Welke type stroom heb ik?

• Tags elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitswerken elektrische installatie stroom
  • Lid geworden
    27 okt 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Hoi

Bij renovatie werken most ik een nieuwe automaat steken en deed ik mijn zekeringskast open.
    Hier komen 4 draden binnen van de meter van Fluvius.
    Toch staat er op de meter van Fluvius 230v.
    Met de multimeter meet ik op blauw bruin 227 volt ,blauw zwart1 227 volt , blauw zwart2 0 volt ,Bruin zwart 227volt.

Is dit dan 3 fasen?
    En
    Een maand geleden is er iemand van Fluvius gekomen om mogelijks de meter te veranderen naar 3 fasen is dit dan wel nog nodig?
    Mvg

Bijlagen

• PXL_20250608_083532014.MP.jpg
      PXL_20250608_083532014.MP.jpg
      104 KB · Weergaven: 58
    • PXL_20250608_083558959.jpg
      PXL_20250608_083558959.jpg
      157 KB · Weergaven: 60
    Is een 1F meter en daar kan je uiteraard geen 3F mee meten.

mono fase meter inderdaad

Mij lijkt het dat je een 3-fasig net hebt zonder Neutraal. Dus in driehoek oftewel 3x230V. Gemakkelijk te meten als je meet t.o.v. je aardklem: dan meet je telkens 127V tussen aarde en de 3 aparte draden (blauw, bruin en zwart1).

Mij lijkt het dat je een 3-fasig net hebt zonder Neutraal. Dus in driehoek oftewel 3x230V. Gemakkelijk te meten als je meet t.o.v. je aardklem: dan meet je telkens 127V tussen aarde en de 3 aparte draden (blauw, bruin en zwart1).
    Op de digitale meter staat toch enkel L1 dus enkelfasige net en geen 3 fasig.

een 3 fasig net met een monofase meter ?

zelf aansluiting bij gemaakt dan ?

meet eens met je diff af op de draden die van je meter komen

ik vermoed dat er ergens in je kast bruggen zitten om al een 3 fase kast te laten werken

Ik geloof dat dit te maken heeft met dag/nacht teller. Waarbij er een schakeldraad was om uw boiler aan te sturen. Best meten tijdens dag en nacht wat de verschillen zijn.

XS212: S staat voor Single Phase
    XT212: T staat voor Three phase

Exclusief nacht zou misschien kunnen, maar ik dacht dat je dat enkel kreeg bij elektrische verwarming en dan zit je al direct met 3 fasen volgens mij. Je meet daar ook pas spanning op na 10u. Foto zou handig zijn.

XS212: S staat voor Single Phase
    XT212: T staat voor Three phase

Exclusief nacht zou misschien kunnen, maar ik dacht dat je dat enkel kreeg bij elektrische verwarming en dan zit je al direct met 3 fasen volgens mij. Je meet daar ook pas spanning op na 10u. Foto zou handig zijn.
    Het uur dat hij meet maakt toch helemaal niks uit bij deze vraag of waar wilt u met u vraag naartoe gaan?

Als dat echt een exclusief nachtnet is wel. Op 2 van die geleiders staat dan enkel spanning van 22u tot 6u.

Weet echter niet of dat enkelfasig bestaat. Iig nooit gezien, wat niet wil zeggen dat dit niet bestaat uiteraard. Ken dat enkel 3 fasig en dan zit je met 2 hoofdaardlekschakelaars 1 dag en 1 nacht.

Als dat echt een exclusief nachtnet is wel. Op 2 van die geleiders staat dan enkel spanning van 22u tot 6u.

Weet echter niet of dat enkelfasig bestaat. Iig nooit gezien, wat niet wil zeggen dat dit niet bestaat uiteraard. Ken dat enkel 3 fasig en dan zit je met 2 hoofdaardlekschakelaars 1 dag en 1 nacht.
    Hier word in het in het begin niet over exclusief nacht gesproken en in de voedingskabel van de meter worden geen 2 meters in gestoken en dat moet u toch ook weten 1 meter 1 kabel, 2 meters 2 kabels.

U maakt het voor TS gewoon ingewikkeld.

Mijn broer heeft exclusief nacht en daar zitten geen 2 meters in zijn kast. Maar 1

Bovendien snap ik jouw reactie niet. De spanningscombinaties die de TS meet, zijn op zijn minst nog niet duidelijk anders zou je die reacties hier niet lezen .

Mijn broer heeft exclusief nacht en daar zitten geen 2 meters in zijn kast. Maar 1

Bovendien snap ik jouw reactie niet. De spanningscombinaties die de TS meet, zijn op zijn minst nog niet duidelijk anders zou je die reacties hier niet lezen .
    Alleen exclusief nacht hebben kan niet hier in België. En dat kan @roosen00 ook bevestigen. En meer woorden ga ik er hier niet meer over zeggen!

Dat heb ik ook nooit gezegd. IMijn broer heeft exclusief nacht en maar 1 meter. Ik heb een appartement waar elektrische verwarming in zit. Dat heeft ook maar 1 meter.

Er is hier precies wat verwarring in het groepje :) . Het is een monofasige meter, dus enkel 230V. Je moet op de bovenzijde meten met de differenieel afgeschakeld, want nu loopt uw rail waarschijnlijk door en krijg je een valse meting omdat je uw fase 2x gaat meten.
    En exclusief nacht ga je waarschijnlijk nooit krijgen zonder een teller dagtarief. En exlusief nacht zit altijd in een afzonderlijke teller. Een gewone dag/nacht kan in 1 teller. Per teller een kabel en die hebben ieder hun eigen differentieel. Of je moet een lange arm hebben bij Fluvius.

En exlusief nacht zit altijd in een afzonderlijke teller.
    Mijn broer heeft dat (vloerverwarming) en maar 1 teller. Ik heb een appartement met elektrische accumulatieverwarming en in dat gebouw zitten 2 systemen. Sommige met een teller met dubbel telwerk dag/nacht en sommige met een enkele ouderwetse teller en een elektronisch display dat het nachtverbruik telt. Die pulsen komen van de hoofdteller (volgens mij. Ik ga dat uiteraard niet openmaken). In beide zit een CAB ontvanger en een contactor of toch iets wat daar op lijkt. Op dat nachtnet staat geen spanning overdag.

Veel van die dingen zijn gebouwd in de tijd van de intercommunales, Interelektra was dat in Limburg en die systemen waren niet uniform over het ganse land.

Laatst bewerkt:
    Ik denk dat het wel duidelijk is voor allen dat dit een monofase teller is.
    Er is al zeker geen 3 fasen.

Er is wel een 4x-kabel gebruikt tussen teller en bord.
    Dan zijn er dus enkele opties:
    * de geleiders van de 4x kabel zijn 2-aan-2 met elkaar verbonden in de teller. Dat zou redelijk ongewoon zijn, maar misschien niet onmogelijk na een ombouw van 3F naar mono. Het lijkt me uit de metingen van TS dat blauw en zwart2 dan zelfde potentiaal zijn, en bruin en zwart1 ook.
    * de geleiders van de 4x kabel zijn er maar 2 aangesloten in de teller, nl blauw en bruin (naar mijn gevoel grootste kanshebber) en op zwart 1 en zwart 2 staat ook spanning omdat dit stroomafwaarts zo met elkaar doorverbonden is (bvb op de stroomverdeelrail). In de teller zijn zwarte draden dan met niets verbonden, dus een probleem is dat niet. Er staat spanning op, maar het gaat nergens naartoe en geen stroomverbruik.

Verschil tussen eerste en tweede optie is enkel te vinden door te meten met de hoofddiff uitgeschakeld en dan te meten over de twee zwarte draden, of tussen blauw/bruin en elke zwarte.

* Heel misschien zit in die teller een systeem voor exclusief nacht en gaat dat over de twee zwarte draden. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die naar dezelfde diff zouden mogen gaan als voor dag/nacht. Eerlijk gezegd ook erg onwaarschijnlijk dat die door dezelfde kabel mogen, want op het bord moeten die minstens een zekere afstand van elkaar blijven (ik zeg altijd 1 lege rail tussenlaten, maar het is officieel iets minder - 10cm of zo).

Het exclusief nacht verhaal kan je nakijken door te meten voor en na 22u.

Als je goed inzoomt op TS zijn foto zie je dat de verdeelkast van het type L1 -L2/N is dus een hele gevaarlijke situatie wat je dan in de meterkast gaat hebben omdat er dan op een losse draad daar spanning op staat. Dus hij heeft Maar een enkelfasig aansluiting.

zou differentieel uitzetten dan nog eens spanning meten en de 2 draden waar niks op staat losmaken van differentieel voor veilige situatie te maken.
    PXL_20250608_083558959.jpg

Mijn broer heeft dat (vloerverwarming) en maar 1 teller. Ik heb een appartement met elektrische accumulatieverwarming en in dat gebouw zitten 2 systemen. Sommige met een teller met dubbel telwerk dag/nacht en sommige met een enkele ouderwetse teller en een elektronisch display dat het nachtverbruik telt. Die pulsen komen van de hoofdteller (volgens mij. Ik ga dat uiteraard niet openmaken). In beide zit een CAB ontvanger en een contactor of toch iets wat daar op lijkt. Op dat nachtnet staat geen spanning overdag.

Veel van die dingen zijn gebouwd in de tijd van de intercommunales, Interelektra was dat in Limburg en die systemen waren niet uniform over het ganse land.
    Ik denk dat u broer maar een dag/nacht teller heeft want in 1 teller kun je nooit dagteller en exclusief nacht telwerk hebben en ook niet in limburg. Mijn vader heeft voor interelektra gewerkt en dit kan nooit. En ook nooit een elektronisch display voor het exclusief nacht telwerk. Moet altijd een Ferrarismeter zijn voor een elektrisch telwerk.

Laatst bewerkt:
    Als je goed inzoomt op TS zijn foto zie je dat de verdeelkast van het type L1 -L2/N is dus een hele gevaarlijke situatie wat je dan in de meterkast gaat hebben omdat er dan op een losse draad daar spanning op staat. Dus hij heeft Maar een enkelfasig aansluiting.

zou differentieel uitzetten dan nog eens spanning meten en de 2 draden waar niks op staat losmaken van differentieel voor veilige situatie te maken.
    Bekijk bijlage 110872

Ik denk dat u broer maar een dag/nacht teller heeft want in 1 teller kun je nooit dagteller en exclusief nacht telwerk hebben en ook niet in limburg. Mijn vader heeft voor interelektra gewerkt en dit kan nooit. En ook nooit een elektronisch display voor het exclusief nacht telwerk. Moet altijd een Ferrarismeter zijn voor een elektrisch telwerk.
    Dan zit ik uiteraard wel met een probleem. Nu schrijf ik de nachtteller steeds van dat elektronisch display af als er een nieuwe huurder komt. Moet ik vanaf nu ergens een tweede teller zien te vinden :)

Was maar een wilde gedachte, blijkbaar doet het veel stof opwaaien :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan