• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Werking warmtepomp zonder buitenunit

Lid geworden
6 apr 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Sinds vrijdag is onze loodgieter begonnen aan de laatste zaken in ons huis waaronder ook het aansluiten van de warmtepomp aan de vloerverwarming. De buitenunit zelf is nog niet aangesloten maar er stroomt wel al wat warm water door de leiding van onze vloerverwarming. Vrijdag was het 13° binnen. Zondag namiddag 17°. Hoe kan dat? Hoe werkt die binnenunit zonder buitenunit.
Het gaat om een viessmann vitocal 222-s lucht/water warmtepomp.
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Er zit vaak ook een elektrische weerstand in.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Bij Daikin Altherma 3 bijvoorbeeld 6kW of 9kW elektrische backup heater.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Vermogen = capaciteitstarief =????
Die backup heater wordt gebruikt bij een te hoge sanitair warmwater vraag (kan ook uitgezet worden) of bij de wekelijkse legionellabestrijding. Normaalgezien wordt die 9kW verdeeld over twee relais, die in stappen wordt aangesproken. Over hoeveel kW we het dan hebben zal kik speciaal voor u eens navragen se, maar als ge zuinig wilt zijn dan hoef je zeker niet de volle 9kW te gebruiken en kan je gerust koud douchen als ge wilt.

Je kan wel een 'noodtoestand' inschakelen waarbij hij wel vollen daamp die 9kW gebruikt voor de toepassing van de topicstarter. Alléja, normaalgezien enkel als de buitenunit kapot is, maar bon.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als leek : zit dat in alle warmtepompen in of hangt dat af van model tot model?
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
Vermogen = capaciteitstarief =????
Die backup heater wordt gebruikt bij een te hoge sanitair warmwater vraag (kan ook uitgezet worden) of bij de wekelijkse legionellabestrijding. Normaalgezien wordt die 9kW verdeeld over twee relais, die in stappen wordt aangesproken. Over hoeveel kW we het dan hebben zal kik speciaal voor u eens navragen se, maar als ge zuinig wilt zijn dan hoef je zeker niet de volle 9kW te gebruiken en kan je gerust koud douchen als ge wilt.

ik probeer niet zuinig te zijn (mss verkeerd verwoord )
heb zelf pv panelen op analoge teller
gas cv met doorstroom en nu een kachel die bijna continu brand op hout of kolen

ik kom alleen bij veel mensen waarbij ik mijn hart vasthoud voor de factuur die ze gaan krijgen

laatste tijd veel verzwaringen van teller bij mensen met warmtepomp en inductievuur die elektr auto kopen en 20 kva en meer gaan gebruiken
Je kan wel een 'noodtoestand' inschakelen waarbij hij wel vollen daamp die 9kW gebruikt voor de toepassing van de topicstarter. Alléja, normaalgezien enkel als de buitenunit kapot is, maar bon.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Als leek : zit dat in alle warmtepompen in of hangt dat af van model tot model?
Niet per definitie bij warmtepompen, aangezien je perfect een warmtepomp kan gebruiken voor enkel je vloerverwarming. Het probleem zit em in de sanitair warmwaterproductie die je erbij kan nemen. Een warmtepomp heeft meestal een maximale warmteafgifte van 55°C; waardoor dit de maximale temperatuur is van je boiler vat. Echter gedijt legionella perfect in water tussen de 37°C en 55°C. Om legionella te voorkomen, dien je wekelijks een bestrijdingscyclus te runnen, die voldoet aan (bron: WHO):
  • Minimum voor 20 minuten op 60°C
  • Minimum voor 10 minuten op 65°C
  • Minimum voor 5 minuten op 70°C
Hiervoor heb je dus een elektrische backup heater nodig. Dat die als comfort extra kan verwarmen als je met veel man achter elkaar wil douchen is bonus maar niet vereist. Er zijn nog andere methodes op een chemische manier, maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.

Een overzichtje van wat ik opgezocht heb:
  • Bij Daikin Altherma 3 is het 9kW voor de 3-fasige variant en 6kW voor de 1-fasige variant.
  • Bij Bulex Genia Air Split is het 9kW voor de 3-fasige variant en 5,4kW voor de 1-fasige variant.
  • Bij Viessman Vitocal 222-S van topicstarter 9kW
  • Bij Vaillant aroTHERM 8,5kW (ze spreken wel van 0 to 8,5kW instelbaar)
In verband met het capaciteitstarief zijn er dan wel een aantal vragen te stellen:
  • Als die legionellabestrijding korter dan 15 minuten duurt, ga je dat dan wel zien op je capaciteitstarief aangezien die het hoogste verbruik van een kwartier meet? Kunnen we niet efkes 9kW trekken voor enkele minuten en dan stoppen?
  • Het zou mogelijks goedkoper zijn om je warmtepomp tot 55°C te laten verwarmen, en dan met laag vermogen puur elektrisch 5°C bij te steken tot 60°C zodat er geen legionellacyclus meer nodig is. Die (kleine) elektrische verwarming betaal je als capaciteitstarief, maar is wel veel kleiner dan een spike van 9kW.
Misschien kan er speciaal voor de 1-fasige variant gekozen worden om het vermogen van de backup heater te beperken, hoewel men een driefasige aansluiting heeft. Wel mooie verdeling van uw fases nodig dan.
ik probeer niet zuinig te zijn (mss verkeerd verwoord )
heb zelf pv panelen op analoge teller
gas cv met doorstroom en nu een kachel die bijna continu brand op hout of kolen

ik kom alleen bij veel mensen waarbij ik mijn hart vasthoud voor de factuur die ze gaan krijgen

laatste tijd veel verzwaringen van teller bij mensen met warmtepomp en inductievuur die elektr auto kopen en 20 kva en meer gaan gebruiken
Met capaciteitstarief zou je hopen dat een warmtepomp gunstiger is dan vandaag, want je verbruikt een base-load (los van een 9kW backup heater, haha). Ook een elektrische wagen moet je gewoon 's nachts 10 uur lang opladen, is normaal gunstiger tijdens capaciteitstarief dan vandaag. Dan zal je capaciteitstarief nog voornamelijk door je inductievuur bepaald worden.

Uiteraard is het vandaag allemaal goedkoper zonder al dien elektrische meug, maar het capaciteitstarief wordt toch al redelijk snel gedeeltelijk geïntroduceerd en ik wil precies niet garant staan voor de gasprijzen van de toekomst.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
De info gekregen dat die backup heater van 9kW alleszins bij Daikin Altherma in feite drie weerstanden van 3kW zijn verdeeld over de drie fasen. Je kan zelf lager schakelen, en dus bvb op 3kW de backup heater instellen.

Wekelijks een 3kW backup heater die opspringt zal nog niet zo een ramp zijn voor het capaciteitstarief. Een inductievuur op enkele platen trekt waarschijnlijk meer, en die bepaalt dan de piek. Als die legionellacyclus dan ook nog eens 's nachts ingesteld kan worden met een tijdsschema, of alleszins buiten de piek van uw inductievuur, dan is er denk ik weinig aan het handje.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
De info gekregen dat die backup heater van 9kW alleszins bij Daikin Altherma in feite drie weerstanden van 3kW zijn verdeeld over de drie fasen. Je kan zelf lager schakelen, en dus bvb op 3kW de backup heater instellen.

Wekelijks een 3kW backup heater die opspringt zal nog niet zo een ramp zijn voor het capaciteitstarief. Een inductievuur op enkele platen trekt waarschijnlijk meer, en die bepaalt dan de piek. Als die legionellacyclus dan ook nog eens 's nachts ingesteld kan worden met een tijdsschema, of alleszins buiten de piek van uw inductievuur, dan is er denk ik weinig aan het handje.
ik zou persoonlijk de piek instellen tussen 12 en 15 h
zo vangt je pv installatie grotendeels die piek op en vergroot je je zelfconsumptie

als je pv hebt natuurlijk
 

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hier hetzelfde dilemma. Vaak zit er een vrij grote buffer/boiler aan je warmtepomp voor sanitair water, maar als je zoals wij maar max 120l/2dagen dan is een groot vat een nadeel omwille van die legionella cyclus, warmte verliezen en her opwarmtijd. Ik weet dat sommige split warmtepompboilers al na 60min opnieuw warm water hebben door het vrij grote vermogen en een klein reservoir. Daar waar sommige grote modellen en halve dag staan te draaien. Misschien dat een kleine aparte boiler met extra spiralen misschien een optie kan zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan