• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Woning 1968 isolatieplannen

Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo iedereen,

Ik ben sinds 2 jaar eigenaar van een driegevelwoning van 1968 met een open spouw van ongeveer 6cm. Ik en mijn vrouw zijn de woning beetje bij beetje aan het renoveren, maar hebben helaas niet veel kennis van isoleren en hadden dus graag wat advies hieromtrent gehad.

Het betreft een halfopen bebouwing met ongeveer een 130 -140 vierkante meter buitenmuren, een inpandige garage en een plat dak van 90 vierkante meter. De woning heeft een gelijkvloers en een eerste verdieping met 5 kamers, waarvan 2 kamers boven de inpandige garage gesitueerd zijn. Overal zijn er radiatoren die verwarmd worden met een gasketel. De verwarming van het water gebeurt ook via de gasketel (combi).
Er is ook een kelder van een 9 vierkante meter, deze situeert zich onder het toilet in de gang en onder de trap en komt dus niet onder de woonruimte.
De totale bewoonbare oppervlakte van de woning is 160 vierkante meter.

Vermits de woning sinds het bouwen ervan nog niets van renovaties ondergaan heeft, hebben we ondertussen al een paar zaken gedaan:

- Nieuw dak gelegd van 90 vierkante meter met 8cm PIR isolatieplaten (Om meer isolatie te steken moest het dak verhoogd worden wat de kostprijs serieus verhoogde, vandaar de keuze om voorlopig met 8cm PIR platen te werken en in een later stadium langs binnen een vals plafond te steken met nog eens extra isolatie langs binnenkant).

- Overal driedubbele beglazing gestoken met U waarde 0.7 (woonruimte beneden 13 vierkante meter ramen in totaal, per slaapkamer boven gemiddeld 4 vierkante meter per raam)

- Nieuwe gascondensatieketel (ATAG P35C) geïnstalleerd aangezien de oude gasketel al 30 jaar oud was, deze is ook al voorzien om later eventueel een hybride warmtepomp op aan te sluiten.

Gezien de huidige hoge energieprijzen ligt onze focus, alvorens we zaken renoveren zoals badkamer, keuken enz, voorlopig op het isoleren van de woning. We zijn echter niet zeker welke richting we nog verder moeten uitgaan en of het budgetair wel interessant is om bepaalde investeringen uit te voeren. De komende renovaties zijn dus enkel met het oog op energiebesparing.

We dachten eventueel om als volgende stap de spouwmuur te laten opvullen en bijkomstig onder het dak nog een vals plafond te steken met een 10cm PUR platen. Het dak zou dan langs buiten geïsoleerd zijn met 8cm PIR en langs binnen met 10cm PUR (of andere materialen mogen ook). De kostprijs van dit alles schat ik op een 4000 euro (vals plafond plaatsen doe ik zelf).

Anderzijds zitten we met de doelstellingen tegen 2050 en twijfel ik een beetje of het niet beter is om meteen de woning langs buiten te isoleren en vervolgens met crepi te laten afwerken. De kostprijs hiervan ligt wel een stuk hoger en ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of de energiebesparing tussen het isoleren van de spouw of het isoleren van de buitengevel zoveel verschil maakt?

We hebben een offerte laten opmaken om de buitengevel te isoleren en te laten afwerken (inclusief verlengen van het dak, vensterdorpels vervangen enz enz) en de kostprijs hiervan zou terecht komen op 19500 euro.

Aangezien we de woning beetje bij beetje willen renoveren (ongeveer 12K per jaar investeren) willen we natuurlijk verstandige keuzes maken en dit stap voor stap doen. We zouden eventueel ook nog het plafond van de inpandige garage willen isoleren omdat de kamer van mijn zoon die zich momenteel boven de inpandige garage bevindt en langs de buitenkant van de woning zit (dus twee buitenmuren heeft) niet gemakkelijk warm te krijgen is. Heeft het nut om het plafond van de inpandige garage te isoleren of is dit geldverspilling?

Welke stappen adviseren jullie om eerst te ondernemen? Zouden jullie gelijk gaan voor het isoleren van de buitengevel of is het isolatievoordeel tov isoleren via de spouw en het prijsverschil niet te verantwoorden?

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies!
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
PIR ligt al op het dak, maar dat zou ik nooit gedaan hebben. Zelf lang binnen met minerale- of houtwol, eventueel cellulose. Is goedkoper en beter tegen warmtedoorslag en geluid. Je hebt voor de zelfde isolatiewaarde wel wat meer cm nodig.
3v glas is al zeer goed. Metbde spouw te gaan vullen, ga je ook al direct een groter comfort hebben en betere aansluiting van de ramen in de muur.
Kost niet zo heel veel.
Ook luchtdichting van de woning bekijken, kleine ingrepen kunnen groot verschil betekenen.
Gevelsteen afbreken en dan isolatie en crepi kost idd pak meer. Je hebt dan meer isolatie, maar je heb geen gevelsteen die ook met zijn inertie bijdraagt aan de schil. Crepi, daar ben ik geen fan van, vind dit echt niet mooi en heb al heel veel gevels gezien die er na een paar jaar niet meer proper waren. Op gevelsteen zie je dat minder.(maar dat is dus persoonlijk)
Niemand heeft glazen bol. We weten dus niet of we nog zachtere winters gaan krijgen of net niet. Energieprijzen zullen niet direct zakken, als ze dat al doen. Als ik Van Der Straeten moet geloven gaat energie goedkoop worden. Maar om één of ander reden geloof ik geen jota meer van wat politici komen beweren...
Wat ik wel zou adviseren is om een lening te nemen die nu nog steeds zeer laag staan. Want je gaat minder intrest betalen dan dat je meerprijs gaat betalen aan uurlonen en materialen over de volgende jaren, alsook het meerverbruik aan energie. Bovendien heb je sneller comfort van de woning
Hoe de meesten is afbetalen ook makkelijker dan sparen
Geen pir op het dak maar wel isolatie onder het dak…
ga je echt nog een koud dak aanraden aan mensen?

Zou u het dak nog bij laten isoleren met 10 cm minerale wol of een ander type isolatiemateriaal of bent u van mening dat 8cm PIR op het dak voldoende is en bij isoleren langs de binnenkant nog weinig meerwaarde biedt?

De investering zou een 1500 euro bedragen om het dak te isoleren langs de binnenzijde. De spouwmuur schat ik op een goede 2000 euro.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
PIR ligt al op het dak, maar dat zou ik nooit gedaan hebben. Zelf lang binnen met minerale- of houtwol, eventueel cellulose. Is goedkoper en beter tegen warmtedoorslag en geluid. Je hebt voor de zelfde isolatiewaarde wel wat meer cm nodig.
3v glas is al zeer goed. Metbde spouw te gaan vullen, ga je ook al direct een groter comfort hebben en betere aansluiting van de ramen in de muur.
Kost niet zo heel veel.
Ook luchtdichting van de woning bekijken, kleine ingrepen kunnen groot verschil betekenen.
Gevelsteen afbreken en dan isolatie en crepi kost idd pak meer. Je hebt dan meer isolatie, maar je heb geen gevelsteen die ook met zijn inertie bijdraagt aan de schil. Crepi, daar ben ik geen fan van, vind dit echt niet mooi en heb al heel veel gevels gezien die er na een paar jaar niet meer proper waren. Op gevelsteen zie je dat minder.(maar dat is dus persoonlijk)
Niemand heeft glazen bol. We weten dus niet of we nog zachtere winters gaan krijgen of net niet. Energieprijzen zullen niet direct zakken, als ze dat al doen. Als ik Van Der Straeten moet geloven gaat energie goedkoop worden. Maar om één of ander reden geloof ik geen jota meer van wat politici komen beweren...
Wat ik wel zou adviseren is om een lening te nemen die nu nog steeds zeer laag staan. Want je gaat minder intrest betalen dan dat je meerprijs gaat betalen aan uurlonen en materialen over de volgende jaren, alsook het meerverbruik aan energie. Bovendien heb je sneller comfort van de woning
Hoe de meesten is afbetalen ook makkelijker dan sparen
Geen pir op het dak maar wel isolatie onder het dak…
ga je echt nog een koud dak aanraden aan mensen?
Had eerst niet begrepen dat het om een plat dak ging. klopt
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ventilatieroosters zijn natuurlijk nefast voor de isolatieschil. Gek dat je relatief veel geld geeft aan 3v glas om er dan gaten in te steken naar buiten....(roosters)
Had ik nooit gedaan.
Je hebt nu ook decentrale ventilatie D.
Anders idd een volledig ventilatiesysteem.
Lening is natuurlijk jounkeuze, maar let de huidige energieprijzen betaal je nu pak meer aan energie dat je dan eerder aan een lening kan geven.
En decentrale systemen zijn niet nefast voor de isolatieschil?
en hoe ga je lenen zonder dat er daar een renovatie tegenover staat met offerted en facturen en uit te voeren binnen enkele maanden, zoniet supplementaire kosten van de bank?
want als het niet voor onmiddellijke renovatie is, wordt het een persoonlijke lening met percentages van 20 of meer procent intrest.
Een ventilatie D is minder nefastr dan gaten boven uw raam. Ook al is deze decentraal.
En ik lees toch dat TS wel wat werken wil uitvoeren, zoals extra isoleren, badkamer, keuken. Net met de lening kan je sneller alles laten uitvoeren en dan optemijn betalen.

Maar misschien kan jij met je kennis en achtergrond TS hier wat nuttige info geven ?
 
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ventilatieroosters zijn natuurlijk nefast voor de isolatieschil. Gek dat je relatief veel geld geeft aan 3v glas om er dan gaten in te steken naar buiten....(roosters)
Had ik nooit gedaan.
Je hebt nu ook decentrale ventilatie D.
Anders idd een volledig ventilatiesysteem.
Lening is natuurlijk jounkeuze, maar let de huidige energieprijzen betaal je nu pak meer aan energie dat je dan eerder aan een lening kan geven.
En decentrale systemen zijn niet nefast voor de isolatieschil?
en hoe ga je lenen zonder dat er daar een renovatie tegenover staat met offerted en facturen en uit te voeren binnen enkele maanden, zoniet supplementaire kosten van de bank?
want als het niet voor onmiddellijke renovatie is, wordt het een persoonlijke lening met percentages van 20 of meer procent intrest.
Een ventilatie D is minder nefastr dan gaten boven uw raam. Ook al is deze decentraal.
En ik lees toch dat TS wel wat werken wil uitvoeren, zoals extra isoleren, badkamer, keuken. Net met de lening kan je sneller alles laten uitvoeren en dan optemijn betalen.

Maar misschien kan jij met je kennis en achtergrond TS hier wat nuttige info geven ?
U heeft me alreeds enkele nieuwe inzichten gegeven waarvoor dank. Andere meningen zijn uiteraard ook steeds welkom!

U heeft volledig gelijk wat betreft de lening, ik ben er vrij zeker van dat met de huidige renteloze renovatielening het goedkoper is om een som te lenen en alles in één keer te renoveren dan alles te spreiden en als gevolg daarvan de komende x aantal maanden (jaren) hogere energieprijzen te betalen. Het geld dat ik op een spaarboek hou om te renoveren volgt ook de inflatie niet en mindert dus met de tijd in waarde. Op een spaarboek laten staan is dus ook niet meer interessant. Ik ben echter van mening dat als je het geld niet hebt je het ook beter niet uitgeeft.
In onzekere tijden zoals de huidige, vind ik het leuker om maandelijks geld opzij te zetten en een reserve te hebben voor als het minder gaat dan om zowel een woninglening als renovatielening te hebben lopen en binnen x aantal tijd mss het risico te lopen één van beiden niet meer te kunnen betalen. Sommigen vinden dat overdreven, maar als je ziet dat de energiefactuur (gas en elektriciteit) gestegen is van 150 euro/maand naar 450 euro/maand, dan kan je beter wat financiële reserve houden dan de rand op te zoeken door leningen af te sluiten.
 

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Onze woning is van het zelfde bouwjaar maar heeft wel maar 2 buitengevels (rijwoning).
Ik geef allen advies als particulier die zelf veel opzoekwerk doet.

Ik zou beginnen met de spouwmuur te laten isoleren, maar je moet wel rekening houden dat je daarmee nog niet op de 2050 doelstelling zit (U 0.54 ipv U 0.24). Tenzij je geheel uw gevel eraf wilt halen en volledig isoleren en afwerken. Ik bekijk zelf wat de combinatie EPS in de spouw en EPS/crepi tegen de gevelmuur gaat kosten.

Ik had iets gelezen van een garage. Alle muren en wanden tussen niet verwarmde ruimtes kan je best ook isoleren. In huis gebruik ik liefst niet brandbare isolatie. Ook de kelder plafond kan je op die manier berekenen.

Heb je de technische fiche of de U waarde van die 8cm pur platen? Normaal mag je langs onder dan slechts 50% van die waarde gebruiken aan de onderkant om te voorkomen dat het dauwpunt in uw minerale wol terecht komt.

Ik ben blij dat je ook voor glas met U 0.7 gekozen hebt. Heb ik ook direct gedaan. Ik voorzie wel een centraal ventilatie D systeem met 2 zones. Zal wel wat werk zijn en valse plafonds, maar verse lucht met WTW is toch belangrijk.

Als je u EPC rappoort neemt en zelf wat berekeningen doet via simulatie tools online kan je zelf berekenen hoeveel je energie behoefte zal dalen van je huis.

Misschien nog een tip naar isolatie toe, ik reken vaak met U maar ook met R waardes omdat dit een duidelijker beeld geeft voor mij. Die kleine U waardes van 0.24 of 0.16 lijken verwaarloosbaar...maar omgerekend naar R waarden 4.16 of 6.25 lijkt het verschil plots veel groter.

Succes en laten we vooral elkaar aanmoedigen om onze huizen in eerste plaats beter te maken en de energie behoefte drastisch te verminderen.
 
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hier ben ik weer.

Ondertussen is de spouwmuur ook geïsoleerd. We hebben een spouw van 7cm en deze is nu volledig opgevuld met EPS parels.

De volgende zaken die we zouden willen uitvoeren is het isoleren van de buitengevel met 10cm EPS platen en afwerken met crepi, zonnepanelen en een thuisbatterij plaatsen, 1 airco lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer en 3 airco's lucht/lucht warmtepomp in de slaapkamers van de kinderen en van onszelf.

We overwegen ook een centrale ventilatie D te plaatsen en later die ventilatiekanalen weg te werken in een vals plafond.

Nu vraag ik me af welke volgorde van werken we moeten aanhouden en of het isoleren van de buitengevel wel een meerwaarde betekent gezien de spouw nu opgevuld is met 7cm EPS parels?

Als ik de energiewinsten tussen 7cm en 17cm isolatie opzoek dan blijkt dit te verbeteren van ongeveer 70% naar 83%. Een relatieve winst dus voor een zware investeringskost.

Verder vraag ik me af of na het plaatsen van de gevelisolatie met crepi het nog mogelijk is om een centraal ventilatiesysteem D te plaatsen aangezien er dan een aan-en afvoerkanaal voor lucht geplaatst moet worden en dit dus door de buitengevelisolatie en crepi moet gaan.

Als ik wat met de epc calculator speel zou na de alreeds gedane werken (8cm pir in dak, driedubbele beglazing in heel de woning, spouwmuur 7cm eps parels, condensatieketel) het aanvullend plaatsen van een centrale ventilatie D, lucht/lucht warmtepompen (airco's) en zonnepanelen met thuisbatterij we ook alreeds op een EPC A uitkomen. Ik was dus aan het overwegen om de buitengevel te laten voor wat hij is en eventueel gewoon af te werken met crepi met als doel de woning wat op te waarderen.

Wat zijn jullie meningen hieromtrent?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220826-001403_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220826-001403_Samsung Internet.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 8

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Hier ben ik weer.

Ondertussen is de spouwmuur ook geïsoleerd. We hebben een spouw van 7cm en deze is nu volledig opgevuld met EPS parels.

De volgende zaken die we zouden willen uitvoeren is het isoleren van de buitengevel met 10cm EPS platen en afwerken met crepi, zonnepanelen en een thuisbatterij plaatsen, 1 airco lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer en 3 airco's lucht/lucht warmtepomp in de slaapkamers van de kinderen en van onszelf.

We overwegen ook een centrale ventilatie D te plaatsen en later die ventilatiekanalen weg te werken in een vals plafond.

Nu vraag ik me af welke volgorde van werken we moeten aanhouden en of het isoleren van de buitengevel wel een meerwaarde betekent gezien de spouw nu opgevuld is met 7cm EPS parels?

Als ik de energiewinsten tussen 7cm en 17cm isolatie opzoek dan blijkt dit te verbeteren van ongeveer 70% naar 83%. Een relatieve winst dus voor een zware investeringskost.

Verder vraag ik me af of na het plaatsen van de gevelisolatie met crepi het nog mogelijk is om een centraal ventilatiesysteem D te plaatsen aangezien er dan een aan-en afvoerkanaal voor lucht geplaatst moet worden en dit dus door de buitengevelisolatie en crepi moet gaan.

Als ik wat met de epc calculator speel zou na de alreeds gedane werken (8cm pir in dak, driedubbele beglazing in heel de woning, spouwmuur 7cm eps parels, condensatieketel) het aanvullend plaatsen van een centrale ventilatie D, lucht/lucht warmtepompen (airco's) en zonnepanelen met thuisbatterij we ook alreeds op een EPC A uitkomen. Ik was dus aan het overwegen om de buitengevel te laten voor wat hij is en eventueel gewoon af te werken met crepi met als doel de woning wat op te waarderen.

Wat zijn jullie meningen hieromtrent?
Dat niet je allemaal zelf wat beslissen.
Kosten baten......voor iedereen anders.


Persoonlijk zou ik pv plaatsen en liever wat panelen meer dan een batterij.
Batterij brengt niets op. En is altijd later bij te plaatsen als prijzen anders liggen, betere technieken.

Gevelisolatie zou ik ook laten. En eerst eens bekijken welk resultaat je hebt met de spouwmuur gevuld.

Je dakisolatie is echt wel beperkt, hoe heb je beslist om slecht 8cm PIR te steken ?
Luchtdichting heb je ook bekeken met plaatsen ramen ?
Ventilatie D kan perfect door EPS en crepi.

De kost voor buitenisolatie met crepi is groot, ook wat werk met ramen, dakoversteken etc ..

En dan zeer persoonlijk, ik vindt crepi echt "cheap" ogen op (oude) renovatie woningen. Maar steenstrips zijn nog duurder.

Dus crepi zetten voor waardevermeerdering... Dat is zeer persoonlijk.
 
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hier ben ik weer.

Ondertussen is de spouwmuur ook geïsoleerd. We hebben een spouw van 7cm en deze is nu volledig opgevuld met EPS parels.

De volgende zaken die we zouden willen uitvoeren is het isoleren van de buitengevel met 10cm EPS platen en afwerken met crepi, zonnepanelen en een thuisbatterij plaatsen, 1 airco lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer en 3 airco's lucht/lucht warmtepomp in de slaapkamers van de kinderen en van onszelf.

We overwegen ook een centrale ventilatie D te plaatsen en later die ventilatiekanalen weg te werken in een vals plafond.

Nu vraag ik me af welke volgorde van werken we moeten aanhouden en of het isoleren van de buitengevel wel een meerwaarde betekent gezien de spouw nu opgevuld is met 7cm EPS parels?

Als ik de energiewinsten tussen 7cm en 17cm isolatie opzoek dan blijkt dit te verbeteren van ongeveer 70% naar 83%. Een relatieve winst dus voor een zware investeringskost.

Verder vraag ik me af of na het plaatsen van de gevelisolatie met crepi het nog mogelijk is om een centraal ventilatiesysteem D te plaatsen aangezien er dan een aan-en afvoerkanaal voor lucht geplaatst moet worden en dit dus door de buitengevelisolatie en crepi moet gaan.

Als ik wat met de epc calculator speel zou na de alreeds gedane werken (8cm pir in dak, driedubbele beglazing in heel de woning, spouwmuur 7cm eps parels, condensatieketel) het aanvullend plaatsen van een centrale ventilatie D, lucht/lucht warmtepompen (airco's) en zonnepanelen met thuisbatterij we ook alreeds op een EPC A uitkomen. Ik was dus aan het overwegen om de buitengevel te laten voor wat hij is en eventueel gewoon af te werken met crepi met als doel de woning wat op te waarderen.

Wat zijn jullie meningen hieromtrent?
Dat niet je allemaal zelf wat beslissen.
Kosten baten......voor iedereen anders.


Persoonlijk zou ik pv plaatsen en liever wat panelen meer dan een batterij.
Batterij brengt niets op. En is altijd later bij te plaatsen als prijzen anders liggen, betere technieken.

Gevelisolatie zou ik ook laten. En eerst eens bekijken welk resultaat je hebt met de spouwmuur gevuld.

Je dakisolatie is echt wel beperkt, hoe heb je beslist om slecht 8cm PIR te steken ?
Luchtdichting heb je ook bekeken met plaatsen ramen ?
Ventilatie D kan perfect door EPS en crepi.

De kost voor buitenisolatie met crepi is groot, ook wat werk met ramen, dakoversteken etc ..

En dan zeer persoonlijk, ik vindt crepi echt "cheap" ogen op (oude) renovatie woningen. Maar steenstrips zijn nog duurder.

Dus crepi zetten voor waardevermeerdering... Dat is zeer persoonlijk.

De keuze voor de thuisbatterij is er gekomen omdat we in de tussenseizoenen willen verwarmen met de airco's en hiervoor de thuisbatterij gebruiken als er geen zon meer schijnt. Op die manier kunnen we buiten de elektriciteitsfactuur ook de gasfactuur wat drukken. De airco's worden voornamelijk geplaatst om te koelen, maar als ze er dan toch staan kan je ze beter optimaal benutten en er ook mee verwarmen denk ik dan.

Het betreft een sonnen thuisbatterij die met gemak 10.000 laadcyclussen aan kan en ook extra functies biedt zoals peakshaving (capaciteitstarief) en ook het verbruiksprofiel bijhoudt en rekening houdt met de weersvoorspellingen zodat de batterij bij slecht weer de nacht ervoor oplaadt aan een gunstig elektriciteitstarief.

Deze batterij helpt ook mee het netwerk te stabiliseren waardoor je ook weer een extra jaarlijkse premie krijgt.

Volgens onze voorzichtige berekeningen zouden we deze batterij op 9 jaar terugverdienen en dan zitten we nog ruim onder de 10.000 laadcyclussen dus al de rest zal dan winst zijn. Enfin iedere situatie is anders dus ik begrijp je bezorgdheden hieromtrent, maar ik ben er wel vrij zeker van dat wij op termijn hier ons voordeel uit kunnen halen. Bijkomstig investeer je met de stijgende energieprijzen ook wat in extra gemoedsrust.

Het dak zal ook helemaal vol gelegd worden met zonnepanelen.

De keuze voor slechts 8cm pir isolatie in het dak is er destijds enkel gekomen uit budgettaire overwegingen.

Na aankoop van de woning begon ons dak te lekken en bleek dit in zo'n slechte staat dat we besloten hebben om onmiddellijk een nieuw dak te plaatsen.

Het is een plat dak en als we meer dan 8 cm isolatie wouden plaatsen moesten we dit ophogen wat de kostprijs serieus ging verhogen. We waren van zin om dit dan verder langs binnen te isoleren, maar gezien hier wat eerder in het topic aangeraden werd om dat nog even zo te laten gezien de beperkte winsten die ermee gehaald kunnen worden hebben we dat voorlopig nog niet gedaan. Eens de ventilatie D gestoken wordt gaan we wel afwerken met een vals plafond en dan zijn we wel van zin om gelijk extra te isoleren in het dak.

De crepi is inderdaad een heel persoonlijke keuze. Ons huis is in gele baksteen wat feitelijk echt niet zo mooi is dus elke wijziging aan de gevel lijkt me wel een opwaardering van de woning.

Het luchtdicht maken hebben we inderdaad nog niet overwogen en dat lijkt me inderdaad een heel goede tip. Zijn er bepaalde 'specialisten' die we kunnen inschakelen om ons een zicht te geven waar we op moeten focussen?
 

Bijlagen

  • 20220817_120612.jpg
    20220817_120612.jpg
    177,7 KB · Weergaven: 13
V

Verwijderd lid 172838

Guest

Het luchtdicht maken hebben we inderdaad nog niet overwogen en dat lijkt me inderdaad een heel goede tip. Zijn er bepaalde 'specialisten' die we kunnen inschakelen om ons een zicht te geven waar we op moeten focussen?
zeker.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Op welke basis heb je de tv van de batterij berekend ?
Want er zijn gewoon heel veel variabelen. Je weet niet hoe vol de batterij gaat zitten en hoeveel dagen per jaar. Het prijsverschil tussen injectie en afname is momenteel hoog, maar wat over 3jaar ...
Accus hebben ook een max vermogen dat ze kunnen afgeven. Neem je meer af, gebruik je gewoon mee van het net terwijl er nog capaciteit in de batterij zit.
Weet ook dat je jou elec ook kan verkopen aan iemand. Dan kan je nog meer krijgen per teruggeleverde kwh.
Vanaf januari zelfs in een gemeenschap. Mensen met pv krijgen meer per kWh, mensen zonder, moeten minder betalen per kWh.

Met airco's mee verwarmen, dat kan je ook het gehele jaar doen ipv enke tussenseizoen.
Maar met de batterij te laten en daar het dak met te isoleren, ga je pak minder verbruiken. Dak is groot verliesopp. Ook in de zomer minder warmte...
En dat kan je best doen als er nog geen PV op ligt

Luchtdichting idd zeker bekijken


Gevel, nogmaals,heel persoonlijk. Maar het klonk alsof het het enkel wou doen als waarde-vermeerdering.
Als het voor jou dat waard is, moet je dat doen. Maar waarde is subjectief. Voor mij bv zou dat geen meerwaarde zijn. Voor eventuele kopers mss wel, misschien niet, anderen zouden het gewoon liever zelf baar hun smaak doen. ...
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!

Wij zitten ook met een slpkm boven inpandige garage en 2 buitenmuren. Het enige wat wij daar gaan doen is :
- het plat dak isoleren (10 cm pir - esthetisch onmogelijk om dikker te leggen zonder dat de architectuur van ons pand om zeep gaat)
- plafond en muren garage langs binnenuit isoleren + natuurlijk een nieuwe poort die thermisch zo goed mogelijk alles afsluit
- nieuwe ramen alu + glas U 0,6. In de garage net onder onze slpkm zit kathedraalglas, U 1,0.

Er is geen verwarming voorzien (ttz leidingen convectoren liggen klaar maar we sluiten iets aan). Een zoon spendeert natuurlijk meer tijd in zijn slpkm dan wij en we slapen sowieso niet graag in een warme slpkm.
Maar ik ben toch benieuwd naar hoe koud het dan precies is.... we kunnen nu nog ingrepen toevoegen namelijk.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!

Wij zitten ook met een slpkm boven inpandige garage en 2 buitenmuren. Het enige wat wij daar gaan doen is :
- het plat dak isoleren (10 cm pir - esthetisch onmogelijk om dikker te leggen zonder dat de architectuur van ons pand om zeep gaat)
- plafond en muren garage langs binnenuit isoleren + natuurlijk een nieuwe poort die thermisch zo goed mogelijk alles afsluit
- nieuwe ramen alu + glas U 0,6. In de garage net onder onze slpkm zit kathedraalglas, U 1,0.

Er is geen verwarming voorzien (ttz leidingen convectoren liggen klaar maar we sluiten iets aan). Een zoon spendeert natuurlijk meer tijd in zijn slpkm dan wij en we slapen sowieso niet graag in een warme slpkm.
Maar ik ben toch benieuwd naar hoe koud het dan precies is.... we kunnen nu nog ingrepen toevoegen namelijk.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)
Airco op slaapkamer zoon. Dan kan je steeds temp aanpassen.


Gewoon uit interesse. Slapen in warme kamer, wat bedoel je hier mee ?
Ik hoor velen aanhalen 18°c, anders kunnen ze niet slapen. Maar in deze zomers, kan me niet voorstellen dat je dan zo slaapt.
Zelf absoluut geen last van. Ook op reis slapen we soms in hotels zonder airco in zeer warme landen
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)
huh?
die verf moet daar niet af.
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)
huh?
die verf moet daar niet af.
Ons zeggen ze dat als je de spouw opvult je gevel dampdoorlatend moet zijn en die oude -niet dampvoorlatende - verf er dus absoluut af moet
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!
Airco op slaapkamer zoon. Dan kan je steeds temp aanpassen.
Wij hebben geen zoon , maar TS zei dat hij de kamer van de zoon niet warm krijgt vandaar mijn vraag hoe koud/warm het dan wel is.
Gewoon uit interesse. Slapen in warme kamer, wat bedoel je hier mee ?
Dat wij in onze slpkm nog nooit cv opgezet hebben in onze vorige of huidige woning. Maar dat we natuurlijk ook niet willen bevriezen in ons bed en een warmwaterkruik moeten gebruiken of zo :)

In ons leefgedeelte maken we ons geen zorgen over voldoende ingrepen (18 cm minerale wol onder dak, vloer zolder ook nog extra vol isolatieplaten, nieuwe ramen met 0,6 glas , plafond kruipkelder geïsoleerd en isolatie onder de vloerverwarming ) maar die slpkm boven de garage blijft een dingetje waar ik me meer zorgen over maak.

Ik hoor velen aanhalen 18°c, anders kunnen ze niet slapen. Maar in deze zomers, kan me niet voorstellen dat je dan zo slaapt.
Nu is het idd warmer maar ik bedoelde meer dat we (relatieve) koude niet erg vinden.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)
huh?
die verf moet daar niet af.
Ons zeggen ze dat als je de spouw opvult je gevel dampdoorlatend moet zijn en die oude -niet dampvoorlatende - verf er dus absoluut af moet
Je moet dat in de juiste context zetten:heel weinig verven, zelf met 3 lagen, zijn sterk dampremmend.
zoek de Sd waarde op van je verf, en vergelijk dat met de Sd waarde van de constructie.
 
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!

Wij zitten ook met een slpkm boven inpandige garage en 2 buitenmuren. Het enige wat wij daar gaan doen is :
- het plat dak isoleren (10 cm pir - esthetisch onmogelijk om dikker te leggen zonder dat de architectuur van ons pand om zeep gaat)
- plafond en muren garage langs binnenuit isoleren + natuurlijk een nieuwe poort die thermisch zo goed mogelijk alles afsluit
- nieuwe ramen alu + glas U 0,6. In de garage net onder onze slpkm zit kathedraalglas, U 1,0.

Er is geen verwarming voorzien (ttz leidingen convectoren liggen klaar maar we sluiten iets aan). Een zoon spendeert natuurlijk meer tijd in zijn slpkm dan wij en we slapen sowieso niet graag in een warme slpkm.
Maar ik ben toch benieuwd naar hoe koud het dan precies is.... we kunnen nu nog ingrepen toevoegen namelijk.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)

Bij ons is het een vrij unieke situatie aangezien mijn zoon nachtwerk doet en dus een ander leef ritme heeft dan ons. S'nachts gaat de verwarming bij ons uit (thermostaat op 15 graden).

Dat is dan natuurlijk het moment wanneer mijn zoon volop wakker is en achter zijn computer op zijn kamer zit. De temperatuur op zijn kamer zakt ook veel sneller dan in de woonkamer en dat in combinatie met een thermostaat die in de woonkamer staat zorgt er natuurlijk voor dat er op de slaapkamer nooit echt een comfortabele temperatuur bereikt wordt.

Echt heel koud wordt het daar nooit, maar gezien de garage onder zijn kamer zit wordt het daar ook nooit echt 21 graden zoals in de woonkamer. S'nachts in de winter zakt de temperatuur daar toch steeds tot een 15 graden terwijl de temperatuur in de woonkamer nooit onder de 18.7 graden gaat bij vriesweer en dit terwijl de thermostaat s'nachts op 15 graden ingesteld staat.

We hebben nu net de ramen boven allemaal vervangen door driedubbele beglazing U 0.7 en de spouwmuur is nog maar sinds twee weken gevuld met 7cm EPS parels dus het is even afwachten wat het deze winter gaat geven.

De airco zou dan natuurlijk ideaal zijn om de slaapkamer individueel bij te verwarmen en hopelijk blijft de temperatuur daar door de extra isolatie en het nieuwe raam ook beter behouden zodat dat ding natuurlijk niet een hele nacht moet opstaan.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!

Wij zitten ook met een slpkm boven inpandige garage en 2 buitenmuren. Het enige wat wij daar gaan doen is :
- het plat dak isoleren (10 cm pir - esthetisch onmogelijk om dikker te leggen zonder dat de architectuur van ons pand om zeep gaat)
- plafond en muren garage langs binnenuit isoleren + natuurlijk een nieuwe poort die thermisch zo goed mogelijk alles afsluit
- nieuwe ramen alu + glas U 0,6. In de garage net onder onze slpkm zit kathedraalglas, U 1,0.

Er is geen verwarming voorzien (ttz leidingen convectoren liggen klaar maar we sluiten iets aan). Een zoon spendeert natuurlijk meer tijd in zijn slpkm dan wij en we slapen sowieso niet graag in een warme slpkm.
Maar ik ben toch benieuwd naar hoe koud het dan precies is.... we kunnen nu nog ingrepen toevoegen namelijk.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)

Bij ons is het een vrij unieke situatie aangezien mijn zoon nachtwerk doet en dus een ander leef ritme heeft dan ons. S'nachts gaat de verwarming bij ons uit (thermostaat op 15 graden).

Dat is dan natuurlijk het moment wanneer mijn zoon volop wakker is en achter zijn computer op zijn kamer zit. De temperatuur op zijn kamer zakt ook veel sneller dan in de woonkamer en dat in combinatie met een thermostaat die in de woonkamer staat zorgt er natuurlijk voor dat er op de slaapkamer nooit echt een comfortabele temperatuur bereikt wordt.

Echt heel koud wordt het daar nooit, maar gezien de garage onder zijn kamer zit wordt het daar ook nooit echt 21 graden zoals in de woonkamer. S'nachts in de winter zakt de temperatuur daar toch steeds tot een 15 graden terwijl de temperatuur in de woonkamer nooit onder de 18.7 graden gaat bij vriesweer en dit terwijl de thermostaat s'nachts op 15 graden ingesteld staat.

We hebben nu net de ramen boven allemaal vervangen door driedubbele beglazing U 0.7 en de spouwmuur is nog maar sinds twee weken gevuld met 7cm EPS parels dus het is even afwachten wat het deze winter gaat geven.

De airco zou dan natuurlijk ideaal zijn om de slaapkamer individueel bij te verwarmen en hopelijk blijft de temperatuur daar door de extra isolatie en het nieuwe raam ook beter behouden zodat dat ding natuurlijk niet een hele nacht moet opstaan.
Ojee.
eerste voorwaarde voor spouwisolatie is dat je binnenklimaat identiek moet blijven.
je hebt dan ook nog eens nieuw schrijnwerk geplaatst maar nog steeds geen ventilatie.

dat wordt wachten op je volgend topic:
“Help! Wij hebben condensatie en schimmel ??”
 
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!

Wij zitten ook met een slpkm boven inpandige garage en 2 buitenmuren. Het enige wat wij daar gaan doen is :
- het plat dak isoleren (10 cm pir - esthetisch onmogelijk om dikker te leggen zonder dat de architectuur van ons pand om zeep gaat)
- plafond en muren garage langs binnenuit isoleren + natuurlijk een nieuwe poort die thermisch zo goed mogelijk alles afsluit
- nieuwe ramen alu + glas U 0,6. In de garage net onder onze slpkm zit kathedraalglas, U 1,0.

Er is geen verwarming voorzien (ttz leidingen convectoren liggen klaar maar we sluiten iets aan). Een zoon spendeert natuurlijk meer tijd in zijn slpkm dan wij en we slapen sowieso niet graag in een warme slpkm.
Maar ik ben toch benieuwd naar hoe koud het dan precies is.... we kunnen nu nog ingrepen toevoegen namelijk.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)

Bij ons is het een vrij unieke situatie aangezien mijn zoon nachtwerk doet en dus een ander leef ritme heeft dan ons. S'nachts gaat de verwarming bij ons uit (thermostaat op 15 graden).

Dat is dan natuurlijk het moment wanneer mijn zoon volop wakker is en achter zijn computer op zijn kamer zit. De temperatuur op zijn kamer zakt ook veel sneller dan in de woonkamer en dat in combinatie met een thermostaat die in de woonkamer staat zorgt er natuurlijk voor dat er op de slaapkamer nooit echt een comfortabele temperatuur bereikt wordt.

Echt heel koud wordt het daar nooit, maar gezien de garage onder zijn kamer zit wordt het daar ook nooit echt 21 graden zoals in de woonkamer. S'nachts in de winter zakt de temperatuur daar toch steeds tot een 15 graden terwijl de temperatuur in de woonkamer nooit onder de 18.7 graden gaat bij vriesweer en dit terwijl de thermostaat s'nachts op 15 graden ingesteld staat.

We hebben nu net de ramen boven allemaal vervangen door driedubbele beglazing U 0.7 en de spouwmuur is nog maar sinds twee weken gevuld met 7cm EPS parels dus het is even afwachten wat het deze winter gaat geven.

De airco zou dan natuurlijk ideaal zijn om de slaapkamer individueel bij te verwarmen en hopelijk blijft de temperatuur daar door de extra isolatie en het nieuwe raam ook beter behouden zodat dat ding natuurlijk niet een hele nacht moet opstaan.
Ojee.
eerste voorwaarde voor spouwisolatie is dat je binnenklimaat identiek moet blijven.
je hebt dan ook nog eens nieuw schrijnwerk geplaatst maar nog steeds geen ventilatie.

dat wordt wachten op je volgend topic:
“Help! Wij hebben condensatie en schimmel ??”
De ventilatie (centraal systeem D) wordt begin volgend jaar geïnstalleerd en boven wordt er ook veel verlucht dus voor die paar maanden zal het hopelijk wel meevallen, maar bedankt om me er attent op te maken ;)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!

Wij zitten ook met een slpkm boven inpandige garage en 2 buitenmuren. Het enige wat wij daar gaan doen is :
- het plat dak isoleren (10 cm pir - esthetisch onmogelijk om dikker te leggen zonder dat de architectuur van ons pand om zeep gaat)
- plafond en muren garage langs binnenuit isoleren + natuurlijk een nieuwe poort die thermisch zo goed mogelijk alles afsluit
- nieuwe ramen alu + glas U 0,6. In de garage net onder onze slpkm zit kathedraalglas, U 1,0.

Er is geen verwarming voorzien (ttz leidingen convectoren liggen klaar maar we sluiten iets aan). Een zoon spendeert natuurlijk meer tijd in zijn slpkm dan wij en we slapen sowieso niet graag in een warme slpkm.
Maar ik ben toch benieuwd naar hoe koud het dan precies is.... we kunnen nu nog ingrepen toevoegen namelijk.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)

Bij ons is het een vrij unieke situatie aangezien mijn zoon nachtwerk doet en dus een ander leef ritme heeft dan ons. S'nachts gaat de verwarming bij ons uit (thermostaat op 15 graden).

Dat is dan natuurlijk het moment wanneer mijn zoon volop wakker is en achter zijn computer op zijn kamer zit. De temperatuur op zijn kamer zakt ook veel sneller dan in de woonkamer en dat in combinatie met een thermostaat die in de woonkamer staat zorgt er natuurlijk voor dat er op de slaapkamer nooit echt een comfortabele temperatuur bereikt wordt.

Echt heel koud wordt het daar nooit, maar gezien de garage onder zijn kamer zit wordt het daar ook nooit echt 21 graden zoals in de woonkamer. S'nachts in de winter zakt de temperatuur daar toch steeds tot een 15 graden terwijl de temperatuur in de woonkamer nooit onder de 18.7 graden gaat bij vriesweer en dit terwijl de thermostaat s'nachts op 15 graden ingesteld staat.

We hebben nu net de ramen boven allemaal vervangen door driedubbele beglazing U 0.7 en de spouwmuur is nog maar sinds twee weken gevuld met 7cm EPS parels dus het is even afwachten wat het deze winter gaat geven.

De airco zou dan natuurlijk ideaal zijn om de slaapkamer individueel bij te verwarmen en hopelijk blijft de temperatuur daar door de extra isolatie en het nieuwe raam ook beter behouden zodat dat ding natuurlijk niet een hele nacht moet opstaan.
Ojee.
eerste voorwaarde voor spouwisolatie is dat je binnenklimaat identiek moet blijven.
je hebt dan ook nog eens nieuw schrijnwerk geplaatst maar nog steeds geen ventilatie.

dat wordt wachten op je volgend topic:
“Help! Wij hebben condensatie en schimmel ??”
De ventilatie (centraal systeem D) wordt begin volgend jaar geïnstalleerd en boven wordt er ook veel verlucht dus voor die paar maanden zal het hopelijk wel meevallen, maar bedankt om me er attent op te maken ;)
Verluchten heeft weinis tot niets te maken met ventilatie.
met verluchting weet je niet eens in elke richting het transport gaat.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan