Werfkast verplaatsen naar binnen of tijdelijke minimale installatie

• Tags elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitswerken elektrische installatie
  • MrPilops

Actief Lid
    Lid geworden
    18 nov 2021
    Waarderingsscore
    25
    Punten
    28
    Hallo

Voor de opstart van de vloerverwarming wil ik liefst de stroom verplaatsen naar binnen.

Na wat topics op het forum hier doorgespit te hebben blijk ik 2 opties te hebben:
    Optie 1: de werfkast die nu buiiten staat of verplaatsen naar binnen, dwz hoofdkabel door energiebocht en terug aansluiten op werfkast(kosten 244 euro volgens Fluvius).
    Betekent dat ik wel gebruik moet maken van de aarding die gekeurd is (op zich geen probleem).

Optie 2: de zekeringenkast met genoeg plaats voor alle automaten binneninstallatie aanschaffen en hierin tijdelijk minimale installatie voorzien voor opbouw (2 a 3 stopcontacten) en de meterkast meteen op de definitieve plaats laten aansluiten. Hier zal ik dan wel een keuring voor moeten aanvragen (kosten 135 euro) en nadien nog een keuring voor wanneer de binneninstallatie af is.

Mij lijkt optie 2 beter en dan kan ik de werfkast ook verkopen, hoe ziet zo een minimale installatie er uit? Zijn er bepaalde vereisten waaraan deze moet voldoen?

Alvast bedankt

Gr

minimum 1 diff hebben staan, 1 automaat met stopc. achter. Eendraadschema en een klein situatieplan. aarding in orde natuurlijk. zo een keuring is wettelijk maar 1 jaar geldig.

In principe kan je ook al je definitieve tellerkast hangen met een voldoende lange XVB aan die je voorziet om op je werfkast aan te sluiten. Best dat je dan aanwezig bent als die mannen er zijn: zij koppelen de huidige teller in de werfkast af, jij verhuist ze naar binnen en sluit er die XVB op aan, en op die tijd hebben zij hun kabel binnengestoken en kunnen ze de teller op de nieuwe plaats zetten. Dat spaart u inderdaad een keuring uit; aarding moet dan in principe inderdaad wel van de gekeurde aarding (pin?) komen.

Is het ook geen optie om je warmtepomp aan te sluiten op de werfkast die nu buiten staat? Het is immers enkel maar tijdelijk gebruik voor opstart vloerverwarming (duurt 2 weken ongeveer). Dat ben ik toch van plan, heb ik wel een 3F+N verlengkabel nodig, maar die kan je desnoods terug doorverkopen, of bijhouden om later te gebruiken.

Als je WP 1-fasig is, zou ik zeker gewoon (dikke) verlengkabel leggen.

Is het ook geen optie om je warmtepomp aan te sluiten op de werfkast die nu buiten staat? Het is immers enkel maar tijdelijk gebruik voor opstart vloerverwarming (duurt 2 weken ongeveer). Dat ben ik toch van plan, heb ik wel een 3F+N verlengkabel nodig, maar die kan je desnoods terug doorverkopen, of bijhouden om later te gebruiken.

Als je WP 1-fasig is, zou ik zeker gewoon (dikke) verlengkabel leggen.
    Probleem is dat ik aan het bouwen ben op een nieuwbouwwijk en er constant dieven zijn. Ze hebben al een buitenkraan uit de muur getrokken en letterlijk 4m verlengkabel afgeknipt van mijn verlengkabel wat via binnen naar de elektriciteitskast ingestoken was. Durf het risico niet meer te nemen.

minimum 1 diff hebben staan, 1 automaat met stopc. achter. Eendraadschema en een klein situatieplan. aarding in orde natuurlijk. zo een keuring is wettelijk maar 1 jaar geldig.
    Dus gewoon 1x 2polige diff 40A 300Ma en een 16A 2polige automaat verbonden aan een opbouw stopcontactje? En dan uiteraard geaard met de pin waar de werfkast momenteel op aangesloten is?

In principe kan je ook al je definitieve tellerkast hangen met een voldoende lange XVB aan die je voorziet om op je werfkast aan te sluiten. Best dat je dan aanwezig bent als die mannen er zijn: zij koppelen de huidige teller in de werfkast af, jij verhuist ze naar binnen en sluit er die XVB op aan, en op die tijd hebben zij hun kabel binnengestoken en kunnen ze de teller op de nieuwe plaats zetten. Dat spaart u inderdaad een keuring uit; aarding moet dan in principe inderdaad wel van de gekeurde aarding (pin?) komen.
    Dit zou natuurlijk het mooiste zijn, hiervoor ga ik eerst eens bellen met Fluvius want wie weet heb je van die mannen die strikt volgens het boekje werken en het niet zouden toestaan.

Even korte update: Fluvius gebeld en Stefaan zijn werkwijze uitgelegd en dit hebben ze bevestigd.

Heb uiteraard gevraagd dit ook nog even op mail te zetten voor als de mannen zeggen "dit klopt niet" zodat ik het kan voorleggen.
    Inderdaad wel zelfde aarding gebruiken en een vertrekkabel van 4x10 carré voorzien van Werfkast naar teller.

Op deze manier toch weer een keuring extra bespaard!

Even korte update: Fluvius gebeld en Stefaan zijn werkwijze uitgelegd en dit hebben ze bevestigd.

Heb uiteraard gevraagd dit ook nog even op mail te zetten voor als de mannen zeggen "dit klopt niet" zodat ik het kan voorleggen.
    Inderdaad wel zelfde aarding gebruiken en een vertrekkabel van 4x10 carré voorzien van Werfkast naar teller.

Is dit uiteindelijk gelukt op deze manier? Ik wil hetzelfde gaan doen want ik moet de watermeter uit de werkput naar binnen laten brengen en wou in een weg ook de elektriciteit al tot binnen laten brengen. Zo moet ik die sleuf maar 1 keer opengooien. Ik wou ook proberen de teller te laten hangen op de definitieve plaats in de kelder en dan mijn werfkast gebruiken als opstelling waarop ze gaan aansluiten. Rechtstreeks van de teller aan de muur met een kabel op de diff van de werfkast.

Is dit uiteindelijk gelukt op deze manier? Ik wil hetzelfde gaan doen want ik moet de watermeter uit de werkput naar binnen laten brengen en wou in een weg ook de elektriciteit al tot binnen laten brengen. Zo moet ik die sleuf maar 1 keer opengooien. Ik wou ook proberen de teller te laten hangen op de definitieve plaats in de kelder en dan mijn werfkast gebruiken als opstelling waarop ze gaan aansluiten. Rechtstreeks van de teller aan de muur met een kabel op de diff van de werfkast.
    Ja dit was toen zonder problemen gelukt, indien behoud zelfde aarding natuurlijk. Daarna dan op mijn gemak de meterkast opgebouwd en nadien dan zelf de xvb naar de hoofdzekering op kast verlegd.

Ja dit was toen zonder problemen gelukt, indien behoud zelfde aarding natuurlijk. Daarna dan op mijn gemak de meterkast opgebouwd en nadien dan zelf de xvb naar de hoofdzekering op kast verlegd.
    Hmm dat moet ik wel even gaan bekijken dan, ik ben namelijk niet in de mogelijkheid om aan te sluiten op de huidige aardingspen die ik geslagen heb voor de werfkast. Dat is te ver af van waar ze binnen komt te staan, ik zou wel op de aardingslus kunnen aansluiten. Ik moet sowieso wel een nieuwe keuring laten doen van mijn werfkast want die is verlopen. Maar of een keurder daar allemaal rekening mee wil gaan houden is een ander paar mouwen..

Hmm dat moet ik wel even gaan bekijken dan, ik ben namelijk niet in de mogelijkheid om aan te sluiten op de huidige aardingspen die ik geslagen heb voor de werfkast. Dat is te ver af van waar ze binnen komt te staan, ik zou wel op de aardingslus kunnen aansluiten. Ik moet sowieso wel een nieuwe keuring laten doen van mijn werfkast want die is verlopen. Maar of een keurder daar allemaal rekening mee wil gaan houden is een ander paar mouwen..
    Behoud van dezelfde aarding is natuurlijk een must, aangezien die getest is op de weerstand. Je kan toch gewoon een nieuwe langere kabel trekken vanuit deze aardingspen? Zo heb ik het toen ook gedaan. Mijn kast was ook niet meer gekeurd, daar hebben ze zelfs niet naar gekeken. Bied die mannen wat te drinken aan en dan krijg je al veel van ze gedaan, dat is mijn ervaring. Ik had wel Fluvius op voorhand gecontacteerd en de mails afgeprint indien ze er moeilijk over zouden doen om te laten zien dat het goedgekeurd is op die manier.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan