Wie heeft een sauna?

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij gaan een sauna in huis plaatsen nu heb ik de "aannemer" al gecontacteerd en gevraagd wat ik precies moet voorzien van technieken.

Zowel toevoer en afvoer van water zijn niet nodig. Enkel een toevoer van electriciteit was nodig. Ik ga die mens niet tegenspreken natuurlijk maar ik kan me toch voorstellen dat er af en of toevoer van lucht moet zijn? Of word dit tegenwoordig opgelost met filters en dergelijke.

En voor de mensen die een sauna hebben deel a.u.b. uw ervaringen.

Alvast bedankt!

avierstr

Nieuw Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dat klopt, enkel elektriciteit is nodig. In de buurt van de kachel is een opening in de wand van 1 dm2 voor de toevoer van lucht, en aan een tegenovergestelde kant van de sauna is een gat voor de afvoer. Dit is een natuurlijke afvoer en aanvoer.

Ik heb er zelf een gemaakt en die werkt prima :

http://doehetbeterzelf.com/?cat=55

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik denk dat hij gelijk heeft, enkel elektriciteit.

Wij hebben een sauna, zonder elektriciteit, want op houtgestookt. Die staat dus ook buiten natuurlijk. Ik begrijp nooit waarom mensen een sauna willen BINNEN in hun huis:)

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ah dus er is wel degelijk ventilatie in de vorm van natuurlijke ventilatie, geen mechanische dus.

Bedankt voor voor de reacties!

Babelutte, wat vind jij persoonlijk de goede voordelen van een sauna buiten. Wij nemen die nu binnen omdat onze badkamer een halve welnessruimte aan het worden is, buiten lijkt me ook wel leuk als je een zwembad hebt ofzo, kan je direct afkoelen.

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zelf heb graag een warme badkamer. Maar als ik uit de sauna kop, wil ik KOU, of in ieder geval geen binnenwarmtegevoel.

en ook, als ik uit het raam van de sauna kijk, heb ik zicht op planten en groen, niet op mijn badhanddoekenrek. Wij hebben ook idd een zwembad, maar we gebruiken de sauna meer zonder dat bad dan met hoor. We houden dat bad geen hele winter proper puur en alleen om na de sauna in te gaan.

Maar er zijn heel veel mensen met binnen een sauna, maar misschien kan je direct op een balkon ofzo? Buitenlucht is echt veel toffer bij sauna.

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
32
Punten
48
wij hebben ook een sauna in de badkamer.

zoals hierboven gezegd: enkel elektriciteit is voldoende (in ons geval een kabel die stopt op het dak van de sauna, vandaar met siliconenkabel naar het eigenlijke vuurtje)

voordelen die wij zien van een sauna binnen:

*ge kunt tussen 2 saunabeurten gezellig relaxen aan het haardvuur zonder door de koude of de regen te moeten gaan. (idem om de sauna op te starten eigenlijk)

*en houtgestookt: dat was ook het originele plan, maar soms wint de praktische kant. vuurtje opzetten, kindjes in bed en een constante temperatuur tegen dan.

eventuele opties (waar we zelf wel tevreden van zijn) :

*voor een beperkte meerprijs is er een infraroodmodule ingebouwd. op die manier heb je eigenlijk beide dingen in één...euh...'kot'

*naast de regendouche hebben wij ana het plafnod een neveldouche voorzien. heerlijk verfrissend.

*een glazen deur (of nog beter een raam) zorgt ervoor dat het hokjesgevoel grotendeels verloren gaat.

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
tja, het stoken is hier net deel van het ritueel en de charme:) maar het is zeker niet voor iedereen een voordeel, vrienden zetten met de afstandsbediening hun sauna die vanachter in de tuin staat op, wij moeten een paar keer op en af.

Ik wil dus niet aan het haardvuur zitten tussen twee beurten in, ik vind dat erg oncomfortabel en veeeel te warm. Eens je klaar bent, en gedoucht, dan pas ga ik weer binnen.

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
32
Punten
48
Babelutte;1824230 wrote:
tja, het stoken is hier net deel van het ritueel en de charme:) maar het is zeker niet voor iedereen een voordeel, vrienden zetten met de afstandsbediening hun sauna die vanachter in de tuin staat op, wij moeten een paar keer op en af.

Ik wil dus niet aan het haardvuur zitten tussen twee beurten in, ik vind dat erg oncomfortabel en veeeel te warm. Eens je klaar bent, en gedoucht, dan pas ga ik weer binnen.

ik begrijp volledig je visie hoor (vandaar dat we ok lang op een houtgestookte gedacht hebben), maar het praktische heeft het gehaald.

k moet wel zeggen dat we tussen 2 sauna beurten onze patio hebben waar we de buiten-koelte kunnen opzoeken, maar daarna een vruchtendrankje aan het haardvuur is toch ook een aanrader :)

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bij ons is het meestal thee, onder de oversteek op het terras :)

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
32
Punten
48
Babelutte;1824238 wrote:
Bij ons is het meestal thee, onder de oversteek op het terras :)

een vraagje: die van ons zit erin sinds oktober, en we gebruiken die wel vrij regelmatig. hoe zit dat in de (hopelijk) warme zomermaanden? gebruiken jullie dat dan ook? of niet? *gewoon nieuwsgierig*

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
in de warme zomer, wij minder ja, juli en augustus eigenlijk niet, omdat ik al 6 van de 9 weken zomervakantie weg ben.

Wij denken niet echt aan sauna als het warm is precies:)

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Babelutte, de bedoeling is om eens uit de sauna af te koelen in de inloopdouche gewoon de kraan op koud :).

Ushkar bedankt voor de tip zo'n vernevelingdouche lijkt me wat.

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Daar hou ik dus ook niet super van... Ik meestal heel even onder de douche om het zweet te spoelen, maar ik wil daar niet onder staan tot ik terug koeler ben. Ik lig liever buiten gewoon :)

Bovenaan