Woning af te breken, 1000€ per week schadevergoeding voor een woning die verkrot is, ongelooflijk

kamei10

Lid
Lid geworden
3 jan 2008
Waarderingsscore
12
Punten
18
Dit is echt een waanzinnig verhaal dat sinds 2010 begonnen is. Ik heb toen een bouwvergunning aangevraagd zoals op de foto rechts van mijn woning, deze is destijds goedgekeurd geweest. Dan is de persoon van 3 huizen links van mij ook begonnen met een verbouwing en heeft die een vergunning verkregen om er nog een verdiep bij op te plaatsen. Ik heb dit dan ook direct aangevraagd aangezien de kosten/baten niet zo groot zijn, een dak moest er toch op. De gemeente weigerde deze vergunning, paste er niet volgens hun (12 meter verder kon dit wel, wetende dat deze voor de bouwdienst van de gemeente werkt) dus ben ik in beroep gegaan bij de provincie en is alsnog een vergunning afgeleverd. Mijn buurvrouw is dan naar de Rvvb gestapt om mijn vergunning te laten vernietigen. Ik ben pas met de werkzaamheden begonnen in 2014 omdat ik leegstandsbelasting dreigde te betalen. In 2015 is er dan een uitspraak gekomen over mijn zaak bij de Rvvb en is deze vernietigd wegens niet goed genoeg gemotiveerd. Dan moet de provincie een nieuwe besluit maken over de vergunning, plots draaien die 180 graden hun kar en zeggen ze dat het huis er niet past. (wetende dat het dezelfde personen zijn die in 2010 de vergunning zelf hebben goedgekeurd) dus ik zit daar plots met een huis zonder vergunning. Op advies van mijn advocaat was het makkelijker om een nieuwe regularisatievergunning aan te vragen ipv in beroep te gaan. Dus nieuwe regularisatievergunning aangevraagd en jawel diezelfde mensen die het 6 maand ervoor afgekeurd hadden keuren plots weer terug goed, maar zetten in de vergunning weer niks van motivatie dus geven de buur weeral voer om te procederen bij de Rvvb.
Buur terug naar Rvvb, na 2 jaar wordt vergunning weer vernietigd door rvvb wegens niet goed genoeg gemotiveerd. Provincie moet weer nieuwe beslissing maken, keuren het terug af. Ze hebben het ondertussen dus goedgekeurd, afgekeurd, goedgekeurd, afgekeurd op 8 jaar tijd terwijl ik natuurlijk mijn woning niet kon afwerken en in deze toestand heb laten staan. Zelfs de nieuwe ramen staan in huis. Dan heeft de provincie gezegd we gaan niet meer vergunnen want uw buurvrouw gaat toch niet stoppen en dat blijft ons geld kosten. Ook het verloop bij de verschillende diensten is frapant, dan heb je iemand waar je raad kan aan vragen, 3 maand later werkt die weer ergens anders en is de nieuwe van een heel andere visie. Dan heb ik een nieuwe vergunning aangevraagd met een beperkte verdieping aangezien mijn buurvrouw reeds een zaak begonnen was voor de afbraak van mijn woning ( haar huis is onbewoond sinds 2008 aangezien ze 700km verder woont en met een duitser is getrouwd)
Deze is terug goedgekeurd bij de gemeente, is ze in beroep gegaan bij de provincie, hebben ook goedkeurd, is ze terug naar rvvb geweest, rvvb weer vernietigd wegens niet goed genoeg gemotiveerd, provincie dan toch terug goedgekeurd, is ze nog maar eens naar de Rvvb geweest hiervoor en dan heeft de rvvb hun bevoegdheid afgenomen en zelf beslist dat het vernietigd werd.

Ondertussen liep er een zaak bij de rechtbank eerste aanleg om de afbraak van mijn woning te vorderen, deze heeft ze dan gewonnen aangezien ik niet meer beschikte over een vergunning. De provincie is wel veroordeeld om mij te vrijwaren voor hun gemaakte beslissingen en moesten zij opdraaien voor alle kosten die ik gemaakt heb.
Ik moest de woning afbreken binnen de 6 maand met een dwangsom van 1000€ per week met een max van 20.000€

De provincie is dan natuurlijk in hoger beroep gegaan met een legertje advocaten en de rechter in hoger beroep oordeelde dat de provincie niets kan verweten worden en dat we niet aangetoond hebben dat ze een fout gemaakt hebben. Terwijl ze wel 4x achter elkaar een vergunning goedkeuren/weigeren/goedkeuren/weigeren waardoor ik nu veroordeeld ben voor het opdraaien van alle kosten + afbraak woning + 1000€ schadevergoeding per jaar sinds de achterbouw er staat zonder vergunning sinds 2015 + 1000€ per week zolang het her nu nog staat met een maximum van 200.000€, eisende partij had 100.000€ gevraagd maar ze hebben in het vonnis maar gezet aangezien we zelf mogen kiezen en niets ons tegenhoud maken we er maar 200.000€ van. Die denken dat ze morgen zo eens structuur zomaar kunnen afbreken op een week tijd, alles is volledig in steen en beton welfsels, 16 cm isolatie in dak, schuimbeton enz.

Er is in deze zaak ook nooit 1 expert ter plaatse komen kijken enkel een plaatsbezoek door de rechter eerste aanleg ( wat kent zo iemand van bouwvergunningen /bouwvoorschriften )7 jaar geleden en natuurlijk met de zitting van het hoger beroep natuurlijk de advocaat van de tegenpartij van tuurlijk gaan we niet vragen om een plaatsbezoek want dat is al gebeurd, toen was het nog in betere toestand.

Dit is geen beleid noch "rechtspraak" dit is gewoon complete waanzin, mijn woning voldoet aan aan woonnormen van heden, zelfs voor 10 jaar geleden was 16 cm dakisolatie veel, ventilatie D was toen ook nog geen alledaags gegeven

De woning van de buurvrouw is in volledig verkrotte toestand zoals je kan zien maar als je de juiste advocaat hebt kan je alles klaarkrijgen.

Ondertussen zit ik reeds met een schadevergoeding van bijna 40.000€ voor een woning die onbewoond is complete waanzin

Ondertussen heb ik nog zo een zaak gevonden van haar advocaat, zelfde principe, voor het bouwen van appartementen door immokantoor waarbij ineens de zaak wordt ingetrokken na een jaar of 8 door de klager, die zullen wel langs de kassa gepasseerd zijn.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2024-12-21 at 08.29.54 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-21 at 08.29.54 (2).jpeg
    300 KB · Weergaven: 82
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 08.38.21.jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 08.38.21.jpeg
    267,2 KB · Weergaven: 80
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (6).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (6).jpeg
    293,9 KB · Weergaven: 75
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (8).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (8).jpeg
    263,1 KB · Weergaven: 72
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (11).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (11).jpeg
    346,9 KB · Weergaven: 71
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (12).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (12).jpeg
    280 KB · Weergaven: 70
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (10).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (10).jpeg
    388,3 KB · Weergaven: 69
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (21).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (21).jpeg
    379,4 KB · Weergaven: 68
  • WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-12 at 12.07.45 (3).jpeg
    302,9 KB · Weergaven: 70
  • WhatsApp Image 2024-12-21 at 08.29.54 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-21 at 08.29.54 (1).jpeg
    302,5 KB · Weergaven: 68
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.44 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.44 (1).jpeg
    270,7 KB · Weergaven: 66
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.44.jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.44.jpeg
    244 KB · Weergaven: 58
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (1).jpeg
    219,4 KB · Weergaven: 54
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (2).jpeg
    216,9 KB · Weergaven: 55
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (3).jpeg
    339,9 KB · Weergaven: 53
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (4).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (4).jpeg
    301,6 KB · Weergaven: 51
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (5).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (5).jpeg
    343,9 KB · Weergaven: 48
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (6).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (6).jpeg
    324,8 KB · Weergaven: 48
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (7).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (7).jpeg
    342,7 KB · Weergaven: 47
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (8).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (8).jpeg
    301,6 KB · Weergaven: 48
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (9).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (9).jpeg
    306,2 KB · Weergaven: 48
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (10).jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45 (10).jpeg
    338,7 KB · Weergaven: 48
  • WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45.jpeg
    WhatsApp Image 2024-12-25 at 18.50.45.jpeg
    226,9 KB · Weergaven: 79
Verhaal is onduidelijk.
Je bent beginnen bouwen om leegstandstax te vermijden
Maar dat is niet belangrijk.
Vraag is of je over een vergunning beschikte toen je begon

yup ik beschikte over een vergunning toen ik begonnen ben. Die is dan geschorst in 2015 en dan heb ik een nieuwe gehad van 2016 tot 2018 . Nooit 1 steen gelegd zonder vergunning

beter een goede buurvrouw dan een verre vriendin zeker ?

yup ik beschikte over een vergunning toen ik begonnen ben. Die is dan geschorst in 2015 en dan heb ik een nieuwe gehad van 2016 tot 2018 . Nooit 1 steen gelegd zonder vergunning
beetje moeilijk om volgen, maar waarom heb je niet gebouwd (verbouwd ) in 2016 tot 2018 toen je wel een vergunning had ?

Omdat alle vergunningen die zijn afgeleverd uiteindelijk zijn vernietigd bij de Rvvb en de provincie dan een nieuwe beslissing moet maken en ze telkens plots hun kar keerden en zelf mijn vergunning weigerden en ze dan nadien toch weer zelf goedkeurde en dan weer afkeurde

Op een gegeven moment waren wij aan het procederen tegen de provincie voor de schadeloosstelling voor de afbraak en dezelfde advocaten van de provincie waren aan het procederen bij de rvvb om mijn vergunning overeind te houden

Denk dat je beter probeert om via sociale media of via de pers aandacht te krijgen voor je zaak.
Los van wat ik denk over het al dan niet vergunnen van je woning, zo een parcours is een schande in een rechtstaat. En veel incompetentie in de betrokken diensten.

Denk dat je beter probeert om via sociale media of via de pers aandacht te krijgen voor je zaak.
Los van wat ik denk over het al dan niet vergunnen van je woning, zo een parcours is een schande in een rechtstaat. En veel incompetentie in de betrokken diensten.
Dat is echt waar, die gast die nu op de provincie zit voor de bouwberoepen is amper 24 jaar, moet ik er een tekening bijmaken. Die zij direct van we gaan niet meer vergunnen want buurvrouw gaat toch niet stoppen en dat blijft ons maar geld kosten. De vorige die die functie dees was plots weg en was bij zuhal demir gaan werken

Belangrijke punten zijn : Inventarisatiedatum ( datum van opname in de lijst u gemeld per aangetekend schrijven ), leegstand en / of verkrotting voor de aankoop .

Uw termijn om uitstel te krijgen zijn al lang verlopen . Je zal over de hele lijn leegstand en verkrottingsbelasting betalen . Indien nog niet betaald komen er nog een hoop intresten erbij . Denken van ik betaal niet is geen voordeel, zie verder . Je betaalt wel en je kan nadien je gelijk halen krijg je een hoop moratoriuminteresten + het betaalde bedrag terug . Dit geldt dan als schadevergoeding . De belanghebbende diensten zijn eerder argwanend als enigzins blijkt dat zij zullen moeten betalen . ( Ter loops, die interesten gelden als schadevergoeding en zijn belastingsvrij ) .

Voor de gemeente is dit ook een verdienmodel, krijgen ook een deel van de koek . Is ook al niet de plaats om te gaan klagen .

Wat betreft advocaten, die winnen altijd, ook als ze verliezen .

Ik heb zo een stil vermoeden dat je buiten je verbouwingsvergunning bent gaan bouwen . Enkel een voorgevel laten staan is geen verbouwing maar een nieuwbouw .

Ik heb zo een stil vermoeden dat je buiten je verbouwingsvergunning bent gaan bouwen . Enkel een voorgevel laten staan is geen verbouwing maar een nieuwbouw .
Er is niks buiten de vergunning gebeurd, de provincie heeft gewoon 4x van gedachten veranderd, niks meer niks minder. En dat moet je maar als normaal beschouwen.
De Rvvb zat in 2010 gigantisch achter en ze zijn in 2011 met een schone lei begonnen waardoor ze de "oude" dossiers er bij gepakt hebben als ze tijd hadden, dit was bij mij dus 5 jaar jaar later

Eens je bouwvergunning afgeleverd is door de gemeente, en je dan je geel plakkaat 35 dagen uithangt, kan je toch definitief beginnen en kan er niemand nog iets tegen doen als je je aan je vergunning houdt?

Eens je bouwvergunning afgeleverd is door de gemeente, en je dan je geel plakkaat 35 dagen uithangt, kan je toch definitief beginnen en kan er niemand nog iets tegen doen als je je aan je vergunning houdt?
Nee toch niet, je kan nog in beroep gaan bij de provincie binnen de 30 dagen, moet je uw geel affiche terug buiten hangen en dan kun je nog beroep aantekenen bij de raad voor vergunningsbetwistingen en deze procedure heeft bij mij 5 jaar geduurd, die hebben de vergunning vernietigd wegens niet goed genoeg gemotiveerd, was in die tijd heel dikwijls zo. Dan heeft de provincie terug 3 maand tijd om een beslissing te maken maar als die dan plots geen vergunning meer geven terwijl ze dat ervoor wel deden dan sta je nergens

Er staat op dat geel plakkaat met bekendmaking beslissing gemeente, dat er binnen de dertig dagen beroep aangetekend kan worden. En als dat niet gebeurd mag je beginnen

Er is hier nog iemand geweest met een verhaal dat veel mensen hier heeft aangegrepen owv problemen met buren wat leidde tot vergunningen die ook telkens eerst goedgekeurd en dan weer te niet werden gedaan.
Het verhaal van Harley op Bouwinfo is weg, maar het staat wel nog op Livios.
De link werkt hier niet, maar is wel te vinden als je zoekt op Livios, Harley 'bouwinfo door vernietigde vergunning"
Harley is teruggekomen als Hoop
Het is ook in de pers geweest https://www.hln.be/aalst/gebroken-na-8-jaar-procederen~a6793aab/

Er is hier nog iemand geweest met een verhaal dat veel mensen hier heeft aangegrepen owv problemen met buren wat leidde tot vergunningen die ook telkens eerst goedgekeurd en dan weer te niet werden gedaan.
Het verhaal van Harley op Bouwinfo is weg, maar het staat wel nog op Livios.
De link werkt hier niet, maar is wel te vinden als je zoekt op Livios, Harley 'bouwinfo door vernietigde vergunning"
Harley is teruggekomen als Hoop
Het is ook in de pers geweest https://www.hln.be/aalst/gebroken-na-8-jaar-procederen~a6793aab/
Met die man heb ik in den tijd ook contact gehad en ben het zowat vanop afstand blijven volgen, bij hem is het na 17 jaar in orde gekomen, ook weer zo een geval van fouten van de gemeente/provincie maar hij heeft er wel moeten voor opdraaien

Rvvb bestond in 2010 nog niet . De dienst was toen Arohm en zat in Brussel en Gent . Werkte toen met een +/- 10 ambtenaren . Is in 2011-2012 verhuist naar ik dacht Mechelen en met meer dan 100 personeelsleden uitgebreid . Geen kat die dan nog over enige dossierskennis beschikte . Men heeft dan inderdaad schoon schip gemaakt en voor wie betaald had alles terug betaald mét de nodige interesten . Er zullen er vele zijn die niets betaald hadden en dus ook niets terug dienden te krijgen .

Kan maar één ding aanraden : naar elke dienst persoonlijk gaan en er om uitleg vragen, vooral als het om door hun gemaakte fouten gaat en zorg dat je je eigen dossier kent als je binnenzak . Het geen je hier ten toon spreidt draagt daar zeker niet aan mee . Alles, maar dan ook alles nogmaals bevestigen met een aangetekend schrijven, per telefoon, per brief, e-mail enz. Met bedelen en klagen en gelijk welk ander sentiment bekom je niets of alleen maar ergernis .

Dat uw buur 700 km verder woont mag geen beperking zijn om haar eens een bezoekje te brengen, en vergeet dan ook haar buren niet . Zelfs geen reden is al voldoende om daar overal eens aan te bellen . Op een bel kleeft nl. geen stikker "verboden aan te bellen " maar wel de naam van de bewoner .

Rvvb bestond in 2010 nog niet . De dienst was toen Arohm en zat in Brussel en Gent . Werkte toen met een +/- 10 ambtenaren . Is in 2011-2012 verhuist naar ik dacht Mechelen en met meer dan 100 personeelsleden uitgebreid . Geen kat die dan nog over enige dossierskennis beschikte . Men heeft dan inderdaad schoon schip gemaakt en voor wie betaald had alles terug betaald mét de nodige interesten . Er zullen er vele zijn die niets betaald hadden en dus ook niets terug dienden te krijgen .

Kan maar één ding aanraden : naar elke dienst persoonlijk gaan en er om uitleg vragen, vooral als het om door hun gemaakte fouten gaat en zorg dat je je eigen dossier kent als je binnenzak . Het geen je hier ten toon spreidt draagt daar zeker niet aan mee . Alles, maar dan ook alles nogmaals bevestigen met een aangetekend schrijven, per telefoon, per brief, e-mail enz. Met bedelen en klagen en gelijk welk ander sentiment bekom je niets of alleen maar ergernis .

Dat uw buur 700 km verder woont mag geen beperking zijn om haar eens een bezoekje te brengen, en vergeet dan ook haar buren niet . Zelfs geen reden is al voldoende om daar overal eens aan te bellen . Op een bel kleeft nl. geen stikker "verboden aan te bellen " maar wel de naam van de bewoner .
Met 1000€ per week schadevergoeding heb ik ook gewoon geen tijd om nog veel te doen, dit is gewoon een politiek spel en daar ben ik gewoon het slachtoffer van.

Je hebt het dan ook veel te ver laten komen . De belangrijkste punten vermeldt je niet .

Laatst bewerkt:
En voor een doe-het-zelver snap ik niet waarom je zou verbouwen, 6% is toch niet van toepassing en achteraf toch alleen maar ambras met de BTW-administratie .

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan