• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Woning 1968 isolatieplannen

Joined
2 Feb 2022
Messages
22
Reaction score
1
Points
3
Hallo iedereen,

Ik ben sinds 2 jaar eigenaar van een driegevelwoning van 1968 met een open spouw van ongeveer 6cm. Ik en mijn vrouw zijn de woning beetje bij beetje aan het renoveren, maar hebben helaas niet veel kennis van isoleren en hadden dus graag wat advies hieromtrent gehad.

Het betreft een halfopen bebouwing met ongeveer een 130 -140 vierkante meter buitenmuren, een inpandige garage en een plat dak van 90 vierkante meter. De woning heeft een gelijkvloers en een eerste verdieping met 5 kamers, waarvan 2 kamers boven de inpandige garage gesitueerd zijn. Overal zijn er radiatoren die verwarmd worden met een gasketel. De verwarming van het water gebeurt ook via de gasketel (combi).
Er is ook een kelder van een 9 vierkante meter, deze situeert zich onder het toilet in de gang en onder de trap en komt dus niet onder de woonruimte.
De totale bewoonbare oppervlakte van de woning is 160 vierkante meter.

Vermits de woning sinds het bouwen ervan nog niets van renovaties ondergaan heeft, hebben we ondertussen al een paar zaken gedaan:

- Nieuw dak gelegd van 90 vierkante meter met 8cm PIR isolatieplaten (Om meer isolatie te steken moest het dak verhoogd worden wat de kostprijs serieus verhoogde, vandaar de keuze om voorlopig met 8cm PIR platen te werken en in een later stadium langs binnen een vals plafond te steken met nog eens extra isolatie langs binnenkant).

- Overal driedubbele beglazing gestoken met U waarde 0.7 (woonruimte beneden 13 vierkante meter ramen in totaal, per slaapkamer boven gemiddeld 4 vierkante meter per raam)

- Nieuwe gascondensatieketel (ATAG P35C) geïnstalleerd aangezien de oude gasketel al 30 jaar oud was, deze is ook al voorzien om later eventueel een hybride warmtepomp op aan te sluiten.

Gezien de huidige hoge energieprijzen ligt onze focus, alvorens we zaken renoveren zoals badkamer, keuken enz, voorlopig op het isoleren van de woning. We zijn echter niet zeker welke richting we nog verder moeten uitgaan en of het budgetair wel interessant is om bepaalde investeringen uit te voeren. De komende renovaties zijn dus enkel met het oog op energiebesparing.

We dachten eventueel om als volgende stap de spouwmuur te laten opvullen en bijkomstig onder het dak nog een vals plafond te steken met een 10cm PUR platen. Het dak zou dan langs buiten geïsoleerd zijn met 8cm PIR en langs binnen met 10cm PUR (of andere materialen mogen ook). De kostprijs van dit alles schat ik op een 4000 euro (vals plafond plaatsen doe ik zelf).

Anderzijds zitten we met de doelstellingen tegen 2050 en twijfel ik een beetje of het niet beter is om meteen de woning langs buiten te isoleren en vervolgens met crepi te laten afwerken. De kostprijs hiervan ligt wel een stuk hoger en ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of de energiebesparing tussen het isoleren van de spouw of het isoleren van de buitengevel zoveel verschil maakt?

We hebben een offerte laten opmaken om de buitengevel te isoleren en te laten afwerken (inclusief verlengen van het dak, vensterdorpels vervangen enz enz) en de kostprijs hiervan zou terecht komen op 19500 euro.

Aangezien we de woning beetje bij beetje willen renoveren (ongeveer 12K per jaar investeren) willen we natuurlijk verstandige keuzes maken en dit stap voor stap doen. We zouden eventueel ook nog het plafond van de inpandige garage willen isoleren omdat de kamer van mijn zoon die zich momenteel boven de inpandige garage bevindt en langs de buitenkant van de woning zit (dus twee buitenmuren heeft) niet gemakkelijk warm te krijgen is. Heeft het nut om het plafond van de inpandige garage te isoleren of is dit geldverspilling?

Welke stappen adviseren jullie om eerst te ondernemen? Zouden jullie gelijk gaan voor het isoleren van de buitengevel of is het isolatievoordeel tov isoleren via de spouw en het prijsverschil niet te verantwoorden?

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies!
 
Last edited:
PIR ligt al op het dak, maar dat zou ik nooit gedaan hebben. Zelf lang binnen met minerale- of houtwol, eventueel cellulose. Is goedkoper en beter tegen warmtedoorslag en geluid. Je hebt voor de zelfde isolatiewaarde wel wat meer cm nodig.
3v glas is al zeer goed. Metbde spouw te gaan vullen, ga je ook al direct een groter comfort hebben en betere aansluiting van de ramen in de muur.
Kost niet zo heel veel.
Ook luchtdichting van de woning bekijken, kleine ingrepen kunnen groot verschil betekenen.
Gevelsteen afbreken en dan isolatie en crepi kost idd pak meer. Je hebt dan meer isolatie, maar je heb geen gevelsteen die ook met zijn inertie bijdraagt aan de schil. Crepi, daar ben ik geen fan van, vind dit echt niet mooi en heb al heel veel gevels gezien die er na een paar jaar niet meer proper waren. Op gevelsteen zie je dat minder.(maar dat is dus persoonlijk)
Niemand heeft glazen bol. We weten dus niet of we nog zachtere winters gaan krijgen of net niet. Energieprijzen zullen niet direct zakken, als ze dat al doen. Als ik Van Der Straeten moet geloven gaat energie goedkoop worden. Maar om één of ander reden geloof ik geen jota meer van wat politici komen beweren...
Wat ik wel zou adviseren is om een lening te nemen die nu nog steeds zeer laag staan. Want je gaat minder intrest betalen dan dat je meerprijs gaat betalen aan uurlonen en materialen over de volgende jaren, alsook het meerverbruik aan energie. Bovendien heb je sneller comfort van de woning
Hoe de meesten is afbetalen ook makkelijker dan sparen
 
PIR ligt al op het dak, maar dat zou ik nooit gedaan hebben. Zelf lang binnen met minerale- of houtwol, eventueel cellulose. Is goedkoper en beter tegen warmtedoorslag en geluid. Je hebt voor de zelfde isolatiewaarde wel wat meer cm nodig.
3v glas is al zeer goed. Metbde spouw te gaan vullen, ga je ook al direct een groter comfort hebben en betere aansluiting van de ramen in de muur.
Kost niet zo heel veel.
Ook luchtdichting van de woning bekijken, kleine ingrepen kunnen groot verschil betekenen.
Gevelsteen afbreken en dan isolatie en crepi kost idd pak meer. Je hebt dan meer isolatie, maar je heb geen gevelsteen die ook met zijn inertie bijdraagt aan de schil. Crepi, daar ben ik geen fan van, vind dit echt niet mooi en heb al heel veel gevels gezien die er na een paar jaar niet meer proper waren. Op gevelsteen zie je dat minder.(maar dat is dus persoonlijk)
Niemand heeft glazen bol. We weten dus niet of we nog zachtere winters gaan krijgen of net niet. Energieprijzen zullen niet direct zakken, als ze dat al doen. Als ik Van Der Straeten moet geloven gaat energie goedkoop worden. Maar om één of ander reden geloof ik geen jota meer van wat politici komen beweren...
Wat ik wel zou adviseren is om een lening te nemen die nu nog steeds zeer laag staan. Want je gaat minder intrest betalen dan dat je meerprijs gaat betalen aan uurlonen en materialen over de volgende jaren, alsook het meerverbruik aan energie. Bovendien heb je sneller comfort van de woning
Hoe de meesten is afbetalen ook makkelijker dan sparen

Bedankt voor je antwoord Mario!

De PIR platen zijn inderdaad mss wel een overhaaste beslissing geweest. We zaten met een dak dat al enkele keren hersteld was en feitelijk echt wel aan herstelling toe was (het dak begon te lekken) vandaar we daar onze eerste prioriteit van gemaakt hebben en de werken op heel korte termijn in gang gezet zijn. Ik had me voor de keuze van de isolatie puur gebaseerd op de isolatiewaarde van de PIR platen tov andere materialen. Dat in combinatie met de beperkte hoogte heeft feitelijk de doorslag gegeven om toch voor PIR platen te kiezen, maar zoals reeds aangehaald ben ik maar een leek dus Ik neem je tip zeker mee en ga het dak langs binnen dan gewoon isoleren met minerale wol.

Wat betreft de luchtdichting: heeft u enig idee hoe ik hier aan kan beginnen of waar ik hiervoor informatie kan in winnen? Kan je hiervoor een specialist inhuren die dat kan komen bekijken? Ik had sinds een week geleden eerlijk gezegd hier nog nooit van gehoord. We hebben ook geen ventilatiesysteem buiten ventilatieroosters in de ramen. Is dit voldoende of moet ik, eens de spouwmuur geïsoleerd is, ook een specialist hier eens naar laten kijken? Ik vrees een enkel beetje dat van zodra er een specialist langskomt er al snel gezegd zal worden dat er bepaalde 'noodzakelijk' ventilatiesystemen moeten geplaatst worden terwijl dat mss niet het geval hoeft te zijn.

De keuze voor crepi zou feitelijk enkel zijn omdat het budgetair interessant is. Momenteel is er nog geen nood aan een gevelrenovatie en zou het isoleren van de buitengevel dus enkel gedaan worden met het gedacht 'beter onmiddellijk goed werk dan half werk'.

We kiezen feitelijk bewust om geen lening aan te gaan, maar om gewoon te sparen voor de renovatiewerken. U zal wel gelijk hebben dat dit ons met de jaren vermoedelijk duurder gaat uitkomen, maar ik heb in het verleden al genoeg leningen gehad en nu ik enkel een woninglening hoef te betalen geeft me dit meer gemoedsrust wat ook wel iets waard is natuurlijk :)
 
Ventilatieroosters zijn natuurlijk nefast voor de isolatieschil. Gek dat je relatief veel geld geeft aan 3v glas om er dan gaten in te steken naar buiten....(roosters)
Had ik nooit gedaan.
Je hebt nu ook decentrale ventilatie D.
Anders idd een volledig ventilatiesysteem.
Lening is natuurlijk jounkeuze, maar let de huidige energieprijzen betaal je nu pak meer aan energie dat je dan eerder aan een lening kan geven.
 
De energiewinst van extra isoleren van het dak is het kleinst dus die moet je parkeren. Scheelt 4000 euro die je beter voor andere maatregelen als een hybride ketel kan gebruiken.
 
Ventilatieroosters zijn natuurlijk nefast voor de isolatieschil. Gek dat je relatief veel geld geeft aan 3v glas om er dan gaten in te steken naar buiten....(roosters)
Had ik nooit gedaan.
Je hebt nu ook decentrale ventilatie D.
Anders idd een volledig ventilatiesysteem.
Lening is natuurlijk jounkeuze, maar let de huidige energieprijzen betaal je nu pak meer aan energie dat je dan eerder aan een lening kan geven.
Niet elk raam heeft een ventilatierooster. In de woonruimte is er van de drie ramen slechts één raam met een ventilatierooster dat je dan ook nog eens open en toe kan zetten.

Die decentrale ventilatie D had ik nog nooit van gehoord. Heb het even opgezocht en dat is inderdaad precies een heel interessant systeem. Moest de ventilatie na isolatie niet voldoende blijken te zijn dan zal dit systeem zeker mijn voorkeur hebben. Bedankt voor deze wederom zeer goede tip!
 
De energiewinst van extra isoleren van het dak is het kleinst dus die moet je parkeren. Scheelt 4000 euro die je beter voor andere maatregelen als een hybride ketel kan gebruiken.
Met een hybride ketel heb je nog steeds evenveel energie nodig om de woning te verwarmen. Wp kan natuurlijk 4 keer de opgenomen energie voorzien, dat klopt.
Eerst zou ik zoveel mogelijk de energievraag beperken, daarna pas hoe je die energie gaat voorzien.
 
De energiewinst van extra isoleren van het dak is het kleinst dus die moet je parkeren. Scheelt 4000 euro die je beter voor andere maatregelen als een hybride ketel kan gebruiken.

De gasketel is 2 maanden geleden vervangen door een condensatieketel die eventueel later kan uitgebreid worden met hybridewarmtepomp dus dat zit wel al goed.

Momenteel zit de focus op bij isoleren waar het nog kan, maar wel op een dusdanige manier dat de energiebesparing interessant blijft tov het te investeren bedrag om die energiebesparing te realiseren.

Ik denk dat ons dan enkel nog rest om de spouwmuur te isoleren en eventueel toch het dak dan bij te isoleren en de woning luchtdicht te maken. Bij ons in de buurt zit een firma die heel hoog aangeschreven staat voor isolatiewerken, maar die enkel werkt met glaswolvezel Pure Floc KD van Ursa. Heeft er iemand ervaring met dit produkt?
 
8 cm pir + overgangsweerstanden geeft iets van een Rc waarde van 4. u-waarde 0,25. Bij 3000 graaddagen gaat er 1620 kWh aan transmissieverlies door het dak. Verhogen dakisolatie met 10 cm pir geeft een totale Rc waarde van 4 + 4,75=8,75 oftewel een u-waarde van 0,114 => 739 kWh transmissieverlies, een besparing van 881kWh per jaar.
PIR geeft bij productie 781 kg CO2 emissie per m3. Oftewel 78,1 kg/m2 bij 10 cm. Bij 90 m2 is dat 7 ton CO2. Omdat met aardgas terug te verdienen bij 180 g/kWh emissie is er 42 jaar nodig. Daarom is de 10 cm extra PIR een hele stomme investering en pleit ik voor de hybride CV.

Dus vergeet die PIR, als je toch persé dat dak extra wilt isoleren, opteer voor CO2 arme isolatiematerialen als glaswol, cellulose, vlas e.d.
 
Last edited:
De energiewinst van extra isoleren van het dak is het kleinst dus die moet je parkeren. Scheelt 4000 euro die je beter voor andere maatregelen als een hybride ketel kan gebruiken.
Met een hybride ketel heb je nog steeds evenveel energie nodig om de woning te verwarmen. Wp kan natuurlijk 4 keer de opgenomen energie voorzien, dat klopt.
Eerst zou ik zoveel mogelijk de energievraag beperken, daarna pas hoe je die energie gaat voorzien.
Ik kijk naar CO2 emissies. Dan is de warmtepomp een vele betere investering dan de 10 CM PIR die bij de productie 7000 kg CO2 emissie heeft.
Daarnaast energievraag beperken t.o.v. huidige RC=4 voor dak geeft maar weinig resultaat. Spouwmuren en luchtdichting zou prio 1 moeten zijn. prio 2 is de emissie van de verwarming aanpakken. Het effect van extra dakisolatie op de mate waarin de warmtepomp in een gunstig regime draait is klein (in dit specifieke geval). Met een warmtepomp zou je met de extra dakisolatie 200 kWh minder stroom verbruiken.
 
8 cm pir + overgangsweerstanden geeft iets van een Rc waarde van 4. u-waarde 0,25. Bij 3000 graaddagen gaat er 1620 kWh aan transmissieverlies door het dak. Verhogen dakisolatie met 10 cm pir geeft een totale Rc waarde van 4 + 4,75=8,75 oftewel een u-waarde van 0,114 => 739 kWh transmissieverlies, een besparing van 737 kWh per jaar.
PIR geeft bij productie 781 kg CO2 emissie per m3. Oftewel 78,1 kg/m2 bij 10 cm. Bij 90 m2 is dat 7 ton CO2. Omdat met aardgas terug te verdienen bij 180 g/kWh emissie is er 50 jaar nodig. Daarom is de 10 cm extra PIR een hele stomme investering en pleit ik voor de hybride CV.

Dus vergeet die PIR, als je toch persé dat dak extra wilt isoleren, opteer voor CO2 arme isolatiematerialen als glaswol, cellulose, vlas e.d.
Bedankt voor de berekening.

De CO2 die uitgestoten wordt bij de productie van PIR platen had ik nog niet over nagedacht. Eerlijk gezegd boeit me dat ook minder.

Op aanraden van Mario ga ik wel een minerale wol gebruiken bij het verder isoleren van het dak ;)
 
De energiewinst van extra isoleren van het dak is het kleinst dus die moet je parkeren. Scheelt 4000 euro die je beter voor andere maatregelen als een hybride ketel kan gebruiken.
Met een hybride ketel heb je nog steeds evenveel energie nodig om de woning te verwarmen. Wp kan natuurlijk 4 keer de opgenomen energie voorzien, dat klopt.
Eerst zou ik zoveel mogelijk de energievraag beperken, daarna pas hoe je die energie gaat voorzien.
Ik kijk naar CO2 emissies. Dan is de warmtepomp een vele betere investering dan de 10 CM PIR die bij de productie 7000 kg CO2 emissie heeft.
Daarnaast energievraag beperken t.o.v. huidige RC=4 voor dak geeft maar weinig resultaat. Spouwmuren en luchtdichting zou prio 1 moeten zijn. prio 2 is de emissie van de verwarming aanpakken. Het effect van extra dakisolatie op de mate waarin de warmtepomp in een gunstig regime draait is klein (in dit specifieke geval). Met een warmtepomp zou je met de extra dakisolatie 200 kWh minder stroom verbruiken.
Die luchtdichting hoe begin je daar feitelijk aan? Moet je hier eveneens dure investeringen voor uitvoeren of komt dat neer op hier en daar wat kieren en gaten dichten?
 
De energiewinst van extra isoleren van het dak is het kleinst dus die moet je parkeren. Scheelt 4000 euro die je beter voor andere maatregelen als een hybride ketel kan gebruiken.
Met een hybride ketel heb je nog steeds evenveel energie nodig om de woning te verwarmen. Wp kan natuurlijk 4 keer de opgenomen energie voorzien, dat klopt.
Eerst zou ik zoveel mogelijk de energievraag beperken, daarna pas hoe je die energie gaat voorzien.
Ik kijk naar CO2 emissies. Dan is de warmtepomp een vele betere investering dan de 10 CM PIR die bij de productie 7000 kg CO2 emissie heeft.
Daarnaast energievraag beperken t.o.v. huidige RC=4 voor dak geeft maar weinig resultaat. Spouwmuren en luchtdichting zou prio 1 moeten zijn. prio 2 is de emissie van de verwarming aanpakken. Het effect van extra dakisolatie op de mate waarin de warmtepomp in een gunstig regime draait is klein (in dit specifieke geval). Met een warmtepomp zou je met de extra dakisolatie 200 kWh minder stroom verbruiken.
Die luchtdichting hoe begin je daar feitelijk aan? Moet je hier eveneens dure investeringen voor uitvoeren of komt dat neer op hier en daar wat kieren en gaten dichten?
Vooral veel kitten en flexipur gebruiken. Denk aan de spleten tussen gipsplaten tegen het dak aan, kabeldoorvoeren (meterkast), de overgang dak/muur, de overgang vloer/muur, de dagkanten van kozijnen, tochtstrips bij buitendeuren.

Jammer dat alleen geld voor jou telt en je ketenemissies en daarmee klimaat onbelangrijk vindt.
 
Ik zou ook beginnen met de spouw en de inpandige garage te isoleren. Daarnaast kan je tegenwoordig goedkoop een warmtescan laten uitvoeren, ik denk dat sommige gemeentes hier premies voor geven. Zo een scan leert je waar je warmte verliest en waar je extra moet focussen op dichting van spleetjes.
 
De energiewinst van extra isoleren van het dak is het kleinst dus die moet je parkeren. Scheelt 4000 euro die je beter voor andere maatregelen als een hybride ketel kan gebruiken.
Met een hybride ketel heb je nog steeds evenveel energie nodig om de woning te verwarmen. Wp kan natuurlijk 4 keer de opgenomen energie voorzien, dat klopt.
Eerst zou ik zoveel mogelijk de energievraag beperken, daarna pas hoe je die energie gaat voorzien.
Ik kijk naar CO2 emissies. Dan is de warmtepomp een vele betere investering dan de 10 CM PIR die bij de productie 7000 kg CO2 emissie heeft.
Daarnaast energievraag beperken t.o.v. huidige RC=4 voor dak geeft maar weinig resultaat. Spouwmuren en luchtdichting zou prio 1 moeten zijn. prio 2 is de emissie van de verwarming aanpakken. Het effect van extra dakisolatie op de mate waarin de warmtepomp in een gunstig regime draait is klein (in dit specifieke geval). Met een warmtepomp zou je met de extra dakisolatie 200 kWh minder stroom verbruiken.
Die luchtdichting hoe begin je daar feitelijk aan? Moet je hier eveneens dure investeringen voor uitvoeren of komt dat neer op hier en daar wat kieren en gaten dichten?
Vooral veel kitten en flexipur gebruiken. Denk aan de spleten tussen gipsplaten tegen het dak aan, kabeldoorvoeren (meterkast), de overgang dak/muur, de overgang vloer/muur, de dagkanten van kozijnen, tochtstrips bij buitendeuren.

Jammer dat alleen geld voor jou telt en je ketenemissies en daarmee klimaat onbelangrijk vindt.
Bedankt voor de tips!

Het is niet dat ik niets in zit met het klimaat, maar als je bij echt alles wat je doet rekening moet houden met het klimaat, dan doe je beter niets meer. Isolatie is nu niet iets waarbij ik ecologisch ga denken eerlijk gezegd, dat doe ik op andere manieren wel.
 
Ik zou ook beginnen met de spouw en de inpandige garage te isoleren. Daarnaast kan je tegenwoordig goedkoop een warmtescan laten uitvoeren, ik denk dat sommige gemeentes hier premies voor geven. Zo een scan leert je waar je warmte verliest en waar je extra moet focussen op dichting van spleetjes.
Volstaat het dan om enkel het plafond van de garage te isoleren zodat er minder koude naar de bovenste kamers gaat of moet je dan echt de volledige garage isoleren zodat de garage op zich minder koud is?
 
Ik zou ook beginnen met de spouw en de inpandige garage te isoleren. Daarnaast kan je tegenwoordig goedkoop een warmtescan laten uitvoeren, ik denk dat sommige gemeentes hier premies voor geven. Zo een scan leert je waar je warmte verliest en waar je extra moet focussen op dichting van spleetjes.
En hebben die mensen van de gemeente enige kwalificatie omtrent thermografie?
zoals opleidingen en examen?
kunnen zij meer dan kleurtjes lezen?
gaan zij de emissiviteit van de materialen bepalen, de gereflecteerde temperatuur bepalen alsook Rv en luchttemperatuur om vervolgens onder de juiste hoek en de juiste condities zoals minimale delta T en beregening en bewolking waaronder je aan thermografie kunt doen, respecteren?
Hebben zij ook bouwtechnische kennis opdat zij de kleurtjes kunnen linken aan oorzakelijke gebreken ?
kunnen zij het onderscheid maken tussen reflectie van temperatuur op bv een matte vloer en een betegelde vloer? Want dat zal een andere kleurtje geven.

anders gezegd: wat ben je dan met zo een leuk kleuren fotootje ?
 
Ventilatieroosters zijn natuurlijk nefast voor de isolatieschil. Gek dat je relatief veel geld geeft aan 3v glas om er dan gaten in te steken naar buiten....(roosters)
Had ik nooit gedaan.
Je hebt nu ook decentrale ventilatie D.
Anders idd een volledig ventilatiesysteem.
Lening is natuurlijk jounkeuze, maar let de huidige energieprijzen betaal je nu pak meer aan energie dat je dan eerder aan een lening kan geven.
En decentrale systemen zijn niet nefast voor de isolatieschil?
en hoe ga je lenen zonder dat er daar een renovatie tegenover staat met offerted en facturen en uit te voeren binnen enkele maanden, zoniet supplementaire kosten van de bank?
want als het niet voor onmiddellijke renovatie is, wordt het een persoonlijke lening met percentages van 20 of meer procent intrest.
 
PIR ligt al op het dak, maar dat zou ik nooit gedaan hebben. Zelf lang binnen met minerale- of houtwol, eventueel cellulose. Is goedkoper en beter tegen warmtedoorslag en geluid. Je hebt voor de zelfde isolatiewaarde wel wat meer cm nodig.
3v glas is al zeer goed. Metbde spouw te gaan vullen, ga je ook al direct een groter comfort hebben en betere aansluiting van de ramen in de muur.
Kost niet zo heel veel.
Ook luchtdichting van de woning bekijken, kleine ingrepen kunnen groot verschil betekenen.
Gevelsteen afbreken en dan isolatie en crepi kost idd pak meer. Je hebt dan meer isolatie, maar je heb geen gevelsteen die ook met zijn inertie bijdraagt aan de schil. Crepi, daar ben ik geen fan van, vind dit echt niet mooi en heb al heel veel gevels gezien die er na een paar jaar niet meer proper waren. Op gevelsteen zie je dat minder.(maar dat is dus persoonlijk)
Niemand heeft glazen bol. We weten dus niet of we nog zachtere winters gaan krijgen of net niet. Energieprijzen zullen niet direct zakken, als ze dat al doen. Als ik Van Der Straeten moet geloven gaat energie goedkoop worden. Maar om één of ander reden geloof ik geen jota meer van wat politici komen beweren...
Wat ik wel zou adviseren is om een lening te nemen die nu nog steeds zeer laag staan. Want je gaat minder intrest betalen dan dat je meerprijs gaat betalen aan uurlonen en materialen over de volgende jaren, alsook het meerverbruik aan energie. Bovendien heb je sneller comfort van de woning
Hoe de meesten is afbetalen ook makkelijker dan sparen
Geen pir op het dak maar wel isolatie onder het dak…
ga je echt nog een koud dak aanraden aan mensen?
 
Ik zou ook beginnen met de spouw en de inpandige garage te isoleren. Daarnaast kan je tegenwoordig goedkoop een warmtescan laten uitvoeren, ik denk dat sommige gemeentes hier premies voor geven. Zo een scan leert je waar je warmte verliest en waar je extra moet focussen op dichting van spleetjes.
En hebben die mensen van de gemeente enige kwalificatie omtrent thermografie?
zoals opleidingen en examen?
kunnen zij meer dan kleurtjes lezen?
gaan zij de emissiviteit van de materialen bepalen, de gereflecteerde temperatuur bepalen alsook Rv en luchttemperatuur om vervolgens onder de juiste hoek en de juiste condities zoals minimale delta T en beregening en bewolking waaronder je aan thermografie kunt doen, respecteren?
Hebben zij ook bouwtechnische kennis opdat zij de kleurtjes kunnen linken aan oorzakelijke gebreken ?
kunnen zij het onderscheid maken tussen reflectie van temperatuur op bv een matte vloer en een betegelde vloer? Want dat zal een andere kleurtje geven.

anders gezegd: wat ben je dan met zo een leuk kleuren fotootje ?
ik weet niet hoe het bij andere gemeenten is maar hier was het een studiebureau dat een soort van contract had met de gemeente. Verslag van 12 pagina’s na plaatsbezoek van 2,5 uur. Dus ik zou het niet zo direct een kleuren fotootje noemen gemaakt door een ambtenaar ? en ons koste het maar 100 euro.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top