• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Werkwijze Klinkerboord

Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik zou ik onze tuin graag een klinkerboord plaatsen. Is onderstaande werkwijze een goed idee, suggesties?

1. Lijn uitzetten met metskoord en piketten
2. sleufje uitgraven van 15 diep ( klinker van 6cm op 8cm stabilise)
3. sleuf opvullen met paar cm stabilise en aandammen
4. Om de 5 meter stabilise op juiste hoogte zetten, ertussen opvullen en dan met lange aftreklat de tussenliggende stabilise aftrekken
5. Klinkers plaatsen
6. Zijkanten aanvullen en aandrukken met stabilise zodat klinker goed gevangen zit.

Is dat voldoende zo, of moet ik de klinkers toch op een "straatlaag" van losse stabilise leggen met rubber hamer vast slaan? Dat is namelijk veel meer werk heb ik het gevoel.

Alvast bedankt!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hallo,

Ik zou ik onze tuin graag een klinkerboord plaatsen. Is onderstaande werkwijze een goed idee, suggesties?

1. Lijn uitzetten met metskoord en piketten
Juist
2. sleufje uitgraven van 15 diep ( klinker van 6cm op 8cm stabilise)
Je graaft beter 20 cm diep zodat onder de klinker een bedding zit van cc15 cm
OOk de breedte is van belang, je moet de zijkanten kunnen aansmeren met stabilisé
3. sleuf opvullen met paar cm stabilise en aandammen
Fout je vult de sleuf op tot nagenoeg tegen de koord en dan pas aandammen.

4. Om de 5 meter stabilise op juiste hoogte zetten, ertussen opvullen en dan met lange aftreklat de tussenliggende stabilise aftrekken
Fout , als de stabilisé is aangedamd moet je ervoor zorgen dat deze op - cm ligt.
Je neemt dan een klinker en je schuift deze juist onder de koord zodat je de hoogte overal hebt afgetrokken. Niet gemakkelijk daarom als hulp kun je beter een tweede koord spannen evenwijdig met de eerste .

2de methode is de stabilisé op -5 c aftrekken en de klinker met de rubberhamer of achterkant kilophamer of dalhamer intikkeren tot op de hoogte van de koord.
5. Klinkers plaatsen
6. Zijkanten aanvullen en aandrukken met stabilise zodat klinker goed gevangen zit.
Fout , je stabilisébed ligt verder uiteen dan je klinkerboord, je trekt de stabilisé op( omhoog) en zet deze met een schuine borswering. Aansmeren, niet aandrukken want dan verschuiven je klinkers. Porbeer zoveel mogelijk stabilisé op je klinkers te vermijden. De cement fret de kleuren op. Bij warm droog weer de schuine borst wat vochtig maken zo dat de cement aantrekt.
Is dat voldoende zo, of moet ik de klinkers toch op een "straatlaag" van losse stabilise leggen met rubber hamer vast slaan? Dat is namelijk veel meer werk heb ik het gevoel.

Alvast bedankt!
 
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ga ik zo proberen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan