Wintergroene struiken, nu water nodig bij het planten ?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
De Laurierstruiken (smalbladige Portugees) staan sinds gisteren in de grond.
Door de vorst heb ik geen water gegoten na het planten.
De grond is zware leemgrond waarbij ik een gleuf heb uitgegraven, dieper en breder dan nodig.
Dan een laagje humus gestrooid en dit omgespit om te mengelen met de grond er onder.
Nog een laagje uitgegraven grond er terug in en een laagje humus en terug omgespit en dat dan nog ne keer zodat de gleuf bijna terug dicht was.
Dan de struiken gezet. Bij het openen van de jute viel er de meeste aarde uit, waarschijnlijk door het vervoer (een remorque heeft bitter weinig vering).

Ik dacht dat het vandaag ging regenen maar dat heeft het niet gedaan en blijkbaar zou het morgen en zondag ook droog blijven.
Blijven wintergroene planten eigenlijk nog verder functioneren in de winter (op een laag pitje uiteraard) en hebben die dan nog water en voedsel nodig ?
Normaal zou ik na de winter (ne keer 15gr) de ingezakte grond opvullen met potgrond, daar er daar normaal wat vet in zit.

Maar dus, moet ik die aarde nu nog met water gieten of niet, misschien toch opdat de aarde wat meer zou aansluiten aan de wortels ?

Bijlagen

• laurierstruiken.jpg
    laurierstruiken.jpg
    365,8 KB · Weergaven: 0

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Gisteravond is er een beetje regen gevallen .. maar echt niet veel ..

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Het watergeven :

Als de bodem hartstikke droog is, dan geef je water . Ook in de winter. Opletten met vorst, laat dan water maar achterwege, de plant kan dan toch niets opnemen.

Bodem moet aardvochtig zijn. Niet kletsnat !! Dek de bodem tijdelijk af met strooiesel, bladeren of als het echt niet anders kan, met boomschors om verdamping via de bodem tegen te gaan , het strooisel vormt een warm dekentje  zodat de bodemtemperatuur een tik hoger is dan de omgeving

Groenblijvende planten blijven 'marsjeren' , één van de grootste dooddoenders bij groenblijvende planten in de winter is ... uitdroging. Zij verliezen via hun blad vocht en dat moet aangevuld worden. Dus ja ze nemen nog vocht op en met de opname van vocht ook voedingsstoffen.

Werkwijze van planten was goed , tot je de kluitzak eraf haalde.

Kluitzakken zijn opgebouwd uit jutte en dit verteert in de bodem. Met het weghalen van de kluitzak , kun je inderdaad voor hebben dat de wortelkluit openvalt . Dit veroorzaakt schade aan de tere haarworteltjes. Je plant zal dus nu extra energie moeten steken in het opnieuw aanmaken van haarwortels. Nooit de jutte zak verwijderen !! Je mag , na inplanten in de sleuf de knoop bovenaan losmaken en de jute wegtrekken van de wortelhals . Zelfs kluitzakken met een draadnet worden op deze manier geplant, enkel wordt daar het draadnet bovenaan nog eens doorgeknipt.   

Als we bij werfcontrole merken dat de kluitzakken worden losgemaakt en verwijdert dan is dit een groffe fout en eisen we de heraanschaf en heraanplant van alle losgemaakte kluitzakken van die planten.  Om effe wat cijfers te geven. 

Slaagkans van blote wortel = 80-90%  dus 20-10% dood.

Slaagkans van kluit ( met draad)  = 95-100%

Slaagkans van kluit planten waarvan de kluitzak of draad is verwijderd = 80-90% 

Aanvullen ingezakte grond met potgrond omdat daar wat 'vette ' inzit. Potgrond is hiervoor niet geschikt, wil je aanvullen dan doe je dit met tuingrond en daar voeg je compost bij als dat nodig is. Potgrond klinkt in en kan bij droog weer een betonblok vormen. Normaal gezien plant je aan en je brengt je grond aan de kluit. Deze grond wordt door middel van de hiel verdicht rondom de kluit . Niet op de kluit stampen !! En je vult verder aan tot boen het maaiveld ( cc 2-5 cm) . Je zal dan volgende zomer niet moeten aanvullen.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Ok Luk, ik zal straks toch even een (klein) beetje water geven.

Bedoel je met strooisel houtsnippers ?
Ik kan ook proberen of ik in de tuin al genoeg bladeren kan verzamelen.

Mijn gevoel was om de jute zak na het plaatsen van de struik bovenaan los te knippen en naar omlaag te laten vallen, maar de kweker, die eerst zei dat die zak in principe mocht blijven zitten, sloot af met: "doe die toch maar weg, hoe beter contact met de aarde hoe beter."
Wel nogal een discussiepunt, bij het googelen kom je er soms bijna-oorlogsituaties over tegen  

Al-dan-niet-verwijderen

Ik heb wel verdicht met mijn hiel maar vrij licht, dat had die kweker ook benadrukt.
Dus tuingrond en wat compost en geen potgrond ..  ok, bedankt voor de info.

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
11
Punten
38
Bij ons is er ook Prunus geplant, maar ik zie dat die bij jou veel dichter op elkaar staat.   (Staat bij ons op een onderlinge afstand van 1m en het is de bedoeling dat het een haag vormt.  Moeten wij er nog laten tussen plaatsen ? )

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Over welke soort heb je het, hoe groot zijn ze ?
Wil je ze als haag  en indien zo, hoe hoog ga je die haag laten worden ?

Bij het meestvoorkomende gebruik, een haag van ergens een twee meter, en niet te kleine plantjes is dat normaal 2 planten per meter, dus één elke 50 cm.
Indien de plantjes kleiner zijn kan je er 2.5/m nemen.
Ook als je de haag later vrij laag gaat houden (bv 1m25) kan je een iets kleinere afstand tussen de planten laten.

Heb jij die zelf geplant en vanwaar kom je aan de raad van 1 per lopende meter ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Ff aanvullen, corrigeren , bijstellen. 
marc.vv zei:

Soort van de plant is belangrijk voor het aantal stuks per lopende meter. Een buxus heeft meer planten per meter nodig dan een beuk.

De uiteindelijke hoogte van de haag speelt geen rol voor het aantal stuks per lopende meter. De uiteindelijke hoogte wordt bepaald door de soort maar ook door het snoeien. 

Wat wel van belang is voor het aantal planten per lopende meter is :

- Wordt de plant met blote wortel, met kluitzak, met pot geleverd Ja of Nee?

Planten met blote wortel dan kijk je tevens naar de hoogte van het plantmateriaal. Plantgoed van 15/20 tot 50/60 nemen ze 5-7 stuks per lopende meter. Vanaf de maat 60/80 tot 100-125 cm hoog wordt normaal 4 stuks per lopende meter genomen.  Vanaf de maat 150/+ zijn de planten meestal geveerd (wil zeggen dat ze op de kwekerij al zijn gensnoeid op de breedte) en dus iets breder, hiervoor nemen ze 2.5 tot 3 stuks per lopende meter. Gaan ze naar geveerde planten van 250/+ dan nemen ze cc 1.5-2 stuks per meter.

Planten in pot , het aantal stuks per lopende meter loopt nagenoeg gelijk met blote wortel.

Planten in kluitzak . Deze zijn normaal gezien vollere planten en kun je dus mindere planten per Lm aanhouden . Bv plantmaat is 80/100 dan zal je met 3 stuks per LM toekomen.

Bij het meestvoorkomende gebruik, een haag van ergens een twee meter, en niet te kleine plantjes is dat normaal 2 planten per meter, dus één elke 50 cm.
Indien de plantjes kleiner zijn kan je er 2.5/m nemen.

Dit klopt dus alleen voor groenblijvende planten in kluit geleverd.

Ja er is dus ook nog eens een verschil in aantal tussen groenblijvende en bladverliezende haagplanten. Bladverliezend eworden steeds dichter tegen elkaar gezet zodat er minder open structuur tussen de planten zit en e dus , ook in de winter, min of meer ' gesloten ' zit.
Ook als je de haag later vrij laag gaat houden (bv 1m25) kan je een iets kleinere afstand tussen de planten laten.

Klopt niet. De uiteindelijke snoeihoogte bepaalt nooit het aantal planten per meter. 

Het is wel zo dat je neiging hebt om met kleiner plantgoed deze dichter bijeen te planten om rapper vol te hebben. Maar eigenlijk is dit niet nodig. 
Heb jij die zelf geplant en vanwaar kom je aan de raad van 1 per lopende meter ?

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
11
Punten
38
marc.vv zei:

Prunus lusitanica; bedoeling is om het als haag te voozien met een hoogte van 2m.

Nee, die werden vrijdag geplant door tuinman, en ik heb gezien dat hij een afstand van 1m heeft aangehouden, terwijl ik eerder zou denken dat de onderlinge afstand toch wel kleiner zou moeten zijn.

De planten werden in pot geleverd; maat op de offerte is K60/80

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Wel, F-B sprak al van 'Prunus', maar je hebt er natuurlijk nog soorten in ..

De hoogte van de uiteindelijke haag is uiteraard niet dé bepalende factor voor de plantafstand maar ergens kan ik me inbeelden dat een haag die je door snoeien redelijk beperkt houdt in hoogte ook net iets korter bij elkaar kan geplant worden, zoals diverse sites aangeven.
Meningen kunnen natuurlijk verschillen  

"Bv plantmaat is 80/100 dan zal je met 3 stuks per LM toekomen"

Hier zijn ze iets meer dan een meter en die 2 per meter is hier toch wel het maximum hoor.
Misschien zijn deze planten nu wel wat dikker dan je bij de doorsnee kweker krijgt, daar heb ik geen zicht op.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Oeps, ik was te lang bezig met typen blijkbaar  :)

60/80 in ne pot  ..  en die op 1 meter uit elkaar ?
Amaai , uwen tuinman verkoopt blijkbaar niet graag  ..  of waren het geen gewone plantjes maar iets zoals bij 'Jaap en de bonenstaak' ?   

Serieus nu, volgens Luk zou je er dan 4 per meter moeten plaatsen !
Zelf zou ik dan toch ook minimum 2.5 per meter zetten.
Toevallig geen fotoke ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
marc.vv zei:
Oeps, ik was te lang bezig met typen blijkbaar  :)

60/80 in ne pot  ..  en die op 1 meter uit elkaar ?
Amaai , uwen tuinman verkoopt blijkbaar niet graag  ..  of waren het geen gewone plantjes maar iets zoals bij 'Jaap en de bonenstaak' ?   

Serieus nu, volgens Luk zou je er dan 4 per meter moeten plaatsen !
Zelf zou ik dan toch ook minimum 2.5 per meter zetten.
Toevallig geen fotoke ?

Eu nee dus, want je hebt hier groenblijvende planten , breed uitgroeiend en de maat 60/80 dat zal tussen de 2.5 à 3.5 stuks de Lm  zijn. Lees maar eens terug opnieuw.

Maar opgelet want je doe nu net of dit een wet is. Veel hangt af van kweker to kweker maar ook van planter of van de tuinarchitect. Wij bestellen soms haagplanten 125/150 blote wortel, bladverliezend en uitgerkend op 3.5 stuks per lopende meter en dan krijg je planten binnen met een wortelpruik waarbij de sleuf 2 keer zo breed moet uitgraven omdat ze anders er niet in kunnen. En het aantal per Lm klopt en de week daarop krijg je planten binnen dezelfde maat , met kleine wortelpruik maar krijg e door het takkengestel er amperkes 3 op nen meter.

Zelfde kweker maar soms ander veld of het zelfde veld maar ander rooimachiene.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Hmm, nog even herlezen dus .. bij het overzicht:
Planten in pot , het aantal stuks per lopende meter loopt nagenoeg gelijk met blote wortel.

Planten met blote wortel dan kijk je tevens naar de hoogte van het plantmateriaal. Plantgoed van 15/20 tot 50/60 nemen ze 5-7 stuks per lopende meter. Vanaf de maat 60/80 tot 100-125 cm hoog wordt normaal 4 stuks per lopende meter genomen.  

Wanneer ik aangeef: "Bij het meestvoorkomende gebruik, een haag van ergens een twee meter, en niet te kleine plantjes is dat normaal 2 planten per meter, dus één elke 50 cm. Indien de plantjes kleiner zijn kan je er 2.5/m nemen" wordt er aangevuld: "Dit klopt dus alleen voor groenblijvende planten in KLUIT geleverd".

De informatie over 'Groenblijvende planten, breed uitgroeiend' was er toen nog niet bij en dus zou je logischerwijs moeten voortgaan op het eerste overzicht  

Nu, ik heb er omzeggens géén ervaring in maar dat zal inderdaad zeker geen wet zijn en zoals je aangeeft zal je inderdaad ook wat moeten kijken naar de volheid en het wortelgestel van de plant.
In ieder geval vrees ik dat de plantjes van F-B nogal héééél ver uit mekaar staan  

Bovenaan