• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Werkplaats houtbewerking: stof afzuiging

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
Ben aan het nadenken hoe ik de stofafzuiging in mijn werkplaats ga doen. De eerste beslissing die ik op korte termijn moet nemen is: voorzie ik buizen onder de grond of niet? Ik kan dit nog doen voor de beton wordt gegoten. Als ik het nu niet doe, zal ik straks via muren/plafond moeten werken

Voordeel onder de grond: zit netjes weg

Nadelen:
lay-out ligt nog niet helemaal vast dus ik weet nog niet exact wat ik waar nodig zal hebben
als er iets aan de buizen is, kan ik er nooit meer aan

wat zouden jullie doen?
indien toch in de grond, nu enkel een aantal 160mm PVC buizen voorzien? Bochten 90 graden of 2x 45 graden?
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik dacht dat men hiervoor gladde gegalvaniseerde buizen gebruikte bij vaste installatie in plaats van PVC. Dit heeft te maken met ATEX-wetgeving (ontploffingsgevaar).
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
je kan PVC aarden (bijvoorbeeld met kopertape)

het gaat ook over een amateur werkplaats ;-)
 
Lid geworden
28 mei 2019
Berichten
15
Waarderingsscore
2
Punten
3
Als je je buizen gaat instorten, kan je er nooit meer aan voor het onderhoud of om een verstopping te deblokkeren. Zeker geen bochten van 90 cm gebruiken gezien risico op stofophoping.
Misschien kan je hier je vragen wel in vinden : https://www.inrs.fr/media.html?refINRS=ED 750
De principes van extractieventilatie in schrijnwerkerijen zijn hierin praktisch verwerkt.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ik ga met lindab kanalen werken in opbouw.
Waar ik momenteel mee worstel is de zuiginstallatie zelf.... Welk merk/type ga jij nemen, en voor welke buisafstand en diameter?
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
knoop doorgehakt: ga geen buizen instorten

dit benadert zowat mijn droom werkplaats:

zowieso een schitterend kanaal!
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
knoop doorgehakt: ga geen buizen instorten

dit benadert zowat mijn droom werkplaats:

zowieso een schitterend kanaal!
die werkbank... kwijl! Zo'n cool systeem
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
ik ga die werkbank nabouwen, maar met een licht gewijzigd ontwerp. Bij mij moet die aansluiten op mijn zaagtafel. En ik wil er een stoeltje inbouwen zoals bij deze:
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
het gaat ook over een amateur werkplaats ;-)
Het is ook maar een stofexplosie
ik heb echt zeker 15 filmpjes bekeken op youtube over afzuiging werkplaatsen, en ze gebruiken allemaal geaarde PVC. Wellicht niet voldoende voor een werkplaats waarbij je een vergunning nodig hebt, maar toch wel voor een hobbyruimte?
Of zou je dit echt absoluut afraden? Check even dat filmpje over die werkplaats, ergens halverwege zie je hoe hij kopertape gebruikt om de binnenkant van de buizen te aarden
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik heb voor ons stofzuigsysteem in huis anti-statische PVC-buizen gebruikt en dat trekt ook ietwat stof aan, aan de buitenzijde. Ook zijn die buizen aan de binnenzijde niet glad/glad maar hebben die eerder een appelsienhuidachtige structuur (amai, wat een woord).
Wat betreft dat aarden van die plastieken buizen, dat kan maar ik sta daar toch wat sceptisch tegenover. Niets zo degelijk als een geaarde stalen (verzinkte) buis. Nu, het is voor je eigen hobbywerkplaats en dat voer jij uit naar jouw wensen en jouw budget. Qua diameter: ook niet te groot nemen zodat er voldoende grote doorstromingssnelheid hebt.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan