• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Winterbanden?

  • Zeker doen!

    Stemmen: 0 0,0%
  • Geen mening

    Stemmen: 12 92,3%
  • De moeite niet

    Stemmen: 0 0,0%
  • Winterbanden zijn voor mietjes, echte mannen rijden op slicks

    Stemmen: 1 7,7%
  • Winter? Dat kennen we hier niet.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik twijfel mee...

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13

Winterbanden?

Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.183
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk er aan om winterbanden te nemen, maar twijfel nog enigszins. Iemand ervaringen hiermee?

Ik zou het enerzijds doen omdat het me wel nuttig lijkt met een wagen met achterwielaandrijving en anderzijds omdat we familie hebben in Duitsland en je zou daar maar eens een ongeval hebben in de winter zonder winterbanden...
 
Antje wrote:
flesjespa wrote:
MyriamC wrote:
Ik heb iets tegen gierige venten. Nah!

Goh, het geld dat ik niet hoef uit te geven aan velgen en wissels spendeer ik aan extra verwennerij voor mijn liefje. ;-)

:lol: :lol: :lol: Nog zo ene die zijn lief moet houden door er zijne laatsten euro aan uit te geven :lol: :lol: :lol:

Ik ken er ene die zijn vrouwke minstens 3 weken skiverlof per jaar moet beloven. ;-)
 
flesjespa wrote:
Antje wrote:
flesjespa wrote:
MyriamC wrote:
Ik heb iets tegen gierige venten. Nah!

Goh, het geld dat ik niet hoef uit te geven aan velgen en wissels spendeer ik aan extra verwennerij voor mijn liefje. ;-)

:lol: :lol: :lol: Nog zo ene die zijn lief moet houden door er zijne laatsten euro aan uit te geven :lol: :lol: :lol:

Ik ken er ene die zijn vrouwke minstens 3 weken skiverlof per jaar moet beloven. ;-)

Maar 3!? En die blijft daar bij!? :roll:
 
whacker wrote:
Ik wist dat die reactie ging komen...

Ten eerste, die 7° wordt gezegd door de constructeurs van de winterbanden (dailleurs, 't staat in hun folderkes enal) dus dat zal al wel met ne korrel zout te nemen zijn. Neem dan nog de omstandigheden die sowieso al niet ideaal zijn (bandenspanning zoals hierboven vermeld maar ook de staat van de weg en andere factoren).

Alles bijeengeteld is het het dus NIET waard om ze aan te schaffen voor zeer veel Belgen. Het kan het goed zijn dat gij hier niet bijhoort, dat laat ik buiten beschouwing. Tiens nee, gij hoort hier niet bij want ge valt onder mijn ander punt: buitenlandse reizen.

Het geval hierboven: accident doordat hij geen winterbanden had ondanks alle andere voorzorgsmaatregelen is volgens mij zeer uitzonderlijk. Het moet al erg zijn eer gewone banden zo'n groot probleem vormen. Hier ook weer een nuance: ge moet niet de debiel gaan uithangen. Vorige winterprik zag ik talloze achterwielaangedreven autokes proberen een helling op te rijden door zo veel mogelijk gas te geven (vollenbak wheelspin) om dan boven aan de helling in de freins te gaan voor de file en dan terug naar beneden glijden...

Ik wil maar zeggen: de dagen dat ik voordeel uit mijn winterbanden haal in België maken het de kost niet waard. Er zijn quasi altijd alternatieven (uitstellen, openbaar vervoer, dagje verlof, ...).



Toch even hierop reageren.

1) Winterbanden zijn vaak goedkoper dan zomerbanden (Meestal kiest men voor een kleinere maat). In mijn geval Zomerband (+/- 120€) en Winterband (+/-70€).

2) Winterbanden hebben VEEL minder last van aquaplanning en VEEL meer grip op nat wegdek (Heb het kunnen testen tijdens een cursus wegbeheersing).

3) De ideale band in Belgie is echter een "all weather/seasons" band en deze is ook conform met de wetgeving van bv Duistland. (M&S teken op de band)

4) Extra veiligheid is zijn geld "altijd" waard op termijn.
 
whacker wrote:
Ik wist dat die reactie ging komen...

Ten eerste, die 7° wordt gezegd door de constructeurs van de winterbanden (dailleurs, 't staat in hun folderkes enal) dus dat zal al wel met ne korrel zout te nemen zijn. Neem dan nog de omstandigheden die sowieso al niet ideaal zijn (bandenspanning zoals hierboven vermeld maar ook de staat van de weg en andere factoren).

Alles bijeengeteld is het het dus NIET waard om ze aan te schaffen voor zeer veel Belgen. Het kan het goed zijn dat gij hier niet bijhoort, dat laat ik buiten beschouwing. Tiens nee, gij hoort hier niet bij want ge valt onder mijn ander punt: buitenlandse reizen.

Het geval hierboven: accident doordat hij geen winterbanden had ondanks alle andere voorzorgsmaatregelen is volgens mij zeer uitzonderlijk. Het moet al erg zijn eer gewone banden zo'n groot probleem vormen. Hier ook weer een nuance: ge moet niet de debiel gaan uithangen. Vorige winterprik zag ik talloze achterwielaangedreven autokes proberen een helling op te rijden door zo veel mogelijk gas te geven (vollenbak wheelspin) om dan boven aan de helling in de freins te gaan voor de file en dan terug naar beneden glijden...

Ik wil maar zeggen: de dagen dat ik voordeel uit mijn winterbanden haal in België maken het de kost niet waard. Er zijn quasi altijd alternatieven (uitstellen, openbaar vervoer, dagje verlof, ...).



Toch even hierop reageren.

1) Winterbanden zijn vaak goedkoper dan zomerbanden (Meestal kiest men voor een kleinere maat). In mijn geval Zomerband (+/- 120€) en Winterband (+/-70€).

2) Winterbanden hebben VEEL minder last van aquaplanning en VEEL meer grip op nat wegdek (Heb het kunnen testen tijdens een cursus wegbeheersing).

3) De ideale band in Belgie is echter een "all weather/seasons" band en deze is ook conform met de wetgeving van bv Duistland. (M&S teken op de band)

4) Extra veiligheid is zijn geld "altijd" waard op termijn.
 
madman wrote:
2) Winterbanden hebben VEEL minder last van aquaplanning en VEEL meer grip op nat wegdek (Heb het kunnen testen tijdens een cursus wegbeheersing).



da's nochtans wel niet de mening in de testen die je "in de boekskes" leest.



maar bij mij is dat nu ook wel het geval, maar eerder door de kleinere maat
 
weinig problemen deze morgen in de sneeuw zonder winterbanden (zijn wel iets dunnere van mij)

enkel problemen met andere chauffeurs die niet durfden rijden.
 
bvanwese wrote:
madman wrote:
2) Winterbanden hebben VEEL minder last van aquaplanning en VEEL meer grip op nat wegdek (Heb het kunnen testen tijdens een cursus wegbeheersing).



da's nochtans wel niet de mening in de testen die je "in de boekskes" leest.



maar bij mij is dat nu ook wel het geval, maar eerder door de kleinere maat

Het profiel van een winterband is dieper dan een zomerband. Kan enkel positief zijn.
 
madman wrote:
Het profiel van een winterband is dieper dan een zomerband. Kan enkel positief zijn.

En dat slijt niet?

Een nieuwe zomerband zal dus beter presteren dan een halfversleten winterband in de regen.

Het regent trouwens heel het jaar door in BE.
 
flesjespa wrote:
madman wrote:
Het profiel van een winterband is dieper dan een zomerband. Kan enkel positief zijn.

En dat slijt niet?

Een nieuwe zomerband zal dus beter presteren dan een halfversleten winterband in de regen.

Het regent trouwens heel het jaar door in BE.



Dacht een paar uur geleden al net hetzelfde te posten maar dacht dan : what's the use ? ;)
 
Ik heb gewone zomerbanden ( michelein green ). Geslipt heb ik nog niet vandaag maar ik rij dan ook voorzichtig.

Straks moet ik nog de baan op ( gaan werken ) en naar de les in Oudenaarde. Ik zie het niet echt zitten om te gaan naar de les, maar we moeten onze taak afgeven ... dillema
 
Bjorn & Leen wrote:
Ik heb gewone zomerbanden ( michelein green ). Geslipt heb ik nog niet vandaag maar ik rij dan ook voorzichtig.

:? Vanmorgen verslag gekregen van manlief mbt de ochtendspits: geen last gehad van de sneeuw... maar van de andere chauffeurs... die rijden plots allemaal als oude wijven d.w.z. 40 op het linkervak, zwalpend van links naar rechts zonder pinken, vertrekken aan 't licht gelijk nen jeep met de moteur van ne Fiat 500... :lol:



Aan iedereen, met of zonder winterbanden: have a safe trip! :wink:
 
Wat ik maar wou zeggen, terwijl er hier in de straat enkele accidenten gebeuren: er zijn veel andere factoren die ongevallen kunnen vermijden dan die goddelijke winterband. Je ziet ze hier tegen 70 dat baantje invliegen om dan te "merken" dat er daar sneeuw ligt. Ipv kalm aan te rijden: doorgassen en dan op't einde van't straat is't koekenbak. Nuja, ik zal er weinig last van hebben (behoudens de files).
 
Antje wrote:
Bjorn & Leen wrote:
Ik heb gewone zomerbanden ( michelein green ). Geslipt heb ik nog niet vandaag maar ik rij dan ook voorzichtig.

:? Vanmorgen verslag gekregen van manlief mbt de ochtendspits: geen last gehad van de sneeuw... maar van de andere chauffeurs... die rijden plots allemaal als oude wijven d.w.z. 40 op het linkervak, zwalpend van links naar rechts zonder pinken, vertrekken aan 't licht gelijk nen jeep met de moteur van ne Fiat 500... :lol:



Aan iedereen, met of zonder winterbanden: have a safe trip! :wink:



Bij ons ligt er een goei 10cm. Ze zijn net komen strooien ( of dat gaat helpen ? ) De grote banen zijn berijdbaar. Maar hier in de straat dus absoluut niet. Er zijn er die aan 60 - 70 hier rijden( glijden ) maar ik doe het iets rustiger aan ...
 
Bjorn & Leen wrote:
Maar hier in de straat dus absoluut niet. Er zijn er die aan 60 - 70 hier rijden( glijden ) maar ik doe het iets rustiger aan ...

Een krak die hier 60 - 70 haalt in de straat... Tilt? :mrgreen:
 
hoow wrote:
weinig problemen deze morgen in de sneeuw zonder winterbanden (zijn wel iets dunnere van mij)

enkel problemen met andere chauffeurs die niet durfden rijden.

Dat vind ik nu ZO egoistisch(schrijffout :lol: )he,ik rij ook zeer voorzichtig als het gesneeuwd is.

Ik vind het gewoon te gek om met mijne wagen(het is dus gene van de firma :wink: )ergens tegen te rijden op die paar dagen dat het in ons land sneeuwt.

En hou AUB er rekening mee dat die voor u misschien achtertractie heeft,en ik mag je verzekeren dat het me zo een weer zeer gevaarlijk rijden is.
 
barteke wrote:
En hou AUB er rekening mee dat die voor u misschien achtertractie heeft,en ik mag je verzekeren dat het me zo een weer zeer gevaarlijk rijden is.

No offence Barteke, maar als iedereen daar nu ook al rekening mee moet houden... met mensen met achtertractie, zonder winterbanden, met een foute bandenspanning, zwaar overladen en met kletskop-banden... Wat nog allemaal?
 
barteke wrote:
hoow wrote:
weinig problemen deze morgen in de sneeuw zonder winterbanden (zijn wel iets dunnere van mij)

enkel problemen met andere chauffeurs die niet durfden rijden.

Dat vind ik nu ZO egoistisch(schrijffout :lol: )he,ik rij ook zeer voorzichtig als het gesneeuwd is.

Ik vind het gewoon te gek om met mijne wagen(het is dus gene van de firma :wink: )ergens tegen te rijden op die paar dagen dat het in ons land sneeuwt.

En hou AUB er rekening mee dat die voor u misschien achtertractie heeft,en ik mag je verzekeren dat het me zo een weer zeer gevaarlijk rijden is.
Het is wel zo dat er veel mensen zijn die overdreven voorzichtig gaan rijden als er wat poeier uit de lucht valt, dat het gevaarlijk wordt.

Terwijl, als het keihard regent, er veel mensen denken dat ze kunnen blijven doorgassen.



Sneeuw: defensief rijden, afstand houden, niet te bruusk optrekken en remmen, en niet panikeren als je auto een beetje schuift.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan