• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Werfkast/Definitieve aansluiting, juist type kabel

Lid geworden
22 apr 2012
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forummers,



Wij starten in april met onze bouw en ik heb vandaag een werfkast gekocht.

Omdat elektriciteit zowat het enige is waar ik niet veel kaas gegeten heb toch een kleine vraag waarop jullie hopelijk het antwoord weten.



Tot de welfsels op de kruipkelder liggen hopen we stroom te mogen gebruiken van de buren, in dit geval kan de werfkast meteen op de plaats komen waar later ook de definitieve elektriciteitskast en meter komt.



Bij mijn bouwkast zit echter al een kabel met opschrift "USE H07 RN-F 5G10" met een lengte van 11 meter.



Onze bouwlijn zit op 6meter en de kast komt binnen max 2 meter verder staan.



Heeft er iemand enig idee of we deze kabel ook kunnen/mogen gebruiken voor een werfkast met definitieve kabel?



Groeten,

Philip
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
philipmeuris;1902252 wrote:
Beste forummers,



Wij starten in april met onze bouw en ik heb vandaag een werfkast gekocht.

Omdat elektriciteit zowat het enige is waar ik niet veel kaas gegeten heb toch een kleine vraag waarop jullie hopelijk het antwoord weten.



Tot de welfsels op de kruipkelder liggen hopen we stroom te mogen gebruiken van de buren, in dit geval kan de werfkast meteen op de plaats komen waar later ook de definitieve elektriciteitskast en meter komt.



Bij mijn bouwkast zit echter al een kabel met opschrift "USE H07 RN-F 5G10" met een lengte van 11 meter.



Onze bouwlijn zit op 6meter en de kast komt binnen max 2 meter verder staan.



Heeft er iemand enig idee of we deze kabel ook kunnen/mogen gebruiken voor een werfkast met definitieve kabel?



Groeten,

Philip



Bij mij stond in de offerte verplicht exvb 4 x 10mm2. (3x400V+N 32A) De sectie kan groter worden als je meer vermogen vraagt of langere afstand hebt.



jouw kabel is volgens mij niet toegelaten als definitieve kabel want er zit aarding bij en is soepel. Werfkast moet apart aangesloten worden met aardingspiket of aardingslus.



Je kan kiezen voor de kabel reeds door energiebocht te laten gaan of als je niet wil wachten moet je hem opgerold onder de grond aan de rooilijn steken.



allé zo is het bij ons toch hé ( iverlek)



ps: de kast moet ook nog gekeurd worden en een leveringscontract met energieleverancier afgesloten worden
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Donat;1902256 wrote:
philipmeuris;1902252 wrote:
Beste forummers,



Wij starten in april met onze bouw en ik heb vandaag een werfkast gekocht.

Omdat elektriciteit zowat het enige is waar ik niet veel kaas gegeten heb toch een kleine vraag waarop jullie hopelijk het antwoord weten.



Tot de welfsels op de kruipkelder liggen hopen we stroom te mogen gebruiken van de buren, in dit geval kan de werfkast meteen op de plaats komen waar later ook de definitieve elektriciteitskast en meter komt.



Bij mijn bouwkast zit echter al een kabel met opschrift "USE H07 RN-F 5G10" met een lengte van 11 meter.



Onze bouwlijn zit op 6meter en de kast komt binnen max 2 meter verder staan.



Heeft er iemand enig idee of we deze kabel ook kunnen/mogen gebruiken voor een werfkast met definitieve kabel?



Groeten,

Philip



Bij mij stond in de offerte verplicht exvb 4 x 10mm2. (3x400V+N 32A) De sectie kan groter worden als je meer vermogen vraagt of langere afstand hebt.



jouw kabel is volgens mij niet toegelaten als definitieve kabel want er zit aarding bij en is soepel. Werfkast moet apart aangesloten worden met aardingspiket of aardingslus.



Je kan kiezen voor de kabel reeds door energiebocht te laten gaan of als je niet wil wachten moet je hem opgerold onder de grond aan de rooilijn steken.



allé zo is het bij ons toch hé ( iverlek)



ps: de kast moet ook nog gekeurd worden en een leveringscontract met energieleverancier afgesloten worden



Soms wordt oon met een voorlopige kabel gewerkt (als een verdeelkast in de nabije omgeving staat bv) en dan is zo'n HO7 kabel wel te gebruiken.

Lees er even de infobrochure op na van uw leverancier (hieronder een link naar deze van eandis -zie pg 47)

http://www.eandis.be/eandis/pdf/9010012_Brochure_aansluiting_elektriciteit_DataId_5481538_Version_10.pdf
 
Lid geworden
17 jul 2012
Berichten
253
Waarderingsscore
1
Punten
0
Uw definitieve kabel zal een EXVB moeten zijn, je kan je misschien beter de miserie besparen en direct een EXVB voorzien (dikte afhankelijk van het gewenste vermogen).



Dan is je defintieve kabel ineens in orde en kan enkel de aansluiting ter hoogte vd werfkast vervangen worden, moet je nutsvoorzieningsput niet opnieuw open en zal je in the end minder kosten (goed communiceren dat je tijdelijke aansluiting met definitieve kabel vraagt).



Pak dan ineens ook dezelfde soort teller als je uiteindelijk wil, dan kunnen ze het geheel verplaatsen.



Wij moesten 4 x 16mm² EXVB voorzien omdat onze werfkast 40A kon trekken, die hebben we nu ook in gebruik voor onze definitieve aansluiting 3F 3X400V+n 32A.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
leg die kabel van 11 meter aan de kant tot als je de werfkast zelf terug verkoopt



koop nu een goede EXVB 4 x 10 (of 16 ?) mm² zoals Eandis vraagt en leg (sluit deze aan) tussen straat en werfkast



voldoende lang zodat werfkast niet in de weg staat en je ook tot aan definitieve plaats van teller kunt



waarom wil je wachten tot na de kelder? eli op de werf is toch makkelijk vanaf dag 1 ?



bij ons was dit eerste werk : sleuf met wachtbuizen graven + rest + werfweg ...

dag erna kabel erin + keuring

dag erna Eandis gekomen



werfkast stond eerst op werfweg (huidige oprit) na betonstorten is deze op de plaat gekomen



en weggenomen nadat er gevloerd werd
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
ben er net ook mee bezig en verschil tussen nu als eerste op de werf of wachten tot hij door de energiebocht kan zou 90€ zijn, te verklaren omdat er een tweede persoon meegestuurd word voor de kabel onder spanning door de energiebocht te geleiden. (90€ extra bij definitieve aansluiting ) Bron iverlek.



Ze verkiezen dat de fundering er is en energiebocht, maar zijn zicht bewust dat het niet steeds kan vb droogzuiging nodig etc..
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
als je de kabel een beetje ruim neemt dan kan je perfect deze al door de energiebocht steken VOOR deze is ingemetseld in de fundering !
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
stefan;1903380 wrote:
als je de kabel een beetje ruim neemt dan kan je perfect deze al door de energiebocht steken VOOR deze is ingemetseld in de fundering !



Volgens mij is dat zelfs verplicht als je een aansluiting met definitieve kabel wil. Ik wou ook mijn werfkast reeds aansluiten met de definitieve kabel, maar dit kon/mocht niet omdat de kabel nog niet door de energiesteen kon (gegoten kelder).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
nu je het zegt, ik herinner mij ook zoiets
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
nu je het zegt, ik herinner mij ook zoiets
 

pkt

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.532
Waarderingsscore
277
Punten
83
Interessant topic,bij ons zouden ze eind maart komen voor de aansluiting van de werfkast (voorlopige aansluiting),maandag es bellen Eandis hoe het precies in elkaar zit om aan te sluiten met de definitieve kabel. Deze week wordt de plateau gegoten
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
invictus66;1903399 wrote:
stefan;1903380 wrote:
als je de kabel een beetje ruim neemt dan kan je perfect deze al door de energiebocht steken VOOR deze is ingemetseld in de fundering !



Volgens mij is dat zelfs verplicht als je een aansluiting met definitieve kabel wil. Ik wou ook mijn werfkast reeds aansluiten met de definitieve kabel, maar dit kon/mocht niet omdat de kabel nog niet door de energiesteen kon (gegoten kelder).



Is nochtans niet verplicht bij eandis, zie de aansluitfolder (zie link in mijn post eerder) er maar op na

(blz 50)
 
Lid geworden
16 jul 2011
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
0
minoeske;1922534 wrote:
invictus66;1903399 wrote:
stefan;1903380 wrote:
als je de kabel een beetje ruim neemt dan kan je perfect deze al door de energiebocht steken VOOR deze is ingemetseld in de fundering !



Volgens mij is dat zelfs verplicht als je een aansluiting met definitieve kabel wil. Ik wou ook mijn werfkast reeds aansluiten met de definitieve kabel, maar dit kon/mocht niet omdat de kabel nog niet door de energiesteen kon (gegoten kelder).



Is nochtans niet verplicht bij eandis, zie de aansluitfolder (zie link in mijn post eerder) er maar op na

(blz 50)



Verplicht is het niet. Maar er wordt wel geprobeerd op het zo veel mogelijk te vermijden. Een kabel onder spanning door de energiebocht steken, er is steeds een risico aan verbonden.



Het is ook aan de klant om de kabel in te graven tot aan de energiebocht. Je moet er ook rekening mee houden dat je dan geen wachtbuis rond je kabel hebt en iets anders moet voorzien om hem te beschermen. Wordt veel met pannen gedaan.



Je moet er ook rekening mee houden dat steeds in een rechte lijn moet voorzien worden. Je kan je werfaftakking niet links op het perceel laten maken en daarna rechts op het perceel de definitieve willen.
 
Lid geworden
17 jul 2012
Berichten
253
Waarderingsscore
1
Punten
0
Niet verplicht bij Eandis (opgerold aan de straat mag ook) maar bij ons vorig jaar waren ze er niet scheutig op om dit zo te leggen. Hebben uiteindelijk een nieuwe afspraak geregeld en heb die direct door de bocht gestoken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan