• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Winterbanden?

  • Zeker doen!

    Stemmen: 0 0,0%
  • Geen mening

    Stemmen: 12 92,3%
  • De moeite niet

    Stemmen: 0 0,0%
  • Winterbanden zijn voor mietjes, echte mannen rijden op slicks

    Stemmen: 1 7,7%
  • Winter? Dat kennen we hier niet.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik twijfel mee...

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13

Winterbanden?

Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.183
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk er aan om winterbanden te nemen, maar twijfel nog enigszins. Iemand ervaringen hiermee?

Ik zou het enerzijds doen omdat het me wel nuttig lijkt met een wagen met achterwielaandrijving en anderzijds omdat we familie hebben in Duitsland en je zou daar maar eens een ongeval hebben in de winter zonder winterbanden...
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Antje wrote:
tilt! wrote:
Antje wrote:
't Is crisis hè, de mensen hebben geen geld om winterbanden te laten wisselen, laat staan aankopen... hè Tiltje? :wink:

8)

De "overbodigheid" druipt eraf en ik snap echt niet dat ze daarmee weer zoveel mensen "vangen" :)

Zoals verleden jaar reeds gezegd : rij 10 km/uur minder en uw winterbanden zijn overbodig. Maarja, 't zal "chique" staan zeker zo'n overbodige set banden ergens in een garage liggen hebben en misschien staat't ook chique, maar niet zo chique als ne P op slicks ;)

:lol: Wat hebt ge dan aan een P? :roll:



Bwa, 270/uur als't sneeuwt is voor mij meer dan hard genoeg :)
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
TonyWony wrote:
tilt! wrote:
Antje wrote:
't Is crisis hè, de mensen hebben geen geld om winterbanden te laten wisselen, laat staan aankopen... hè Tiltje? :wink:

8)

De "overbodigheid" druipt eraf en ik snap echt niet dat ze daarmee weer zoveel mensen "vangen" :)

Zoals verleden jaar reeds gezegd : rij 10 km/uur minder en uw winterbanden zijn overbodig. Maarja, 't zal "chique" staan zeker zo'n overbodige set banden ergens in een garage liggen hebben en misschien staat't ook chique, maar niet zo chique als ne P op slicks ;)



Hebt gij dan nog wel geld over om naft in uwe P te kappen? :lol:



Nog net, maar anders kan ik er nog altijd naar kijken ook hé :)

'k Ben rap content hoor ! 8)
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
whacker wrote:
Denkt ge dat die buitenkomen in de winter? Die wachten tot meneerke thuis is van zijn werk en rijden dan mee in ne voorverwarmde lease-bak (MET WINTERBANDEN!).

Toch wel.

Ten eerste is madam haren auto de 'hoofd'auto want meneer heeft gene lease-bak maar een heel klein autooke zonder winterbanden.

Ten tweede rijden madam en meneer wel eens naar Duitsland, de familie bezoeken. Dan zijn winterbanden echt wel handig.

Ten derde gaan madam en meneer ook wel eens naar andere plaatsen in Europa waar het wat kouder en witter is dan bij ons.

Ten vierde vindt madam dat gewoon prettiger en veiliger rijden in de winter (ze moet toch haar boodschapkes doen hé ). :wink:
 
Lid geworden
15 jul 2009
Berichten
1.350
Waarderingsscore
0
Punten
0
als je twijfelt neem dan nen all weather.



tenzij je echt veel km's doet.



ikzelf rijd met mijn ene wagen slechts 20 km op een week

dus daar nog steeds zomer banden



op mijn camionette

heb ik nu reeds winterbanden zitten

in de zomer een all weather
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
schuurkot wrote:
als je twijfelt neem dan nen all weather.



tenzij je echt veel km's doet.



ikzelf rijd met mijn ene wagen slechts 20 km op een week

dus daar nog steeds zomer banden



op mijn camionette

heb ik nu reeds winterbanden zitten

in de zomer een all weather

Mijne man heeft op zijn auto ook all weathers staan. Aan 20 km per week komt die dikwijls niet eens.

Mijn auto doet er ongeveer 25000 op een jaar, dus dat vind ik al de moeite om twee sets banden voor te hebben.
 
Lid geworden
27 apr 2008
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Overbodigheid is relatief. Als je effectief voorzichtiger rijdt, kan het meevallen, maar het risico blijft toch ...



Bvb voor mijn achterligger 2 winters geleden: die reed op zomerbanden rond en zal het nut van winterbanden ook niet gesnapt hebben. Nadat hij mij een serieuse djoef op mijne bumper gaf, was hij helemaal de kluts kwijt. Die mens kon maar niet snappen dat, ondanks zijn enorm defensief rijgedrag met veel afstand houden, hij toch nog op mij ingereden was. Zijn letterlijke woorden: 'ik begon al voor u volop te remmen, maar toch stopte gij zoveel rapper ...'



(Het vroor die ochtend stevig (kouder als -5) en er was lichte rijm. Winterbanden kwamen toen goed tot hun recht)



Of in onze nieuwe straat waar niet gestrooid wordt: vorige winter na de sneeuwval was ik één van de weinige auto's die vlot de heuvel opgeraakten ...



(Ondanks mijn positieve ervaringen met winterbanden: binnenkort switch ik naar een andere firmawagen waar geen winterbanden inbegrepen zijn. Ik ga er zelf geen betalen en dus de winter doorrijden op de zomerbanden ...)
 
Lid geworden
21 mei 2008
Berichten
278
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad, enkel de kortere remafstand bekomen door winterbanden

is al een voldoende argument pro winterbanden.
 
Lid geworden
12 aug 2006
Berichten
76
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vanaf welke temperatuur hebben winterbanden meer grip? :oops:





Ik pas gewoon mijn snelheid wat aan bij dit koude weer 8)
 
Lid geworden
27 apr 2008
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Pière wrote:
Vanaf welke temperatuur hebben winterbanden meer grip? :oops:





Ik pas gewoon mijn snelheid wat aan bij dit koude weer 8)



Ik dacht dat dat vanaf +7° was ...
 
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
2.567
Waarderingsscore
0
Punten
0
tbh: moest ik in belgië blijven dan zou ik er ook geen pakken. Voor die ene week dat ge die misschien is nodig hebt...
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Uw bandenspanning effectief checken zal voor veel chauffeurs veel nuttiger zijn dan wat winterbanden opbrengen aan verkorting van de remafstand. Maar ja, wie checkt er nu zijn bandenspanning?
 
Lid geworden
2 aug 2006
Berichten
3.635
Waarderingsscore
0
Punten
0
flesjespa wrote:
Maar ja, wie checkt er nu zijn bandenspanning?



ik ga dat straks doen!



(of morgen)



(misschien in't weekend, want 't is 's avonds zo donker hé)
 
Lid geworden
16 mei 2006
Berichten
662
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hmm ik rijd met runflat banden, die geven zelf aan wanneer ze te plat zijn.



En ik blijf erbij, den eerste die veilig en zonder problemen kan rondrijden met mijne auto (bmw=achterwielaandrijving) op onze belgische wegen incl hellingen en op zomerbanden als 't zo gesneewd heeft als begin dit jaar, die krijgt mijne auto.



Cut the crap, winterbanden hebben echt hun nut.
 
Lid geworden
2 aug 2006
Berichten
3.635
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tomerino wrote:
Hmm ik rijd met runflat banden, die geven zelf aan wanneer ze te plat zijn.

wat niet wil zeggen dat ze altijd een goede spanning hebben...
 
Lid geworden
21 mei 2008
Berichten
278
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op de recente BMW's is bandenspanningscontrole standaard.

Toch één optie die daar standaard is :?



Winterbanden zouden hier ook beter verplicht zijn :evil:
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
whacker wrote:
tbh: moest ik in belgië blijven dan zou ik er ook geen pakken. Voor die ene week dat ge die misschien is nodig hebt...

Is 't hier dan maar 1 week op een jaar onder de plus zeven? :roll:
 
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
2.567
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik wist dat die reactie ging komen...

Ten eerste, die 7° wordt gezegd door de constructeurs van de winterbanden (dailleurs, 't staat in hun folderkes enal) dus dat zal al wel met ne korrel zout te nemen zijn. Neem dan nog de omstandigheden die sowieso al niet ideaal zijn (bandenspanning zoals hierboven vermeld maar ook de staat van de weg en andere factoren).

Alles bijeengeteld is het het dus NIET waard om ze aan te schaffen voor zeer veel Belgen. Het kan het goed zijn dat gij hier niet bijhoort, dat laat ik buiten beschouwing. Tiens nee, gij hoort hier niet bij want ge valt onder mijn ander punt: buitenlandse reizen.

Het geval hierboven: accident doordat hij geen winterbanden had ondanks alle andere voorzorgsmaatregelen is volgens mij zeer uitzonderlijk. Het moet al erg zijn eer gewone banden zo'n groot probleem vormen. Hier ook weer een nuance: ge moet niet de debiel gaan uithangen. Vorige winterprik zag ik talloze achterwielaangedreven autokes proberen een helling op te rijden door zo veel mogelijk gas te geven (vollenbak wheelspin) om dan boven aan de helling in de freins te gaan voor de file en dan terug naar beneden glijden...

Ik wil maar zeggen: de dagen dat ik voordeel uit mijn winterbanden haal in België maken het de kost niet waard. Er zijn quasi altijd alternatieven (uitstellen, openbaar vervoer, dagje verlof, ...).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan