• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

wifi in de tuin

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Even de situatie schetsen:

We zijn Telenet klant, dus hebben een telenet modem om WiFi. Aan de andere kant van onze garage heb ik een eenvoudig cisco access point gehangen om ook in de keuken en het begin van de tuin wifi te hebben. 

Aangezien ik vaak in NL en FR ben wilde ik ook graag een FON account, dus kocht ik me een Fonera 2.0n die in het begin van de garage hangt.

Wanneer we op ons terras zitten hebben we heel slechte wifi ontvangst. Ik zou nu 1 van beide AP's tegen de binnenkant van de achtergevel hangen maar stroom naar daar krijgen is nogal lastig. 

Nu is de vraag: kan ik een "power over ethernet injector" aanschaffen (eender welke?) en deze tussen de kabel naar het verste AP steken?

Is er een manier om te weten te komen welke van beide AP's (cisco of fonera) het verste bereik heeft?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je kan dat zeer zeker.

Er bestaat bvb zoiets: http://www.hobbytronics.co.uk/image/data/sparkfun/passive-poe-cable-set-3.jpg

Google op "passive POE set"

Langs de ene kant koppel je die aan de voeding die bij het AP zit (tenzij er rechtstreeks 230V in gaat zonder voeding, dan kan het natuurlijk niet) en aan de andere kant plug je die in het AP.

 

Een andere optie is het aanschaffen van een set voor Ethernet over Power (het omgekeerde van power over ethernet): het netwerk wordt dan op jouw elektriciteitsleidingen gezet, en overal in huis (en in de tuin) kan je dan een koppelpunt in het stopcontact steken. Of een wifi-zender (een AP dus) in het stopcontact steken.

Google daarvoor op 'powerline wifi set'

Die oplossing is natuurlijk een stuk duurder, en je krijgt er nóg een AP bij!
(eentje die je weliswaar kan uittrekken als je die niet nodig hebt in de tuin)

Ik vraag me af: als je die fonera router niet aan zet (wegens eigenlijk toch niet nodig bij jou thuis) kan je dan nog altijd genieten van het fon netwerk in het buitebnland (of in belgië: belgacom netwerk)?

 
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Waarschijnlijk zal dat niet werken: je access point moet POE ondersteunen, en de meeste voor thuisgebruik ondersteunen dit niet. De fonera al zeker niet, en als je zegt "een eenvoudige cisco", dan bedoel je waarschijnlijk een Linksys?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Kunt misschien proberen om achter uw huidige wifi zender een parabool te zetten (cfr schuur van scheire) met blikjes of drankkartons ofzo :)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door mathiaz

Waarschijnlijk zal dat niet werken: je access point moet POE ondersteunen, en de meeste voor thuisgebruik ondersteunen dit niet. De fonera al zeker niet, en als je zegt "een eenvoudige cisco", dan bedoel je waarschijnlijk een Linksys?

ik heb de indruk dat je niet op de link in mijn reactie geklikt hebt.

ik kan uit ervaring zeggen: dat werkt zeer goed.

je moet wel een beetje geluk hebben met de power-aansluiting dat die dezelfde fiche gebruikt als op de injector/extractor, maar van de 6 AP's die ik heb is dat bij 5 het geval.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Enk

Kunt misschien proberen om achter uw huidige wifi zender een parabool te zetten (cfr schuur van scheire) met blikjes of drankkartons ofzo
smile.gif

dat zou best wel eens kunnen lukken!

op youtube zijn daar heel wat filmpjes over te vinden. Rete-simpel en allemaal beweren ze dat het rete-effectief is.

maar aan de andere kant van de 'reflector' is de ontvangst heel slecht. Maar misschien is dat in jouw geval geen issue.
 
Lid geworden
8 feb 2011
Berichten
96
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door julien

 Ik zou nu 1 van beide AP's tegen de binnenkant van de achtergevel hangen maar stroom naar daar krijgen is nogal lastig. 

 

Denk eraan: als je achtergevel geïsoleerd is met bijvoorbeeld harde platen met een aluminium laag aan de buitenkant die is afgetaped dan werkt dit ook als een groot oppervlak dat het wifi signaal terugkaatst/niet doorlaat. Dit kan ook de reden zijn waarom het wifi-signaal niet tot buiten geraakt.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Heel wat stof tot nadenken...

Ik zal eerst eens opzoeken of de AP's die hier staan gevoed kunnen worden met een POE injector.

De achtergevel is denk ik geïsoleerd met harde platen met folie op, dat zou dus ook een probleem kunnen zijn. Misschien beter dat ik de zender dan aan de garagepoort hang die uitgeeft op de tuin.

Alvast bedankt!
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Waarom is het eenvoudig een UTP kabel tot daar te krijgen, en geen stroomkabel? Je kan die heus naast elkaar leggen hoor...
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Dat die 2 kabels naast elkaar mogen lopen weet ik ook wel.

't Is gewoon eenvoudiger om 1 kabel te leggen dan 2. De UTP kabel is meer dan lang genoeg. De stroom is nu met een verdeeldoos, en de kabel is net lang genoeg, ik zou dus ofwel een (verleng)kabel moeten kopen ofwel een POE injector die ik aan de telenet doos kan hangen en waar stroom voorhanden is.

Als zowel de "D-link DWL-G700AP" als de "Fonera 2.0n" niet gevoed kunnen worden met een poe injector zal het een extra kabel worden, maar dan moet ik een kring bij steken in de kast, dus op het einde van de rit is het veel meer werk en duurder.
Ik overweeg dan zelfs een ander AP te kopen die dit wel ondersteunt.

edit: Die d-Link is al te voeden met een poe, alleen nog niet gevonden met welk type. Dat is al goed nieuws. 
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door D I Y
Oorspronkelijk bericht geplaatst door mathiaz

Waarschijnlijk zal dat niet werken: je access point moet POE ondersteunen, en de meeste voor thuisgebruik ondersteunen dit niet. De fonera al zeker niet, en als je zegt "een eenvoudige cisco", dan bedoel je waarschijnlijk een Linksys?

ik heb de indruk dat je niet op de link in mijn reactie geklikt hebt.

ik kan uit ervaring zeggen: dat werkt zeer goed.

je moet wel een beetje geluk hebben met de power-aansluiting dat die dezelfde fiche gebruikt als op de injector/extractor, maar van de 6 AP's die ik heb is dat bij 5 het geval.

Tja ik heb die link wel gezien, maar dat ziet er toch maar gebricoleer uit. Dat kan toch bijvoorbeeld onmogelijk werken met gigabit ethernet?

Ik zou persoonlijk  enkel met technologieën werken die door IEEE gestandaardiseerd zijn, dan ben je zeker dat het werkt en dat je geen problemen krijgt.
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door julien

Dat die 2 kabels naast elkaar mogen lopen weet ik ook wel.

't Is gewoon eenvoudiger om 1 kabel te leggen dan 2. De UTP kabel is meer dan lang genoeg. De stroom is nu met een verdeeldoos, en de kabel is net lang genoeg, ik zou dus ofwel een (verleng)kabel moeten kopen ofwel een POE injector die ik aan de telenet doos kan hangen en waar stroom voorhanden is.

Als zowel de "D-link DWL-G700AP" als de "Fonera 2.0n" niet gevoed kunnen worden met een poe injector zal het een extra kabel worden, maar dan moet ik een kring bij steken in de kast, dus op het einde van de rit is het veel meer werk en duurder.
Ik overweeg dan zelfs een ander AP te kopen die dit wel ondersteunt.

edit: Die d-Link is al te voeden met een poe, alleen nog niet gevonden met welk type. Dat is al goed nieuws. 

Die D-link ondersteunt zeker geen POE hoor. Het is trouwens al een heel oud access point (slechts 54Mbit). Ik zou gewoon investeren in een access point voor buitengebruik dat POE ondersteunt, zoals bijvoorbeeld de  DAP-3310. Dan heb je ineens een recent access point (300Mbps) dat ook echt geschikt is voor buitengebruik. 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Het is ons thuis terras waar we al eens een mailtje lezen, geen AP voor een camping...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die dingetjes bestaan ook voor gigabit. POE is geen rocket-science. En het is ieee-compliant. (zgn. Alternative B voor 10- en 100-base). Ethernet werkt volgens differentieelspanning (balanced) dus je kan daar perfect een gelijkspanning op superponeren (mits de juiste capacitieve ontkoppeling).

of de versie waar de link naar verwees gigabit-ready is, dat weet ik niet, zo in detail heb ik het niet bekeken, ging meer om de idee.

En voor simpele internettoegang is 100Mb toch meer als genoeg, en dat was toch de vraag.

 
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Ze bestaan blijkbaar inderdaad ook voor gigabit, maar ze zijn niet ieee-compliant: de IEEE poe standaard is wel wat complexer dan gewoon stroom door een ethernet kabel sturen (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet). Maar het zal wel werken, zo lang je de afstand beperkt houdt (IEEE POE gebruikt rond de 40V, terwijl de meeste voedingen van routers en access points rond de 12V zitten).
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door julien

't Is gewoon eenvoudiger om 1 kabel te leggen dan 2. De UTP kabel is meer dan lang genoeg. De stroom is nu met een verdeeldoos, en de kabel is net lang genoeg, ik zou dus ofwel een (verleng)kabel moeten kopen ofwel een POE injector die ik aan de telenet doos kan hangen en waar stroom voorhanden is.

Ondanks het feit dat ik zeer benieuwd ben hoe je dit met PoE ofzo zou oplossen, is mijn advies: trek een stroomkabel bij, en koop u een WiFi access point van 50 euro ipv 300 euro. Dat zal gewoon werken zonder bricolage... Keep It Simple... zeker IT dingen... (ik werk in de sector :))
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Azaron

Hier heb ik me zoiets aangeschaft: http://www.unifisupply.be/producten/12-unifi-ap-3-pack.html

Met de bedoeling ééntje beneden, ééntje op het verdiep en één voor de tuin.  Seamless roaming en power-over-ethernet.  (die voor de tuin komt er pas als het tuinhuis er goed en wel staat)

Die zijn naar het schijnt heel goed en 180€ voor 3 is een heel scherpe prijs. Deze zijn wel niet geschikt voor buiten, je zal ze dus in je tuinhuis moeten hangen. 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
300 Mbps aanbieden op een 100 Mbps Ethernet connectie? Zeer sterk ja :)
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Je hebt wel een punt, maar als je in de sector werkt dan weet je ook dat die 300Mb theoretisch is en dat je al heel blij mag zijn als je een effectieve troughput van 100Mb haalt.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan