• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

Werkblad in witte tegels

Lid geworden
26 mei 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo! Wij zouden graag als werkblad in onze keuken witte tegels hebben, formaat 15x15 ongeveer. Ik ben bekend met D-tiles, maar vraag mij af of het ook goedkoper kan (de afgeronde hoeken zijn geen must voor mij)... Op internet vind ik niet bepaald veel voorbeelden van eenvoudige witte tegeltjes als werkblad, dus ik vroeg mij af of dat misschien zijn reden heeft :).

Wat zijn volgens jullie de mogelijkheden? Kunnen we een werkblad met keramische tegeltjes laten plaatsen? Is het aan te raden of niet? En kloppen we hiervoor dan aan bij mij een vloerder of?

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
584
Punten
93
Lijkt mij gewoon veel moeilijker om proper te houden...

Ik herinner mij hier een topic van een jaar geleden: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/werkblad-keuken-tegelen.353669/

Maar precies nog niet echt iemand die het gedaan heeft.
Welke stijl keuken gaan jullie voor?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
524
Punten
113
dat kan perfect met de meeste tegels die goed doorbakken zijn - gres porcellanato bv.
De klassieke faillence-tegels zijn doorgaans niet goed genoeg doorbakken, waardoor ze te poreus zijn (en er gemakkelijk stukjes afbreken).
Het is verstandig om een keukenwerkblad voor te bereiden als een douchemuur of -vloer, dus met een kerdimat eronder. De randen van de tegels kan je afwerken met hoekprofielen van een goeie kwaliteit (liefst metaal, de plastic versies uit DHZ-zaken gaan te gemakkelijk krassen en dan is het heel moeilijk om het geheel hygiënisch te houden).
Voor een werkblad zou ik geneigd zijn om epoxyvoegmateriaal te gebruiken, ook weer omwille van de hygiëne.

Wel grappig dat je een keukenwerkblad in tegels wil uitvoeren; ik ben al op verschillende plaatsen tegelwerkbladen tegengekomen en op vrijwel elk van die plaatsen koos de (nieuwe) eigenaar er voor om die zo snel mogelijk te vervangen door een ander werkblad - of was de (huidige) eigenaar dat van plan...

Lid geworden
26 mei 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Lijkt mij gewoon veel moeilijker om proper te houden...

Ik herinner mij hier een topic van een jaar geleden: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/werkblad-keuken-tegelen.353669/

Maar precies nog niet echt iemand die het gedaan heeft.
Welke stijl keuken gaan jullie voor?
Dit topic was ik niet tegengekomen in de zoekresultaten, maar wordt er idd ook niet veel wijzer van. Proper houden van de voegen lijkt mij inderdaad een werkpuntje om over na te denken... Daarom dat we dus even willen polsen of mensen ervaringen/bedenkingen hebben bij dergelijk werkblad.

Onderstaande afbeelding is wat we een heel mooie keuken vinden, maar nog de uitwerking/prijs moeten van bekijken. Dan wel met een standaard vuur/over. Maar het idee van uitstraling/kleuren/materialen/...

1663917165888.png

Onderstaande is het backup-ontwerp die we hebben laten uitwerken, indien bovenstaande (en dus meer op maat) te duur zou worden voor ons.

1663917288966.png
1663917297978.png

Lid geworden
26 mei 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
dat kan perfect met de meeste tegels die goed doorbakken zijn - gres porcellanato bv.
De klassieke faillence-tegels zijn doorgaans niet goed genoeg doorbakken, waardoor ze te poreus zijn (en er gemakkelijk stukjes afbreken).
Het is verstandig om een keukenwerkblad voor te bereiden als een douchemuur of -vloer, dus met een kerdimat eronder. De randen van de tegels kan je afwerken met hoekprofielen van een goeie kwaliteit (liefst metaal, de plastic versies uit DHZ-zaken gaan te gemakkelijk krassen en dan is het heel moeilijk om het geheel hygiënisch te houden).
Voor een werkblad zou ik geneigd zijn om epoxyvoegmateriaal te gebruiken, ook weer omwille van de hygiëne.

Wel grappig dat je een keukenwerkblad in tegels wil uitvoeren; ik ben al op verschillende plaatsen tegelwerkbladen tegengekomen en op vrijwel elk van die plaatsen koos de (nieuwe) eigenaar er voor om die zo snel mogelijk te vervangen door een ander werkblad - of was de (huidige) eigenaar dat van plan...

Ok, fijn om te weten dat er tegeltjes zijn die hiervoor in aanmerking kunnen komen. Ik vind zo niet meteen witte in kleiner formaat hierin, maar dat vragen we dan wel eens na bij enkele tegelcentra. D-tile worden geplaatst op een WEDI of LUX plaat, is dat gelijkaardig aan de kerdimat? D-tiles worden met afgeronde hoeken geplaatst, is dit de enige manier om hoekprofielen te vermijden denk je? Want dat lijk mij nu niet echt aantrekkelijk op zo'n tegeltjes :).

1663917914818.png

Mag ik vragen waarom de eigenaars die zo snel mogelijk weg wilden? Voornamelijk het uitzicht? Of toch ook het gebruik ervan?

Dankjewel!

I.V.

Actief Lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
73
Punten
28
Een Winckelmans is hier misschien ook wel geschikt voor?
Heeft ook wel zijn prijs en heeft een matte afwerking.
In principe kan je wel gewone wandtegeltjes gebruiken, maar let dan wel op met bv potten hard neer te zetten e.d. Zoals gezegd, kunnen daar wel sneller stukjes van springen.
Neem je een tegel met rechte rand, kan je de voegen zo minimaal houden.
Kijk ook eens bij Mosa, Villeroy&Boch, Vogue Ceramica, ... zij hebben speciale 'architectuur'-reeksen die mss kunnen geschikt zijn.

Als je de rand afwerkt met een (alu.)hoekprofiel, kan je wel een strakke afwerking bekomen.
vb:
1663918387486.png

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.527
Punten
113
als je opvult met epoxyvoegen kan dat wel wat hebben hoor... Wij hebben onze douche gevoegd met epoxy.. Dat heeft na 10 jaar nog altijd dezelfde kleur...

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
325
Punten
83
Ik zie wel geen tegeltjes op dat witte werkblad?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
524
Punten
113
Ok, fijn om te weten dat er tegeltjes zijn die hiervoor in aanmerking kunnen komen. Ik vind zo niet meteen witte in kleiner formaat hierin, maar dat vragen we dan wel eens na bij enkele tegelcentra. D-tile worden geplaatst op een WEDI of LUX plaat, is dat gelijkaardig aan de kerdimat? D-tiles worden met afgeronde hoeken geplaatst, is dit de enige manier om hoekprofielen te vermijden denk je? Want dat lijk mij nu niet echt aantrekkelijk op zo'n tegeltjes :).
je kan tegels in verstek zagen, maar dan wordt de rand wel een stuk gevoeliger voor afschilferen - er bestaan ook nog wel andere merken tegels die zo afgerond zijn, daarvoor ga je best even te rade bij een goeie tegelzaak (Torfs in Aartselaar kan ik absoluut aanraden)
Mag ik vragen waarom de eigenaars die zo snel mogelijk weg wilden? Voornamelijk het uitzicht? Of toch ook het gebruik ervan?
niet vlak, waardoor het aanrecht een stuk minder handig wordt - wat je er op zet is niet zo stabiel als op een plat vlak - en vooral het onderhoud, er kruipt toch wel wat meer viezigheid in een werkblad dat niet vlak is

Bovenaan