• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wienerberger Porotherm Dryfix

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
239
Punten
43
Op batibouw zijn we de Porotherm Dryfix
https://www.wienerberger.be/binnenmuur/concepten/dryfix van wienerberger tegen gekomen.
Dit leek ons in eerste instantie een ideale toepassing voor onze garage te zetten maar ... enkel aannemers die een opleiding genoten hebben kunnen dit systeem verkrijgen.
Wat denken jullie?
Zou er een mogelijkheid zijn om de Porotherm Dryfix te vervangen door een ander soort "low expansion" schuim?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Lintelen moet je in de mortel zetten, alsook de laag op de linteel. Dit is exact zoals normaal metselen. De laag op de Lintelen zet je opnieuw 100% goed zoals je onderste laag. Dan kan je eventueel verder op lijmen. 

Voor de muur hoogte kan je best berekenen welke stenen je gebruikt. Het glv heb ik de laatste laag volledig geslepen, maar op de verdieping heb ik gespeeld met de verschillende formaten: 25cm en 18,5cm hoog. Dan moest ik nergens slijpen. 
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.652
Waarderingsscore
368
Punten
83
zou het zinvol zijn om Ytong-lintelen te gebruiken?  Deze hebben dezelfde hoogte = 25cm = als de stenen, zijn recht-recht en je zou er direct op verder kunnen werken.  Volgens mij minder gedoe dan lintelen en mortel, en de kans minimaliseren om uit het lood te gaan.   Prijs op zich valt ook best mee.

Of zou dit problemen geven bij de pleisterwerken achteraf ?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
De Snelbouw is 24,9. Met 1mm lijm kom je uit op 25.

Ik zou er niet aan beginnen, het is tenslotte geen bewezen systeem. 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Bedenkingen die ik maak:
  • Ergens Murfor in verwerken zal dus niet lukken.
  • De PU reduceert de druksterkte van uw bakstenen tot 30%.
  • Afstandshouders en pluggen voor de isolatie kan je pas na 5h aanbrengen omdat je dat moet doen door gaten te boren en pluggen in de slaan. Dat is berwerkelijker (kost meer tijd) maar het is misschien wel nauwkeuriger.
  • Binnen het jaar moeten de muren zijn afgewerkt, PU is immers niet UV-bestendig.
  • Als je alles afwerkt met een gevelmuur moet je toch nog aan de slag met mortel.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Keon zei:
Bedenkingen die ik maak:
  • Ergens Murfor in verwerken zal dus niet lukken.
  • De PU reduceert de druksterkte van uw bakstenen tot 30%.
  • Afstandshouders en pluggen voor de isolatie kan je pas na 5h aanbrengen omdat je dat moet doen door gaten te boren en pluggen in de slaan. Dat is berwerkelijker (kost meer tijd) maar het is misschien wel nauwkeuriger.
  • Binnen het jaar moeten de muren zijn afgewerkt, PU is immers niet UV-bestendig.
  • Als je alles afwerkt met een gevelmuur moet je toch nog aan de slag met mortel.

Murfor heb je niet nodig. Je kan de muren inbinden voor dragende muren of aan elkaar lijmen voor niet dragende muren. 

Druksterkte maar 30%? Waar haal je die info? 

In de kempen zetten we in de meeste gevallen eerst volledig de Snelbouw en dan pas de gevelsteen. Wij maken nooit isolatie vast dezelfde dag als de Snelbouw geplaatst is. 

De PU lijm zit tussen de stenen, komt absoluut niet in contact met zonlicht, dus uv breekt deze pu zeker niet af. 

Wij lijmen de gevelsteen. Alles samen: 1 bigbag lommel zand, 18 zakken lijm Snelbouw en 100 zakken voor de gevelsteen. Bij klassiek metsen verzet je veel meer zand en cement denk ik! 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Tomvdw schreef:

Druksterkte maar 30%? Waar haal je die info? 

De PU lijm zit tussen de stenen, komt absoluut niet in contact met zonlicht, dus uv breekt deze pu zeker niet af. 

Toch maar eens het ATG-verslag doornemen: www.butgb.be/content/technical_approval/download.cfm/ATG3138_190322_N.pdf

Tabel 4 geeft een overzicht van de bekomen muurstekte waarop je dan nog eens een veiligheidfactor 2 tot 2,5 moet toepassen.

UV... men raadt toch aan alles tijdig af te werken, zie pagina 6 onderaan, hoofdstuk duurzaamheid:
Het toepassingsgebied van de PU-lijm is: “Gebruik in binnenmetselwerk, waarbij de polyurethaan steeds omringd is door de legvlakken van de metselsteen”.

Aangezien polyurethaan niet UV-bestendig is, dienen daarom de wanden zo snel mogelijk en ten laatste 1 jaar na productie beschermd te worden tegen de weersomstandigheden, inclusief UV-straling.

--> Als je een wachtgevel optrekt, moet je deze dus ook tijdig afwerken (is meestel sowieso nodig op vlak van EPB). 
 
Lid geworden
28 mei 2017
Berichten
174
Waarderingsscore
3
Punten
18
hallo allemaal,
wat met het verbinden van een dryfix (schuim) muur tussen 2 bestaande steense muren.
Hoe dienen deze verankerd te worden aangezien er amper ruimte is tussen 2 lagen porotherm stenen.
Moest er iemand een foto hebben
bedankt!
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.249
Waarderingsscore
667
Punten
113
hallo allemaal,
wat met het verbinden van een dryfix (schuim) muur tussen 2 bestaande steense muren.
Hoe dienen deze verankerd te worden aangezien er amper ruimte is tussen 2 lagen porotherm stenen.
Moest er iemand een foto hebben
bedankt!

Scaldex verdeelt in België de Wall Connector van Catnic voor zo’n toepassingen.

Zie pg. 21 Scaldex brochure (PDF)

Je kan de Porotherm snelbouwstenen dan een beetje inslijpen bovenaan. Zodat de ankers verzonken zitten in de steen. Dat raadt men (Wienerbergen of Ploegsteert) trouwens zelf aan, bij het gebruik van koppelstrips bij gerectificeerde snelbouwstenen en bijhorend lijmsysteem.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
28 mei 2017
Berichten
174
Waarderingsscore
3
Punten
18
wat bij een kleine afwijking? Om sommige sites waar betonstenen gelijmd worden , worden er sosm zo mini spietjes tussen gestoken. Wordt dit hierbij ook gedaan?
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
535
Waarderingsscore
443
Punten
63
Wat jij bedoelt zijn grote gelijmde silikaatsteen (industrie en utiliteitsbouw) bij dryfix wordt dit niet gedaan

Bij kleine afwijkingen kan je altijd wat bijschuren
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.249
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik probeer bij het verlijmen (lijmmortel dus niet DryFix) van de Wienerberger PLS en Ploegsteert Thermoblocs ook minimaal wat bij te sturen met van die kleine rode mini spietjes. Ik had dat gezien bij een professionele aannemer, die dat deed bij Wienerberger PLS met DryFix.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Ik heb nog normaal gelijmd met de Wienerberger, en ik mocht de kopse kant inlijmen en tegen de andere muur kleven. Geen idee of de dryfix dat ook toelaat. Of je bind ze in, zoals klassiek metselwerk. Dat heb ik hier in 95% van de gevallen gedaan. Of mocht je lijmen bij niet dragend metselwerk, en inbinden bij dragende muren?

Als ik verschillen tegenkwam probeerde ik bij te werken met een slijpschijf. Maar enkele keren voorgehad. 1 keer grote verschillen en dan heb ik 4-5 stenen 2cm afgeslepen en in de mortel opnieuw perfect pas gezet. De 'foutjes' zitten altijd in enkele stenen, en nooit in een volledige rij.
 
Lid geworden
28 mei 2017
Berichten
174
Waarderingsscore
3
Punten
18
bedankt voor de hulp.
Heb dat document bekeken. Probleem is dat de 2 muren waartussen de muur moet komen nogal ongelijk zijn.
(oud huis van 51)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.249
Waarderingsscore
667
Punten
113
En waarom zou dat dan een probleem zijn? Beide oude muren staan niet loodrecht, waardoor de afstand ertussen verschilt naar gelang de hoogte?

Waarom eigenlijk persé willen werken met DryFix voor dat ene muurtje? Is gewone mortel dan niet handiger?
 
Lid geworden
28 mei 2017
Berichten
174
Waarderingsscore
3
Punten
18
wel normaal kwam er een metser die muur plaatsen. Maar zoals een drukke zelfstandige heeft die het altijd te druk. Maw sta ik daar nu met 3 paletten porotherm blokken.
Dus als hij van t weekend niet opdaagt ga ik zelf eerst proberen die kimblokken volledig pas te zetten, en daarna zelf een eerste rij te zetten.
Voor die ankers heb ik het volgende al gevonden.
in ongeveer hetzelfde als wat jullie voorstelden
wandanker.png
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Ik zou in de bestaande muur gewoon om de rij een stuk uitkappen zodat je 1 steen kan inbinden met mortel.
 
Lid geworden
28 mei 2017
Berichten
174
Waarderingsscore
3
Punten
18
eerste porotherm muur gezet.
Verbonden aan buitenzijde met op de 2 rijen een lijmkoppelstrip.
2m90 hoog nu
op 5 m lengte anderhalve mm afwijking

Ben tevreden, maar als je het niet gewoon bent vind ik het beetje zenuwslopend werk
 

Bijlagen

  • IMG_1767.JPG
    IMG_1767.JPG
    54,6 KB · Weergaven: 47

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.640
Waarderingsscore
1.811
Punten
113
waarom zenuwslopend?
 
Lid geworden
28 mei 2017
Berichten
174
Waarderingsscore
3
Punten
18
omdat het van den eerste keer juist moet zijn :) (en ik rap panikeer)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan