• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

werkende in nederland, wat met hypotheekaftrek?

Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Zoals de titel zegt ben ik werkende in nederland (en ben niet van plan naar belgie terug te komen) maar hoe zit het als we een huis kopen in belgie met een belgische lening?



weet iemand of ik iets kan inbrengen in mijn nederlandse belastingen of iemand in een gelijkaardige situatie?

ik betaal in belgie alleen mijn gemeentebelastingen nog



groetjes
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
hey steffie,



waar werk je?



Ik kan je wel een antwoord geven.

Je kan idd je lening in Nederland aangeven, geen probleem.

Je kan ze zelfs in 2 landen aangeven, niks illegaals aan, ze nemen dan het deel dat je in het ene land niet hebt aangegeven en omgekeerd.

Waarschijnlijk is het interessanter om het in Nederland aan te geven. Maar dat hangt van je leefsituatie af. Binnenlands belastingplichtig/buitenlands belastingplichtig, zoals je weet.
 
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
hey raf,



ik werk in Hulst, net over de grens

ik doe ook nog een bijverdienste (slechts 2 uurkes in de week) in belgie dus ik zou wel in beide landen kunnen aftrekken :)





dan zal ik beter als binnenlands belastingsplichtige mezelf aangeven zeker :roll:



dank u voor je antwoord alvast
 
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
39
Waarderingsscore
0
Punten
0
het voordeel van het NL systeem is dat je onbeperkt interesten kunt aftrekken, maar je mag geen kapitaal aftrekken.

dus bij een klassieke lening van 20j heb je er voordeel aan tot ongeveer de 10-11jaar, daarna trek je minder af dan in belgie
 
Lid geworden
12 dec 2006
Berichten
103
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nee je kan niet in beide landen voordeel genieten als je binnenlands belastingplichtige wordt in Nederland en let op als je meer dan 4 uur per week werkt in Belgie krijg je problemen want dan moet je belasting gaan betalen in Belgie en loop je het risico dat de terugploegregeling in Nederland van start gaat en je tot 8 jaar hypotheekrenteaftrek moet terugbetalen.
 
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het beste is om de exacte regelingen op te vragen bij de belastingdienst in Heerlen (speciaal voor mensen met inkomsten uit Nederland maar woonachtig in het buitenland). Ook zijn er maandelijkse bijeenkomsten in diverse grensplaatsen waar je zulke vragen kan stellen zie www.svb.nl (zie spreekuren). Hier kan je vragen stellen over sociale verzekeringszaken, belastingen etc..



Indien je voldoet aan de voorwaarden is het verstandig om een hypotheek te nemen met rente die de gehele looptijd gelijk is (dus geen annuïteiten hypotheek, maar een spaarhypotheek, beleggingshypotheek, aflossingsvrije hypotheek of een variant hiervan). Je maakt dan maximaal 30 jaar lang gebruik van de volledige aftrek. In Nederland zijn er meer soorten hypotheken te verkrijgen die hieraan voldoen (zie Rabobank, ING etc.) dan in België. Maar ook een hypotheek uit België kan voldoen.
 
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
Etienne wrote:
Het beste is om de exacte regelingen op te vragen bij de belastingdienst in Heerlen (speciaal voor mensen met inkomsten uit Nederland maar woonachtig in het buitenland). Ook zijn er maandelijkse bijeenkomsten in diverse grensplaatsen waar je zulke vragen kan stellen zie www.svb.nl (zie spreekuren). Hier kan je vragen stellen over sociale verzekeringszaken, belastingen etc..



Indien je voldoet aan de voorwaarden is het verstandig om een hypotheek te nemen met rente die de gehele looptijd gelijk is (dus geen annuïteiten hypotheek, maar een spaarhypotheek, beleggingshypotheek, aflossingsvrije hypotheek of een variant hiervan). Je maakt dan maximaal 30 jaar lang gebruik van de volledige aftrek. In Nederland zijn er meer soorten hypotheken te verkrijgen die hieraan voldoen (zie Rabobank, ING etc.) dan in België. Maar ook een hypotheek uit België kan voldoen.



dank u voor de tip :wink:



maar we zullen zeker een belgische hypotheek aangaan aangezien we een woning kopen op belgisch grondgebied

en omdat mijn vriend het hoogste loon heeft, lijkt het me verstandiger om van zijn loon de meeste voordelen te genieten
 
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
Steffie



Daarom is het ook goed om alle informatie voor te leggen bij een belastingdeskundige. Een Forum zoals deze is leuk, maar omdat je alle gegevens nodig hebt, kan een deskundig advies alleen maar gegeven worden in een persoonlijk gesprek.



En natuurlijk is het van belang om te weten waar je vriend het loon verdiend (België of Nederland). En een huis in België en een hypotheek uit Nederland is overigens geen probleem. De hypotheek wordt wel in België ingeschreven en voldoet hiermee aan de Nederlandse en de Belgische wetgeving.



Oftewel: zoek een deskundige in jou buurt en laat je adviseren
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
met die "deskundige" moet je ook oppassen. Ik heb al verschillende "deskundigen" gesproken die allemaal met heel verschilldende adviezen kwamen.



Grensarbeidersrecht is heeeel complex, dat zullen de deskundigen trouwens niet ontkennen.



Ik snap dus best dat Steffie hier "common practice" komt vragen.
 
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
kheb al evenkes inlichtingen gevraagd aan een 'deskundige'



nog even wachten op antwoord



we zouden zeker met een belgische hypotheek werken, kweet alleen niet helemaal hoe het zit met de belastingsaftrek op mijn inkomen maar volgens mij is het zoals hierboven beschreven: als ik mij als binnenlandse belastingsplichtige 'inschrijf' in Nederland, kan ik gewoon aftrekken van mijn belastingen maar het hangt ook nog een staartje aan (in die zin dat er blijkbaar een procent op je inkomen bijkomt of zoiets...maar daar kom ik wel achter)



alvast bedankt voor de tips hier :wink:
 
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
39
Waarderingsscore
0
Punten
0
Etienne wrote:
Het beste is om de exacte regelingen op te vragen bij de belastingdienst in Heerlen (speciaal voor mensen met inkomsten uit Nederland maar woonachtig in het buitenland). Ook zijn er maandelijkse bijeenkomsten in diverse grensplaatsen waar je zulke vragen kan stellen zie www.svb.nl (zie spreekuren). Hier kan je vragen stellen over sociale verzekeringszaken, belastingen etc..



Indien je voldoet aan de voorwaarden is het verstandig om een hypotheek te nemen met rente die de gehele looptijd gelijk is (dus geen annuïteiten hypotheek, maar een spaarhypotheek, beleggingshypotheek, aflossingsvrije hypotheek of een variant hiervan). Je maakt dan maximaal 30 jaar lang gebruik van de volledige aftrek. In Nederland zijn er meer soorten hypotheken te verkrijgen die hieraan voldoen (zie Rabobank, ING etc.) dan in België. Maar ook een hypotheek uit België kan voldoen.



ik heb bij belgische banken veel problemen gehad om over spaar en belegginghypotheek te spreken.

De enige dat dat wou aanbieden was delta lloyd, die belegginghypotheek wel heeft, maar volgens de adviseur om winstgevend t.o.v klassieke lening te zijn, moest het gemiddeld 7% per jaar renderen, wat mij vrij hoog lijkt.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.007
Waarderingsscore
1
Punten
0
www.grensarbeider.be



supergoeie site



ik heb het meeste gehad aan de abvv in lommel.



momenteel trek ik mijn kosten af in belgie en mijn partner in nederland.
 
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
selemg wrote:
www.grensarbeider.be



supergoeie site



ik heb het meeste gehad aan de abvv in lommel.



momenteel trek ik mijn kosten af in belgie en mijn partner in nederland.



de pc wil die site niet vinden :?



maar zoals ik lees werkt je partner dan ook in Nederland?



werken jullie ook met een belgische hypotheek?
 
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
De opgegeven website zal waarschijnlijk www.grensarbeid.nl mee bedoeld worden. Dit is een stichting waar je lid van kan worden, maar je kan ook veel informatie op hun website lezen.



En zoals hierboven al gezegd: het is inderdaad een lastig onderwerp en niet alle deskundigen hebben eenzelfde antwoord. Maar ja, in welk beroep is dat niet het geval?
 
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
steffie26 wrote:
kheb al evenkes inlichtingen gevraagd aan een 'deskundige'



nog even wachten op antwoord



we zouden zeker met een belgische hypotheek werken, kweet alleen niet helemaal hoe het zit met de belastingsaftrek op mijn inkomen maar volgens mij is het zoals hierboven beschreven: als ik mij als binnenlandse belastingsplichtige 'inschrijf' in Nederland, kan ik gewoon aftrekken van mijn belastingen maar het hangt ook nog een staartje aan (in die zin dat er blijkbaar een procent op je inkomen bijkomt of zoiets...maar daar kom ik wel achter)



alvast bedankt voor de tips hier :wink:





Met die procent zal waarschijnlijk de eigenwoning forfait worden bedoeld. In Nederland mag je de rente aftrekken die te maken heeft met de lening of leningen voor het verwerven van een eerste eigen huis. Met eerste wordt bedoeld het huis dat je bewoond en niet een tweede huis dat als vakantiewoning of als belegging is gekocht. (zie ook www.belastingdienst.nl)



Het eigenwoning forfait (in de volksmond ook wel huurwaarde forfait) wordt bepaald op basis van de geschatte waarde (in Nederland vastgesteld door de gemeente en ookwel WOZ waarde genoemd). In Belgie is dit de getaxeerde waarde. Het is en blijft alleen een probleem wat hiermee bedoeld wordt, omdat het de waarde op een bepaald moment moet zijn.



Deze WOZ waarde of getaxeerde waarde moet je vermenigvuldigen met 0,6%. De uitkomst hiervan (met een maximum van € 8.900) wordt als inkomsten gezien.



Voorbeeld:

Betaalde rente € 12.000

WOZ/ taxatie waarde € 300.000

Eigenwoningforfait is dan € 1.800

Aftrekpost is € 10.200
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.007
Waarderingsscore
1
Punten
0
steffie26 wrote:
selemg wrote:
www.grensarbeider.be



supergoeie site



ik heb het meeste gehad aan de abvv in lommel.



momenteel trek ik mijn kosten af in belgie en mijn partner in nederland.



de pc wil die site niet vinden :?



maar zoals ik lees werkt je partner dan ook in Nederland?



werken jullie ook met een belgische hypotheek?



jep, hypotheek bij de fortis in belgie



site is http://www.grensarbeiders.be



staat enorm veel in, ook omtrent de ziektewet etc...Want da's ook voornaam en ingewikkeld
 
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja, idd interessante lectuur



alleen jammer dat de zitdagen zo een eind van mijn deur zijn :(



maar ik ben ook niet aangesloten bij de abvv, op aanraden van een kennis heb ik me lid gemaakt bij acv en zij vullen mijn nederlandse belastingsbrief in en zo en geven me adviezen hieromtrent



toch bedankt voor de info :wink:
 
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
300
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb al contact opgenomen met acv, met ruud hermans, die heeft 3 jaar geleden ook mijne belastingsbrief ingevuld en 2500 teruggekregen van de nederlandse staat



volgens hetgeen ik heb gelezen al kan ik beter buitenlands belastingsplichtig blijven aangezien mijn inkomen onder de 28 000 euro valt en kan ik de hypotheekkosten onderbrengen in heffingskortingen om zo toch een voordeel te genieten, zonder dat ik het nadeel heb om teruggeroepen te worden als ik terug gebruik wil maken van het keuzerecht na afloop van de hypotheek....



dank u voor de vele links :wink:
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
201
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zitten hier ook met deze situatie, echter nog iets complexer.



Ik: eigen vennootschap in België

Vrouw: werkend in Nederland, en bijberoep in België (met serieuse inkomsten).

Wonende in België, bouwgrond gekocht in België, met een Belgische lening.



Deze situatie was blijkbaar totaal nieuw voor de NL belastingsdienst. We zijn nu nog steeds bezig om de inkomsten van 2006 aan te geven.



De Belastingsdienst vertelde doodleuk dat de inkomsten van België ook belastbaar zijn; terwijl we daar in België ook belastingen op betalen. Verder is er een serieus probleem inzake de Sociale bijdrage. Ook hier vertelde de NL Belastings dienst dat er een probleem was, omdat er B inkomen was. En dat alle afgenomen premies voor sociale bijdrage zouden terug gestort worden, en er geen recht op sociale uitkeringen zou zijn.



De dienst vreemdelingenzaken vertelde dan weer met 100% zekerheid juist het tegenovergestelde.



We hebben er onze accountant opgezet, en die is er nu bijna uit. Het is dus enkel nog afwachten of het dossier wordt goedgekeurd.



Mijn partner gaat kiezen voor Binnenlands belastingsplichting; omdat ze zo idd aftrek van de lening kan doen. Echter zoals het er nu voorstaat; gaat het bijleggen worden; aangezien er meer verdient is in België, dan dat er afgetrokken wordt. Schandalige praktijken, maar zo staat het er nu voor.



We hebben hier een oplossing voor gevonden; door een vennootschap voor haar op te richten, om zo haar inkomsten te beperken.



Pas als het dossier afgerond is; kunnen we meer info geven.



Er zijn diverse diensten met kennis; echter deze durven elkaar wel eens tegenspreken; terwijl ze allemaal beweren dat ze de wijsheid in pacht hebben.



Een Europa? Laat me niet lachen. Je wordt nog altijd overal genaaid...



P.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan