• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wilgenschutting ter plaatse maken.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik heb nu een draadafsluiting met winddoek wat esthetisch niet zo mooi oogt. Nu zou ik graag een penenwilgen schutting ervoor plaatsen. Er is een Nederlandse firma die alle materialen kan leveren om deze zelf ter plaatse te maken. Lijkt op het eerste zicht te doen, palen in de grond slaan en de wilgen ertussen weven. Heeft iemand van jullie dit al eens gedaan en bestaan er Belgische firma's die de benodigdheden kunnen leveren?

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
523
Punten
113
Woumen;1922780 wrote:
Ik heb nu een draadafsluiting met winddoek wat esthetisch niet zo mooi oogt. Nu zou ik graag een penenwilgen schutting ervoor plaatsen. Er is een Nederlandse firma die alle materialen kan leveren om deze zelf ter plaatse te maken. Lijkt op het eerste zicht te doen, palen in de grond slaan en de wilgen ertussen weven. Heeft iemand van jullie dit al eens gedaan en bestaan er Belgische firma's die de benodigdheden kunnen leveren?

firma's/benodigdheden?

Als ik het goed voorheb, heb je enkel palen nodig (kastanjepalen bijvoorbeeld) en wilgensheuten. Zowat elke tuiman/boer zal dat zonder problemen kunnen verkopen.

Lid geworden
29 okt 2012
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik ben er zelf vrij zeker van dat als je met een tuinaannemer babbelt in de juiste periode, hij je vertelt waar hij wilgen gaat snoeien. Jij laadt ze in, hij moet ze niet meer afvoeren. Win-win?

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Xastheron;1922851 wrote:
Ik ben er zelf vrij zeker van dat als je met een tuinaannemer babbelt in de juiste periode, hij je vertelt waar hij wilgen gaat snoeien. Jij laadt ze in, hij moet ze niet meer afvoeren. Win-win?

60 lopende meter op 1,8m, ik zie het me niet direct bij elkaar sprokkelen!

De firma waarrover ik sprak levert de wilgen allemaal met ongeveer dezelfde lengte en dikte. Ik denk dat het al een hele klus is om alles te weven zonder de wilgen zelf te moeten sprokkelen.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Woumen;1922863 wrote:
Xastheron;1922851 wrote:

De firma waarrover ik sprak levert de wilgen allemaal met ongeveer dezelfde lengte en dikte. Ik denk dat het al een hele klus is om alles te weven zonder de wilgen zelf te moeten sprokkelen.

Het hangt er van af hoe je die afsluiting juist voor ogen hebt. Wil je een netjes gevlochten wand met allemaal dezelfde diktes van takken of mag het wat nonchalanter, wat natuurlijker zijn. Zo zie ik hier in de buurt toevallig een oplossing waarbij men een wand heeft gemaakt van 30 cm dikte. Om de meter zijn telkens twee palen (dikke takken) op 25 cm van elkaar in de grond heeft gezet. Tussen die twee rijen palen zijn dan alle takken en takjes op elkaar gestapeld. Bovenaan zijn dan de twee palen telkens aan elkaar vastgemaakt om te beletten dat ze uit elkaar zouden gaan.

Bovendien heeft men voor die palen ook nog eens de dikste wilgentakken genomen zodat die terug uitschieten en de wand levend maken.

Heel die wand heeft dus niets aan materiaal gekost, enkel snoeiafval gebruikt.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
charel;1922875 wrote:
Woumen;1922863 wrote:
Xastheron;1922851 wrote:

Het hangt er van af hoe je die afsluiting juist voor ogen hebt. Wil je een netjes gevlochten wand met allemaal dezelfde diktes van takken of mag het wat nonchalanter, wat natuurlijker zijn. Zo zie ik hier in de buurt toevallig een oplossing waarbij men een wand heeft gemaakt van 30 cm dikte. Om de meter zijn telkens twee palen (dikke takken) op 25 cm van elkaar in de grond heeft gezet. Tussen die twee rijen palen zijn dan alle takken en takjes op elkaar gestapeld. Bovenaan zijn dan de twee palen telkens aan elkaar vastgemaakt om te beletten dat ze uit elkaar zouden gaan.

Bovendien heeft men voor die palen ook nog eens de dikste wilgentakken genomen zodat die terug uitschieten en de wand levend maken.

Klinkt mooi en is sneller geplaatst dan het vlechten van de wilgen. Toevallig geen foto of adres om eens te spieken?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Woumen;1923077 wrote:
charel;1922875 wrote:
Woumen;1922863 wrote:
Xastheron;1922851 wrote:

Klinkt mooi en is sneller geplaatst dan het vlechten van de wilgen. Toevallig geen foto of adres om eens te spieken?

Google eens:" Tuin: een wand van takken" Hier zie je verschillende opties, onder meer ook wat ik bedoelde.

_Wim

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
6
Als Tongeren niet te ver is: ik heb een hele hoop wilgen snoei afval en nog te-knotten wilgen staan.

Prijs= ne frisse Jup uit het fleske (ma ge moet er ene meedrinken):p

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan