• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke ventilatie voor ons huis?

Lid geworden
14 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Al heel wat gelezen over ventilatie. Het is mij dan ook wel in grote lijnen duidelijk wat het verschil is tussen bv een c en een d systeem. In eerste instantie was ik overtuigd om een d systeem te nemen. Doch ben ik gaan twijfelen want je hoort zoveel...

Mss eerst ons project voorstellen. Het gaat om een verbouwing van een rijwoning. Het huis werd gebouwd in 1927 dus dat betekent geen muurisolatie. De voorgevel zal ook ongeïsoleerd blijven maar is wel de zuidkant. De achtergevel (noordkant) wordt nog geïsoleerd. Onze dakisolatie is 16 cm rotswol. En misschien ook niet onbelangrijk is het feit dat ons huis langs de spoorweg loopt waar ook veel goederentreinen langs komen (dicht bij gent sint-pieters)

Ondertussen heb ik geen idee meer voor welke ventilatie we moeten kiezen. Ik weet dat er al heel wat info op dit forum staat maar wat zouden jullie aanraden?

Bedenkingen bij d-systemen is de verhalen over schimmelvorming en dergelijke en ook het feit dat het om een renovatie gaat en dat de buizen niet altijd zo makkelijk te integreren zijn. C: vrees voor ongecontroleerde ventilatie en dus verlies en geluidsproblemen.

archiklusser wrote:
Maakt niet uit van die spoorlijn, als je hier komt vragen naar ventilatie krijg je standaard het advies om een D te plaatsen, ook al had je op de heide gewoond. Nu kan D een prima oplossing zijn, zeker in situaties met hoge geluidsbelasting op de gevel, het is ook een heel dure oplossing en minder geschikt voor plaatsing achteraf (nog duurder). Ook C kan een oplossing zijn, weliswaar met minder comfort maar ook tegen fors lagere kosten.

Om tot een goede keuze te komen in jouw specifieke situatie heb je deskundig advies nodig.

en andere "slimmeriken" komen hier steevast vertellen dat C veel goedkoper is maar ze tellen kostprijs van raamroosters er niet bij :cry: :shock:

stefan wrote:
archiklusser wrote:
Maakt niet uit van die spoorlijn, als je hier komt vragen naar ventilatie krijg je standaard het advies om een D te plaatsen, ook al had je op de heide gewoond. Nu kan D een prima oplossing zijn, zeker in situaties met hoge geluidsbelasting op de gevel, het is ook een heel dure oplossing en minder geschikt voor plaatsing achteraf (nog duurder). Ook C kan een oplossing zijn, weliswaar met minder comfort maar ook tegen fors lagere kosten.

Om tot een goede keuze te komen in jouw specifieke situatie heb je deskundig advies nodig.

en andere "slimmeriken" komen hier steevast vertellen dat C veel goedkoper is maar ze tellen kostprijs van raamroosters er niet bij :cry: :shock:
Wij waren eerst van plan om een C+ te nemen.

Na de som gemaakt te hebben, dat we voor een C+ incl raamroosters bijna evenveel zouden moeten betalen als een D (mits zelfplaatsing), toch maar voor de D geopteerd. (D systeem zorgde er ook voor dat het E peil drastisch naar omlaag ging).

stefan wrote:
...en andere "slimmeriken" komen hier steevast vertellen dat C veel goedkoper is maar ze tellen kostprijs van raamroosters er niet bij :cry: :shock:

Op dit forum wordt steevast de voordelen van D overdreven, de nadelen genegeerd en tegelijkertijd de voordelen van C geminimaliseerd en de nadelen van C uitvergroot. D wordt op dit forum bewierookt en aanbeden als het ultieme ventilatiesysteem dat onder alle omstandigheden de beste keuze is. En dat is het natuurlijk niet, elk ventilatiesysteem (A t/m D) heeft zijn specifieke toepassingen, voor verschillende situaties en voor elk budget.

Quote:
Nu kan D een prima oplossing zijn, zeker in situaties met hoge geluidsbelasting op de gevel, het is ook een heel dure oplossing en minder geschikt voor plaatsing achteraf (nog duurder). Ook C kan een oplossing zijn, weliswaar met minder comfort maar ook tegen fors lagere kosten.

Je draait er omheen Archi.

Het gaat hier om geluidbelasting in de omgeving. Je geeft zelf aan dat D hierin een goede oplossing is.

Je beweert tevens dat een c systeem veel goedkoper is.

Het verweer is dat het niet zo is en dan ga je het hebben dar er enkel D aanbidders zijn?

Slecht verweer om het c systeem als voordeliger in aanschaf te blijven beschouwen.

En waar ging het de vragensteller om? Om de prijs of om het geluidscomfort?

Tevens is er twijfel over de negatieve berichten omtrend het D systeem. Die is volgens mij nog onbeantwoord.

chathanky wrote:
Je draait er omheen Archi.

Laat ik het dan duidelijker stellen: voor mij is elk ventilatiesysteem bruikbaar, elk met de eigen toepassingen, op dit forum is het alleen D-D-D of D, en bij twijfel D.

Of D voor TS de beste keuze is kunnen wij hier niet beoordelen en mijn advies aan haar is dan ook om de keuze vooral niet te nemen op basis van het eenzijdige D-geblaat op dit forum.

Je antwoord over D wat betreft het terugdringen van geluid het je al gegeven. D is hierin een uitkomst.

Dat D duur is draai je met dit antwoord er alsnog om de hete brei.

Goeroes of niet hier op het forum, dat doet niets af van de feiten.

archiklusser wrote:
stefan wrote:
...en andere "slimmeriken" komen hier steevast vertellen dat C veel goedkoper is maar ze tellen kostprijs van raamroosters er niet bij :cry: :shock:

Op dit forum wordt steevast de voordelen van D overdreven, de nadelen genegeerd en tegelijkertijd de voordelen van C geminimaliseerd en de nadelen van C uitvergroot. D wordt op dit forum bewierookt en aanbeden als het ultieme ventilatiesysteem dat onder alle omstandigheden de beste keuze is. En dat is het natuurlijk niet, elk ventilatiesysteem (A t/m D) heeft zijn specifieke toepassingen, voor verschillende situaties en voor elk budget.

Wanneer is C dan beter dan D ? :) (als budget niet de reden is)

stefan wrote:

inderdaad: heb dat voor onze woning eens uitgerekend. systeem C met invisivent raamroosters was even duur als systeem D. O.a. daarom gaan we door systeem D

Voor ons zal het niet de prijs zijn die het hem doet... Beiden systemen kosten geld. Het één mss meer dan het andere maar voor ons gaat het vooral om het comfort... Naar geluid toe lijkt mij een D systeem inderdaad wel het beste... Akoestisch glas plaatsen en dan daarboven een rooster lijkt mij niet echt de beste combinatie...

Maar natuurlijk zit ik nog steeds met de zorg over de "kritieken" op D. Die verhalen over schimmels en zo die komen van ergens, denk ik dan. Maar wat is bijvoorbeeld een mogelijke oorzaak daar van? Kan je die zaken vermijden door een goed onderhoud? Welk soort materiaal is het beste want de ene leverancier promoot zijn product en breekt het andere af en omgekeerd... Dus naar wie moet je luisteren?

LiesDS wrote:
Voor ons zal het niet de prijs zijn die het hem doet... Beiden systemen kosten geld. Het één mss meer dan het andere maar voor ons gaat het vooral om het comfort... Naar geluid toe lijkt mij een D systeem inderdaad wel het beste... Akoestisch glas plaatsen en dan daarboven een rooster lijkt mij niet echt de beste combinatie...

Maar natuurlijk zit ik nog steeds met de zorg over de "kritieken" op D. Die verhalen over schimmels en zo die komen van ergens, denk ik dan. Maar wat is bijvoorbeeld een mogelijke oorzaak daar van? Kan je die zaken vermijden door een goed onderhoud? Welk soort materiaal is het beste want de ene leverancier promoot zijn product en breekt het andere af en omgekeerd... Dus naar wie moet je luisteren?

systeem D moet je onderhouden, of laten onderhouden zoals je ook je cv-ketel laat onderhouden, en daarmee uit

ook een systeem C heeft onderhoud nodig, vergeet dat niet

Het schoonmaakonderhoud van A/C of D maakt nog veel uit: bij C één keer per jaar de roosters stofzuigen, bij D regelmatig de filters reinigen/vervangen en één keer per jaar de aanvoerleidingen laten reinigen. Met name goede filters zijn kostbaar en zouden bovendien regelmatig vervangen moeten worden om de aanvoerlucht schoon te houden van bacteriën en schimmels.

mag ik daaruit concluderen indien je bij d qua onderhoud doet wat je moet doen de kans op schimmels etc. zeer klein wordt? en wat met slijtage?

Iemand een idee hoeveel DB een rooster geluid dempt. Met een intelligent ontwerp zou dat eigenlijk kunnen meevallen.

Hoeveel demp een raam?

Walter

archiklusser wrote:
Het schoonmaakonderhoud van A/C of D maakt nog veel uit: bij C één keer per jaar de roosters stofzuigen, bij D regelmatig de filters reinigen/vervangen en één keer per jaar de aanvoerleidingen laten reinigen. Met name goede filters zijn kostbaar en zouden bovendien regelmatig vervangen moeten worden om de aanvoerlucht schoon te houden van bacteriën en schimmels.

En waar haal je die informatie dat je de filters regelmatig (ik lees hier maandelijks) moet vervangen en dat je jaarlijks de aanvoerleidingen moet reinigen. Wat versta je onder 'kostbaar', geef es de jaarlijkse kost van die filters.

walter wrote:
Iemand een idee hoeveel DB een rooster geluid dempt. Met een intelligent ontwerp zou dat eigenlijk kunnen meevallen.

Hoeveel demp een raam?

Walter

Dat staat op de website van de fabrikanten.

jandc wrote:
archiklusser wrote:

En waar haal je die informatie dat je de filters regelmatig (ik lees hier maandelijks) moet vervangen en dat je jaarlijks de aanvoerleidingen moet reinigen. Wat versta je onder 'kostbaar', geef es de jaarlijkse kost van die filters.

ik zou voorstellen roosters C veel meer te kuisen dan filters D want deze zijn veel minder fijn, laten dus meer "AFVAL" door ?

On topic:

LiesDS wrote:
Bedenkingen bij d-systemen is de verhalen over schimmelvorming en dergelijke en ook het feit dat het om een renovatie gaat en dat de buizen niet altijd zo makkelijk te integreren zijn. C: vrees voor ongecontroleerde ventilatie en dus verlies en geluidsproblemen.

Verhalen over schimmelvorming zijn niet ongegrond maar het probleem valt goed te voorkomen door goede filters te gebruiken, deze regelmatig te reinigen/vervangen en door de aanvoerleidingen regelmatig schoon te(laten) maken.

Dan C, de vrees voor ongecontroleerde ventilatie is ook niet ongegrond, goedkope ventilatieroosters laten meer lucht door bij hoge winddruk. Maar ook hier geldt dat dit vrij eenvoudig is te voorkomen door goede roosters te nemen die voorzien zijn van een zelfsluitende klep. Bij hogere winddruk sluit de klep zodat te hoge luchtdebieten voorkomen worden.

Bij de geluidsproblemen is het zo dat met name de geluidsbron (zoals trein of vliegtuig) de overlast bepaalt en niet het ventilatiesysteem. Het is wel zo dat D in het voordeel is omdat de luchtaanvoer geluidsluw geplaatst kan worden, maar ook met C valt een acceptabele geluidsreductie te halen via suskasten en muurdempers.

Dus als je gevoel C zegt kun je daar met een gerust hart voor kiezen.

wij hebben hier in ons huurhuis ook renson roosters boven de ramen (wel zonder extra afzuiging) natuurlijk dus.

Die dingen worden en werden door de vorige eigenaars regelmatig gestofzuigd, maar toch komt hier een of andere zwarte drek in.

Ik kreeg dat er enkel uit met een product om aircos te kuisen, daarna uitgeblazen met de compressor. Smerige boel dat daar uitkwam, niet normaal.

In ieder geval, bij mij zie je NOOIT nog een raam met zon roosters

archiklusser wrote:

Waarom goede filters gebruiken als de goedkopere tevens gewoon goede filters met een hogere doorlaat ook voldoen.

De filters zijn er om de wisselaar en kanalen te beschermen tegen dichtslibben en niet voor de personen binnen.

Met een c heb je geheel geen filter dat klopt. Daie laat zowat alle stof door in huis, met D filter je nog enigzins je huis tegen stof, dit scheelt weer wat in stoffen in huis. :wink:

Raamroosters zijn ook vangnetten om een voedingsbodem te creeren voor organisme anders hoefde je deze nooit te reinigen, toch?

Hoe reinig je eigenlijk roosters met coulisedempers die een sponsachtige stoffen bevatten?

Of zijn die levenslang bloot gestelt aan vervuiling en geen voedingsbodem?

De keuze is inderdaad vrij maar ga niet zoeken naar excuses want die zijn er in het C gebied ook genoeg te vinden.

Als je denkt dat 2 a 3x per jaar een filter uit de cassette trekken veel werk is en voor de fanatiekeling eens per maand uitzuigen van het filter moet ook eens gaan bedenken hoeveel werk je hebt aan de roosters te demonteren en reinigen van het x-aantal roosters. :roll:

Trouwens eigenlijk nog nooit een schoonmaakprotocol gezien voor dergelijke roosters, en ook niet hoe en wat je er voor moet demonteren.

jandc wrote:
walter wrote:

Hoeveel demp een raam?

Walter

Dat staat op de website van de fabrikanten.

En hoe groot is dan het verschil tss een raam van 1 m2 en een raam van 1m2 met een rooster?

Ik kan me daar niets bij voorstellen.

Walter

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan