• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Woning 1968 isolatieplannen

Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo iedereen,

Ik ben sinds 2 jaar eigenaar van een driegevelwoning van 1968 met een open spouw van ongeveer 6cm. Ik en mijn vrouw zijn de woning beetje bij beetje aan het renoveren, maar hebben helaas niet veel kennis van isoleren en hadden dus graag wat advies hieromtrent gehad.

Het betreft een halfopen bebouwing met ongeveer een 130 -140 vierkante meter buitenmuren, een inpandige garage en een plat dak van 90 vierkante meter. De woning heeft een gelijkvloers en een eerste verdieping met 5 kamers, waarvan 2 kamers boven de inpandige garage gesitueerd zijn. Overal zijn er radiatoren die verwarmd worden met een gasketel. De verwarming van het water gebeurt ook via de gasketel (combi).
Er is ook een kelder van een 9 vierkante meter, deze situeert zich onder het toilet in de gang en onder de trap en komt dus niet onder de woonruimte.
De totale bewoonbare oppervlakte van de woning is 160 vierkante meter.

Vermits de woning sinds het bouwen ervan nog niets van renovaties ondergaan heeft, hebben we ondertussen al een paar zaken gedaan:

- Nieuw dak gelegd van 90 vierkante meter met 8cm PIR isolatieplaten (Om meer isolatie te steken moest het dak verhoogd worden wat de kostprijs serieus verhoogde, vandaar de keuze om voorlopig met 8cm PIR platen te werken en in een later stadium langs binnen een vals plafond te steken met nog eens extra isolatie langs binnenkant).

- Overal driedubbele beglazing gestoken met U waarde 0.7 (woonruimte beneden 13 vierkante meter ramen in totaal, per slaapkamer boven gemiddeld 4 vierkante meter per raam)

- Nieuwe gascondensatieketel (ATAG P35C) geïnstalleerd aangezien de oude gasketel al 30 jaar oud was, deze is ook al voorzien om later eventueel een hybride warmtepomp op aan te sluiten.

Gezien de huidige hoge energieprijzen ligt onze focus, alvorens we zaken renoveren zoals badkamer, keuken enz, voorlopig op het isoleren van de woning. We zijn echter niet zeker welke richting we nog verder moeten uitgaan en of het budgetair wel interessant is om bepaalde investeringen uit te voeren. De komende renovaties zijn dus enkel met het oog op energiebesparing.

We dachten eventueel om als volgende stap de spouwmuur te laten opvullen en bijkomstig onder het dak nog een vals plafond te steken met een 10cm PUR platen. Het dak zou dan langs buiten geïsoleerd zijn met 8cm PIR en langs binnen met 10cm PUR (of andere materialen mogen ook). De kostprijs van dit alles schat ik op een 4000 euro (vals plafond plaatsen doe ik zelf).

Anderzijds zitten we met de doelstellingen tegen 2050 en twijfel ik een beetje of het niet beter is om meteen de woning langs buiten te isoleren en vervolgens met crepi te laten afwerken. De kostprijs hiervan ligt wel een stuk hoger en ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of de energiebesparing tussen het isoleren van de spouw of het isoleren van de buitengevel zoveel verschil maakt?

We hebben een offerte laten opmaken om de buitengevel te isoleren en te laten afwerken (inclusief verlengen van het dak, vensterdorpels vervangen enz enz) en de kostprijs hiervan zou terecht komen op 19500 euro.

Aangezien we de woning beetje bij beetje willen renoveren (ongeveer 12K per jaar investeren) willen we natuurlijk verstandige keuzes maken en dit stap voor stap doen. We zouden eventueel ook nog het plafond van de inpandige garage willen isoleren omdat de kamer van mijn zoon die zich momenteel boven de inpandige garage bevindt en langs de buitenkant van de woning zit (dus twee buitenmuren heeft) niet gemakkelijk warm te krijgen is. Heeft het nut om het plafond van de inpandige garage te isoleren of is dit geldverspilling?

Welke stappen adviseren jullie om eerst te ondernemen? Zouden jullie gelijk gaan voor het isoleren van de buitengevel of is het isolatievoordeel tov isoleren via de spouw en het prijsverschil niet te verantwoorden?

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies!
 
Laatst bewerkt:
Even terugkoppelend naar je beginpost.... hoe koud is het in de kamer van je zoon ?!

Wij zitten ook met een slpkm boven inpandige garage en 2 buitenmuren. Het enige wat wij daar gaan doen is :
- het plat dak isoleren (10 cm pir - esthetisch onmogelijk om dikker te leggen zonder dat de architectuur van ons pand om zeep gaat)
- plafond en muren garage langs binnenuit isoleren + natuurlijk een nieuwe poort die thermisch zo goed mogelijk alles afsluit
- nieuwe ramen alu + glas U 0,6. In de garage net onder onze slpkm zit kathedraalglas, U 1,0.

Er is geen verwarming voorzien (ttz leidingen convectoren liggen klaar maar we sluiten iets aan). Een zoon spendeert natuurlijk meer tijd in zijn slpkm dan wij en we slapen sowieso niet graag in een warme slpkm.
Maar ik ben toch benieuwd naar hoe koud het dan precies is.... we kunnen nu nog ingrepen toevoegen namelijk.

(Spouw isoleren is bij ons een zeer dure grap, geschilderde buitengevel en die moet dan volledig gezandstraald worden ivm dampdoorlatendheid, het houdt helaas ergens op, ons reno-budget is nu al veel te hoog)

Bij ons is het een vrij unieke situatie aangezien mijn zoon nachtwerk doet en dus een ander leef ritme heeft dan ons. S'nachts gaat de verwarming bij ons uit (thermostaat op 15 graden).

Dat is dan natuurlijk het moment wanneer mijn zoon volop wakker is en achter zijn computer op zijn kamer zit. De temperatuur op zijn kamer zakt ook veel sneller dan in de woonkamer en dat in combinatie met een thermostaat die in de woonkamer staat zorgt er natuurlijk voor dat er op de slaapkamer nooit echt een comfortabele temperatuur bereikt wordt.

Echt heel koud wordt het daar nooit, maar gezien de garage onder zijn kamer zit wordt het daar ook nooit echt 21 graden zoals in de woonkamer. S'nachts in de winter zakt de temperatuur daar toch steeds tot een 15 graden terwijl de temperatuur in de woonkamer nooit onder de 18.7 graden gaat bij vriesweer en dit terwijl de thermostaat s'nachts op 15 graden ingesteld staat.

We hebben nu net de ramen boven allemaal vervangen door driedubbele beglazing U 0.7 en de spouwmuur is nog maar sinds twee weken gevuld met 7cm EPS parels dus het is even afwachten wat het deze winter gaat geven.

De airco zou dan natuurlijk ideaal zijn om de slaapkamer individueel bij te verwarmen en hopelijk blijft de temperatuur daar door de extra isolatie en het nieuwe raam ook beter behouden zodat dat ding natuurlijk niet een hele nacht moet opstaan.
Ojee.
eerste voorwaarde voor spouwisolatie is dat je binnenklimaat identiek moet blijven.
je hebt dan ook nog eens nieuw schrijnwerk geplaatst maar nog steeds geen ventilatie.

dat wordt wachten op je volgend topic:
“Help! Wij hebben condensatie en schimmel ??”
De ventilatie (centraal systeem D) wordt begin volgend jaar geïnstalleerd en boven wordt er ook veel verlucht dus voor die paar maanden zal het hopelijk wel meevallen, maar bedankt om me er attent op te maken ;)
Verluchten heeft weinis tot niets te maken met ventilatie.
met verluchting weet je niet eens in elke richting het transport gaat.
Vandaar we er voor kiezen om een ventilatiesysteem te installeren.

Het heeft ook weinig nut een ventilatiesysteem D te steken als de woning amper geïsoleerd is. Helaas is mijn bankrekening niet zo vet dat ik alles in één kan doen vandaar er bewust gekozen is om eerst te isoleren zodat de gasrekening al naar beneden gaat en dan vervolgens te investeren in de ventilatie.

Ik ben me ervan bewust dat het niet optimaal is, maar we moeten nu éénmaal roeien met de riemen die we hebben.
 
Op welke basis heb je de tv van de batterij berekend ?
Want er zijn gewoon heel veel variabelen. Je weet niet hoe vol de batterij gaat zitten en hoeveel dagen per jaar. Het prijsverschil tussen injectie en afname is momenteel hoog, maar wat over 3jaar ...
Accus hebben ook een max vermogen dat ze kunnen afgeven. Neem je meer af, gebruik je gewoon mee van het net terwijl er nog capaciteit in de batterij zit.
Weet ook dat je jou elec ook kan verkopen aan iemand. Dan kan je nog meer krijgen per teruggeleverde kwh.
Vanaf januari zelfs in een gemeenschap. Mensen met pv krijgen meer per kWh, mensen zonder, moeten minder betalen per kWh.

Met airco's mee verwarmen, dat kan je ook het gehele jaar doen ipv enke tussenseizoen.
Maar met de batterij te laten en daar het dak met te isoleren, ga je pak minder verbruiken. Dak is groot verliesopp. Ook in de zomer minder warmte...
En dat kan je best doen als er nog geen PV op ligt

Luchtdichting idd zeker bekijken


Gevel, nogmaals,heel persoonlijk. Maar het klonk alsof het het enkel wou doen als waarde-vermeerdering.
Als het voor jou dat waard is, moet je dat doen. Maar waarde is subjectief. Voor mij bv zou dat geen meerwaarde zijn. Voor eventuele kopers mss wel, misschien niet, anderen zouden het gewoon liever zelf baar hun smaak doen. ...
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen specialist ben in die materie. Mijn buurman is er wel enorm mee bezig en is ook werkzaam in de sector.

Die heeft dezelfde installatie als wij gaan plaatsen (15 zonnepanelen + thuisbatterij van Sonnen 11Kw). Zowel zijn verbruik als gezinssituatie is ongeveer identiek aan de onze.

We hebben adhv zijn reële opbrengst, zelfverbruik en de stroom die hij opslaat op de batterij kunnen berekenen welke winsten hij momenteel per jaar behaald en hij zou een terugverdientijd van zijn installatie schatten op 8 jaar. Dat is allemaal nog vrij nuchter berekend en niet aan de maximum tarieven van elektriciteit die er momenteel zijn dus ik denk dat we wel een realistisch beeld hebben van de opbrengst van de installatie. Zaken als goedkoop s'nachts de batterij opladen als het nodig is, capaciteitstarief en de winst op het gasverbruik door de airco's die we laten draaien met de batterij/zonnepanelen zijn uiteraard niet ingecalculeerd en kunnen de terugverdientijd dus enkel maar positief beïnvloeden.

Het delen van elektriciteit en dergelijk zal ook via de batterij mogelijk zijn aangezien de firma die deze installeert zelf een netwerk uitbouwt tussen zijn verschillende klanten voor het stabiliseren van het elektriciteitsnetwerk en hiervoor ook nog een premie toekent van 300 euro/jaar. De batterij wordt slim aangestuurd en zal dus in verschillende scenario's optimaal kunnen benut worden...Zo is er ook al een voorziening op het capaciteitstarief dat gepland staat voor 2023.

De accu kan een 4.6kw vermogen afgeven dus dat zit wel goed voor onze gezinssituatie.

Nuja, niemand kan in de toekomst kijken natuurlijk dus u heeft zeker gelijk als het een zeker risico inhoudt. Ik wil me echter ook niet te veel zorgen meer moeten maken over het elektriciteitsverbruik eens de airco's geïnstalleerd zijn dus het is natuurlijk ook een deel gemoedsrust dat je koopt als je merkt dat je de airco kan draaien op de batterij en je dus niet moet zitten rekenen wat je dat weer gaat kosten als je ze eens allemaal samen opzet.

De luchtdichting ga ik zeker eens bekijken en ga ik eens een specialist voor laten langskomen. Als ik me er een beetje over inlees zijn daarmee zeker nog interessante winsten te maken.

Eerst maar eens werk maken van de ventilatie en dan alles verder luchtdicht afwerken.

Bedankt voor de informatie Mario!!
 
Wij zitten met een gelijkaardige case en weten niet wat de beste volgorde is voor de renovatieplannen en of bepaalde keuzes overkill zijn en of het een slimme investering is. Ons budget is 40.000 EUR en mijn vraag aan jullie is wat de beste keuze zou zijn of wat zouden jullie doen?

Onze woning is rijwoning met een recent geïsoleerd dak van 12 CM glaswol langs buiten.


De voorgevel (57 M2 en excl. Ramen en deuren en garage : 43 m2) heeft drie ramen, voordeur en garage van de jaren 90. Dubbele beglazing maar geen hr + beglazing. De gevel is niet geïsoleerd en spouw kan niet gevuld worden want die is te klein.

De achtergevel (101 M2 en 83 M2 excl ramen en deuren) heeft wel een vulbare spouw van 5-7 CM. Heeft acht ramen met dubbele beglazing en twee deuren ook van de jaren 90.


De offertes:

*voor alle ramen en deuren zou het ongeveer 26.000 euro zijn voor hr plus beglazing.

*1500 euro extra voor triple beglazing.

*5.000 euro voor een c ventilatie systeem, 10.000 euro voor een d systeem.

Spouw isoleren achterkant 1.600 euro.

voorgevel isoleren en afwerken crepi: 13.000 euro.

zonnepanelen rond de 4.000 euro.

Zoals je ziet kunnen we niet alles en we zouden in de toekomst nog wel verder willen investeren, maar willen ook niet investeren in iets waar we later spijt van hebben en ook geen overkill doen qua investering.
Is het überhaupt een meerwaarde om triple beglazing te steken in een oude woning. Hier zie ik dat het wel gedaan wordt en dan ook een d systeem. Ons werd gezegd door de benocoach om hr plus beglazing te plaatsen met ventilatieroosters, zodat er miss zelfs geen ventilatiesysteem moet geplaatst worden. Dat zou ons ook wel wat besparen, maar ook hier voelt dit aan als een zo zo oplossing voor deze investeringskost. We weten eigenlijk niet wat we moeten doen en wat de moeite waard is en overwegen nu gewoon een spouw te laten vullen en zonnepanelen. ..
 
Het verschil tussen dubbel (geen hr++) en driedubbel glas is wel aanzienlijk.

In bijgevoegde afbeelding zie je de oppervlaktetemperatuur van het glas bij een buitentemperatuur van 0 graden en een binnentemperatuur van 20 graden. Hier kan je dus wel wat winst pakken.

Wat betreft ventilatieroosters: ik zou ze zeker in de ramen laten plaatsen ook al gebruik je ze niet. Om aanspraak te kunnen maken op de premie voor je ramen dien je namelijk ventilatieroosters te hebben. Lees eens goed de voorwaarden op 'mijn verbouwpremie'. Je kan dan een premie krijgen van 5500 euro.

Ook voor buitengevel isolatie en spouwmuurisolatie kan je een premie krijgen van 50% van je factuur met een maximum van 6000 euro. Alleen met die twee verbouwingen heb je dus weeral 11500 euro aan premies die je opnieuw kan investeren.

Als je woning een epc E of F heeft, activeer dan ook zeker de EPC LABEL PREMIE. Naargelang je renoveert naar een EPC C, B of A kan je een premie tussen de 2500 en 3750 euro krijgen. Dit dient wel binnen de 5 jaar na aankoop van je woning te gebeuren.

De verschillende werken en voorwaarden voor de verbouwpremie vind je hier:


Info over de epc labelpremie vind je hier. Deze premie is cumuleerbaar met de verbouwpremie:
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220719-173535_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220719-173535_Samsung Internet.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Het is niet omdat een spouw te smal is om premies te krijgen, dat ze te smal is om opgevuld te worden. 3 of 4cm isolatie is ook al een belangrijk verschil tov geen isolatie.
Bovendien helpen alle beetjes om aan bepaalde epc labels te geraken en zo geld los te krijgen.
 
En extra dakisolatie? 12cm lijkt mij nu ook niet meer zo fantastisch. Kan je langs binnen nog bij isoleren?
 
Hoe breed is de.spouw, hier was ze ook maar 4cm, kon perfect gevuld worden zonder premie.
12cm dakisolatie , plat dak ?
Roosters in ramen....je laat plots gaten maken in nieuwe ramen.
Je krijgt idd wel premie, maar trek de kostprijs van die roosters is van die premie af...
Je kan ook decentrale ventilatie D steken..
Ramen en deuren. Hier zijn de oude dieren gewoon behouden. Eruit gehaald, aangepast waar nodig.( Achterdeur heeft bv een isolatiepanelen met nieuwe afdekplaat gekregen. Voordeur een nieuw glas ipv het oude)
Neem bv ook vaste ramen waar je kan. Bespaart je een groot deel.
20k voor ramen en deuren 3v
3k voor spouw.
Dan is er nog 17k over voor ventilatie en PV.
 
Momenteel zijn onze dakwerken volledig afgewerkt.

We hebben dan toch gekozen om ons dak bij te isoleren. We hebben nu in totaal 18cm pir platen in het plat dak steken dus dat zit wel goed. In november komen er dan 15 zonnepanelen op het dak zodat we de elektriciteitsfactuur wat naar beneden kunnen halen.

Volgende stap bij het renoveren is voordeur en garagepoort vervangen zodat we dan aan de buitengevel isolatie kunnen beginnen. Dit zal hopelijk begin volgend jaar van start gaan (offertes zijn ondertekend).

We hebben gekozen voor 10cm xps platen en afwerken met crepi. Dan hebben we 7cm eps parels in de spouw + 10cm xps platen aan de buitengevel (in totaal 17cm isolatie aan de buitengevels dus), 18cm pir in het dak en rondom de woning overal driedubbele beglazing (pvc ramen).

Ik denk dat we dan wel klaar zijn met de isolatie werken en dat we eindelijk aan de binnenrenovatie kunnen beginnen. Dit is niet zo dringend aangezien de woning al zeker goed bewoonbaar is dus daar gaan we dan binnen een dik jaartje eens aan beginnen.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan