons eigen verbouwd Portugees huis had een groot raam recht op het zuiden met 3 laags glas met een extra filter die het licht en energie wat belemmert. Op die manier is het steeds aangenaam licht sterkte, maar ook een aangename warmte. Het raam in onze keuken was ook triple maar zonder filter en daar brandde de zon heel sterk op je huid (in huis), maar omdat het een relatief klein raam was hadden we die extra warmte zeker nodig in de 5 koudere maanden.

Volgens mijn bescheiden mening en ervaring zijn er een aantal belangrijke factoren:
Oppervlakte glas versus oppervlakte ruimte
Type glas (u waarde en zon, licht, warmte doorlaat)
Thermische massa van het gebouw
Variabel maar ook heel belangrijk, leefgewoonte van het gezin. Als je er niet van houd om smorgens vroeg de zon in je ogen te laten schijnen, of je er net van houd dat de zon savonds op je terras staat. Dat moet ieder voor zich bepalen en staat los van energie winst door de ramen.

Als slot wil ik wel op wijzen dat oververhitting gemakkelijker op te lossen is door vb airco/zonnepanelen overschot energie dan extra stoken in de winter;

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.422
Punten
113
rare redenering.
Bij oververhitting kan je het gemakkelijk ( duur en zeker niet ecologisch) oplossen met airco's en zonnepanelen.
Wat jij hebt gebouwd in Portugal is niet authentiek. Je hebt gewerkt met specifieke geïsoleerde ramen om die warmte buiten te houden. Nochtans hebben die Portugezen naar mijn mening een perfecte manier om hun woning te koelen in de zomer maar dan zonder die grote ramen naar het zuiden.

svble

Actief Lid
Lid geworden
24 dec 2020
Waarderingsscore
58
Punten
28
Ons eigen verbouwd Portugees huis had een groot raam recht op het zuiden met 3 laags glas met een extra filter die het licht en energie wat belemmert. Op die manier is het steeds aangenaam licht sterkte, maar ook een aangename warmte. Het raam in onze keuken was ook triple maar zonder filter en daar brandde de zon heel sterk op je huid (in huis), maar omdat het een relatief klein raam was hadden we die extra warmte zeker nodig in de 5 koudere maanden.
Laten we de zonnesterkte in de winter niet vergelijken met die in Portugal. We spreken in België van amper 60 uur zon per maand? Die zowiezo al heel laag zit in die periode en niet lang zal binnen schijnen bij de meeste mensen (tenzij je idylis op een heuveltop woont misschien).

In conclusie; Je kan overhitting hebben in de zomer en toch moeten stoken in de winter.

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
Winter of zomer? Is de periode dat je moet stoken niet een betere maatstaf? Als je minder ramen hebt aan een zijde waar er zon binnenkomt zal je sneller moeten gaan bij verwarmen. 60u zon per maand is dan een gemiddelde, maar op sommige zonnige winterdagen kan een raam gericht op het zuiden, want daar staat de zon het hoogst en dus minder schaduw van andere huizen, toch voor extra warmte zorgen. Natuurlijk moet alles in balans zijn.

Koepels en dakramen zorgen wel veel sneller voor oververhitting in die enkele hete weken, samen met open trappenhallen die de warmte laten doorstromen naar de slaapkamers, daar waar je het meestal net iets frisser wil.

In Portugal zijn bijna alle huizen in de winter ijskoud en zit iedereen met dikke trui en jas binnen. Ofwel bij het haardvuur... in de zomer is het dan niet altijd fris of voor sommige rotsblokhuizen nog steeds onder de 20C en dan is dat verre van aangenaam als het buiten 35C is. Voor we ons huis bouwde hebben we jaren gehuurd in zowel het zuiden als centraal. Meer koude gehad daar in de winter dan in Vlaanderen

Anyway, thermische opslag in uw muren, vloer, gewelven verhoogd zeker het leef comfort, mits er voldoende isolatie aanwezig is rond de gebouwschil. Mocht je huis eerder gebouwd zijn met weinig thermische massa dan is het gevaar van oververhitting zeker groter, sneller, ...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.123
Punten
113
Winter of zomer? Is de periode dat je moet stoken niet een betere maatstaf? Als je minder ramen hebt aan een zijde waar er zon binnenkomt zal je sneller moeten gaan bij verwarmen. 60u zon per maand is dan een gemiddelde, maar op sommige zonnige winterdagen kan een raam gericht op het zuiden, want daar staat de zon het hoogst en dus minder schaduw van andere huizen, toch voor extra warmte zorgen. Natuurlijk moet alles in balans zijn.

Koepels en dakramen zorgen wel veel sneller voor oververhitting in die enkele hete weken, samen met open trappenhallen die de warmte laten doorstromen naar de slaapkamers, daar waar je het meestal net iets frisser wil.

In Portugal zijn bijna alle huizen in de winter ijskoud en zit iedereen met dikke trui en jas binnen. Ofwel bij het haardvuur... in de zomer is het dan niet altijd fris of voor sommige rotsblokhuizen nog steeds onder de 20C en dan is dat verre van aangenaam als het buiten 35C is. Voor we ons huis bouwde hebben we jaren gehuurd in zowel het zuiden als centraal. Meer koude gehad daar in de winter dan in Vlaanderen

Anyway, thermische opslag in uw muren, vloer, gewelven verhoogd zeker het leef comfort, mits er voldoende isolatie aanwezig is rond de gebouwschil. Mocht je huis eerder gebouwd zijn met weinig thermische massa dan is het gevaar van oververhitting zeker groter, sneller, ...
Onze winters zijn niet zo fameus. In combinatie met een zeer klein warmteverlies is het op temp houden van een woning in de winter makkelijk.
Met ramen op zonnekant zal het op warme zonnige dagen echter veel moeilijker zijn om een constante temp te behouden. Zeker met de glaspartijen die ik soms bij nieuwbouw zie.

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Waarderingsscore
113
Punten
43
Nog even een vraagje over dit topic. Tegenwoordig isoleren ramen (zeker 3dubbel glas) zo goed dat er condens op komt. Aan de buitenkant weliswaar.
Trekt dit bij ramen op het noorden eigenlijk weg of kijk je een hele dag op condens?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.359
Punten
113
Nog even een vraagje over dit topic. Tegenwoordig isoleren ramen (zeker 3dubbel glas) zo goed dat er condens op komt. Aan de buitenkant weliswaar.
Trekt dit bij ramen op het noorden eigenlijk weg of kijk je een hele dag op condens?
Ik heb het zelfs al bij dubbele beglazing. Het trekt weg maar trager dan waar de zon op staat.

_remi_

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
463
Punten
63
Ik heb het ook wel eens bij mijn dubbele beglazing op het noorden. Maar tegen 8u-9u is dat altijd weg.

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
146
Punten
63
Hier ook 3-voudig glas op het noorden, vaak condens aan buitenkast, maar inderdaad meestal weg tegen 9h.
Ik vind het niet zo erg: bewijs dat je ramen goed isoleren en er minder warmte verloren gaat :)

Sputnikc

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
4
Punten
8
Dit trekt ook weg, maar trager, tenzij er wat wind staat.
Wel is het prachtig als het lichtjes vriest en er op de ramen echte ijs-sterren staan. :)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan