• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wilde Liguster Ziek ?

Lid geworden
3 dec 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag,

De ligusterhaag die eind vorig jaar werd aangeplant ziet er op bepaalde plaatsen niet gezond uit. Zie foto in bijlage van de blaadjes. De laadjes verkleuren en vallen uiteindelijk ook af. Deze planten lijken ook wel een beetje minder goed nieuwe scheuten te maken en minder te groeien.

De planten hebben in de zomer zeker genoeg water gehad, heb de dorre delen er al een paar keer uitgesnoeid en de haag meermaals gespoten tegen bladvlekkenziekte. maar het gaat nooit echt weg en blijft terugkomen. Ongedierte zit er niet op (al meermaals naar gezocht).

Iemand een idee wat dit is en wat de oplossing hiervoor is ?

Dank u wel

Cold

Bijlagen

• P1010083.JPG
    P1010083.JPG
    746,4 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.139
Punten
113
Virusziekte , misschien een meststofgebrek (bladverkleuring is die geelachtig zoals rechtse blad?)

maar die vlekke wijzen dus meer op een virus. Waarschijnlijk de roestziekte of bladvlekkenziekte.

Bij bladvlekkenziekte wijst dit ook op een meststofgebrek. Roest is dan meer iets dat voorkomt bij warme weersomstandigheden en droge bodems.

Het kan ook verwelkingsziekte zijn als het blad begint te krullen in alle richtingen.

Oplossing.

Goeie vraag, ik kan zo niet direct zeggen wat het juist is, en dan kan je ook geen bestrijding voorstellen.

Daarvoor moet ik de grondsoort weten, de grondstructuur, meststofwaardes, hoeveel water is er gemiddeld gegeven, wat staat er in de buurt van planten, werk je met bestijdingsmiddelen .... en , laat ons eerlijk zijn , zo goed ben ik niet in determinatie van ziektes en plagen van op afstand.

Sommige aveve verkopers zijn keigoed, sommige huilen met de pet op, die geven van alles  mee zonder juist te weten wat er mis is. En sommige bestrijden de symptomen en niet de oorzaak

Lid geworden
3 dec 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
De blaadjes worden uiteindelijk helemaal geel als ze afvallen. Krullen doen ze niet.

De haag is geplant op een stuk grond waar jaren niks aan gedaan is. Heb dit jaar wel al vier/vijf keer meststoffen voor hagen gegeven in de vorm van korrels en eens groene korrel. Telkens een beetje om de zaak niet te verbranden. Ook niet echt hoeveelheden afgemeten.

Mag ik nu nog meststoffen geven in de vorm van korrels ?

Heb al twee keer gespoten met een schimmelwerend middel dat goed was tegen bladvlekkenziekte (volgens de verpakking). Eerst waren de aangetaste delen er grotendeels uit gesnoeid.

De grondsoort is leemgrond. Niet super nat of droog. Waardes van meststoffen heb ik niet. Gemiddeld krijgt de 20 meter haag 30-40 liter water.  Bestijdingsmiddelen worden niet gebruikt. In de buurt staat enkel gras, struiken, onkruid.

Uw mening van zomaar iets te doen zonder de oorzaak te kennen deel ik.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.139
Punten
113
Eerste wat je zou moeten weten , is de verhouding van de meststoffen in de bodem. Dus grondstaal nemen en laten analyseren.

Kan goed zijn dat je teveel stikstof geeft en te weinig kalium, of iets anders , dus stop even met dat zomaar smijten van meststofkorrels.

20meter haag , met een gemiddelde van 30-40 liter??? Das dus 1.75 liter per lopende meter. Dus nog geen halve liter per plant per dag. En dat na 3-4 maanden superdroog sind eeuwen ???

Wat denk je, zouden die planten geen dorst hebben? Zeker als je weet dat de gemiddelde waterbehoefte van haagplanten 8 liter water per lopende meter per droge dag is bij jonge aanplant.

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Waarderingsscore
9
Punten
18
de droogte heeft volgens dit artikel.
op bomen het gevolg dat ze tot 4 jaar nadien trager groeien.
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/droogte-in-bossen-kan-klimaatverandering-versnellen~a4114286/

http://www.natuurkalender.nl/Achtergrondinformatie/achtergrond_droogte.asp

als grote diepgewortelde bomen er al zo veel van weten.
dan is het normaal dat jonge aanplant .
zonder veel reserve of diepe wortels ziek word of dood gaat.
als er niet voldoende word bij gesproeid in droge tijden.

hier in de streek zijn wel wat groente velden .
en die sproeiers draaien heel veel.
mestof zie ik daar nooit zou toch weg spoelen .
maar de winkel moet draaien.
en mestof en wondersproei middeltjes brengen een goede cent op.

Lid geworden
3 dec 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Merci voor de inputs.

Gezien de tijd van het jaar is behandelen tegen de bladvlekkenziekte nu niet meer van toepassing. Als ik er nu niks aan doe, gaat de plant de ziekte dan zelf overwinnen na de winter ?

Twijfel niet aan wat jullie schrijven over de behoefte aan water, integendeel, maar de praktijk is soms toch anders.  In de buurt staat een ligusterhaag van jonge aanplant van wel 200 meter lang aan de achterzijde van een perceel. Deze heeft nooit water gehad buiten natuurlijk regenwater en staat echt heel mooi. Denk niet dat er 5 plantjes ziek of dood zijn. Weet ook nog van twee jonge meidoornhagen die heel mooi staan en groeien als kool. Deze staan rond openbaar domein, daar komt zeker niemand water geven. :) Heb de indruk dat hoe minder je er naar omkijkt, hoe beter het gaat. :)

Cold

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan