Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Welke tegellijm voor formaat 80x80 zonder ontkoppelingsmat?

• Tags ontkoppelingsmat tegellijm
  • kingskawn

Lid
    Lid geworden
    5 jul 2007
    Waarderingsscore
    13
    Punten
    18
    Ik heb al een beetje gezocht op het forum maar de topics zijn al een beetje verouderd.

Ik zit met een nieuwe chape met vloerverwarming (stookprogramma is al afgelopen), tegels van 8.5mm dik en formaat 80x80. We gaan geen ontkoppelingsmat leggen. Nu is de vraag welke lijm mag ik gebruiken?
    Eerst zeiden ze mij enkel S2 flex, vooral de Mapei Ultralite S2 Flex 15kg. Nu hoor ik dat een C2TE S1 ook zou voldoen zoals de Mapei Keraflex Extra S1 LD zero 20 kg.
    Naar prijs toe zit de S2 gemiddeld rond de 35€/zak en de S1 rond de 20€/zak. Ik zou toch een pallet nodig hebben dus ongeveer 42 zakken dus dat scheelt een beetje.

Andere dat ik op het oog had:
    • ARDEX X7G plus 15kg
    • Rywalit FK X MEGA Flex 20kg
    • Atlas Geoflex Ultra 25kg
    • COECK FLEX 25kg - C2TE - 302
    • Mapei XXL Ultralite Flex LD Wit 15kg S2
    • Pro-Fix Flex C2TE 25kg
    • Webercol XXL Delight Grijs 12.5 kg

Hier tevreden over de gebruikte Murexin Supraflex SFS 2 (voor 60x60 tegels, zonder ontkoppelingsmat).
    Is eveneens een S2 tegellijm voor XL tegels; en kwam op zo'n 1,55 EUR/kg of 31,25 EUR per zak (exclusief BTW).

Ik wou formaat 60x60 zonder mat, niet riskeren op een S1 tegellijm (wat theoretisch net mogelijk zo moeten zijn), vandaar S2.
    Maar bij een groter formaat zoals 80x80 zou ik dat persoonlijk zeker niet riskeren.

Vloertegel van 80 op 80, van 8,5mm dik... Ik zou steeds voor een dikkere tegel kiezen.
    Qua lijm zou dan ook geen extra risico nemen

Ik heb nu een goeie prijs gekregen van 18€/stuk (btw incl) voor de Mapei Keraflex Extra S1 LD zero 20 kg. De Rywalit FK X MEGA Flex 20kg heb ik aan 33,28€/stuk (btw incl)

ALTIJD S2 met die voorwaarden.

Dan is het gewoon een kwestie van de goedkoopste te zoeken van een deftig merk: omnicol, technicel, mapei, webercol, ardex, ...

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van: wil je het risico nemen om geld te besparen of wil je wat meer betalen voor een zekerdere oplossing.

Ik zou adviseren om het risico niet te nemen en sowieso voor een S2 te gaan.
    Goedkope lijm is leuk zolang het goed gaat. Als je achteraf met loskomende, holle of barstende tegels zit, ga je veel spijt hebben dat je daarop bespaard hebt. Maar de kans is ook dat het nooit misgaat bij een S1 lijm, dat kan niemand voorspellen.

Ik denk dat niemand hier gaat zeggen "ja joh doe maar die goedkope S1, dat komt allemaal goed". Vrijwel iedereen gaat de S2 adviseren.

Ik heb altijd Webercol XXL S2 gebruikt en dit voor tegels van 120x120 op vloerverwarming.

Ga niet besparen het scheelt u misschien een klein 500 euro wat is dat bedrag op heel uw project.

Terug
Bovenaan