Bouwinfo-tip:

Jouw droomkeuken realiseren?

Hoe breng je de juiste technologie en design in je keuken? Ontdek de verborgen talenten van innovatieve keukens. 

Ontvang je gratis inspiratieboek

Werkblad keuken : mankementen

• Tags binnenafwerking keuken maatwerk schrijnwerk werkblad
  • Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    23 okt 2021
    Waarderingsscore
    198
    Punten
    43
    Goedemorgen iedereen.
    We hebben het gevoel dat zowat alles in ons huis wet van murphy is, bij bijna élke partij die bij ons kwam werken horen we 'dat hebben we nu normaal nooit voor/ nog nooit voorgehad'. Chape die op 2 plekken 1 cm lager ligt, bezetting rond 5 xinnix deuren die niet in rechte hoek was waardoor deuren ie er niet inkonden, verkeerd voegsel dus uit moeten krabben, inbouwkranen die niet recht stonden etc etc.
    We hebben voor geen enkel onderdeel met brol-aannemers van het zevende knoopsgat gewerkt dus daar ligt het echt niet aan.

Gevolg is dat we nu al bijna niets meer durven zeggen omdat wij precies altijd weer hele moeilijke en veel te kritische mensen zijn.

Voor de keuken hebben we gebruik gemaakt van een schrijnwerker voor een keuken op maat.

* Tussen de oorspronkelijke tekeningen van de architect (opgemeten pre-afbraak) en de realiteit bleek er 20 cm verschil te zitten qua maatvoering, de maatwerkfirma die voor de uitvoering instond heeft op eigen initiatief besloten waar hij die kasten 20 cm zou inkorten, meer bepaald onder de pompbak. Had die ons over dat maatverschil geïnformeerd dan hadden we gewoon 2 pottenlades elk 10 cm laten inkorten . Wat ons betreft koos hij de totaal foute plek maar bon, we hebben ons erover gezet, ook al kan er daardoor nu geen vuilbaksysteem onder onze pompbak.

* Daarnaast beslist de schrijnwerker ook de binnenbesteklade van 60 cm diep naar 37 cm diep te brengen omdat er op die plek 2 stopcontacten in de zijwand moesten en er anders geen plaats was (was nochtans eenvoudig op te lossen door de lade of de stopcontacten hoger/lager te zetten maar soit) .

--> Omdat we ons overduidelijk ongenoegen hierover lieten blijken zijn we nu bij de schrijnwerker de 'zeer moeilijke, veeleisende kritische klanten die met een vergrootglas op alles zitten'.

Na opmeting van de steen (loopt via de schrijnwerker) kregen we daarom een mail met aandachtspunten : daar komt een naad, die tekening zal daar verspringen etc. De zaakvoerder steenkapper liet ons weten dat ze gehoord had dat we zeer kritisch zijn en dat ze daarom alles op mail wou zetten om geen discussie achteraf te hebben.

Gisteren hebben we de keuken gepoetst om ze in gebruik te nemen en merkten we 3 zaken op :
    1/ het werkblad is een ultra matte steen maar de opstaande wand is gladder gepolierd, je voelt duidelijk een andere structuur + ze is ook een tint donkerder.
    2/ er is over de hele lengte van het werkblad een streep zichtbaar met kleurverschil lichter/donker
    3/ de opstaande wand is in verstek tegen elkaar gezet en op de hoek is er een stukje steen afgesprongen en dat hebben ze - bovendien slordig- opgevuld met kit.
    4/ er is een zwarte streep van iets die we er met geen mogelijkheid uitkrijgen

Zijn wij nu weer veel te kritisch dat we dit aankaarten ? Onze keuken zit niet in het goedkope segment qua prijs en ik vind eerlijk gezegd dat je dat als steenkapper toch niet kan maken, die wéten toch dat ze daar een stukje afgebroken hebben ? En die zien toch ook dat de ene steen gladder en donkerder is dan de andere ?

Hoekje af + andere kleur steen.jpg

Bijlagen

• Lichte streep.jpg
      Lichte streep.jpg
      95,2 KB · Weergaven: 119
    • zwarte streep.jpg
      zwarte streep.jpg
      96,4 KB · Weergaven: 119
    De "lichte streep" lijkt heel recht, is dit niet van tape of zo ?
    Is de zwarte streep geen vervuiling op het blad ?
    Welk materiaal is het ?
    Wat zegt steenkapoer hierover ? (Alhoewel je natuurlijk via keukenbouwer moet gaan )

De "lichte streep" lijkt heel recht, is dit niet van tape of zo ?
    ja dat gevoel heb ik ook, maar we krijgen de streep wel totaal niet weggepoetst
    Is de zwarte streep geen vervuiling op het blad ?
    yup, maar ook deze krijgen we op geen enkele manier weg

de strepen maken we ons minst zorgen over, die zullen idd wel one way or the other weggeraken met een of ander poetsproduct.
    Het stukje dat ontbreekt en de andere textuur/gladheid van de opstaande steen zijn helaas niet weg te poetsen.
    Steenkapper reageerde me : ik zit in het buitenland, bel maandag maar met iemand van de toonzaal.
    Dat zijn we niet van plan natuurlijk, de keukenbouwer koos voor deze steenkapper dus die moet het maar oplossen.
    Alleen horen we hun gezucht van 'daar zijn ze weer' van hun locatie 80km verder tot hier.

Het materiaal is niet hele duidelijk.... in de toonzaal spraken ze de hele tijd over keramiek, de plaatser zei dat het dekton was.

Kijk, het gaat nu eenmaal vaak zo in den bouw. Je betaalt goud maar krijgt een bronzen medaille qua afwerking. En de meeste mensen zuchten eens, denken tja wat kan ik er aan doen, ik heb het al gezegd, enz enz. Aannemers zijn doorgaans veel te laks in hun afwerking, in veel gebieden van den bouw. En als je inderdaad op je strepen gaat staan ben jij de moeilijke. Je kan in mijn ogen alleen maar blijven herhalen welke gebreken er zijn en daar stap voor stap naar oplossingen zoeken-aandringen.

Nu, je zou als klant toch echt moeten weten welk materiaal je besteld hebt, en wat er geleverd is. keramiek of dekton is een groot verschil.
    Verder stel ik me ook de vraag of je via de keukenbouwer alles communiceert of rechtstreeks met de steenkapper. Of met beide? Met wie is je contract en bestelling? Voor de rest niet te veel zelf met producten beginnen kuisen op die strepen, want dan gaan ze het sowieso op jou steken.

Die strepen en vegen zouden ze er wel moeten kunnen uitkrijgen hoop ik, al kan het wel afhangen als het bvb dekton is of de strepen/kleurverschillen toch niet in het materiaal zelf zitten. Het verschil in ruwheid van de steen zou nog kunnen komen doordat het niet van hetzelfde materiaal of hetzelfde 'lot' is bvb dekton van 2cm dik voor het werkblad en van een ander productielot van 1cm dik voor de wanden. Misschien zelfs dekton voor het werkblad en keramiek voor de spatwanden? Wat staat er eigenlijk op je bestelbon? Als alles duidelijk op mail staat staat materiaal er toch ook op?

De afgesprongen hoek is inderdaad belachelijk. Dat kan erop duiden dat de plaatser in een andere looncategorie werkt dan zijnen baas en zijn klanten :ROFLMAO: Ja die ziet dat bij plaatsing en die hoopt ermee weg te komen, al dan niet op instructie van een baas.

Dus ja, eerst even uitzoeken wat er nu echt geleverd is, daarna stapsgewijs alles hopelijk op te lossen.

als die beschadigde hoek ook dekton is kunnen ze dat perfect herstellen. Zie je niet.

Kijk, het gaat nu eenmaal vaak zo in den bouw. Je betaalt goud maar krijgt een bronzen medaille qua afwerking. En de meeste mensen zuchten eens, denken tja wat kan ik er aan doen, ik heb het al gezegd, enz enz. Aannemers zijn doorgaans veel te laks in hun afwerking, in veel gebieden van den bouw. En als je inderdaad op je strepen gaat staan ben jij de moeilijke. Je kan in mijn ogen alleen maar blijven herhalen welke gebreken er zijn en daar stap voor stap naar oplossingen zoeken-aandringen.

De afgesprongen hoek is inderdaad belachelijk. Dat kan erop duiden dat de plaatser in een andere looncategorie werkt dan zijnen baas en zijn klanten :ROFLMAO: Ja die ziet dat bij plaatsing en die hoopt ermee weg te komen, al dan niet op instructie van een baas.
    1. eigenlijk zouden alle klanten een gouden afwerking moeten krijgen (eisen) Zo zouden de mindere aannemers er vanzelf uitvallen (en zouden de prijzen wat in de hoogte gaan:p )

2. als het loon een rol speelt in de afwerking, spreekt men dan van een zekere vorm van jaloezie ?

als die beschadigde hoek ook dekton is kunnen ze dat perfect herstellen. Zie je niet.
    moesten "ze" dan al hebben gedaan, zonder dat klant er iets over wist
    Volledig mee eens, maar wellicht is hier een ander profiel van vakman nodig dan degene die het geplaatst heeft of is het niet eens gemeld.
    Maar die naad is daar wel vreemd; daar heel nog stukken afspringen.
    Waarom niet in verstek ?
    Ik denk trouwens dat het geen Dekton is.
    Maar ook daar bestaan firma’s voor zoals een Repro Service die dat prima kunnen herstellen.

Tja, je zou verwachten dat (los van den bouw) je een goede prijs betaald om een werk uit te voeren, dat je dan ook een perfect resultaat krijgt. Maar dat is zelden het geval, "wij" zijn allemaal wat lui en zelfgenoegzaam geworden vrees ik. Maar het is zeker zo dat veel problemen zouden verdwijnen als er een controlemechanisme zou zijn dat de prutsers uit de sector haalt. Of iedereen daardoor wat beter zijn best doet.

Als dat jaloezie op mijn opmerking slaat nee hoor, maar vaak, in veel sectoren, betaal je goud aan den baas, roomt die veel af zonder toegevoegde meerwaarde, en krijgt de klant een half resultaat, en het uitvoerend personeel een half loon :p
    Om maar iets te zeggen : "ik vind geen goed volk" ahja "ik betaal ook niet veel"
    Maar dat loon sloeg op niets of niemand om in het vizier te nemen dat was maar wat cafepraat. Voor elke slechte zal er zeker ook een goede zijn.

Met nog eens te kijken zal het waarschijnlijk toch keramische tegels zijn die spatwanden, dat hoekje dat afspringt is daar wel typisch voor, zou ook het kleine kleur- en structuurverschil verklaren.

Nu, je zou als klant toch echt moeten weten welk materiaal je besteld hebt, en wat er geleverd is. keramiek of dekton is een groot verschil.
    Er is altijd over keramiek gepraat in de showroom. Het woord dekton viel voor de eerste keer toen de plaatser hier was.
    Op de bon staat er 'uniceramica'

Verder stel ik me ook de vraag of je via de keukenbouwer alles communiceert of rechtstreeks met de steenkapper. Of met beide? Met wie is je contract en bestelling? Voor de rest niet te veel zelf met producten beginnen kuisen op die strepen, want dan gaan ze het sowieso op jou steken.
    De schrijnwerker wou dat we met zijn steenkapper werkten omdat hij eindverantwoordelijkheid heeft. Gevolg is dat dingen rechtstreeks en andere dingen onrechtstreeks met steenkapper besproken werden want we werden met sommige vragen wel rechtstreeks naar de steenkapper gestuurd. Omdat we niet haar klant waren hadden we wel het gevoel dat we na 2x op haar zenuwen werkten omdat we daar weer stonden met vragen. Zelfs een handenwasser in de hal waar geen schrijnwerk aan te pas kwam mochten we niet rechtstreeks bij haar bestellen want onze werf was 'zijn verantwoordelijkheid'.
    Contract en bestelling is met de schrijnwerker.
    We hebben er met geen enkel product opgezeten behalve het product dat ze ons zelf gaven.
    Die strepen en vegen zouden ze er wel moeten kunnen uitkrijgen hoop ik, al kan het wel afhangen als het bvb dekton is of de strepen/kleurverschillen toch niet in het materiaal zelf zitten.
    neen, zeer duidelijk opliggende vlekken.

Het verschil in ruwheid van de steen zou nog kunnen komen doordat het niet van hetzelfde materiaal of hetzelfde 'lot' is bvb dekton van 2cm dik voor het werkblad en van een ander productielot van 1cm dik voor de wanden. Misschien zelfs dekton voor het werkblad en keramiek voor de spatwanden? Wat staat er eigenlijk op je bestelbon? Als alles duidelijk op mail staat staat materiaal er toch ook op?
    dat hadden ze dan wel moeten aangeven, toch ?
    We hebben ondertussen idd voor onszelf besloten dat we dat niet gaan accepteren. Moest er een hoekje uiot een houten deurttje van de kast zijn dan zou dat ook niet acceptabel zijn dus waarom dan bij een dure steen wel... Net ontdekt overigens : het blad zweeft gedeeltelijk op een terugliggende stalen ligger en ligt niet 100% pas, ze wiebelt ook als we erop duwen.

moesten "ze" dan al hebben gedaan, zonder dat klant er iets over wist
    Volledig mee eens, maar wellicht is hier een ander profiel van vakman nodig dan degene die het geplaatst heeft of is het niet eens gemeld.
    het is een respectabel bedrijf met heel mooie showroom en ze werken voor een aantal totaalaannemers waar ze alle keukens doen.
    Nu, we hebben in onze vorige keuken een duur blad besteld bij de steenkapper die tegen Kamphout sas zit. Daar was het uitgefreesde verlekgedeelte mega slordig terug vastgeplakt aan het blad. Dat is ook zo geplaatst geweest en toen ik daar opm over maakte tegen de plaatser was het 'ja maar dat is normaal ' etc. voet bij stuk gehouden en toen iemand van het bedrijf zelf kwam kijken was het op 2 min besloten dat dit idd niet acceptabel was. Dus ik wacht eventjes af wat hun feedback maandag zal zijn, kan zomaar gebeurd zijn hier bij plaatsing en idd weggemoffeld door de plaatser.

Maar die naad is daar wel vreemd; daar heel nog stukken afspringen.
    Waarom niet in verstek ?
    die steen is in verstek gezet. In onze vorige keuken was dat op de hoek ook wel op deze manier moet ik zeggen met zo'n mini gootje.

Met nog eens te kijken zal het waarschijnlijk toch keramische tegels zijn die spatwanden, dat hoekje dat afspringt is daar wel typisch voor, zou ook het kleine kleur- en structuurverschil verklaren.
    Dan hadden ze dat toch moeten zeggen ? Wij hebben het gevoel dat wat tegen de muur staat een verzoete versie is van het blad.

We zijn hier gewoon een beetje moedeloos aan het worden en vooral doodmoe.... het huis is echt al vanaf dag 1 niets dan miserie geweest , remember begonnen met onze totaalaannemer die voor een zorgeloze verbouwing ging zorgen met eigen architecten voor de nodige onderdelen en die heeft ons eigenlijk gewoon heel diep in de shit geduwd.

We zijn nu 10 dagen verhuisd en
    - er hangt een electrische boiler wegens totaal nog geen zicht op onze warmtepompboiler (besteld in aug 2022...)
    - de ventilatie ontbreekt ook nog onderdelen
    - lavabo bdkm nog altijd niet geleverd
    - lavabomeubeltje gastenbadkamer ook niet
    - de afwerking ramen blijft maar aanslepen, zelfde firma ging glas douche komen zetten vorige dinsdag. Niemand gezien. Ze nemen zelfs de telefoon niet meer op als we bellen om te informeren wanneer ze dan wel komen (factuur van +50.000 dus echt geen klein klantje daar)
    - de nieuwe bepleistering rond de Xinnix binnendeuren is er begin deze week weer overal afgekapt omdat de deuren er niet inkonden , dus we zitten hier gewoon terug tussen het stof
    etc etc

Ons emmertje loopt bijgevolg nogal snel over momenteel, er kan gewoon niets meer bij.

Voor je overgaat tot bestelling van een duur keukenblad, zoek je toch info op, zodat je zeker bent of dat de goede keuze is. Door de jaren heen zijn er heel wat verschillende aanbieders elk met hun eigen materiaal. (Bij ons de reden waarom we resoluut voor laminaat zijn gegaan en 10j later nog steeds zeer tevreden met die keuze. Was ook 5-6x goedkoper)
    Hierbij de onderhoudsvoorschriften.

Op die site zie je ook de verschillende afwerkingen die ze in hun materiaal hebben, wat ook wss het verschil tussen blad en wand beschrijft.

Maar verder heb je al het recht om te klagen. Je betaalt voor iets wat ze jou hebben beloofd en waar zij wss ook bij jou een bepaald verwachtingspatroon hebben gecreëerd.

Uniceramica is een keramische natuursteensteenimitatie, dus zeker geen dekton. Oppassen met zuren, harde schuurmiddelen en agressieve chemische producten. Wel vreemd dat je een keuken koopt maar niet juist weet welke materialen gebruikt zijn?

Strepen, vegen en afgebroken stukje? Je moet gewoon eisen dat zij dit oplossen.

Dat is een redelijk algemene ziekte in de bouw ( ja laat de bagger maar komen...)

Wat ik merk is dat op al wat ik hier heb laten doen, hetgeen ik kan (esthetisch) zelf vaak beter doe ondanks weinig ervaring, maar gewoon omdat je er zelf heel veel tijd in kan steken en naar mijn mening meer oog is voor details. Al heb ik het perfect in orde al opgegeven omdat dat enorm veel tijd in beslag neemt op iets dat ik zowiezo al trager doe. Ga nu voor redelijk goed.

Neem aan dat veel stielmannen voor degelijk goed gaan omdat ze anders te veel tijd kwijt zijn. Denk dat een groot aantal dat niet meer degelijk communiceren. Of de verkoper voordien is in het ander uiterste gegaan.

Communicatie en afspraken in de bouw trekken regelmatig op niets. Je bent jammer genoeg heus niet de enige.

Uitermate respect voor diegenen die dat wel nog doen.

Voor je overgaat tot bestelling van een duur keukenblad, zoek je toch info op, zodat je zeker bent of dat de goede keuze is.
    Ze zeiden altijd dat het keramiek was, dat je qua onderhoud zo goed als niets fout mee kon doen en dat het enige 'nadeel' was dat de tekening een print is en dus zijkant geen tekening heeft. We hebben het blad ter plaatse in zijn totaliteit zien staan en vonden het mooi dus voilà, meer moesten we eigenlijk niet echt weten denk ik ?

Sowieso wilden we een 'stenen' blad, of dat nu dekton, keramiek, composiet, marmer of wat dan ook was.

Wel vreemd dat je een keuken koopt maar niet juist weet welke materialen gebruikt zijn?

Strepen, vegen en afgebroken stukje? Je moet gewoon eisen dat zij dit oplossen.
    nogmaals, ze hebben ons altijd gezegd dat het een keramiek werkblad was, dus we hebben niet 10x gevraagd : het is toch zeker keramiek he ?
    Het was de plaatser die plots over dekton begon, waardoor we behoorlijk verschoten)

Voor je overgaat tot bestelling van een duur keukenblad, zoek je toch info op, zodat je zeker bent of dat de goede keuze is.
    Ze zeiden altijd dat het keramiek was, dat je qua onderhoud zo goed als niets fout mee kon doen en dat het enige 'nadeel' was dat de tekening een print is en dus zijkant geen tekening heeft. We hebben het blad ter plaatse in zijn totaliteit zien staan en vonden het mooi dus voilà, meer moesten we eigenlijk niet echt weten denk ik ?

Sowieso wilden we een 'stenen' blad, of dat nu dekton, keramiek, composiet, marmer of wat dan ook was.
    Verkopers zijn nu eenmaal goed in het aanhalen van de goede punten van hun product. De nadelen hoor je meestal niet.
    Wij wouden ook een stenen blad. Vele bezoekers denken ook dat we er een hebben....

Dat is een redelijk algemene ziekte in de bouw ( ja laat de bagger maar komen...)

Wat ik merk is dat op al wat ik hier heb laten doen, hetgeen ik kan (esthetisch) zelf vaak beter doe ondanks weinig ervaring, maar gewoon omdat je er zelf heel veel tijd in kan steken en naar mijn mening meer oog is voor details. Al heb ik het perfect in orde al opgegeven omdat dat enorm veel tijd in beslag neemt op iets dat ik zowiezo al trager doe. Ga nu voor redelijk goed.

Neem aan dat veel stielmannen voor degelijk goed gaan omdat ze anders te veel tijd kwijt zijn. Denk dat een groot aantal dat niet meer degelijk communiceren. Of de verkoper voordien is in het ander uiterste gegaan.

Communicatie en afspraken in de bouw trekken regelmatig op niets. Je bent jammer genoeg heus niet de enige.

Uitermate respect voor diegenen die dat wel nog doen.
    wij hebben voor het grootste deel met stielmannen gewerkt die 50 tot 55 euro per uur vroegen.
    voor de afwerking hebben we een afwerkingsbedrijf onder de arm genomen dat uitsluitend met buitenlanders werkt. Ze factureren 30 euro per uur en hebben alle losse eindjes van iedereen vastgepakt en in orde gezet. Zijn de beste van iedereen die hier op de werf gepasseerd is het voorbije jaar.

Had k die vroeger leren kennen ze hadden onze halve werf mogen doen want die dure vogels van hierboven hebben toch wel 1 en ander scheef gedaan... Ik heb daarnet op zolder ontdekt dat heel ons dampscherm langs binnen kletsnat staat en de wol erboven plakt op sommige plaatsen tegen het dampscherm. Het houdt hier echt niét op gewoon..Ik verdenk de doorboringen voor vastmaken van de ventilatiebuizen + lossnijden van stukken dampscherm om ventilatiegat door dak te maken ervan.... ik heb in elk geval iedereen op de werf geconvoqueerd.

Misschien nog even toevoegen : verbouwen/bouwen, het blijft iets wat vaak veel vraagt van de bouwheer en/of bouwvrouw. Het kost tijd, moeite, veel geld, soms wat bloed, ambras, enz.
    Een perfect huis bestaat niet, dat is alleen voor in de boekskes en niet om in te leven.
    Blijf volhouden, maar gooi niet alles op 1 hoop en probeer elk technisch of esthetisch defect los te zien van alle andere problemen om ze op te lossen. Blijf sec en to the point communiceren met de aannemers.

En vooral : Lééf.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan