• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wienerberger Porotherm Dryfix

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
239
Punten
43
Op batibouw zijn we de Porotherm Dryfix
https://www.wienerberger.be/binnenmuur/concepten/dryfix van wienerberger tegen gekomen.
Dit leek ons in eerste instantie een ideale toepassing voor onze garage te zetten maar ... enkel aannemers die een opleiding genoten hebben kunnen dit systeem verkrijgen.
Wat denken jullie?
Zou er een mogelijkheid zijn om de Porotherm Dryfix te vervangen door een ander soort "low expansion" schuim?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.079
Waarderingsscore
6.647
Punten
113
En waarom wil je dat met "PU-foam" doen ?
 
Lid geworden
13 jan 2016
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Bedankt voor de interesse in onze producten.

Voor het Porotherm Dryfix systeem is een technische goedkeuring in aanvraag. Aan deze technische goedkeuring hangt een certificatie van erkende uitvoerders vast. Daarom wordt deze opleiding in eerste instantie inderdaad enkel voorzien voor aannemers.

De eenvoud van het systeem laat echter wel toe dat u hier als zelfbouwer heel wat zelf kan doen, in samenwerking met een erkende aannemer. Via onderstaande link vindt u een lijst met aannemers die ondertussen door Wienerberger opgeleid werden. 

https://www.wienerberger.be/binnenmuur/concepten/dryfix/plaatsers

Een andere optie is het Porotherm Lijm systeem, waarvoor wel opleidingen voor particulieren aangeboden worden.

Dit systeem bestaat al een aantal jaar en is ondertussen al goed ingeburgerd in de bouwsector en ook al door heel wat zelfbouwers met succes toegepast. Hieronder vindt u een link met info over het systeem en de inschrijvingsmodule voor de maandelijkse opleidingen.

https://www.wienerberger.be/binnenmuur/concepten/lijm-systeem
https://www.wienerberger.be/opleidingen-infosessies/opleiding-verlijmen
Voor uw technische vragen en vragen over de opleidingen kan u terecht op het nummer 056 / 24 96 27

Mvg,

Wienerberger nv
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
239
Punten
43
Ik zou het vooral voor het "gemak" doen. Je moet geen mortel of lijm aanmaken. Maar wat zou er kunnen misgaan als de schuim van bijvoorbeeld ramenplaatsers wordt gebruikt?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.079
Waarderingsscore
6.647
Punten
113
Prijs al eens bekeken? Voor ramen is het eigenlijk voor af te dichten. En gaat deze niet eerder je muur uit elkaar duwen ?
Het voordeel naar de professioneel toe is vooral tijd. Iets wat voor de meeste zelfbouwers iets minder van belang is.
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
239
Punten
43
Prijs zou 10% meer zijn dan traditioneel volgens de man op batibouw die we hierover gesproken hebben. De schuim voor ramen is normaal een low expantion, ik vermoed dat deze de stenen niet gaat wegduwen (ik zou dit wel eens willen uitproberen als de tijd zich aanbied)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Zomaar gaan testen met een low expansion schuim lijkt me niet de juiste manier. Wienerberger zal er toch wel uitgebreide testen mee gedaan hebben? Misschien gebruiken ze een totaal ander soort schuim!

Je bent bezig met constructies die stabiel moeten zijn en duurzaam. Je wil niet binnen 10 jaar je huis zien instorten? 
Die lijm, is toch ook direct klaar he. Als zelfbouwer zie ik het probleem niet om die te gebruiken. 
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
239
Punten
43
Ik begrijp ook wel dat wienerberg wel getest zal hebben met hun schuim. Het is mijn bedoeling ook niet om het risico te nemen om hier een huis te gaan bouwen met die low expansion maar enkel eens de test te doen met een paar stenen om te zien of het blijft plakken.

Wie weet is misschien de schuim die wienerberger hiervoor verkoopt wel dezelfde dan die in de dhz - bouwhandel te verkrijgen maar dan onder een andere naam (soudal, den braven, ...) maar dat zullen we nooit weten.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.630
Waarderingsscore
960
Punten
113
Maar daarom moet je nu niet beginnen kaken op een fabrikant en hun producten.
Uw hypothese is ongegrond.
 
Lid geworden
9 aug 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze aannemer gebruikte een andere lijm in schuimbus PU700 heet het product. 

Nu ga ik zelf de garage aanbouwen nog iemand de ervaring met deze bussen?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
koen_h zei:
Onze aannemer gebruikte een andere lijm in schuimbus PU700 heet het product. 

Nu ga ik zelf de garage aanbouwen nog iemand de ervaring met deze bussen?

Ik zou er niet gerust in zijn... Is de lijm getest door het WTCB? Is er een goedkeuring om deze te gebruiken?

Volgens mij heb je de garantie alleen bij de originele Wienerberger lijm.
 
Lid geworden
9 aug 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Net gewerkt met deze pu700 van illbruck op ploegsteert thermobloc , ook een testje op gedaan als je 2 stenen verlijmd , en niet meer van elkaar te krijgen.

Ik vermoed dat dezelfde type lijm is als deze van wienerberger   ook een zuivere PU.

Ook de pu700 heeft attesten voor snelbouwsteen, altijd wel oppassen 1e laag moet recht liggen in de mortel.

 
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.558
Waarderingsscore
703
Punten
113
koen_h zei:
 

Ook de pu700 heeft attesten voor snelbouwsteen, altijd wel oppassen 1e laag moet recht liggen in de mortel.

 

 

Dat is wat ons als amateurs wat tegenhoudt om te lijmen of om met schuim te werken. De onderste laag moet echt perfect liggen en achteraf heb je echt geen marge meer om te corrigeren.
 

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
8
Punten
38
leiepisser zei:
koen_h zei:
 

Ook de pu700 heeft attesten voor snelbouwsteen, altijd wel oppassen 1e laag moet recht liggen in de mortel.

 

 

Dat is wat ons als amateurs wat tegenhoudt om te lijmen of om met schuim te werken. De onderste laag moet echt perfect liggen en achteraf heb je echt geen marge meer om te corrigeren.

 

Dat is toch gewoon een kwestie van er wat meer tijd voor nemen?
Wij kregen de opmerking dat onze ytong onder de ramen wel heel erg vlak stond.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.630
Waarderingsscore
960
Punten
113
Deze vragen waren verkeerd geplaatst en zijn gesteld door 4nthony99.

Wie heeft ervaring met Wienerberger Dryfix zelfbouw of meehelpend met aannemer?
  1. Bespaart het zoveel tijd zoals wordt voorgeschreven?
  2. Gebeurt het foutloos indien kimlaag goed is gezet?
  3. Worden nadelen ervaren bij het slijpen voor de leidingen?
  4. Hoe groot was het prijsverschil in materialen t.o.v. traditioneel metselwerk?
 
Lid geworden
27 jan 2019
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ben zelfbouwer en enigste nadeel dat ik ondervonden heb is dat ik de bus nietmeer van mijn pistool gedraaid kreeg en dus 2 keer de bus onder druk heb moeten openslijpen met als gevolg dat al de lijm onder grote kracht alle kanten uitvloog en alles onder de lijm hing. Geloof me draag handschoenen want das vettige troep! Pistool elke keer reinigen na gebruik ook heel belangrijk dus bus is op dan even pistool kort reinigen endan nieuwe bus erop. Als ge stopt en de bus is niet leeg dan best bus erafhalen en pistool goed reinigen met cleaner en bus er tzrug op zetten. Voor derest heel fijn systeem geen opmerkingen.
 
Lid geworden
29 jul 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
1
Punten
0
Schitterend systeem.

een tijdsbesparing om U tegen te zeggen!

Ik heb een opleiding gekregen als particulier, en heb de ganse bouw met dryfix uitgevoerd. Bus erop, opendraaien, werken zolang je er zin in hebt, ‘s avonds dichtdraaien en gedaan.

Enkele tips:

Als de bus niet leeg is, ze er zeker niet afhalen. Je kan gerust een week erna verder werken.

Als je de lege bus er moeilijk afkrijgt, spuit je eens met de cleaner rond de aansluiting, meestal komt ze dan wel los.

Spuit de bus helemaal leeg voor ze eraf te halen.

Echt schitterend. Gedaan met sleuren met mortel!

 

een enthousiaste gebruiker!
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.652
Waarderingsscore
368
Punten
83
Zijn er ondertussen nog zelfbouwers die dit systeem hebben gebruikt, of kozen voor een alternatief ?  Het systeem staat me best wel aan, maar wie heeft het al effectief gebruikt ?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Ik heb er enkele muren mee gezet. Ik vind de lijm beter werken voor grote hoeveelheden maar voor verbouwingen of enkele muurtjes zou ik de pur opnieuw nemen. 

- oneffenheden kan je met de lijm nog een beetje opvangen, met de pur heb je absoluut geen speling. 

- er was toen redelijk wat wind, de pur vloog meters ver weg. Alles wat in de buurt stond hing onder de pur

 
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.652
Waarderingsscore
368
Punten
83
Dank je voor je reply.  Het wegwaaien van de spuitlijm had ik nog niet gehoord als aandachtspunt, goede tip !

Voor het aanbrengen van lintelen stelt men voor om deze in mortel te zetten.  Aangezien elk foutje afgstraft wordt in de verdere lagen; is dit goed doenbaar of zijn hiervoor tips and tricks beschikbaar?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan