• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wisselschakeling slim maken met mini smart switch

Lid geworden
22 okt 2016
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hi All,

Ik zou in mijn hal de verlichting graag slimmer maken met een bewegingssensor voor wanneer mijn kleuter toch voorbij de eerste hindernissen (bed/deur/hekje) zou geraakt zijn en in het donker in de buurt van de trap zou komen wanneer het donker is. (Kans is klein maar je weet maar nooit).

De huidge situatie in de traphal:

- Spots boven en beneden.
- Wisselschakelaars boven en beneden (telkens met 3 draden aangesloten L, 1 en 1' (1 live en 2 switch?))
- Geen neutraal lijkt me.

Ik heb hier enkele mini wifi switches liggen maar volgens mij hebben die een neutrale draad nodig. Langs de andere kant werken deze wel perfect met mijn normale (niet-wissel) schakelaars. Inputs zijn: L-out, L-in, N-out, N-in, S1, S2).

Kan ik met het bestaande materiaal een oplossing voorzien?

Thanks!

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
aan de lamp komt wel een N aan, anders brandt de lamp niet...

Lid geworden
22 okt 2016
Waarderingsscore
2
Punten
3
Kan ik dan aan beide lampen zo'n smart switch steken? Maar daar heb ik maar 3 kabels (bruin, blauw, geel/groen), hoe krijgt de switch dan stroom als de schakelaar uit staat?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Kan ik dan aan beide lampen zo'n smart switch steken? Maar daar heb ik maar 3 kabels (bruin, blauw, geel/groen), hoe krijgt de switch dan stroom als de schakelaar uit staat?
Dan moet je een extra kabel trekken.
Of de schakelaars overbruggen, dan krijgen de switches altijd stroom.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan