• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Werfkast verplaatsen naar binnen of tijdelijke minimale installatie

MrPilops

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
18
Punten
8
Hallo

Voor de opstart van de vloerverwarming wil ik liefst de stroom verplaatsen naar binnen.

Na wat topics op het forum hier doorgespit te hebben blijk ik 2 opties te hebben:
Optie 1: de werfkast die nu buiiten staat of verplaatsen naar binnen, dwz hoofdkabel door energiebocht en terug aansluiten op werfkast(kosten 244 euro volgens Fluvius).
Betekent dat ik wel gebruik moet maken van de aarding die gekeurd is (op zich geen probleem).

Optie 2: de zekeringenkast met genoeg plaats voor alle automaten binneninstallatie aanschaffen en hierin tijdelijk minimale installatie voorzien voor opbouw (2 a 3 stopcontacten) en de meterkast meteen op de definitieve plaats laten aansluiten. Hier zal ik dan wel een keuring voor moeten aanvragen (kosten 135 euro) en nadien nog een keuring voor wanneer de binneninstallatie af is.

Mij lijkt optie 2 beter en dan kan ik de werfkast ook verkopen, hoe ziet zo een minimale installatie er uit? Zijn er bepaalde vereisten waaraan deze moet voldoen?

Alvast bedankt

Gr

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
673
Punten
113
minimum 1 diff hebben staan, 1 automaat met stopc. achter. Eendraadschema en een klein situatieplan. aarding in orde natuurlijk. zo een keuring is wettelijk maar 1 jaar geldig.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.516
Punten
113
In principe kan je ook al je definitieve tellerkast hangen met een voldoende lange XVB aan die je voorziet om op je werfkast aan te sluiten. Best dat je dan aanwezig bent als die mannen er zijn: zij koppelen de huidige teller in de werfkast af, jij verhuist ze naar binnen en sluit er die XVB op aan, en op die tijd hebben zij hun kabel binnengestoken en kunnen ze de teller op de nieuwe plaats zetten. Dat spaart u inderdaad een keuring uit; aarding moet dan in principe inderdaad wel van de gekeurde aarding (pin?) komen.

GuntherS

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
170
Punten
43
Is het ook geen optie om je warmtepomp aan te sluiten op de werfkast die nu buiten staat? Het is immers enkel maar tijdelijk gebruik voor opstart vloerverwarming (duurt 2 weken ongeveer). Dat ben ik toch van plan, heb ik wel een 3F+N verlengkabel nodig, maar die kan je desnoods terug doorverkopen, of bijhouden om later te gebruiken.

Als je WP 1-fasig is, zou ik zeker gewoon (dikke) verlengkabel leggen.

MrPilops

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
18
Punten
8
Is het ook geen optie om je warmtepomp aan te sluiten op de werfkast die nu buiten staat? Het is immers enkel maar tijdelijk gebruik voor opstart vloerverwarming (duurt 2 weken ongeveer). Dat ben ik toch van plan, heb ik wel een 3F+N verlengkabel nodig, maar die kan je desnoods terug doorverkopen, of bijhouden om later te gebruiken.

Als je WP 1-fasig is, zou ik zeker gewoon (dikke) verlengkabel leggen.
Probleem is dat ik aan het bouwen ben op een nieuwbouwwijk en er constant dieven zijn. Ze hebben al een buitenkraan uit de muur getrokken en letterlijk 4m verlengkabel afgeknipt van mijn verlengkabel wat via binnen naar de elektriciteitskast ingestoken was. Durf het risico niet meer te nemen.

MrPilops

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
18
Punten
8
minimum 1 diff hebben staan, 1 automaat met stopc. achter. Eendraadschema en een klein situatieplan. aarding in orde natuurlijk. zo een keuring is wettelijk maar 1 jaar geldig.
Dus gewoon 1x 2polige diff 40A 300Ma en een 16A 2polige automaat verbonden aan een opbouw stopcontactje? En dan uiteraard geaard met de pin waar de werfkast momenteel op aangesloten is?

In principe kan je ook al je definitieve tellerkast hangen met een voldoende lange XVB aan die je voorziet om op je werfkast aan te sluiten. Best dat je dan aanwezig bent als die mannen er zijn: zij koppelen de huidige teller in de werfkast af, jij verhuist ze naar binnen en sluit er die XVB op aan, en op die tijd hebben zij hun kabel binnengestoken en kunnen ze de teller op de nieuwe plaats zetten. Dat spaart u inderdaad een keuring uit; aarding moet dan in principe inderdaad wel van de gekeurde aarding (pin?) komen.
Dit zou natuurlijk het mooiste zijn, hiervoor ga ik eerst eens bellen met Fluvius want wie weet heb je van die mannen die strikt volgens het boekje werken en het niet zouden toestaan.

MrPilops

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
18
Punten
8
Even korte update: Fluvius gebeld en Stefaan zijn werkwijze uitgelegd en dit hebben ze bevestigd.

Heb uiteraard gevraagd dit ook nog even op mail te zetten voor als de mannen zeggen "dit klopt niet" zodat ik het kan voorleggen.
Inderdaad wel zelfde aarding gebruiken en een vertrekkabel van 4x10 carré voorzien van Werfkast naar teller.

Op deze manier toch weer een keuring extra bespaard!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan