Welke ventilatie voor ons huis?

• Tags dakisolatie renovatie ventilatie ventilatiesysteem woning
  • Lid geworden
    14 dec 2008
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Al heel wat gelezen over ventilatie. Het is mij dan ook wel in grote lijnen duidelijk wat het verschil is tussen bv een c en een d systeem. In eerste instantie was ik overtuigd om een d systeem te nemen. Doch ben ik gaan twijfelen want je hoort zoveel...

Mss eerst ons project voorstellen. Het gaat om een verbouwing van een rijwoning. Het huis werd gebouwd in 1927 dus dat betekent geen muurisolatie. De voorgevel zal ook ongeïsoleerd blijven maar is wel de zuidkant. De achtergevel (noordkant) wordt nog geïsoleerd. Onze dakisolatie is 16 cm rotswol. En misschien ook niet onbelangrijk is het feit dat ons huis langs de spoorweg loopt waar ook veel goederentreinen langs komen (dicht bij gent sint-pieters)

Ondertussen heb ik geen idee meer voor welke ventilatie we moeten kiezen. Ik weet dat er al heel wat info op dit forum staat maar wat zouden jullie aanraden?

Bedenkingen bij d-systemen is de verhalen over schimmelvorming en dergelijke en ook het feit dat het om een renovatie gaat en dat de buizen niet altijd zo makkelijk te integreren zijn. C: vrees voor ongecontroleerde ventilatie en dus verlies en geluidsproblemen.

Had ik nog niet gezien. Lijkt mij nochtans heel objectief.

Een mooie collectie van artikels omtrent het grootste ventilatieschandaal van de lage landen.

In België staat ons dat ook te wachten met D.

Systeem D mag enkel geplaatst worden door erkende installateurs NIET door doe-het-zelvers.

In NL liep het fout doordat de installateurs hun werk niet behoorlijk deden

Opde site staan officiële rapporten vermeld. Wat is daar niet objectief aan ?

Systeem D is echt niet heiligmakend, enkel op papier...

tadream wrote:
    Had ik nog niet gezien. Lijkt mij nochtans heel objectief.....

...zei de man die een discussie ten gronde over systeem D altijd uit de weg gaat en dan nog maar 1 fabrikant (of beter monopolist) kent van radiatorroosters en afzuigsystemen.

Walter

schrevens wrote:
    P.S. Ken je mij niet, Walter? Heb bij je zus in de lagere school gezeten.

man, ik ken zoveel schrevensen; het hele dorp is er hier van vergeven. En ik heb 2 zussen ;-). Alleen kan ik niet direct op een Schrevens komen die bij hen in de klas gezeten heeft...

Walter

schrevens wrote:
    Neen, inderdaad, maar wij hebben vrij grote ramen aan de oost zijde van de woning. Volgens de architect moest er geen zonnewerende beglazing in staan omdat bij de berekening van de EPB onze oververhittingsindicator 13000Kh is en de maximale waarde is 17.500Kh.

Zij zegt dat de enige oplossing is airco's plaatsen. Waar is onze energiezuinige woning dan naartoe?

en heeft je architect voorgesteld de airco installatie en verbruik te betalen? Kan je geen schadevergoeding vragen wegens slecht ontwerp? Zich verstoppen als architect achter een EPB berekening die niet bedoeld is om comfort eisen te bereiken is een flauw excuus.

Ze had je grote ramen beter op het zuiden geplaatst: had je minder last van de zon en nog plezier van in de zomer (ik weet wel dat dat niet zo evident is altijd; maar een architect die veel glas op oosten zet moet beseffen dat dat een grote kans op oververhitting geeft, ook als epb dat niet direct weergeeft).

Je kloeg eerder dat je ketel veel draait; heb je dan wel energiezuinig gebouwd? Of wil je eigenlijk zeggen: "wordt onze al veel energie verbruikende woning met airco nog meer energie vragend".

Hoeveel heb je in deze winter verstookt?

Walter

tadream wrote:
    - In België staat ons dat ook te wachten met D.

- Systeem D mag enkel geplaatst worden door erkende installateurs NIET door doe-het-zelvers.

- In NL liep het fout doordat de installateurs hun werk niet behoorlijk deden

- Systeem D is echt niet heiligmakend, enkel op papier...

- is het nodig om diezelfde fouten te maken uit het verleden?

- weer zo een kwakkel

- dat klopt, installateurs maakten fouten, eigenaars werden niet ingelicht, deden geen onderhoud, ... zo moet het verkeerd lopen, of niet?

- als je goed plaatst, goed onderhoud doet, regels volgt, ... dan kan er toch niet veel fout lopen?

stefan wrote:
    tadream wrote:
    - In België staat ons dat ook te wachten met D.

- Systeem D mag enkel geplaatst worden door erkende installateurs NIET door doe-het-zelvers.

- In NL liep het fout doordat de installateurs hun werk niet behoorlijk deden

- Systeem D is echt niet heiligmakend, enkel op papier...

- is het nodig om diezelfde fouten te maken uit het verleden?

- weer zo een kwakkel

- dat klopt, installateurs maakten fouten, eigenaars werden niet ingelicht, deden geen onderhoud, ... zo moet het verkeerd lopen, of niet?

- als je goed plaatst, goed onderhoud doet, regels volgt, ... dan kan er toch niet veel fout lopen?

man man man, die zo tegen systeem D zijn, plaats geen ventilatie en betaal uw EPB boete :-) en zet uw kiepraam open :-)

ik zal D installeren in onze bouw. (maar ben me wel al bewust dat de filters op regelmatige wijze gecontroleerd dienen te worden, in principe ben ik tegen systemen die onderhoud vergen, maar bij gebrek aan beter systeem, kun je nu niet anders dan systeem D installeren) alle andere systemen zijn voor een LEW minderwaardig en bijna equivalent aan uw ramen openzetten.

Ik weet niet meer wat te doen.Gisterenavond was het boven om 23u 28 graden en beneden 26,5 graden en de ramen stonden van 20u open. Wij hebben aan de binnenzijde van de ramen rolgordijnen geplaatst om de meeste zon weg te houden. Deze blijven heel de dag naar beneden.

Wij hebben vorig jaar begin juni 4500L (nog dure) stookolie in gedaan.

Wij hebben er nu nog schat ik 1500L over. Beneden is vloerverwarming en boven radiatoren, maar alleen die van de hall en de badkamer staan open.

walter wrote:
    schrevens wrote:
    Neen, inderdaad, maar wij hebben vrij grote ramen aan de oost zijde van de woning. Volgens de architect moest er geen zonnewerende beglazing in staan omdat bij de berekening van de EPB onze oververhittingsindicator 13000Kh is en de maximale waarde is 17.500Kh.

Zij zegt dat de enige oplossing is airco's plaatsen. Waar is onze energiezuinige woning dan naartoe?

en heeft je architect voorgesteld de airco installatie en verbruik te betalen? Kan je geen schadevergoeding vragen wegens slecht ontwerp? Zich verstoppen als architect achter een EPB berekening die niet bedoeld is om comfort eisen te bereiken is een flauw excuus.

Ze had je grote ramen beter op het zuiden geplaatst: had je minder last van de zon en nog plezier van in de zomer (ik weet wel dat dat niet zo evident is altijd; maar een architect die veel glas op oosten zet moet beseffen dat dat een grote kans op oververhitting geeft, ook als epb dat niet direct weergeeft).

Je kloeg eerder dat je ketel veel draait; heb je dan wel energiezuinig gebouwd? Of wil je eigenlijk zeggen: "wordt onze al veel energie verbruikende woning met airco nog meer energie vragend".

Hoeveel heb je in deze winter verstookt?

Walter

begin es met zonnewering langs buiten, dak isoleren, muren isoleren

schrevens wrote:
    Ik weet niet meer wat te doen.Gisterenavond was het boven om 23u 28 graden en beneden 26,5 graden en de ramen stonden van 20u open. Wij hebben aan de binnenzijde van de ramen rolgordijnen geplaatst om de meeste zon weg te houden. Deze blijven heel de dag naar beneden.

Wij hebben vorig jaar begin juni 4500L (nog dure) stookolie in gedaan.

Wij hebben er nu nog schat ik 1500L over. Beneden is vloerverwarming en boven radiatoren, maar alleen die van de hall en de badkamer staan open.

ik ga er in ieder geval dan maar van uit met dat stookolie verbruik dat je niet energiezuinig gebouwd hebt (4l mazout per jaar /m2 huisopp zou ik zuinig noemen, je zal daar toch rap 3 keer boven zitten).

En zoals Jan zegt, zonnewering hoort langs de buitenkant, anders levert het weinig extra.

Probeer eens op een warme iets voor je vensters te kleven/hangen om het effect te zien van een zonnewering.

In de eerste plaats eens praten met je architect wat er moet gebeuren nu.

Walter

Roel6313 wrote:
    walter wrote:
    Roel6313 wrote:
    Vandaag deze site tegengekomen...

http://www.systeemd.be/

en wat vind je er zelf van?

Walter

Ik weet zelf niet wat ik ervan moet vinden. Ik hoor een beetje van alle kanten de wind waaien. :? Over het algemeen zijn de meesten blijkbaar toch tevreden over het systeem... Ik ga er nog eens heel diep over nadenken. :)

Heb je verwachtingen van je ventilatiesysteem die je belangrijk vindt?

walter

Komt er eigenlijk iemand controleren ofdat het ventilatiesysteem wel degelijk geplaatst is?

Je moet een EPB verslaggever aanstellen die verslag uitbrengt, dus tja ...

En er worden steekproeven uitgevoerd op de EPB verslagen.... indien het verslag niet overeenstemt met de werkelijkheid riskeert de EPB verslaggever een boeten en eventueel wordt hij geschorst :!:

archiklusser wrote:
    jandc wrote:
    Roel6313 wrote:
    Vandaag deze site tegengekomen...

http://www.systeemd.be/

Die site bevat nog minder objectieve informatie dan een reclamefolder...

:lol: :lol:

Toch ben ik het wel eens met de strekking van het verhaal: systeem D is een kwetsbaar systeem dat met de nodige zorgvuldigheid moet worden toegepast.

Klopt. Systeem D IS een kwetsbaar systeem waar je bij voorkeur niet gaan knoeien. Dat is zo met een hele hoop dingen, dingen die wel al lang zodanig gewoon zijn dat we er niet meer over nadenken zelfs. Systeem D is een relatief nieuw ding.

Je moet de boel nuchter kunnen bekijken en dat wordt op die site (helaas) niet gedaan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan