Welke steen voor oprit aub ??

• Tags legpatroon stenen tuin verharding
  • Lid geworden
    10 feb 2012
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hoi iedereen hier,

Ik wil graag even mijn verhaaltje kwijt en had dan graag jullie advies/voorstellen gekregen aub ?

Ik ben al een paar weken zot aan het worden i.v.m. de keuze van steen e.d. voor mijn oprit. Steeds als ik iets vind naar me'n zin dan blijkt het veel te duur te zijn...

Ik wil dus al lang mijn oprit laten aanleggen (65m²), twee jaar geleden naar aannemer geweest met een budget van 2500€ maar toen bleek al gauw dat mijn budget zeker het dubbele mocht zijn. Dus telleurstelling en dan maar uitgesteld en verder sparen. Dit jaar wil ik er nu eindelijk wel eens echt werk van maken en ben terug gegaan met budget van 5000€ in gedachte. Ik had mijn zinnen gezet op blauwe hardsteen maar omdat de oprit moet dienen als parking voor mijn wagen moet de steen blijkbaar 5cm dik zijn. Begrijp ik wel maar door dat kleine issue werd de keuze van natuursteen wel ineens heel beperkt ?!! Als ik blauwe hardsteen in die dikte wil dan kan ik blijkbaar enkel maar kiezen voor Belgische blauwe hardsteen, niets op tegen hoor, integendeel zelf maar dat is gewoonweg onbetaalbaar ?! Ik heb me dan dus een offerte laten opmaken voor mijn oprit aan te laten leggen in Belgische blauwe hardsteen (65m²) Romeins verband, kviel achterover van verbazing, 14000€ exclusief BTW ??!!! Is dit normaal ?? :-s

Ondertussen hebben ze me al zo ver gekregen dat ik mijn budget nog maar eens heb omhoog gebracht naar 7000€ totale kost. Nu nog een steen naar mijn goesting vinden....

Ik hou helemaal niet van klinkertjes of kasseien of zo van die kleine vierkante tegeltjes e.d. Dat vind ik veel te saai en niet mooi maar ik begin steeds meer en meer te vrezen dat ik niet veel keuze meer zal hebben...

Ik wil graag een redelijk grote steen (+-60cm), liefst nog verschillende maten gecombineerd in een speciaal legpatroon. Groot Romeins verband blijft nog steeds mijn grootste voorkeur hebben maar daarin heb ik blijkbaar heel weinig keuze en als ik iets vind dan is het veel te duur... :-(

Ik sta eigenlijk voor alles open van soort materiaal, mijn voorkeur gaat uit naar natuursteen omdat ik dat het mooiste vind maar het mag ook iets anders zijn zoals beton of keramische tegels of wat er ook maar bestaat. Als ik het maar mooi vind...

Kan hier iemand mij wat verder helpen met advies en eventuele voorstellen aub ?? Wat zijn zo wat goede winkels/leveranciers van stenen, iemand goede adresjes ??

Alvast bedankt om dit even te lezen !

Vriendelijke groetjes,

Dimi

Wij hebben al opritten gelegd in Oosterse natuursteen, maar wel 20x20x3. Grote formaten zoals jij beschrijft zullen inderdaad misschien 5cm dik moeten zijn voor een oprit.. (hoewel in theorie, als ze echt goed geplaatst worden kan dit ook lukken met Oosters.. maarja.. 'als' he ;) )

Is een kleiklinker geen optie ? Moet zeker lukken voor dat budget.

We hebben overlaatst een oprit gelegd in kleiklinker, met een accent van blauwe hardsteen. Was met enkele 'stroken' blauwsteen en ook een volledige afboording in blauwsteen. Ook wel mooi.. (en betaalbaar).

Betontegels..sjah, blijft beton he. Ben er persoonlijk geen voorstander van.

Ik zou eens denken aan de combinatie van kleiklinker/arduin. Kan je eventueel enkele 'vlakken' in die belgische arduin doen in een groter formaat. Want dan spreek je meteen over heel wat minder m². En misschien wel realiseerbaar.

(ps, oprit in enkel blauwsteen is ook niet dat hoor. Vrij eentonig en zeer gevoelig voor vlekken. Olie etc..)

Zeg nooit 'tis weer een klinker', de gewone grijze kent iedereen, maar er bestaan massa's soorten, vormen, kleuren, ...

linkje naar een folder: klik

Inderdaad, wij zijn ook tot die conclusie gekomen! Na eerst (een paar keer) achterover te zijn gevallen van alle offertes die wij kregen voor de aanleg van onze oprit en terras (tot 25.000 euro!) in de tegels die wij eerst kozen, is ons oog uiteindelijk toch gevallen op klinkers. Geen idee waarom wij dat eigenlijk niet eerder hadden gedaan. Waarschijnlijk omdat "klinkers" bij mij een negatieve bijklank heeft en me doet denken aan parkings van de delhaize ofzo.

Uiteindelijk op aanraden van een vriend toch eens verder gekeken. Wat bleek? Tot mijn grote verbazing zijn en ondertussen MASSA's soorten klinkers, in vele vormen, kleuren en maten. Ik had daar geen gedacht van! Uiteindelijk hebben wij in feite nog vrij makkelijk onze goesting in één van die klinkers gevonden. En heel waarschijnlijk ga ik ook proberen van ze zelf te leggen. Ik heb tijd om zoiets te doen en het lijkt me uiteindelijk niet ZO moeilijk. Ik zal er wellicht drie tot vier keer zo lang over doen als een vakman, maar dat is niet erg. Zo ga ik wellicht alles kunnen afwerken voor zo'n 3500 à 4000 euro, alles in. Zo'n verschil kan al eens tellen en daar wil ik gerust enkele dagen voor uittrekken.

ja, ben wel op de hoogte van alle soorten/formaten. Maar ben er persoonlijk gewoon geen fan van.

Wat niet wil zeggen dat het product op zich niet goed zou zijn, is zeker een degelijke verharding voor een scherpe prijs.

Zelf leggen is perfect mogelijk, let dan wel dat je niet teveel stabilise gaat halen als je niet al teveel meters gaat leggen. Of je moet ze op split leggen.

Als je voor een oppervlak nu bv 4x nieuwe stabilise moet halen (met een dag tussen) is dit toch nooit zo goed als de stabilise in 1 dag te kunnen aftrekken. Is dan 1 mooie plaat. Aanhechtingslijn is anders toch een iets zwakker punt. Kan je een netje half laten uitkomen en dan verwerken in je nieuwe stabilise om dit wat te compenseren.

Ik zal het sowieso in meerdere stappen moeten doen, want het is veel te veel om in 1 keer te doen (120 m2). Maar ik dacht dat ik hier al eens gelezen had dat een net in stabilise geen nut heeft. Of zijn dat dan speciale netten?

Ongeveer 12cm beton storten, polieren met quarts en kleurstof, laten zagen in tegelmotief, inwassen en je hebt hetzelfde effect als een natuursteen. Ik schat dat je met een 2500euro wel zal gesteld zijn. Voordeel: geen verzakkingen, geen groene aanslag, geen onkruid tussen de voegen. Zeker het overwegen waard. Succes.

een galva netje (chappers net) heeft toch nut volgens mij. Zou niet meteen weten waarom niet.

*edit:

wat je ook kan doen is een onderfundering (in recup stabilise of mager beton) leggen op je eerste dag, over de hele opp. En goed aantrillen.

Dan heb je onderaan wél een plaat uit 1 stuk en zal de stabilise die je gebruikt erop ook veel minder snel scheuren.

Een oprit met een goede onderlaag en die aan de zijkanten ook ingekaderd zit door een boordsteen (al dan niet zichtbaar) zal niet snel verzakken. (itt opritjes die enkel wat 'aangestreken' worden met stabilise aan de zijkanten. Is een compleet ander verhaal)

Quote:
    een galva netje (chappers net) heeft toch nut volgens mij. Zou niet meteen weten waarom niet.

Ik dacht dat dat kwam omdat stebilisé niet goed aanhecht aan een chappersnet, waardoor het in feite min of meer 'los' in de stabiel blijft liggen. Zo biedt het ook geen extra stevigheid, integendeel, de stabilisé wordt zo in twee lagen, die niet aan elkaar hechten, verdeeld.

Dat is toch hoe ik het begrepen heb. Ik zal eens zoeken of ik dat hier nog kan terugvinden op het forum.

Dus jij raadt aan om eerst een onderlaag stabilisé te leggen, ongeveer de helft van de dikte ofzo, maar in één stuk, en daarboven dan de finale laag? Mmmm... daar zit wel wat in.

Ik was inderdaad ook van plan om van die insluitbanden te plaatsen, maar wel iets verzonken zodat je ze niet zal kunnen zien (want dat vind ik niet mooi). Ik kan best geloven dat de klinkers anders durven "weglopen", dat is niet meer dan logisch. Zeker als daar het gewicht van een auto op komt!

Bedankt voor de tip!

Hier bijvoorbeeld wordt gezegd dat netten geen goed idee zijn. Waarom juist staat in deze thread niet, maar ik vind even geen andere.

snap ik niet goed. Als je een net steekt in je stabiel en die tril je af, dan is dit toch 1 geheel ? Een BETONnet in chappe steken is niet verstandig, ook ivm roesten.

Maar ivm 'hechting'.. ? Waarom steekt elke chapper/vloerder dan een net in zijn chappe ? Dit is kwa structuur te vergelijken met stabilise. (ok, is een ander zand en meestal meer cement, maar van hechting ? )

Ik weet toch wel het verschil tussen een stabilise uitbreken met of zonder net. Heb snel de keuze gemaakt ;)

In ieder geval, je ondergrond is in dit geval belangrijker. Zou dit ook niet met en stabiel doen, maar met recup stabiel (grover) of magere beton (droge beton) met 150c (of zelf 200). Laat nog perfect water door en is stevig.

chappenet in je stabiel verwerken is dan nog jouw keuze. Kostprijs is 2x niets (als het enkel voor de aansluitingen is). Geen idee wat een netj ekost uit het hoofd, maar veel meer dan 2.5 eur zal het niet zijn.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan