• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

welke trekkracht magneten voor buitendeur?

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Hallo,

Ik heb een grote Schüco buitendeur: aluminium met driedubbel glas. 135x260cm waarbij ik ook elektrisch het slot kan intrekken en de deur dan "los" staat als winkeldeur werkt. Hiervoor zit er een klein rolslotje in (zie foto), echter werkt dat niet voldoende en is het te licht: bij minste briesje waait de deur toch open.

Daarom denk ik er aan om een platte blokmagneet in de de slag, onder het rolslotje, te installeren om zo voor extra weerstand te zorgen.
Uiteraard mag dit "niet te straf" en "niet te licht" zijn.
Bvb zo'n magneet: https://www.supermagnete.be/magneten-om-te-schroeven/blokmagneet-80-x-20-x-4mm_CS-Q-80-20-04-N

Maar hoeveel kilo trekkracht zou ik nodig hebben? De deur gaat momenteel heel vlot open. Moet ik dan rekenen met hoeveel kilo duwkracht ik wil zetten om de deur te openen?

Groeten,
Nick


2023-01-04 14.53.39.jpg
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
243
Punten
43
In dat gaatje onder het zwarte rolletje zit hoogstwaarschijnlijk een inbusje of torx waarmee de rol is af te stellen. Door dit in of uit te draaien komt dan het rolletje meer of minder uit de slotkast.

Je had beter wel het topic ineens onder 'buitenschrijnwerk' geplaatst.
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Bedankt voor het verplaatsen.
Ik heb dat met een inbusje al eens gedaan, maar het probleem is dat als het er te ver uit zit ik de deur niet meer open kreeg omdat het ergens zat achter te haken. Heb toen goed gevloekt.
Verder lijkt het ook maar weinig uit te halen. Je kan dat ding trouwens ook gewoon induwen, veel haalt dat afregelen precies niet uit. In elk geval onvoldoende om de deur niet bij het minsten op te laten waaien.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
Die magneet heeft nog 3.6kg "schuifkracht" (dat is de belasting waarover we hier spreken, niet de "trekkracht")
Dat is nog wel wat ... dat ga je al wel voelen, maar het lijkt me nu ook niet zoooveel.


Ofwel die ofwel maatje kleiner zoals hieronder?

Blokmagneet 40 x 20 x 4 mm, houdt ca. 12 kg​

(die zal 2.4kg schuifkracht houden)
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Die magneet heeft nog 3.6kg "schuifkracht" (dat is de belasting waarover we hier spreken, niet de "trekkracht")
Dat is nog wel wat ... dat ga je al wel voelen, maar het lijkt me nu ook niet zoooveel.


Ofwel die ofwel maatje kleiner zoals hieronder?

Blokmagneet 40 x 20 x 4 mm, houdt ca. 12 kg​

(die zal 2.4kg schuifkracht houden)
Zou ik de hoeveelheid "schuifkracht" kunnen testen door bvb een paar flessen water van 1 liter (1kg) aan de andere kant van de deur te zetten en te voelen hoeveel extra weerstand dit dan geeft?
Dus of dit qua gevoel dan overeenkomt om een paar kg ballast vooruit te duwen.

Ergens lijkt me van wel, maar ik mis mogelijk iets :)

Eigenlijk wil ik vooral dat ik de deur "tegenaan" kan laten staan zonder dat ze openwaait en ben ik dus op zoek gegaan om de windbelasting te berekenen. Zo kan de deur gewoon los staan als we bvb. in de tuin aan het werken zijn.
https://weerstationwichelen.be/beaufort-schaal/

Volgens de beaufort schaal ben ik dus content als tot zwakke of matige wind kan gaan: max 15km/u (=4.16m/s)
Mijn garage staat bovendien de overkant, dus de kans dat ik loodrecht op de deur wind van 15 km/u krijg is ook heel miniem.

Adhv https://nl.wikihow.com/Windbelasting-berekenen kom ik dan uit op volgende:
A (=deuroppervlakte): 3.5m²
V = 4,16 m/s
P = 0,613V² = 10,6
Cd= 2,0 (groot plat oppervlak)
F = A x P x Cd = 74 Newton

Wat dan met 74 kg zou overeenkomen :unsure:

Dat is dan natuurlijk theoretisch als de wind loodrecht op het volledige oppervlak van de deur aan 15km/u blaast en mocht de deur geen scharnieren hebben die ook een stuk afremmen.

Ga dus denk ik eerst met wat flessen water proberen ;-)
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
Denk wel dat dit een realistische test is. Enkele flessen water met koord aan de juiste kant van de deur vertikaal laten afhangen, zodat je lijkt also er vb 3kg "trekt" aan de deurklink/handel om ze "toe te houden"
Dan heb je een idee welke kracht je moet compenseren alvorens de deur dan open gaat.

|
|
|******(koord)*****
| *
| [3kg]
|
|


| = deur
* = koord
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
74 Newton
Wat dan met 74 kg zou overeenkomen :unsure:

Het gewicht van een voorwerp is de kracht die het zet op zijn steunpunt, afkomstig van zwaartekracht en versnelling.

Bij een stilstaand voorwerp is die kracht gelijk aan zijn massa vermenigvuldigd met de valversnelling.

In onze contreien is die valversnelling 9,81 m/s²

Een voorwerp met een gewicht van 74 Newton heeft hier dus een massa van 7,54 kg.

PS 'onze contreien' mag je heel breed zien, maar doordat de aarde enigszins afgeplat is is de afstand van het oppervlak tot het zwaartepunt wat groter op de evenaar en wat kleiner aan de polen.
Dus gaat je gewicht op de evenaar net wat kleiner zijn dan op de polen.
Theoretisch gaat je weegschaal ook net wat minder aangeven wanneer je je op je zolder gaat wegen dan wanneer in de kelder .. maar dan moet je wel een héééél gevoelige weegschaal hebben :)
 
Laatst bewerkt:

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
243
Punten
43
Je kan dat ding trouwens ook gewoon induwen, veel haalt dat afregelen precies niet uit. In elk geval onvoldoende om de deur niet bij het minsten op te laten waaien.
Dat je dat kan induwen is normaal, hierachter zit een veer die het rolletje terug uitduwt als dit over de slotplaat passert.

En een deurpomp is dat geen optie? Het gaat over een winkeldeur. Dan heb je ook nooit het probleem dat de deur onnodig blijft openstaan.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een wielke met een wat hardere veer lijkt me toch een stuk makkelijker dan al dat gedoe. Dat rolslot al eens uit de deur geschroefd om te zien wat daar langs achter aan geregeld kan worden? Of dat het misschien open kan voor een hardere veer?


Magneet? Je gaat dan ook nog een ferro-metalen plaat ergens op de alu deur monteren neem ik aan? Tenzij er effectief contact is zal er van die schuifkracht niet veel in huis komen, en dan wordt het toch een beetje raar. Twee magneten tegenover elkaar heeft dan waarschijnlijk meer effect. Maar dan nog.
 
Laatst bewerkt:

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Het is geen echte winkeldeur maar gewoon onze achterdeur, maar las ergens dat ze dat soms zo benoemen vandaar. Een deurpomp zie ik niet zitten qua design en gaat andere vervelende effecten hebben als je de deur gewoon wil dicht doen of op een kier wil laten staan. (doen we bvb als de droogkast draait).
Het gaat hier maar om een optimalisatie zodat we er niet steeds een sleutel langs de buitenkant op moeten laten steken als we buiten werken.

De bedoeling was inderdaad om nog een metalen tegenplaatje ook in die slag te monteren en dan een magneet langs de deurkant.
Heb het rolslot er even uitgehaald, maar zie niet direct een mogelijkheid om de spanning van die veer aan te passen.


rolslot1.jpg
rolslot2.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wat is er mis met de klink te gebruiken ?
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Als ik buiten ga, dan staat onze achterdeur wagenwijd open. Als ik ze dicht wil dan sla ik ze dicht en doe ik ze terug open met de klink. Als ik geen handen vrij heb dan zet ik alles neer en pak dit terug op. Of ik doe capriolen en ik duw op de klink met mijn voet... niet aan te raden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan