Welke ventilatie voor ons huis?

• Tags dakisolatie renovatie ventilatie ventilatiesysteem woning
  • Lid geworden
    14 dec 2008
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Al heel wat gelezen over ventilatie. Het is mij dan ook wel in grote lijnen duidelijk wat het verschil is tussen bv een c en een d systeem. In eerste instantie was ik overtuigd om een d systeem te nemen. Doch ben ik gaan twijfelen want je hoort zoveel...

Mss eerst ons project voorstellen. Het gaat om een verbouwing van een rijwoning. Het huis werd gebouwd in 1927 dus dat betekent geen muurisolatie. De voorgevel zal ook ongeïsoleerd blijven maar is wel de zuidkant. De achtergevel (noordkant) wordt nog geïsoleerd. Onze dakisolatie is 16 cm rotswol. En misschien ook niet onbelangrijk is het feit dat ons huis langs de spoorweg loopt waar ook veel goederentreinen langs komen (dicht bij gent sint-pieters)

Ondertussen heb ik geen idee meer voor welke ventilatie we moeten kiezen. Ik weet dat er al heel wat info op dit forum staat maar wat zouden jullie aanraden?

Bedenkingen bij d-systemen is de verhalen over schimmelvorming en dergelijke en ook het feit dat het om een renovatie gaat en dat de buizen niet altijd zo makkelijk te integreren zijn. C: vrees voor ongecontroleerde ventilatie en dus verlies en geluidsproblemen.

walter wrote:
    jandc wrote:
    walter wrote:
    Iemand een idee hoeveel DB een rooster geluid dempt. Met een intelligent ontwerp zou dat eigenlijk kunnen meevallen.

Hoeveel demp een raam?

Walter

Dat staat op de website van de fabrikanten.

En hoe groot is dan het verschil tss een raam van 1 m2 en een raam van 1m2 met een rooster?

Ik kan me daar niets bij voorstellen.

Walter

Demping van een ruit is ergens 35 a 40dB dacht ik, met akoestisch glas gaat naar de 45 a 48 dB demping. In een houten profiel gaat het raam ewa beter dempen dan in een alu profiel. De roosterkes kan je dus opzoeken. tabelekes met hoeveel dB wat is kan je ook wel op 't internet vinden.

En dan is 't simpel e: startende straaljager voor je raam geeft binnen nog 150dB - 40dB = 110dB oftwel Rock Werchter van dichtbij. Met standaard (open) roosterkes zal dat eerder lopen naar de pijngrens (135dB).

Moraal: geen straaljager kopen voor de kindjes als je standaard roosterkes hebt in je ramen (ofwel wa meer aspirientjes in huis nemen).

jandc wrote:
    Moraal: geen straaljager kopen voor de kindjes als je standaard roosterkes hebt in je ramen (ofwel wa meer aspirientjes in huis nemen).

ik dacht ook omgekeerd: hoe luid mag ik de muziek in huis zetten voordat de buurt klaagt.

Walter

walter wrote:
    jandc wrote:

ik dacht ook omgekeerd: hoe luid mag ik de muziek in huis zetten voordat de buurt klaagt.

Walter

Empirisch bepalen. Je hebt namelijk altijd een kans dat je een buur hebt die niet durft klagen :D

PS straaljagers IN huis zijn af te raden wegens te veel kans op roetvlekjes

Wij wonen sinds juli vorig jaar in onze nieuwbouwwoning met een C+ systeem. Wat een ellende. Deze staat al af na enkele weken hier te hebben gewoond.

Lawaai van de motor tot en met. Binnenroostertjes die open en dichtklappen als je 's nachts naar het toilet gaat. Toen het begon te vriezen stond onze cv-ketel (draait nog op dure mazout van vorig jaar) bijna constant te draaien. En in de zomer trekt het de warmte naar binnen. Na enkele dagen van warmte (30°) is het binnen ook te warm. We konden niet slapen. EPB mijn voeten! Vandaag scheen de zon. Deze ochtend om 10u was het 27° in onze living. Wij zijn bang van de zomer!

archiklusser wrote:
    On topic:

LiesDS wrote:
    Bedenkingen bij d-systemen is de verhalen over schimmelvorming en dergelijke en ook het feit dat het om een renovatie gaat en dat de buizen niet altijd zo makkelijk te integreren zijn. C: vrees voor ongecontroleerde ventilatie en dus verlies en geluidsproblemen.

Verhalen over schimmelvorming zijn niet ongegrond maar het probleem valt goed te voorkomen door goede filters te gebruiken, deze regelmatig te reinigen/vervangen en door de aanvoerleidingen regelmatig schoon te(laten) maken.

Dan C, de vrees voor ongecontroleerde ventilatie is ook niet ongegrond, goedkope ventilatieroosters laten meer lucht door bij hoge winddruk. Maar ook hier geldt dat dit vrij eenvoudig is te voorkomen door goede roosters te nemen die voorzien zijn van een zelfsluitende klep. Bij hogere winddruk sluit de klep zodat te hoge luchtdebieten voorkomen worden.

Bij de geluidsproblemen is het zo dat met name de geluidsbron (zoals trein of vliegtuig) de overlast bepaalt en niet het ventilatiesysteem. Het is wel zo dat D in het voordeel is omdat de luchtaanvoer geluidsluw geplaatst kan worden, maar ook met C valt een acceptabele geluidsreductie te halen via suskasten en muurdempers.

Dus als je gevoel C zegt kun je daar met een gerust hart voor kiezen.

Je hebt gelijk, C+ is een waardeloos ventilatiesysteem... :roll: :lol:

schrevens wrote:
    Wij wonen sinds juli vorig jaar in onze nieuwbouwwoning met een C+ systeem. Wat een ellende. Deze staat al af na enkele weken hier te hebben gewoond.

...

Toen het begon te vriezen stond onze cv-ketel (draait nog op dure mazout van vorig jaar) bijna constant te draaien.

...

Deze ochtend om 10u was het 27° in onze living. Wij zijn bang van de zomer!

een ketel moet om het hoogste rendement te halen net zoveel mogelijk draaien. Dat kan net een teken zijn dat ketel correct gedimensioneerd is. Dat je ketel veel draait is daarom niet slecht.

Je zegt dat je ventilatie uitstaat en dat het nu 27°C is? Die hoge temperatuur is dan toch niet het gevolg van de ventilatie?

Walter

Op 16/05/09 is er een infosessie over ventilatie in KampC in Westerlo.

Kijk eens op www.kampc.be

Kan misschien de moeite zijn. Kost wel 10 euro en je moet inschrijven.

Helaas is Westerlo voor mij veel te ver anders had ik daar zeker mijn licht opgestoken...

Neen, inderdaad, maar wij hebben vrij grote ramen aan de oost zijde van de woning. Volgens de architect moest er geen zonnewerende beglazing in staan omdat bij de berekening van de EPB onze oververhittingsindicator 13000Kh is en de maximale waarde is 17.500Kh.

Zij zegt dat de enige oplossing is airco's plaatsen. Waar is onze energiezuinige woning dan naartoe?

P.S. Ken je mij niet, Walter? Heb bij je zus in de lagere school gezeten.

walter wrote:
    schrevens wrote:
    Wij wonen sinds juli vorig jaar in

onze nieuwbouwwoning met een C+ systeem. Wat een ellende. Deze staat al af na enkele weken hier te hebben gewoond.

...

Toen het begon te vriezen stond onze cv-ketel (draait nog op dure mazout van vorig jaar) bijna constant te draaien.

...

Deze ochtend om 10u was het 27° in onze living. Wij zijn bang van de zomer!

een ketel moet om het hoogste rendement te halen net zoveel mogelijk draaien. Dat kan net een teken zijn dat ketel correct gedimensioneerd is. Dat je ketel veel draait is daarom niet slecht.

Je zegt dat je ventilatie uitstaat en dat het nu 27°C is? Die hoge temperatuur is dan toch niet het gevolg van de ventilatie?

Walter

schrevens wrote:
    Neen, inderdaad, maar wij hebben vrij grote ramen aan de oost zijde van de woning. Volgens de architect moest er geen zonnewerende beglazing in staan omdat bij de berekening van de EPB onze oververhittingsindicator 13000Kh is en de maximale waarde is 17.500Kh.

Die oververhittingsfactor is een gemiddelde voor de gehele woning.

Ik vermoed dat als je de living in een aparte energiesector zou steken de resultaten wel eens heel anders zouden kunnen uitvallen. Ik heb dit toevallig eens gemerkt: EPB berekening gedaan voor een woning met radiatoren en vloerverwarming, achteraf even opgesplitst in energiesectoren in de hoop het E-peil nog iets scherper te krijgen en zowaar ineens boetes voor de energiesector living wegens overhitting.

Toch maar ingediend als 1 sector :D

Dus ventilatie type A (SOD) kan je best achterwege laten?

Kan iemand ongeveer zeggen wat de meerprijs is als je naar C+/D zou gaan?

Wij hebben nu op ons appartement ook type A en hebben weinig tot geen last van vuilophoping in die roosters, maar dat zal voor een stuk ook aan de omgeving waarin je woont of niet?

billy_bouw wrote:
    Kan iemand ongeveer zeggen wat de meerprijs is als je naar C+/D zou gaan?

Aangezien je met SOD werkt, kan enkel je SOD daar op antwoorden voor jouw specifieke geval.

Om héél grof te werk te gaan, zou je kunnen stellen dat een D 6.000 euro kost, een B/C/C+ 4.500 euro en een A, pff geen idee, je meot schouwen voorzien he. 2.000 euro?

Ik geef je deze richtprijzen, omdat ik vermoed dat het allemaal nog érg nieuw voor je is. (Zoals ik tegen een immigrant zou zeggen dat een auto in Belgïe gemiddeld 10 à 18.000 euro kost.)

Je "zet" die systemen ook niet zomaar in je huis meestal. Moet conceptueel in orde zijn/kunnen.

flesjespa (die nu effe bukt omdat hij een storm van kritiek verwacht ;-)

In welke fase van je bouw zit je? Sys D (en in iets mindere mate C/C+) bevat nogal wat buizen die je best van voldoende diameter voorziet (om nadien geen last te hebben van snelle luchtstromen en bijhorend geluid). Kan het ontwerp nog aangepast worden om hiervoor plaats te voorzien? Is je huis voldoende geisoleerd (anders zou ik mijn geld eerder daar in steken, zal veel sneller renderen)? Hebben ze bij die SOD ervaring met C+/D? Zo'n installatie (vooral D) moet goed doordacht geplaatst worden...

Kris der bauer wrote:
    In welke fase van je bouw zit je? Sys D (en in iets mindere mate C/C+) bevat nogal wat buizen die je best van voldoende diameter voorziet (om nadien geen last te hebben van snelle luchtstromen en bijhorend geluid). Kan het ontwerp nog aangepast worden om hiervoor plaats te voorzien? Is je huis voldoende geisoleerd (anders zou ik mijn geld eerder daar in steken, zal veel sneller renderen)? Hebben ze bij die SOD ervaring met C+/D? Zo'n installatie (vooral D) moet goed doordacht geplaatst worden...

-Bouw zal waarschijnlijk na het bouwverlof beginnen

-Isolatie was 1st standaard 5-5-15 (vloer-muur-dak)

is nu 10-7.5-18

-Heb al enkele werven van deze firma bezocht,nog geen ander systeem dan A gezien, heeft misschien te maken met het feit dat het een klein (ouderwets) familiebedrijf is? Dus ik vrees dat ze daar bitter weinig ervaring mee hebben

billy_bouw wrote:
    Kris der bauer":2s9ou4m2 wrote:

-Bouw zal waarschijnlijk na het bouwverlof beginnen

-Isolatie was 1st standaard 5-5-15 (vloer-muur-dak)

is nu 10-7.5-18

-Heb al enkele werven van deze firma bezocht,nog geen ander systeem dan A gezien, heeft misschien te maken met het feit dat het een klein (ouderwets) familiebedrijf is? Dus ik vrees dat ze daar bitter weinig ervaring mee hebben

Welke isolatiematerialen gaan ze gebruiken? Het is immers nogal ongebruikelijk om mee in je vloer dan in je muur te steken, vandaar mijn vraag.

mvg,

Toon[/quote]

een SOD, ventilatie type A er zelf bijnemen in de ruwbouw (wat meestal intern uitgevoerd wordt), voor de andere types moeten ze een onderaannemer aanspreken

vandaar wss

grtz

Olaf

Quote:
    Welke isolatiematerialen gaan ze gebruiken? Het is immers nogal ongebruikelijk om mee in je vloer dan in je muur te steken, vandaar mijn vraag.

mvg, Toon

Dat had ik hier ook al gelezen, was er nog over aan het denken om in de muur ook 10 cm te voorzien..

Vloer : PS30 Isomo

Muur : Isover Easypan

Dak : Isover Rollisol

Er is niets mis met ventilatiesysteem A hoor. Dat C/D kwalitatief beter zijn wil niet zeggen dat A inferieur is. :wink:

Ik vind persoonlijk dat je best systeem A of systeem D kiest. De twee tussenliggende vormen leveren enkel een verhoogd gebruik door elektrische ventilatoren.

Systeem A moet uiteraard wel deftig ontworpen zijn om goed te kunnen werken, maar dat geldt natuurlijk ook voor de andere systemen.

mvg,

Toon

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan