• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke spouwisolatie gebruiken ?

Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn bouwvergunning dateerd van vorig jaar, vandaar dat ik geen isolatieberekeningen heb moeten doen.

Voor de muren was gepland 14 cm snelbouw (of porotherm), 5 cm spouw en gevelsteentje van 9 cm; dus een muurtje van 30 cm breed.

De gegoten kelder eronder heeft ook die wandafmetingen en we hebben vloerverwarming.

Wie kan mij zeggen welke isolatie ik best gebruik?

Ik zou wel enkel harde waterdichte platen willen gebruiken, zoals wallmate CW of euromate.

Ik had gedacht om 8cm wallmate (polystyreen XPS) te gebruiken (met wat foufelen) omdat dit ongeveer overeenkomt met 6 cm euromate, maar een stukje goedkoper is (10 euro/vierkante meter iplv 14 euro voor euromate)

Wat denken jullie ervan of wat hebbe jullie gebruikt ?

Die meerkosten voor extra isolatie zijn echt niet gigantisch hoor.

Wij hebben wel de keuze gemaakt om te bouwen met losse aannemers en dus zélf de isolatie geplaatst.

Door de grote afname kregen we erg grote kortingen bij Rockwool voor de spouwisolatie en ook voor de EPS vloerisolatie. (wel effe bij vertellen wat we samen met mijn broer 2x HOB gezet hebben dus de volumes waren...groot : 780m² Rockwool, 34 kuub EPS vloerisolatie)

Dakisolatie moeten we nog plaatsen.

Wij hebben 2x 75mm Adapt 431 geplaatst : kostprijs 1500€ btw incl voor de hele bouw (rond de 390m²)

Vloerisolatie 13cm EPS type PS25 kostte ons 1300 € btw incl.

De Perinsul kwam op ongeveer 900 euro.

Daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad.

Een vriend van me gaat bouwen met aannemer ruwbouw en ik kon de eenheidsprijzen eens bezien. 6cm Eurowall platen voor de spouw, geplaatst aan 20€/m² + BTW. Wij zaten met ons 15cm aan <10€ BTW INCL !!!. We moesten natuurlijk wel uit de pijp komen. Maar dat loont dus wel dégelijk, zoveel mag duidelijk zijn.

én ik durf met zekerheid zeggen : wat je zelf doet, doe je goed. zéker als het voor je eigen stek is !

Ik kan alleen maar hetzelfde aanraden aan alle toekomstige bouwers.

Zeiken de SOD erover : dan doe je het zelf of ga je naar een ander bedrijf. Ik vergeet nooit het telefoontje met een van de "betere" SOD bedrijven in de voorfaze van ons bouwproject en die man vroeg zelf waarom we feitelijk extra wilden isoleren. Ik wist gelijk genoeg.

t' Is gewoon een kwestie van doordrijven en prioriteiten stellen.

Genoeg gezeverd !

Groetjes

Johan VH

jimvos wrote:
Theirry

Dat laatste grappig detail snap ik niet. Kun je daar wat meer uitleg over geven? :oops:

Als je 15cm isolatie in een spouw van 14cm wil stoppen, dan zal de isolatie 1cm samengedrukt worden. De kracht die de isolatie op de gevelsteen uitoefent zal nooit van die aard zijn dat de buitenmuur (met spouwankers bevestigd aan de binnenmuur) omver zal vallen.

SvenVD wrote:
jimvos wrote:
Theirry

Dat laatste grappig detail snap ik niet. Kun je daar wat meer uitleg over geven? :oops:

Als je 15cm isolatie in een spouw van 14cm wil stoppen, dan zal de isolatie 1cm samengedrukt worden. De kracht die de isolatie op de gevelsteen uitoefent zal nooit van die aard zijn dat de buitenmuur (met spouwankers bevestigd aan de binnenmuur) omver zal vallen.

Volgens mij kan een vers gemetseld facadesteentje niet én zo perfect mogelijk staan drogen én tegelijk nog wat kracht op de rockwool uitoefenen om hem in te drukken. Ik denk dat ge enkel scheve buitenmuren zult hebben. Zo'n vers gelegd muurtje duw je echt wel zo weg dus van rockwool "samendrukken" tijdens het drogen, forget it !

Ge moet ook niks forceren, als ge maar 14cm spouw hebt moet ge ook ni proberen er 15 in te krijgen.

Johan VH

De muur wordt 40 cm dik.

Dus: 14 cm snelbouw

17 cm spouw met 14 cm isolatie en 3 cm lucht

en dan 9 cm gevelsteen.

Dus niet 15 cm isolatie in 14 cm spouw hé.

De luchtspouw moet er zijn omdat we met een bleke gevelsteen gaan werken en dan werk je best niet met een volledige spouwvulling.

14 cm isolatie i.p.v. 15, luchtspouw i.p.v. volledig gevuld, dat zijn nu eenmaal de compromissen die je moet sluiten om iedereen tevreden te houden (vooral mijn vrouw en mijn architect) :wink:

Nog even een vraagje tussendoor.

We voorzien half oktober te beginnen, wanneer zou ik dan prijsoffertes vragen voor mijn materiaal? (we werken met metsers in uurloon en ik moet (mag) dus voor het materiaal zorgen)

Jimmy

Johan VH wrote:
SvenVD wrote:
jimvos wrote:
Theirry

Volgens mij kan een vers gemetseld facadesteentje niet én zo perfect mogelijk staan drogen én tegelijk nog wat kracht op de rockwool uitoefenen om hem in te drukken. Ik denk dat ge enkel scheve buitenmuren zult hebben. Zo'n vers gelegd muurtje duw je echt wel zo weg dus van rockwool "samendrukken" tijdens het drogen, forget it !

Ge moet ook niks forceren, als ge maar 14cm spouw hebt moet ge ook ni proberen er 15 in te krijgen.

Johan VH

Idd, ik heb ook al van een aantal metsers gehoord dat dat bijna ondoenbaar is om isolatie tijdens het metsen samen te drukken. Dus ik zou het ook op 14cm houden.

jimvos wrote:
We voorzien half oktober te beginnen, wanneer zou ik dan prijsoffertes vragen voor mijn materiaal? (we werken met metsers in uurloon en ik moet (mag) dus voor het materiaal zorgen)

Jimmy

Vraag maar prijs TEN LAATSTE half augustus maar beter is vlak na't bouwverlof.

Ik heb zelf m'n snelste reactie na 4 weken gehad (en ik zat "er achter") de anderen waren 2 weken later.

Ik had een gedetailleerde meetstaat opgesteld dus dat moesten ze al niet hertellen.

Nu ja, de meesten geven toch een stuk/pallet/m³ prijs...

Ok nevermore, bedankt

Over samendrukken van isolatie heb ik gelezen dat de isolatiewaarde daalt als je de isolatie samendrukt. (Gelezen op Livios) Dus dat heeft geen zin.

jimvos wrote:
Ok nevermore, bedankt

Over samendrukken van isolatie heb ik gelezen dat de isolatiewaarde daalt als je de isolatie samendrukt. (Gelezen op Livios) Dus dat heeft geen zin.

Ik heb het artikel niet gelezen maar ter verduidelijking :

15 cm rotswol indrukken tot 10 cm rotswol -> de oorspronkelijke 15 cm haalt het van de 10 cm

20 cm rotswol indrukken tot 15 cm -> die haalt het van "normale" 15 cm rotswol.

Waarom ? Densiteit is verhoogd. Bv. 434 vs 431 van rockwool

Thierry

Veel verschil zal er toch niet opzitten? Het verschil tussen de 434 en de 431 is 0,001-0,002 W/mK. Alleszinds jammer van die paar cm's isolatiewaarde die je verliest omwille van het samendrukken.

Johan VH wrote:
SvenVD wrote:
jimvos wrote:
Theirry

Johan VH

Geen idee, was enkel mijn interpretatie van de post van Thierry. Misschien heb ik die post verkeerd geïnterpreteerd.

Misschien kan het wel werken als je voldoende spouwankers gebruikt, de rozetten voldoende aantrekt en de laagste densiteit gebruikt (431)?

Ik ben geen chemicus of fisicus maar ik kan mij wel voorstellen dat het samendrukken van isolatieplaten ook andere factoren dan de isolatiewaarde en de dichtheid beinvloed. Capilariteit bijvoorbeeld.

Enfin, 'k zal maar zwijgen want ik weet in feite niet goed waarover ik spreek :? .

Maar als ik zoiets zou overwegen zou ik mij toch ook eerst héél goed informeren hoor. Want als je achteraf de gevolgen moet ondervinden is er weinig meer aan te doen.

@J&J: Als je die rockfit 431 indrukt krijg je gewoon een hogere densiteit.. verder veranderd dat niks aan de samenstelling of eigenschappen.

@SvenVD: zoals Johan zei lukt dat niet.. ik werk met die 431 en een doek erover.. op sommige plaatsen staat mijn steen echt tegen de isolatie.. je kan maximaal enkele milimeters indrukken met die natte mortel. Dan moet je echter niet te natte mortel gebruiken en de steen even vasthouden terwijl de steen het vocht uit de steen zuigt. Op sommige plaatsen heb ik de steen een dikke 10 seconden moeten vasthouden voordat die niet meer verschoof.

Daarom wellicht dat niet alle aannemers graag met een volle spouw werken..

walter wrote:
Puk,

Ik besef absoluut dat met de hier dikwijls aangehaalde minimumisolatie (15cm muur, 10cm vloer en 20cmdak), je nog een extra kost van ongeveer 3000 euro erbij krijgt, maar het is er eentje waar je nooit van spijt zal krijgen.

Walter

Die 15cm in de muur is dat wol of zijn dat platen? Had ergens gelezen dat platen niet zo ik moet worden gestoken dan wol.... Of moet er 15 cm plaat tussen worden gestokenù. Wit zelfs niet dat er zo'n dikke platen waren...

een leek

Bonoman wrote:
Die 15cm in de muur is dat wol of zijn dat platen? Had ergens gelezen dat platen niet zo ik moet worden gestoken dan wol.... Of moet er 15 cm plaat tussen worden gestokenù. Wit zelfs niet dat er zo'n dikke platen waren...

een leek

Bonoman,

met dergelijke diktes ga je idd best in twee geschrankte lagen werken. Dat wordt zowel gedaan met de muurisolatie als met de vloer en (plat) dakisolatie.

Bij de 'platen', heb je een aantal producten met verschillende eigenschappen. De meest gebruikte, EPS, XPS, hebben gelijkwaardige isolatiewaardes als minerale wol. Daar moet je dus even dik gaan. PUR en Resol hebben een betere waarde (grofweg een derde beter). Ze kunnen dus minder dik uitgevoerd worden, maar zullen meestal globaal toch duurder uitkomen.

Walter

Ik heb een vraagje, normaal gezien had ik ook 10cm isolatie voorzien, maar nu hebben we per ongeluk de binnenmuur te ver naar buiten geplaatst. Nu, in principe niet per ongeluk, hij staat eigenlijk goed, maar nu blijkt dat hij 21cm is in plaats van 19cm PLUS de buitensteen zal ook 10cm zijn ipv 9cm.

Nu heb ik dus een keldermuur van 40cm, maar ik verlies al 31cm met mijn binnenmuur en buitenmuur.

Mag ik eigenlijk een spouw van 1cm gebruiken of is dit niet aan te raden?

Ook had ik eerst gedacht om 2*5cm XPS te gebruiken, maar dat zal nu niet meer lukken. Misschien is het ook beter om rockwool te gebruiken. De 434 of de 434 duo, misschien. Het feit is, mijn steen isoleert namelijk ook al goed op zich, 0.11 W/mK (juwoe.de) (voor de normale 19cm). Maar als ik 1 lap neem van vb 7.5cm kan ik niet meer schranken (overlappen).

Ik denk ook niet dat het aangeraden is om de buitensteen 1-2cm te laten oversteken, want dan heeft hij geen volledige steun meer op de keldermuur. Graag jullie ideeen hier even over.

nickl wrote:

Volgens mij neem je beter een volledig gevulde spouw met rotswol

nickl wrote:
Het feit is, mijn steen isoleert namelijk ook al goed op zich, 0.11 W/mK (juwoe.de)

Verkoopspraat

nickl wrote:
Ik denk ook niet dat het aangeraden is om de buitensteen 1-2cm te laten oversteken, want dan heeft hij geen volledige steun meer op de keldermuur.

Aangezien je buitenmuur geen 'dragende' constructie is moet het volgens mij mogelijk zijn deze een paar cm over je keldermuur te plaatsen. Je zal misschien wel andere problemen krijgen (waterkering)

Bij de uitleg van rockwool staat uitdrukkelijk wel geschreven : Rockfit 434 is bedoeld voor de thermische isolatie van spouwmuren met gedeeltelijke vulling.

Verkoopspraat ? Kan je dat bewijzen ?

Ook schiet mijn binnenmuur een dikke centimeter over de rand van de welfsels en druklaag. Moet ik daar iets onder plaatsen, of vangen de andere 19cm dit wel op ? Er komt natuurlijk nog wel een verdiep op, dus de muur wordt aan de binnenkant naar beneden gedrukt als je de wetten van de zwaartekracht uittekent met pijltjes.

nickl wrote:
Ik heb een vraagje, normaal gezien had ik ook 10cm isolatie voorzien, maar nu hebben we per ongeluk de binnenmuur te ver naar buiten geplaatst. Nu, in principe niet per ongeluk, hij staat eigenlijk goed, maar nu blijkt dat hij 21cm is in plaats van 19cm PLUS de buitensteen zal ook 10cm zijn ipv 9cm.

Nu heb ik dus een keldermuur van 40cm, maar ik verlies al 31cm met mijn binnenmuur en buitenmuur.

Ook had ik eerst gedacht om 2*5cm XPS te gebruiken, maar dat zal nu niet meer lukken. Misschien is het ook beter om rockwool te gebruiken. De 434 of de 434 duo, misschien. Het feit is, mijn steen isoleert namelijk ook al goed op zich, 0.11 W/mK (juwoe.de) (voor de normale 19cm). Maar als ik 1 lap neem van vb 7.5cm kan ik niet meer schranken (overlappen).

Ik denk ook niet dat het aangeraden is om de buitensteen 1-2cm te laten oversteken, want dan heeft hij geen volledige steun meer op de keldermuur. Graag jullie ideeen hier even over.

Ik zou je buitenparament 1 cm naar buiten plaaten, laten oversteken, en dan 2x5cm 431 gebruiken.

nickl wrote:
Bij de uitleg van rockwool staat uitdrukkelijk wel geschreven : Rockfit 434 is bedoeld voor de thermische isolatie van spouwmuren met gedeeltelijke vulling.

Verkoopspraat ? Kan je dat bewijzen ?

Je moet inderdaad een isolatie product nemen geschikt voor volle spouwvulling: als Rockwool zegt dat 434 enkel voor geventileerde spouwen is, dan is dat zo. Kijk eens even op de site van rockwool of isover (of een andere). Er zijn zeker producten geschikt voor volle spouwvulling.

Walter

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan