• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke type kabel voor buitenverlichting aan muur

Lid geworden
13 jul 2017
Waarderingsscore
3
Punten
3
We willen aan onze buitenmuur een paar lampen voorzien. Nu ben ik wat aan het twijfelen welke kabel ik best gebruik.
* preflex met vob
* xvb/xgb
* preflex met xvb/xgb

De rest van de woning is volledig uitgerust met preflex safe.

De lichtpunten gaan rechtstreeks naar de kast ivm niko homecontrol.

Heet er iemand wat goede raad of tips?

Ik heb dat in XVB gelegd omdat je dat mooi kunt kitten aan je buitenmuur. Daarom zou ik geen flex met losse draden gebruiken, dat kan je niet mooi afkitten.

Is het de bedoeling dat de leiding rechtstreeks doorheen de muur in het armatuur terecht komt? Dus nergens zichtbaar op de buitengevel?

Preflex en VOB is voor deze situatie minder goed naar luchtdichtheid toe. Dat is de theorie, in de praktijk ga je het niet merken. Zeker niet als je wat silicone in de preflex spuit na montage van je armatuur.

Ook mijn mening. Van binnen naar buiten toe liever een XVB of XGB ipv een flex.

Indien mogelijk in zonlicht: enkel XGB.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan