Welke toplaag plat dak ?

• Tags dakbedekking daken dakisolatie epdm isolatiemateriaal
  • K-9

Lid geworden
    29 apr 2014
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Wij gaan ons plat dak van 20 vierkante meter laten vernieuwen en meteen ook isoleren.
    Wij hebben zowel een vakman dat enkel polyester roofing doet en een vakman dat enkel epdm doet laten langskomen.
    Maar we weten echt niet wat te nemen.

Welk zouden jullie nemen ?
    En waarom ?
    Verder zou ik ook willen vragen of deze offertes zowat tegen het gemiddelde aanleunt in deze tijd?
     Wij vonden ze alvast beide redelijk...maar kan het hier toch maar is vragen.

Offerte 1 (Polyester roofing).
    - Verwijderen en vervoeren van de bestaande dakbedekking.
    - Aanbrengen van de dampschermlaag 3 mm Sopravapp over de ganse dakoppervlakte.
    - Vastlijmen van de isolatie Pur bi-4 dikte 10 cm over de ganse dampschermlaag.
    - Aanbrengen van de onderlaag 3 mm Sopraglass over de ganse isolatie plus opzetkanten.
    - Verwijderen en vernieuwen van het tapgat ( loden ).
    - Verhogen van de opstanden.
    - Monteren van Polyester dakrandprofielen.
    - Aanbrengen van de toplaag 4 mm Sopralene Techno met Polyesterinlage en leislag.
    - Bezetten van de schouw.
    Prijs: 3.100,00 euro (excl. 6% btw).

Offerte 2 (EPDM).
    - Verhogen van dakrand.
    - Plaatsen van polyurethaan BI-3 12 cm.
    - Plaatsen van perimeterstrip .
    - Plaatsen van epdm 1,52.
    - Afwerking hoeken.
    - Plaatsen van tapgaten.
    - Plaatsen van randafwerking opgaande muur, lood 1,5 mm dikte.
    - Plaatsen van zinken kralen.
    - Plaatsen van dakdoorvoer condensatieketel incl. verlengstuk.
    Prijs: 3842,09 euro (excl. 6% btw).

Wat mij vooral opvalt is dat offerte twee het blijkbaar niet nodig vindt om de bestaande dakbedekking te verwijderen en een dampscherm te leggen, terwijl offerte 1 dat blijkbaar wel nodig acht.

Ik ben wel eens benieuwd naar de redeneringen daarachter...

Verder zijn het twee toch wel heel verschillende offertes. De ene spreekt bvb van het plaatsen van een dakdoorvoer voor een ketel, de andere van het bezetten van een bestaande schouw.
    Appels en citroenen aan het vergelijken?

Verder ben ik geen liefhebber van polyester dakrandprofielen. Bij de buur zijn die na 10 jaar al aan het afbrokkelen nadat er een ladder tegen gezet is om op het dak te gaan. Mijn alu-profielen is nog niets aan te zien. De kwaliteit die hij gebruikt heeft ken ik natuurlijk niet.

Over de kwaliteit en levensverwachting van de twee bedekkingen kan ik helaas niet veel zinnigs zeggen.

Lijken mij geen slechte prijzen te zijn. Ik deel de opmerking van DIY i.v.m. dat offertes niet geheel over hetzelfde gaan.

Persoonlijk vind ik 10 en 12 cm pir-isolatie wat niptkes voor een plat dak. Steek daar gerust 16 cm en meer.

Ik vind beide offertes ook nogal uiteenlopend en ze hebben nochtans beide krak het zelfde plat dak gezien. Beide vakmannen gaven wel voldoende uitleg en van de vakman van offerte 1 heb ik zelf al werk gezien bij vrienden en dat is zeer goed gedaan. De man van offerte 2 heb ik via kennissen vernomen en zei spraken er ook niks anders dan goed over.

Wat betreft die schouw daar zit de buis in van onze dampkap. Vakman offerte 1 zei dat je die best kan laten staan, maar ze wel dient bezet te worden. Vakman offerte 2 zei dat je ze best wegneemt daar het een grote verliespost is naar uw isolatie toe en hij zou daar dan gewoon een nieuwe buis op plaatsen maar dan zonder schouw...

Over de diktes van isolatie...vakman 1 sprak enkel over 10cm omdat dit juist voldoende is voor renovatie (huis is 100j oud) en vakman 2 sprak over 12cm omdat je dan meteen aan de minimum zit dat wordt gebruikt in nieuwbouw...

Ik lees overal dat epdm het van het is tegenwoordig...dus daarom twijfelen we zo hard over welk we nu zouden nemen gewoon roofing of dan toch maar epdm.

Epdm van 1,52 is dat eigenlijk dik genoeg ?. Ik lees soms in andere topic's diktes van 2,2 epdm...

stel eerst zelf op wat je wil. Wil je maar het minimum aan isolatie ? EPDM,Polyester, roofing. ?

Als de huidige bedekking nog redelijk is, kan deze misschien blijven liggen en als onderlaag dienen.

Op die basis vraag je offertes, veel makkelijker te vergelijken.

De eerste opnieuw prijs laten geven met volgende wijzigingen:

- oude dakbedekking niet afbreken en afvoeren maar laten dienen als dampscherm

- geen nieuw dampscherm plaatsen dus

- dikkere isolatie

Anders dan DIY vind ik polyester dakranden net beter dan aluminium, deze zetten minder uit en geven dus minder problemen bij de aansluitingen en voegen. Afbrokkelen of beschadigingen door een ladder kan ik eigenlijk niet geloven, ik denk dan dat het in dat geval over pvc moet gaan.

Charel, Het is een kunsstof gewapend met vezels. Ik ga er van uit dat dit polyester is. Ligt rond een roofingdak. 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan