• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

werkblad keuze

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
Hey iedereen,

ik wil graag eens informeren naar mensen hun ervaringen met werkbladen.

Ik was oorspronkelijk van plan om voor een laminaat werkblad te gaan, voornamelijk omwillen van prijs. Nu heb ik van een tante sponsoring gekregen op voorwaarde dat ik het gebruik om mijn werkblad te upgraden omdat ze vindt dat dat echt wel goed moet zijn.

Ik heb dus geinformeerd naar composiet en Dekton waar ik mijn keuken ga bestellen. De meerprijs voor composiet zou 2839 euro zijn tegenover een laminaat werkblad (zit met een eiland en de wang zou ook uit composiet bestaan). Nu wil de verkoper daar mij precies toch bij laminaat houden omdat hij zelf vindt dat de meerprijs van composiet het niet waard zou zijn. Volgens hem oogt composiet alleen een klein beetje chiquer en heeft het voor de rest geen enkel voordeel. Het is ook niet krasbestendig en niet hittebestendig.

Dekton zou ongeveer dezelfde meerprijs zijn zei hij, en dit is wel kras en hittebestendig, maar volgens hem is dekton heeeeel erg breekbaar, als je er iets zwaarder op zou laten vallen zou het gewoon volledig kunnen barsten volgens hem. Nu op google vind ik heel erg weinig over het feit dat Dekton ZO erg barstgevoelig zou zijn.

Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen over de barstgevoeligheid van Dekton? Aanrader of toch niet? Heeft composiet echt zo weinig voordelen tegenover laminaat etc...

Google maakt me niet echt veel wijzer op dat vlak. Is het het toch wel waard om de investering naar composiet te doen vanuit laminaat? en waarom? of zelfs eventueel de overstap naar dekton te maken?

alvast bedankt

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.779
Punten
113
Wij hebben een solid surface.
Kan niet tegen warmte, komen krassen op, en vlekken als de koffie er een week op ligt.

Maar voor ons was het 'warmtegevoel' belangrijk aan de eettafel. Dit voelt absoluut niet koud aan zoals composiet of Dekton.
En wij hebben een eiland van 5m lang, en dat is zonder naden, en perfect wit.
Moest er dan toch eens iets fout gaan, dan is herstelling geen probleem.

Lijst voor jezelf op wat belangrijk is, want dat is voor iedereen anders ?

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
25
Punten
28
ik durf keramisch toch niet aan door de verhalen (en filmpje) over de breekbaarheid. Bovendien was de keramische optie voor eentje van 12mm, als ik eentje van 20 zou nemen zou het al veel duurder uitvallen.

Ik heb het na veel opzoekwerk en tips hier nogmaals besproken, en ik mag het budget gebruiken om mijn toestellen te upgraden en een kolomkast aan de overkant te laten zetten. Ik ga dus bij laminaat blijven

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
129
Punten
43
Wat je ook kan overwegen: een werkblad in HPL (Trespa gelijk ze zeggen, sommigen verkopen het volgens mij ook als compact laminaat)

Dat bestaat in allerlei vormen, kleuren en maten en het ziet er echt strak uit. Wij pakten er eentje met een lichte structuur in (vergelijkbaar met leisteen) en we zijn er echt tevreden van.

Het is beenhard, niet gevoelig voor krassen en kan volgens mij ook tegen warmte maar ik heb er zelf nog geen hete kom opgezet. Zoals hierboven gezegd, wie doet dat nu? :p

Dit is niet ons definitief huis maar Dekton zou ik wel voor durven gaan als ik aan het volgende begin en het budget er is ;). Schoon gerief dat er idd prachtig uitziet. Al zou het in mijn geval eerder zijn omdat je dan kan werken met ingebouwde kookpitten in het werklblad zelf, lekker strak.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ook al redelijk wat ervaringen gehad met keukenbladen. Maar nu lijkt het of we het ideaal (voor ons) hebben gevonden:
Gehard glas met een lichte structuur. Verkrijgbaar in verschillende kleurnuances. Het type dat ook wel eens wordt gebruikt als snijplank.

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Waarderingsscore
399
Punten
83
ik durf keramisch toch niet aan door de verhalen (en filmpje) over de breekbaarheid. Bovendien was de keramische optie voor eentje van 12mm, als ik eentje van 20 zou nemen zou het al veel duurder uitvallen.

Ik heb het na veel opzoekwerk en tips hier nogmaals besproken, en ik mag het budget gebruiken om mijn toestellen te upgraden en een kolomkast aan de overkant te laten zetten. Ik ga dus bij laminaat blijven
Je zal inderdaad veel meer hebben aan betere toestellen dan aan een werkblad dat duizenden Euro's meer kost. Als je een keuken gebruikt slijt ieder werkblad wel op de een of andere manier, bij een goedkope laminaat doet het alleen minder hartzeer. ;)

@charel Ik wist zelfs niet eens dat dat bestond, kun je dat gebruiken om deeg op te kneden en te rollen, of werkt die structuur dan toch wat tegen?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
562
Punten
113
Ook al redelijk wat ervaringen gehad met keukenbladen. Maar nu lijkt het of we het ideaal (voor ons) hebben gevonden:
Gehard glas met een lichte structuur. Verkrijgbaar in verschillende kleurnuances. Het type dat ook wel eens wordt gebruikt als snijplank.
Ik zal al wel eens een glazen werkblad op een ikeakeuken, ge"hackt" met een tafelblad van dezelfde fabrikant, wel allebei in "gewoon" gehard glas, dus zonder structuur. Glazen snijplanken (die overigens verschrikkelijk zijn voor goeie keukenmessen) zijn vaak gezuurd, waardoor een mat effect ontstaat. Is het zo een afwerking die jij hebt ? Hoe is dat qua onderhoud ? Ik denk aan onze matglazen (gezuurde) glazen deuren waar vette vingertjes toch niet zo gemakkelijk af te wassen zijn...
P-glas levert bij voorbeeld wel glazen spatwanden in allerlei afwerkingen kleuren (zelfs met digitale print).

Onze eigen ervaringen met werkbladen zijn nogal uiteenlopend:
  • klassieke "formica": heel stevig, licht krasgevoelig en pas na jaren gebruik slijt de print eraf (het werkblad in de keuken van mijn moeder is ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw geplaatst en toont nu toch wel zijn leeftijd...). Als er stukjes afbreken, is dat niet zo gemakkelijk te herstellen (en bij mijn weten nooit onzichtbaar). In de vorige eeuw schijnt er bij sommige mensen een gewoonte geweest te zijn om tabak in strookjes papier te rollen en die in brand te steken (en de rook zelfs in te ademen), voor die doelgroep werd formica ook als "cigarette proof" verkocht (wat niet wil zeggen dat je er te hete dingen op moet zetten, want de contactlijm waar de formica mee verwerkt werd, kwam daar wel door los).
  • folie/melamine: goedkoop. Geen ruwe dingen op verschuiven, niet rechtstreeks op snijden, deeg kneden kan maar de resten afkuisen met een schuursponsje doe je best niet te vaak, als er water op blijft staan kan dat beschadiging veroorzaken (vooral aan de randen). Kortom, als je het voorzichtig behandelt, gaat dat wel lang genoeg mee om voor een beter materiaal te kunnen sparen.
  • massief beuken: kan onbehandeld en krijgt dan een "doorleefd patina" (lees: komt vol vlekken te staan, maar in een rustieke woning heeft dat ook zijn charme), kan geolied worden en is dan heel duurzaam. Je kan er rechtstreeks deeg op kneden, kan tegen nogal wat vlekken, maar het is hout, dus als je om een of andere vreemde reden per se wil experimenteren met de brandtemperatuur (lees: hete potten op het werkblad zetten), kunnen er brandvlekken ontstaan - afhankelijk van hoe heet de pot was en hoe lang die op dezelfde plek gestaan heeft, kan de brandvlek wel of niet weggeschuurd worden
    Onderhoud is makkelijk, verkleuren met de jaren is eigen aan het materiaal
    Redelijk betaalbaar en nog duurzaam ook
  • graniet - vind ik zelf nog altijd prachtig materiaal, wij hadden Zimbabwe Anticato, dus diep zwart met "putjes" door de oppervlakte met hete branders te behandelen. Kan tegen ongeveer alles tegen, alleen zuren moet je niet te lang laten intrekken (dus een citroenschijfje een weekeinde laten liggen is geen goed idee, maar als je een fles azijn omstoot en die gewoon opkuist, is er niks aan de hand) en als je tegen de rand stoot, kunnen er schilfertjes afvliegen. Gesteld dat iemand het nodig zou vinden om een hete pot gewoon op het aanrecht te zetten, kan dat met graniet zonder veel risico, behalve als je die thermoshock juist op een natuurlijke ader van het graniet laat gebeuren, dan zou er een barst kunnen ontstaan. Graniet moet goed ondersteund worden, niet alleen omwille van het gewicht, maar vooral omdat zelfs met een minimale dikte van 3cm het gewoon breekt als het ook maar een beetje doorbuigt.
    Niet goedkoop, maar voor mij absoluut zijn geld waard.
  • voor de keuken in het nieuwe huis hebben we nu voor Dekton gekozen, terug diepzwart met een heel lichte structuur (Sirius Black). Bij een lage winterzon in strijklicht zie je er elk stofje op liggen, maar dit is volgens mij het mooiste en het beste werkblad dat we ooit gehad hebben. Super gemakkelijk in onderhoud, volgens de fabrikant mag er een hete pot op staan (ik zie nog steeds geen reden om dat te willen) en kan je er rechtstreeks op snijden (maar dat is te slecht voor mijn messen). Deeg kneden is geen probleem, olie of water trekken er niet in en afkuisen gaat gemakkelijk. Een van onze redenen om dit te kiezen is dat dit materiaal vrij dun uitgevoerd kan worden en dat vonden we beter bij het design van de keuken passen
    Toch wel een behoorlijke investering...

V

Verwijderd lid 178789

Guest
@charel Ik wist zelfs niet eens dat dat bestond, kun je dat gebruiken om deeg op te kneden en te rollen, of werkt diemin structuur dan toch wat tegen?
Wij gebruiken dat inderdaad om deeg op te kneden en uit te rollen, de struktuur is niet zo grof dat die kan tegenwerken. Het blijft allemaal nog redelijk glad hoor. Je kan het misschien vergelijken met een afgezwakte appelsienhuid.

@rdr2180 zei:
Ik zal al wel eens een glazen werkblad op een ikeakeuken, ge"hackt" met een tafelblad van dezelfde fabrikant, wel allebei in "gewoon" gehard glas, dus zonder structuur. Glazen snijplanken (die overigens verschrikkelijk zijn voor goeie keukenmessen) zijn vaak gezuurd, waardoor een mat effect ontstaat. Is het zo een afwerking die jij hebt ? Hoe is dat qua onderhoud ? Ik denk aan onze matglazen (gezuurde) glazen deuren waar vette vingertjes toch niet zo gemakkelijk af te wassen zijn...
Of dat glas gezuurd is weet ik niet, het is verkrijgbaar in verschillende min of meer transparante kleuren.
Je kan er zonder problemen op snijden al zullen messen misschien wel eerder bot zijn dan op hout.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.010
Punten
113
Mijn laminaat werkblad heeft een licht "gebrubbelde" structuur, geen enkel probleem om deeg op te kneden/rollen.

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Waarderingsscore
15
Punten
18
nee inox vind ik echt niet mooi. Ik bedoelde dat ik op laminaat (bijna) even mooi eruit zien als composiet. Dus als het geen functionele meerwaarde heeft, vind ik 2800 supplement zijn geld niet waard. Als dekton echt compleet kras bestendig en hitte bestendig is, EN het zou niet zo breekbaar zijn als ik vrees dat het is, dat zou wel 3000 euro extra waard zijn. Vandaar de vragen over ervaringen

Het wordt afgeraden om bij een keramisch blad een spoelbak te nemen in onderbouw. Per ongeluk stoten met iets tegen de rand kan ervoor zorgen dat je een barst hebt. bij een spoelbak in onderbouw is de kans groter dat je eens tegen de keramiek stoot. Bij composiet is die kans kleiner.

Moest keramisch zo breekbaar zijn het internet zou er al vol van staan. Ik vermoed dat sommige keukenbouwers meer marge hebben op composiet dan dekton want keramisch heeft een pak meer voordelen dan composiet (krasbestendiger, hittebestendig, UV-bestendig,...).

Ikzelf heb een keramisch werkblad dekton. Ligt er nog maar sinds vorige week woensdag en keuken wordt pas binnenkort in gebruik genomen.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
685
Punten
113
  • massief beuken: kan onbehandeld en krijgt dan een "doorleefd patina" (lees: komt vol vlekken te staan, maar in een rustieke woning heeft dat ook zijn charme), kan geolied worden en is dan heel duurzaam. Je kan er rechtstreeks deeg op kneden, kan tegen nogal wat vlekken, maar het is hout, dus als je om een of andere vreemde reden per se wil experimenteren met de brandtemperatuur (lees: hete potten op het werkblad zetten), kunnen er brandvlekken ontstaan - afhankelijk van hoe heet de pot was en hoe lang die op dezelfde plek gestaan heeft, kan de brandvlek wel of niet weggeschuurd worden
    Onderhoud is makkelijk, verkleuren met de jaren is eigen aan het materiaal
    Redelijk betaalbaar en nog duurzaam ook

Wij hebben een alternatief gebruikt, namelijk rubberwood, en dit geolied.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
525
Punten
93
Kan niet tegen warmte, komen krassen op, en vlekken als de koffie er een week op ligt.

Maar voor ons was het 'warmtegevoel' belangrijk aan de eettafel. Dit voelt absoluut niet koud aan zoals composiet of Dekton.

wij hebben een zwart solid surface blad (met spikkels)
eigenlijk best teleurgesteld voor die prijs. ondanks dat we voor de rest heel tevreden zijn van de keuken.
en we hebben er verdomme nog zelf achter gevraagd :rolleyes:
het feit dat er vlekken en strepen op komen door er nog maar naar te kijken vind ik nog niet het ergste. maar de krassen...
je kan daar geen fles wijn op open doen of je hebt krassen.
ik steek het deels op de kleur, op onze witte solid surface badkamer zien we nergens iets.
achteraf gezien had ik voor dekton ofzo moeten gaan.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.779
Punten
113

wij hebben een zwart solid surface blad (met spikkels)
eigenlijk best teleurgesteld voor die prijs. ondanks dat we voor de rest heel tevreden zijn van de keuken.
en we hebben er verdomme nog zelf achter gevraagd :rolleyes:
het feit dat er vlekken en strepen op komen door er nog maar naar te kijken vind ik nog niet het ergste. maar de krassen...
je kan daar geen fles wijn op open doen of je hebt krassen.
ik steek het deels op de kleur, op onze witte solid surface badkamer zien we nergens iets.
achteraf gezien had ik voor dekton ofzo moeten gaan.
Wij hebben de witte, en je ziet met de juiste lichtinval wel krassen. Maar dat zijn gebruikskrassen, en op zich vind ik dat wel mooi.

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Waarderingsscore
130
Punten
43
nee inox vind ik echt niet mooi. Ik bedoelde dat ik op laminaat (bijna) even mooi eruit zien als composiet. Dus als het geen functionele meerwaarde heeft, vind ik 2800 supplement zijn geld niet waard. Als dekton echt compleet kras bestendig en hitte bestendig is, EN het zou niet zo breekbaar zijn als ik vrees dat het is, dat zou wel 3000 euro extra waard zijn. Vandaar de vragen over ervaringen

Het wordt afgeraden om bij een keramisch blad een spoelbak te nemen in onderbouw. Per ongeluk stoten met iets tegen de rand kan ervoor zorgen dat je een barst hebt. bij een spoelbak in onderbouw is de kans groter dat je eens tegen de keramiek stoot. Bij composiet is die kans kleiner.

Moest keramisch zo breekbaar zijn het internet zou er al vol van staan. Ik vermoed dat sommige keukenbouwers meer marge hebben op composiet dan dekton want keramisch heeft een pak meer voordelen dan composiet (krasbestendiger, hittebestendig, UV-bestendig,...).

Ikzelf heb een keramisch werkblad dekton. Ligt er nog maar sinds vorige week woensdag en keuken wordt pas binnenkort in gebruik genomen.
Wij hebben 2 dekton onderbouw spoelbakken al 5-6 jaar in gebruik en daar is nog niets van schade aan.

Dekton kan echt wel wat verdragen.

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
484
Punten
83
Hier een granieten blad van 3 cm dik, zwart en glanzend.
Getwijfeld om voor gebrand en geborsteld te gaan, omdat dat ook wel iets heeft, maar uiteindelijk toch voor de blinkende versie gekozen.
Als er ergens stukken afspringen dan zal het eerder van de rand van de kookplaat zijn dan van een tablet....

sofwil

Nieuw Lid
Lid geworden
1 aug 2011
Waarderingsscore
11
Punten
8
Hey Thierry,

heb je al een keuze gemaakt ondertussen?
Wij hebben een volkern blad (de schrijnwerker noemde het toen 'door en door laminaat' - dus ik gok dat het in de buurt komt van wat ljo13 aanhaalt). Goeie prijs-kwaliteit en kan tegen een stootje. Bij ons was het voordeel dat je dat in exact dezelfde kleur als de kasten kon bestellen (we wilden graag alles hetzelfde wit). Toen had je dat enkel in zwart, wit en grijs, maar ondertussen heb ik al stalen gezien van betonlook, composietlook, ... Héél ferm.

Ik gebruik dat vaak tegenwoordig (zit sindsdien wat in de sector) en ga dat ook voor onze nieuwbouw nemen waar we binnenkort aan starten.

Benieuwd wat je uiteindelijk zal kiezen!

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
278
Punten
63
Hier al 12 jaar composiet ('cristalite', niet meer verkrijgbaar?) zonder problemen. Wel altijd snijplank en onderzetters gebruiken. Onderhoud gewoon met spons en water+zeep en even nadrogen met een handdoek.

Vorig jaar een eiland bijgeplaatst en dan bijpassende composiet van silestone gekocht via granietshop.nl
Dit was merkelijk goedkoper dan in België + goede communicatie en levering.

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
22
Punten
18

Wij hebben ook al een 6-7 jaar een Corian werkblad en wij zouden niets anders willen. Het was voor ons ook de enige mogelijkheid om ons werkblad in 1 stuk te krijgen zinder zichtbare naad. Een tijdje geleden was er een stukje afgesprongen door met een glazen pot tegen de rand te stoten. Dit is ondertussen hersteld en compleet onzichtbaar.

Mijn raad is ook om je niet te snel te laten ompraten door verkopers of dergelijke. Moesten wij iederee, geloofd hebben dan was Corian het slechtste materiaal dat er bestaat. Nochtans hebben wij er nog nooit problemen mee gehad.

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
377
Punten
83
Een tijdje geleden was er een stukje afgesprongen door met een glazen pot tegen de rand te stoten. Dit is ondertussen hersteld en compleet onzichtbaar.
Wie heeft die herstelling gedaan? En hoeveel kostte dat? :)

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
22
Punten
18
Een tijdje geleden was er een stukje afgesprongen door met een glazen pot tegen de rand te stoten. Dit is ondertussen hersteld en compleet onzichtbaar.
Wie heeft die herstelling gedaan? En hoeveel kostte dat? :)

Kwam op een €200-300 en werd gedaan door de schrijnwerker die hier juist het dat moment ook een haardmeubel aan het plaatsen was (MC Interieur - Moorsele). Na de herstelling hebben ze ook nog eens ons volledige werkblad opgeschuurd zodat het er terug als nieuw uitzag.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan