Ik wist dat die reactie ging komen...
Ten eerste, die 7° wordt gezegd door de constructeurs van de winterbanden (dailleurs, 't staat in hun folderkes enal) dus dat zal al wel met ne korrel zout te nemen zijn. Neem dan nog de omstandigheden die sowieso al niet ideaal zijn (bandenspanning zoals hierboven vermeld maar ook de staat van de weg en andere factoren).
Alles bijeengeteld is het het dus NIET waard om ze aan te schaffen voor zeer veel Belgen. Het kan het goed zijn dat gij hier niet bijhoort, dat laat ik buiten beschouwing. Tiens nee, gij hoort hier niet bij want ge valt onder mijn ander punt: buitenlandse reizen.
Het geval hierboven: accident doordat hij geen winterbanden had ondanks alle andere voorzorgsmaatregelen is volgens mij zeer uitzonderlijk. Het moet al erg zijn eer gewone banden zo'n groot probleem vormen. Hier ook weer een nuance: ge moet niet de debiel gaan uithangen. Vorige winterprik zag ik talloze achterwielaangedreven autokes proberen een helling op te rijden door zo veel mogelijk gas te geven (vollenbak wheelspin) om dan boven aan de helling in de freins te gaan voor de file en dan terug naar beneden glijden...
Ik wil maar zeggen: de dagen dat ik voordeel uit mijn winterbanden haal in België maken het de kost niet waard. Er zijn quasi altijd alternatieven (uitstellen, openbaar vervoer, dagje verlof, ...).