• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke spouwisolatie gebruiken ?

Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn bouwvergunning dateerd van vorig jaar, vandaar dat ik geen isolatieberekeningen heb moeten doen.

Voor de muren was gepland 14 cm snelbouw (of porotherm), 5 cm spouw en gevelsteentje van 9 cm; dus een muurtje van 30 cm breed.

De gegoten kelder eronder heeft ook die wandafmetingen en we hebben vloerverwarming.

Wie kan mij zeggen welke isolatie ik best gebruik?

Ik zou wel enkel harde waterdichte platen willen gebruiken, zoals wallmate CW of euromate.

Ik had gedacht om 8cm wallmate (polystyreen XPS) te gebruiken (met wat foufelen) omdat dit ongeveer overeenkomt met 6 cm euromate, maar een stukje goedkoper is (10 euro/vierkante meter iplv 14 euro voor euromate)

Wat denken jullie ervan of wat hebbe jullie gebruikt ?

frank s wrote:
Hansvb,

Wij hadden in onze spouw eerst 7,5 cm rotswol willen plaatsen (volledige spouwvulling); Mede dankzij dit forum zijn we ervan overtuigd dat die paar cm extra niet veel extra kost maar wel onze energiefactuur naar beneden zal halen en we willen proberen ons steentje bij te dragen om onze natuur te behouden. We gaan nu voor 10cm rotswol rockwool 431 adapt die we in onze spouw steken. Een relatief goedkoop produkt waarbij we toch een goeie dikte (lees isolatie) halen. Onze binnenmuur komt zo een paar cm naar binnen te staan.

groeten,

frank

Maar als ik dan maar 6cm 434Duo steek dan komt dit net hetzelfde overeen qua isolatie.

Hansvb wrote:
Maar als ik dan maar 6cm 434Duo steek dan komt dit net hetzelfde overeen qua isolatie.

Waar haal je dat?

Lambda waarde voor de 431: 0,036W/mK

Lambda voorde 434Duo: 0,035W/mK

Is dus net hetzelfde hoor!

De densiteit is wel een pak hoger bij de 434 maar daarmee isoleer je niet beter.

Als prijs een probleem is, kijk dan eens naar de 433 Plus in Nederland. Heb gebeld met Rockwool Nederland, en de densiteit is ook 70kg/m3, zelfde als de 434 ongeveer. De gewone 433 en 433 Duo heeft een densiteit van 40/45kg/m3. Je vindt de prijzen op de site, en bij bestelling bij een normale Nederlandse bouwhandel, mag je hier nog eens 30% korting aftrekken, geleverd op de Belgische werf. Ik betaal in ieder geval voor 10cm 433 Plus 7.85 Euro/m2, voor de 434 kwam ik niet onder de 10.96 Euro.

Heb je direkt budget over om meer te isoleren :D

Inderdaad Hans, Nevermore heeft gelijk: de isolatiewaarde is bijna identiek voor eenzelfde dikte. De 431 adapt is zachter van structuur dan de 434 maar de isolatie is bijna identiek. Moest ik met een geventileerde spouw werken zou ik opteren voor de 434 maar nu ik de spouw volledig opvul is er minder kans (lees geen kans) om door te zakken, dus gewoon de goedkooptste van de twee genomen.

groeten

frank

Rockfit 431 met een dikte van 5 cm, lijkt dat er een beetje op ? Daarnaast isolerende snelbouwsteen, 14 cm of 9 afhankelijk of het dragende of niet dragende muren zijn.

Ok, 't kan veel beter, maar 't lijkt me toch een begin ?

Onze noord-kant is tegenbouw (HOB), dus da's ne super-isolerende muur.

P.

PuK wrote:
Rockfit 431 met een dikte van 5 cm, lijkt dat er een beetje op ? Daarnaast isolerende snelbouwsteen, 14 cm of 9 afhankelijk of het dragende of niet dragende muren zijn.

Ok, 't kan veel beter, maar 't lijkt me toch een begin ?

Onze noord-kant is tegenbouw (HOB), dus da's ne super-isolerende muur.

P.

Vergeet die isolerende snelbouwsteen en neem wat extra spouwisolatie.

Met 5cm zal je met moeite de norm halen.

PuK,

Wij hebben ook overal 14cm isolerende snelbouw gebruikt maar vooral om de reden dat je dan meer 'steen' krijgt en geen gatenkaas. Dat isolerend effect is echt minimaal hoor t.o.v. een gewone snelbouw maar alle beetjes helpen natuurlijk. Ik zou toch iets dikker gaan dan die 5cm 431 adapt hoor. Wij hebben deze steken maar dan wel 10cm.

Frank

Pfff, toch niet gemakkelijk, veel te veel keuze.

'k Zou voor platen willen opteren, omdat die al beter isoleren en de muur dus minder dik moet worden. Maar wat dan kiezen ?

- Glas of rotswol platen.

- PUR

- XPS ("geëxpandeerde polystyreen")

Een andere SOD stelde voor 6 cm van dieje XPS, maar ik lees ergens dat PUR beter is. Dus dan kan je in principe beter gewoon dieje XPS vervangen door PUR, of is dat te simpel ?

P.

PuK wrote:

'k Zou voor platen willen opteren, omdat die al beter isoleren en de muur dus minder dik moet worden. Maar wat dan kiezen ?

- PUR

Een andere SOD stelde voor 6 cm van dieje XPS, maar ik lees ergens dat PUR beter is. Dus dan kan je in principe beter gewoon dieje XPS vervangen door PUR, of is dat te simpel ?

P.

Puk,

5cm of 6cm, dat zijn de isolatiediktes die in Spanje gebruikt worden. Veel te weinig eigenlijk voor ons klimaat.

XPS kan je gewoon vervangen door PUR, als je de meerprijs betaald. Per isolatiewaarde is PUR meestal duurder dan minerale wollen of XPS/EPS.

Veel SOD hebben nog niet de ervaring opgedaan met correcte isolatie diktes (en dan praat ik toch ook over minstens 10cm voor een HOB). Als je een beetje aandringt, zullen ze je wel volgen. En staar je niet blond op harde platen of minierale wollen. EPS/XPS/rotswol of glaswol hebben allen zowat dezelfde isolatiewaarde. Enkel PUR isoleert beter (en Resol, maar dat wordt weinig gebruikt).

Walter

PuK wrote:

- PUR

P.

Een paar opmerkingen :

- moet de vraag niet zijn : "ik wil optimaal isoleren, wat dan te kiezen"?

- je wil platen gebruiken voor je muren. Zijn er dan alternatieven, gespoten pur buiten beschouwing gelaten ?

- minerale wollen isoleren even goed als XPS, enkel pur platen scoren beduidend beter.

Conclusie : wil je het best isolerende materiaal, gebruik dan pur-platen. Aangezien je met een SOD bouwt, zou je op je hoede moeten zijn over het plaatsen van die platen. Meestal worden die er ingepleurd en maakt dat de isolatiewaarde nergens op trekt nà plaatsing. Daarom kan je beter rots- of glaswol nemen, omdat - gezien de aard van het beestje- dit vergevingsgezind is bij het plaatsen. De 6 cm die je wil laten plaatsen is - voor wat mij betreft - ruimschoots onvoldoende. Waarom wil je niet meer laten plaatsen ? Je isolatie kan je achteraf niet meer aanpassen.

Thierry

Oeps, de Walter was mij voor ... :lol:

Thierry

Waarom niet meer plaatsen ?

Enerzijds omdat SOD meestal niet zo inschikkelijk is bij vraag om extra isolatie. Meest voorkomend excuus: bredere muren <=> voorziene funderingen.

(En discussie wel/niet SOD, da's voor mij al een genomen besluit.)

Anderzijds, ik ken er zogoed als niks van, maar toch vraag ik me af of men soms niet teveel gefocust is op 'véél isolatie'. Die 6cm XPS bijvoorbeeld, is al een stuk meer dan vroeger. Komt nog bij glas van 1.1 , vloerisolatie en dakisolatie.

Ik wil er wel een stuk in meegaan, maar meer vanuit het milieu-aspect. In die kostenbesparing geloof ik eerlijk gezegd niet zo erg. Of nee, 'k ga me anders uitdrukken om hier geen bom reacties op te krijgen. Kostenbesparend: ja, maar 't duurt lang vooraleer je het hebt terugverdiend. En 't is dat ik de centjes nu nodig heb...

Thierry, 'op je hoede zijn bij plaatsen PUR-platen door SOD', dat is idd een terechte opmerking. Glas- of rotswol, dat isoleert ongeveer even goed als XPS ? Dan is dat zeker het overwegen waard, alvast merci voor de opmerking.

Hoe zit het dan met volle spouw of luchtspouw, moet je dan ook naar de materialen kijken ? Of is dat sowieso niet aan te raden?

Ik zal ook eens vragen of ze eerst de binnenmuur willen optrekken, daarna de buitenmuur. 'k Heb hier ergens gelezen dat de isolatie dan beter kan aangebracht worden.

Puk

PuK wrote:
Enerzijds omdat SOD meestal niet zo inschikkelijk is bij vraag om extra isolatie. Meest voorkomend excuus: bredere muren <=> voorziene funderingen.

(En discussie wel/niet SOD, da's voor mij al een genomen besluit.)

Tja, zoiets is niet - euh - gefundeerd als uitleg. Een beetje architect heeft hier een oplossing voor. Ik hoop voor jou dat je een "onafhankelijke" architect hebt. 't Zou kunnen dat ze je nog andere zaken wijsmaken. Maar soit, da's off-topic gezien je keuze al vastligt.

PuK wrote:
Anderzijds, ik ken er zogoed als niks van, maar toch vraag ik me af of men soms niet teveel gefocust is op 'véél isolatie'. Die 6cm XPS bijvoorbeeld, is al een stuk meer dan vroeger. Komt nog bij glas van 1.1 , vloerisolatie en dakisolatie.

Ik wil er wel een stuk in meegaan, maar meer vanuit het milieu-aspect. In die kostenbesparing geloof ik eerlijk gezegd niet zo erg. Of nee, 'k ga me anders uitdrukken om hier geen bom reacties op te krijgen. Kostenbesparend: ja, maar 't duurt lang vooraleer je het hebt terugverdiend. En 't is dat ik de centjes nu nodig heb...

Je kan niet genoeg focussen op isolatie. Da's gewoon essentiëel.

PuK wrote:
Hoe zit het dan met volle spouw of luchtspouw, moet je dan ook naar de materialen kijken ? Of is dat sowieso niet aan te raden?

Da's een discussie tussen believers en non-believers. Ik heb een volle spouw. Mijn architect steekt al jàren zijn spouwen vol, nooit hommeles. Dito voor de aannemer die ik heb ingeschakeld. Ik zou niet weten wat er fout is met een volle spouw, maar ik wil hier niet off-topic gaan. Lees er effe de specs op na van de fabricanten. Die maken isolatiemateriaal voor volle spouwen ...

PuK wrote:
Ik zal ook eens vragen of ze eerst de binnenmuur willen optrekken, daarna de buitenmuur. 'k Heb hier ergens gelezen dat de isolatie dan beter kan aangebracht worden.

Je kan het anders nog eens nalezen op de site van de fabricanten, zoals bv. op die van Rockwool en klik door naar producten / adapt 431 onderaan blz. 4 en bovenaan blz. 5. Met een beetje "googlen" kom je wel aan de NBN norm die dit ook aanraadt. Uiteraard zal je SOD je hierin niet in tegemoetkomen, of ik moet me heel hard vergissen.

Thierry

Puk,

Naast een financiele implicatie heeft extra isolatie ook een comfort voordeel. Het is gewoon heel anders wonen in een woning met correcte isolatie; geen koudere plaatsen of gangen in de winter; nooit te warm in de zomer. Altijd slapen met een zomerdekbed...

De meeste mensen vinden het normaal meer dan 1000 Euro uit te geven voor verwarming per jaar. Maar zeker in jouw geval met een HOB, kan je met minder dan 500 Euro toekomen. Op voorwaarde dat je nu isoleert.

Geloof me vrij, als ik mensen die hun eerste winter doorgebracht hebben in hun nieuwe woning en langs mijn neus weg zeg dat ik maar iets meer dan 300 Euro uitgeef voor verwarming dan slikken ze wel even. En even later zitten ze helemaal in zak en as als ze door hebben dat ze dat nooit meer kunnen wijzigen.

Ik besef absoluut dat met de hier dikwijls aangehaalde minimumisolatie (15cm muur, 10cm vloer en 20cmdak), je nog een extra kost van ongeveer 3000 euro erbij krijgt, maar het is er eentje waar je nooit van spijt zal krijgen.

Nu persoonlijk denk ik dat je het SOD ontwerp/bouwproces wat te eng ziet.

Schrijf eerst voor jezelf uit wat je belangrijk vind en stap daarmee naar de SOD. De meeste SOD willen echt rekening houden met de wensen van de klant. En dit niet alleen naar ontwerp, indeling, maar ook voor eerder technische eisen (zoals bv isolatie).

De klant is nog steeds koning en moest je het gevoel hebben dat het niet zo is, er zijn nog andere SOD's.

Walter

Net zoals Thierry, zou ik eerder kiezen voor een onafhankelijke architect en pas naar een SOD stappen als je een definitief plan hebt met lastenboek.

Er zijn hier wel mensen (DigitalOverdose) die met SOD bouwen en toch extra isolatie gevraagd en gekregen hebben. Maar ik heb de indruk dat het niet altijd evident was.

Anderzijds is uit een andere discussie gebleken dat niet zoveel architecten staan te springen om met een SOD samen te werken.

Puk,

nog even een argument -want ik wil je eigenlijk niet overdonderen, enkel dat het langzaam tot je doordringt :).

Voor mij is idd het milieuaspect het belangrijkste. Omdat we in Vlaanderen met de manier van bouwen eigenlijk roofbouw op het milieu plegen (veel te groot bouwen, weinig isolatie, veel OB, weinig ruimtelijke ordening), vind ik dat het minste dat we kunnen doen, ons energieverbruik naar beneden brengen is. En dat doe je in de eerste plaats met isolatie.

Moest je er nog eens over nadenken; er is een al wat oudere brochure die het eigenlijk vrij goed samenvat: zie http://www.vibe.be/downloads/brochure_d ... bouwen.pdf

Walter

PuK,

Wat betreft van de extra meerkost. Wijzelf hadden eerst gedacht van 7,5 cm rotswol in de muur te steken. Ik had de meerkost-terugverdientijd eens berekend en kwam uit op ongeveer 7 jaar als we 10 cm zouden steken. De keuze was snel gemaakt voor ons en na besproken te hebben met architect en aannemer was dit geen probleem. Let er wel op dat ze geen gigantische meerprijzen aanrekenen voor ietsje meer isolatie. By the way, die 431adapt van rockwool hebben wij laten plaatsen en die valt heeeeel goed mee in prijs. (goedkoper dan harde platen of glaswol). Dus, als er normaal 6cm harde platen wordt voorzien is het misschien mogelijk om voor dezelfde prijs 10cm rotswol te laten plaatsen in een volle spouw.

Groeten,

frank

Wij gaan 14 cm rotswol steken in 2 lagen.

Dat kan alleen met een plaat van 10 en één van 4 cm.

Ik twijfel wat tussen de Rockwool 431 adapt of de 434.

Nadeel van de 431 is dat er een kleine kans bestaat dat deze plaat op den duur zou uitzakken in een niet volledige spouw. Nadeel van de 434 is dat hij duurder is.

Nu dacht ik, als ik de plaat van 10 cm tegen de binnenmuur in 431 adapt neem en de plaat van 4 cm daarop in 434 dan kom ik ook niet zo duur uit en kan de 431 adapt niet uitzakken want hij wordt tegen gehouden door de 434.

eeeh .... is dat een beetje duidelijk?

Zie iemand hier nadelen in?

Greetings

Jimmy

jimvos wrote:
Wij gaan 14 cm rotswol steken in 2 lagen.

Dat kan alleen met een plaat van 10 en één van 4 cm.

Ik twijfel wat tussen de Rockwool 431 adapt of de 434.

Nadeel van de 431 is dat er een kleine kans bestaat dat deze plaat op den duur zou uitzakken in een niet volledige spouw. Nadeel van de 434 is dat hij duurder is.

Nu dacht ik, als ik de plaat van 10 cm tegen de binnenmuur in 431 adapt neem en de plaat van 4 cm daarop in 434 dan kom ik ook niet zo duur uit en kan de 431 adapt niet uitzakken want hij wordt tegen gehouden door de 434.

eeeh .... is dat een beetje duidelijk?

Zie iemand hier nadelen in?

Greetings

Jimmy

Ja, het gaat niet gemakkelijk zijn om de twee soorten uit mekaar te houden. Ttz. op het gezicht kan je het verschil in dikte zien maar je gaat op je werf een hele hoop pakken liggen hebben en 't gaat sakkeren en doen worden om de twee soorten uit mekaar te trekken. Waarom neem je niet 2 * 7.5 cm ? Aangezien je ze toch moet prikken en je stenen er tegen metsen kan je ze net zo goed een centimeterje bij mekaar duwen. Je muur gaat er niet van omver vallen :wink:

Grappig detail, dit komt overeen met een 12 cm 431 adapt en 2 cm 434 cm adapt. Geen geklooi met verschillende soorten èn je gaat waarschijnlijk een betere prijs kunnen bedingen.

Thierry

Theirry

Dat laatste grappig detail snap ik niet. Kun je daar wat meer uitleg over geven? :oops:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan