• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke spouwisolatie gebruiken ?

Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
556
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn bouwvergunning dateerd van vorig jaar, vandaar dat ik geen isolatieberekeningen heb moeten doen.

Voor de muren was gepland 14 cm snelbouw (of porotherm), 5 cm spouw en gevelsteentje van 9 cm; dus een muurtje van 30 cm breed.

De gegoten kelder eronder heeft ook die wandafmetingen en we hebben vloerverwarming.

Wie kan mij zeggen welke isolatie ik best gebruik?

Ik zou wel enkel harde waterdichte platen willen gebruiken, zoals wallmate CW of euromate.

Ik had gedacht om 8cm wallmate (polystyreen XPS) te gebruiken (met wat foufelen) omdat dit ongeveer overeenkomt met 6 cm euromate, maar een stukje goedkoper is (10 euro/vierkante meter iplv 14 euro voor euromate)

Wat denken jullie ervan of wat hebbe jullie gebruikt ?
 
Ik volg je berekening niet goed... 14+5+9= 28cm en je spreekt over een muur van 30cm breed? Hoe ga je daar nog 8 cm isolatie in verwerken??



In ieder geval, als je draagmuur (je kelder) ook maar 30cm is, dan blijf je dus beperkt tot 30cm muuropbouw, waarvan al 23cm voor je stenen, rest dus 7 cm voor spouw en isolatie, 2cm spouwventilatie is écht wel een minimum (liefst 3cm) blijft dus 4 of 5 cm isolatieruimte, of je moest gekozen hebben voor een volle spouw?

Kijk verder niet alleen naar de prijs van de isolatie/m², maar zet daar ook de isolatiewaarde mee tegenover.
 
powerrentingske wrote:
Mijn bouwvergunning dateerd van vorig jaar, vandaar dat ik geen isolatieberekeningen heb moeten doen.

Voor de muren was gepland 14 cm snelbouw (of porotherm), 5 cm spouw en gevelsteentje van 9 cm; dus een muurtje van 30 cm breed.

De gegoten kelder eronder heeft ook die wandafmetingen en we hebben vloerverwarming.

Wie kan mij zeggen welke isolatie ik best gebruik?

Ik zou wel enkel harde waterdichte platen willen gebruiken, zoals wallmate CW of euromate.

Ik had gedacht om 8cm wallmate (polystyreen XPS) te gebruiken (met wat foufelen) omdat dit ongeveer overeenkomt met 6 cm euromate, maar een stukje goedkoper is (10 euro/vierkante meter iplv 14 euro voor euromate)

Wat denken jullie ervan of wat hebbe jullie gebruikt ?



vorig jaar was de K55-norm van toepassing, dus zeker wel een isolatieberekening invullen.



dit is duidelijk een vraag voor je architect



wij kozen voor 10 cm rotswol en daar hebben we nog geen spijt van gehad, harde platen zijn heel moeilijk juist te plaatsen
 
DHZ-er wrote:
Ik volg je berekening niet goed... 14+5+9= 28cm en je spreekt over een muur van 30cm breed? Hoe ga je daar nog 8 cm isolatie in verwerken??



In ieder geval, als je draagmuur (je kelder) ook maar 30cm is, dan blijf je dus beperkt tot 30cm muuropbouw, waarvan al 23cm voor je stenen, rest dus 7 cm voor spouw en isolatie, 2cm spouwventilatie is écht wel een minimum (liefst 3cm) blijft dus 4 of 5 cm isolatieruimte, of je moest gekozen hebben voor een volle spouw?

Kijk verder niet alleen naar de prijs van de isolatie/m², maar zet daar ook de isolatiewaarde mee tegenover.



de muur kan gerust tot 40 cm dik worden, gevelsteen gelijk met kelder en de rest naar binnen toe, dus snelbouw staat een deel op welfsels
 
stefan wrote:
de muur kan gerust tot 40 cm dik worden, gevelsteen gelijk met kelder en de rest naar binnen toe, dus snelbouw staat een deel op welfsels



tja, daar was mijn architect niet voor te vinden...onder mijn buitenmuren van 33cm zit een fundering van 40cm...

Al ga ik er mij niet over uitspreken wie gelijk heeft, ik ben geen architect ;-)
 
stefan wrote:
wij kozen voor 10 cm rotswol en daar hebben we nog geen spijt van gehad, harde platen zijn heel moeilijk juist te plaatsen



Harde platen 2x4 cm geschrankt, verbindingen netjes aftapen... en zelf plaatsen, meer tijd, betere plaatsing.

Het is altijd maar waar je voorkeur naar uitgaat, heb al rotswol zien zitten in spouwmuren dat het ook geen zicht was...
 
Striks genomen, wat je kiest is niet zo belangrijk. maar probeer toch minstens 10cm isolatie te plaatsen. Alles wat je minder plaats ga je je nadien beklagen.

Desnoods een volle spouwvulling om toch maar &&n 10 cm te geraken.





Walter
 
Je architect zou dan toch eens moeten nadenken over de toekomst en de verwarmingskost van je woning. Vergeet niet dat je nog 50 jaar gaat verwarmen. Je kan altijd je binnenblok iets naar binnen brengen en je buitenmuur ook iets laten oversteken (een tweetal centimeter). Zo ga je toch aan een 8 tot 10 cm geraken met een spouw. Isoleer nu, want later kan je er niet meer aan. En eenmaal je goed geisoleerd hebt, bespaar je op verbruik, ketelvermogen, dimensie van radiator, etc.. Je hebt je investering binnen 10 jaar terugverdiend (misschien zelfs vroeger).



Ik snap echt niet dat er nog architecten zijn die vinden dat 3cm isolatie ruim voldoende is. Ik zal ook eens wat balkskes berekenen met gewoon wat ijzer in, want daar komt het toch ook niet op aan.
 
Of:



spouw, geen isolatie, en een thermoblok van ploegsteert van 19 breed.

Heeft ook een goede isolatiewaarde.

No problemo.



Bedenk het volgende: isolatie is maar zo goed als ge hem steekt. En hoe perfect steekt men isolatie tegenwoordig. Hoeveel gesukkel komt er aan te pas? Hoeveel nissen en spleten zitten er niet in uw isolatie? Als uw isolatie slecht gestoken is, dan doet 'em niet voldoende af.

Bovendien spreekt men tegenwoordig van isoleren, MAAR men moet ook voldoende ventileren. Ok, prop uw spouw maar vol isolatie, 30 cm isolatie voor mijn part. Maar hoe gaat ge dan ventileren? Een huis moet ook kunnen ademen. Vandaar, spouw, geen isolatie, en een binnenblok van 19 breed. Is mis goed genoeg.



D
 
davey wrote:
Of:



spouw, geen isolatie, en een thermoblok van ploegsteert van 19 breed.

Heeft ook een goede isolatiewaarde.

No problemo.



Bedenk het volgende: isolatie is maar zo goed als ge hem steekt. En hoe perfect steekt men isolatie tegenwoordig. Hoeveel gesukkel komt er aan te pas? Hoeveel nissen en spleten zitten er niet in uw isolatie? Als uw isolatie slecht gestoken is, dan doet 'em niet voldoende af.

Bovendien spreekt men tegenwoordig van isoleren, MAAR men moet ook voldoende ventileren. Ok, prop uw spouw maar vol isolatie, 30 cm isolatie voor mijn part. Maar hoe gaat ge dan ventileren? Een huis moet ook kunnen ademen. Vandaar, spouw, geen isolatie, en een binnenblok van 19 breed. Is mis goed genoeg.



D



Davey, ik denk dat jij een aantal dingen door elkaar haalt. Isolatie en ventilatie hebben niets met elkaar te maken. Of je nu isolatie plaatst of niet, ventileren moet je, wil je een gezond binnenklimaat hebben. En door je muur met of zonder isolatie, in beide gevallen geraakt er geen lucht door. Dus in beide gevallen heb je evenveel ventilatie nodig.

De reden waarom de laatste jaren (wel de laatste 30 jaren) ventilatie steeds belangrijker is geworden is omdat de huizen steeds beter luchtdicht geworden zijn. En dit aan ramen, deuren, dakverbinding. De muren waren al steeds luchtdicht. En daar we nu al die spleten en gaten hebben dichtgemaakt (wat trouwens comforabeler is), moet je nu correct ventileren.

En verder die, ploegsteer isoleert ongeveer 7 keer minder goed dan een cm isolatie (lambda 0.28 vs 0.04). Als je dan nog metst met cement , zal het rap 10 keer minder goed zijn. Met andere woorden, je blijft over met een belachelijk lage waarde aan isolatie (een equivalent van 2a3cm). Om nog te zwijgen van de koudebruggen die je krijgen boven de ramen, aan verdiepingsplaten,... (nu ja eigenlijk is je hele huis 1 grote koudebrug).



Dus; absoluut problemo enkel die ploegsteert: als je een comfortabel huis wenst, controle op je verwarmingsbudget dan isoleer je minstens met 10cm (en liefst meer) isolatie. Al de rest is niet meer van deze tijd.



Walter
 
Davey:



PS: isolatie is niet iets dat er zomaar moet ingesmeten worden. Het klopt dat daar nogal eens tegen gezondigd wordt. Daar is echter een remedie tegen: eerst binnenspouwblad optrekken, dan isolatie tegen de muren (controle van de isolatie) en dan je buitengevel.
 
davey wrote:
Of:

spouw, geen isolatie, en een thermoblok van ploegsteert van 19 breed.

Heeft ook een goede isolatiewaarde.

No problemo.

Si, mucho problemo! Je slaat de bal volledig mis. Zie de posts van walter.

Uw huis verwarmen zal u letterlijk verarmen! En ge zult het comfort missen van een correct geisoleerde woning.
 
DHZ-er wrote:
stefan wrote:
de muur kan gerust tot 40 cm dik worden, gevelsteen gelijk met kelder en de rest naar binnen toe, dus snelbouw staat een deel op welfsels



tja, daar was mijn architect niet voor te vinden...onder mijn buitenmuren van 33cm zit een fundering van 40cm...

Al ga ik er mij niet over uitspreken wie gelijk heeft, ik ben geen architect ;-)



ik ben ook geen architect



en dat je architect dat niet ziet zitten is logisch, hij neemt gewoon geen risico en heeft nog nooit gehoord van een deftig geïsoleerde woning
 
DHZ-er wrote:
stefan wrote:
wij kozen voor 10 cm rotswol en daar hebben we nog geen spijt van gehad, harde platen zijn heel moeilijk juist te plaatsen



Harde platen 2x4 cm geschrankt, verbindingen netjes aftapen... en zelf plaatsen, meer tijd, betere plaatsing.

Het is altijd maar waar je voorkeur naar uitgaat, heb al rotswol zien zitten in spouwmuren dat het ook geen zicht was...



inderdaad, zelf doen, veel tijd voor nemen is een goed begin, en inderdaad, sommige metselaars gooien de isolatie in de spouw, om het even welke soort



metselaars hebben maar 2 handen, rechts voor truweel met mortel, links voor stenen, de rest kan hun niet schelen (bi jde meeste toch) daarom dat HSB meestal beter is geïsoleerd, daar komen de metselaars neit aan de isolatie



de rotswol thuis deed ik ook zelf.
 
davey wrote:
Of:



spouw, geen isolatie, en een thermoblok van ploegsteert van 19 breed.

Heeft ook een goede isolatiewaarde.

No problemo.



Bedenk het volgende: isolatie is maar zo goed als ge hem steekt. En hoe perfect steekt men isolatie tegenwoordig. Hoeveel gesukkel komt er aan te pas? Hoeveel nissen en spleten zitten er niet in uw isolatie? Als uw isolatie slecht gestoken is, dan doet 'em niet voldoende af.

Bovendien spreekt men tegenwoordig van isoleren, MAAR men moet ook voldoende ventileren. Ok, prop uw spouw maar vol isolatie, 30 cm isolatie voor mijn part. Maar hoe gaat ge dan ventileren? Een huis moet ook kunnen ademen. Vandaar, spouw, geen isolatie, en een binnenblok van 19 breed. Is mis goed genoeg.



D



gelul, dit was zo in theorie tot 1/1/06 onder de K55-norm, nu kan dit niet meer



en K55 = een huis zonder echt isolatie, hoge verwarmingskost, ...
 
Architect heeft dit uitgeteld, isolatiewaarde was ok.

isolatie wordt natuurlijk wel gestoken waar druklaag op welfsels wordt gegoten zodat er geen beton tot tegen de gevelsteen komt. Daar wordt koudebrug vermeden.



D
 
Hallo,



Bij ons: 2 x 7.5 cm Rockfit 431 adapt (geschrankt zodat naden overlappen)

muuropbouw: 1 (gips) + 14 (snelbouw) + 15 (isolatie) + 3 (luchtspouw) +9 (gevelsteen) op een funderingsmuur van 40cm (i.p.v. 30)

+ perinsul om de koudebruggen met je vloerplaat op te heffen





groetjes,

bwkb
 
Ik ga in mijn bouw proberen te isoleren met Rockfit 434Duo van 6cm dik.

Het enige probleem zal zijn om deze niet te nat laten te worden denk ik.

Bij degene die al Rockfit hebben gestoken, blijft dit nogal redelijk goed zitten, sluit dit goed aan tegen elkaar ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan