Wilo regenwaterpomp blijft draaien

• Tags regenwater regenwaterpomp riolering Sanitair toilet water waterbeheer waterbesparing waterleiding watervoorziening
  • Lid geworden
    2 mrt 2018
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Wilo pomp MC304-EM-EC/E Art 4046512/0406/09122
    Het deel dat erboven staat is art 2008180

Toen ik gisterenavond thuiskwam stond mijn Wilo regenwaterpomp in storing. Na de uitzonderlijk hevige stortregen van gisterenochtend dacht ik eerst dat bij de aanzuiging vanuit de regenwaterput misschien iets de toevoer van regenwater blokkeerde. Ik heb dus eerst mijn regenwaterput opengelegd en de wateraanzuiging bekeken. De regenwaterput staat bomvol en de aanzuigmond zit voldoende centimeters onder het wateroppervlak. Dat lijkt mij OK.
    Vervolgens heb ik het vleugelschroefje waarmee je water bovenaan op de regenwaterpomp toevoegt en het andere vleugelschroefje waarmee je onderaan water aflaat losgeschroefd en al het water laten weglopen. Daarna heb ik nieuw proper water (luchtvrij) opgegoten en de regenwaterpomp manueel opgestart. Ze bleef non stop draaien/pompen. Ik heb de stekker uit het stopcontact getrokken en ben op zoek gegaan of er ergens een waterlek was waardoor de pomp blijft pompen.
    - wasmachine -> zie ik geen probleem
    - alle regenwaterkraantjes zijn dicht en ik zie nergens sporen van water indien er in de toevoerbuizen een lek zou zijn maar aangezien die in de muren en grond zitten valt dat moeilijk te controleren.
    - de 2 wc's spoelen maar dan valt me op dat ik nauwelijks water hoor lopen in de jachtbakken van de wc's. Ze vullen zich dus niet. Althans dat was mijn eerste idee maar dan spoel ik de WC terug door en zie ik dat er toch spoelwater de wcpot reinigt. Ik heb de drukknop verwijderd en met mijn hand in de jachtbak (is ingebouwd in de muur) gevoeld en ik voel geen water terwijl dat anders wel het geval is. Mijn analyse is vervolgens dat er wel degelijk regenwater in de jachtbakken van de wc's komt (anders zou ze niet doorspoelen) maar niet tot bovenaan de jachtbak.

Zoals hierboven uitgelegd deed ik eerst de bovenste vleugelschroef los om te zien of er voldoende water in de buffer was en toen hoorde ik water 'weglopen'.
    Nadien schroefde ik de onderste vleugelschroef los en er liep toch wel heel veel water uit m.a.w. de buffer was niet leeg. Ik vind het raar dat ik bij het losschroeven van de bovenste vleugelschroef water hoorde weglopen want dat was bij mijn weten in het verleden niet het geval. Ik was dan ook verbaasd dat bij het losdraaien van de onderste vleugelschroef toch een pak water liep in de emmer die ik eronder had geplaatst.

Nadat ik de regenwaterpomp opnieuw gevuld had met water, stekker in stopcontact stak en de regenwaterpomp manueel herstartte begon ze te pompen. Wanneer ze in het verleden bijna klaar was met pompen hoorde ik altijd (en nu ook bij deze eerste opstart) het geluid alsof 'steentjes meedraaien in water' en in het verleden stopte de pomp na dat geluid. Nu bleef ze echter doorpompen. Ik trok terug de stekker uit en ging weer de regenwaterput (wateraanvoer) controleren. Dat leek me nog OK.
    Dus stak ik terug de stekker van de regenwaterpomp in het stopcontact en herstartte ik de pomp. Ze begon opnieuw te pompen maar bleef pompen en het geluid alsof 'steentjes meedraaien in water' kreeg ik nu niet meer te horen. Ze bleef gewoon non-stop pompen.
    Zou dat de 'trigger' kunnen geweest zijn zodat na het opnieuw vullen van de buffer (water tot boven dus geen lucht in) en het afsluiten van de 2 vleugelschroeven er een straaltje water uit de buffer blijft weglopen waardoor de pomp vers water blijft bijvullen en de pomp blijft draaien omdat ze de jachtbakken van de wc's niet gevuld krijgt doordat er teveel waterverlies is in de buffer van de regenwaterpomp?
    Hoe kan ik dat controleren? De afvoerbuis losschroeven? Daar sta ik nogal huiverachtig tegenover omdat die buizen voornamelijk 'verlijmt' zijn. Loskrijgen is geen probleem maar nadien terug lekvrij afsluiten is een opgave. Ik wil dus eerst zeker zijn dat er geen andere oorzaak is. Wie weet raad?
    De pomp is 20 jaar oud.

Zit er geen afsluiter achter de pomp?
    Zit er een manometer achter de pomp? indien ja, wat geeft die aan.
    Indien nee, plaats er één.
    Meest waarschijnlijke is wel dat de pompcontroler defect is.

Het probleem is opgelost. Blijkbaar zat er toch een verstopping in de aanvoer.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan