Welke regenwater pomp, sturing domotica en waterstand indicator

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
Momenteel hebben wij een regenwaterrecuperatie pomp Wilo HWJ-204-EM.
Nu deze maakt veel teveel lawaai naar ons zin in onze situatie. 
Er is ook iets heel vreemds mee deze verliest telkens zijn druk op het vat waar we dus om het half jaar druk moeten bijpompen. 
Lijkt mij niet normaal?

Nu ben ik aan het kijken naar onderwater pompen en daarbij heb je keuzes uit Wilo/DAB/Grundfos/...
1. Welke zou jij aanraden en welke niet en waarom? 
Gelieve enkel waterpomp in de put.
De andere optie weten we van in de praktijk wat het resultaat is.
Ik had een pomp op het oog en deze was van Wilo met type TWI 5-SE 304, maar ik lees bij Wilo ook wel problemen.

2. Iemand ervaring met het aansturen van de pomp via domotica? 
Ik zou graag de pomp vanop afstand kunnen afzetten via men domotica dit kan met een schakelactor, KNX domotica, maar hoe meet je dat er water blijft stromen?
Ik zou vanaf 2 minuten bijvoorbeeld een alarm willen uitsturen.

3.  Ik zou graag het niveau van de put kunnen meten, heeft er iemand zoiets al gemaakt?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
459
Punten
83
Doorstroming meet je met een "flowmeter" die kun je al voor een paar euro's vinden op ebay.

Voor het waterniveau te meten zijn er diversen mogelijkheden, bv. sensors of contacten, of simpel een vlotter.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
PleXs zei:
3. Ik zou graag het niveau van de put kunnen meten, heeft er iemand zoiets al gemaakt?

Laatst bewerkt door een moderator:

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
282
Punten
83
2: Kun je eventueel met stroommeting doen, dus verbruik pomp meten. Dus als je al actoren hebt met stroommeting moet je geen flowmeter bijsteken.
Om na 2 minuten een alarm te geven/automatisch af te schakelen is wel wat minder voor de hand liggend. De MDT actoren met stroommeting die ik heb kunnen dit in ieder geval niet. Je kunt deze wel een telegram laten sturen als een bepaalde threshold overschreden wordt, bv als de pomp aanstaat. Dan moet je nog iets hebben dat hiernaar luistert, en wacht op het telegram dat verstuurd wordt als het verbruik terug gedaald is of na 2 minuten het alarm triggert. Heb je iets van visualisatie/logica draaien? Daarmee kan dat normaal wel.

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
teaser zei:
2: Kun je eventueel met stroommeting doen, dus verbruik pomp meten. Dus als je al actoren hebt met stroommeting moet je geen flowmeter bijsteken.
Om na 2 minuten een alarm te geven/automatisch af te schakelen is wel wat minder voor de hand liggend. De MDT actoren met stroommeting die ik heb kunnen dit in ieder geval niet. Je kunt deze wel een telegram laten sturen als een bepaalde threshold overschreden wordt, bv als de pomp aanstaat. Dan moet je nog iets hebben dat hiernaar luistert, en wacht op het telegram dat verstuurd wordt als het verbruik terug gedaald is of na 2 minuten het alarm triggert. Heb je iets van visualisatie/logica draaien? Daarmee kan dat normaal wel.

Ik maak gebruik van Schneider HomeLynk daar kan je best al heel veel mee zit ook scripting taal achter, maar nog niet uitgebried bekeken.   Maar inderdaad via stroom meting zou het ook kunnen.  Als ik dit kan koppelen aan mail service dat hij mail verstuurd dan is dit al goed.

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nu7s zei:
https://www.bouwinfo.be/forum/techn...ne-tips-trucks?page=35#comment-2657750[/quote

Zalig waarvoor Arduino toch niet handig is :)

Ik vermoed dat dit ook te integreren is in Schneider HomeLynk.

Als ik het goed gezien heb leest Ardiuno de waarden (Humidity, Temperatuur,  cm) uit en stuurt deze door via UDP protocol?  Ik heb wel nog nooit gewerkt met Ardiuno maar ik vermoed mits wat technische kennis die ik heb er wel snel weg mee zal zijn dankzij paar handleidingen of wat uitzoeken? :)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
674
Punten
113
RW pomp sturen met domotica ???

wat is daaraan te sturen, gewoon 24/365 in stopcontact en daarmee uit

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
stefan zei:
RW pomp sturen met domotica ???

wat is daaraan te sturen, gewoon 24/365 in stopcontact en daarmee uit

sturen is misschien het verkeerde woord, maar eerder monitoren. In geval van problemen kan je domotica gebruiken om te melden dat je pomp blijft draaien en zo deze vanop afstand via vpn uit te schakelen.  Dit is vraagt geen zware kost als je reeds een ruime installatie hebt.  Eerder programmatie werk en wat sensoren erbij.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
282
Punten
83
Als je een HomeLynk heb dan denk ik dat je zonder beperkingen wel alles kunt doen wat je wilt. Ik heb geen ervaring met het toestel maar ik dacht dat het een rebranded LogicMachine is (het lijkt er in ieder geval hard op), en die dingen zijn wel uitgebreid qua mogelijkheden.

Iedereen met wat technische vaardigheden kan aan de slag met een Arduino. Het internet *barst* van de tutorials, filmpjes, howto's en guides om eender wat te maken met een Arduino.

@stefan: wij zijn het soort mensen dat alles uit zijn domoticasysteem proberen te trekken en alles willen monitoren, sturen, data bijhouden, grafiekjes weergeven... Je hoeft dat niet proberen te begrijpen, maar weet gewoon dat we bestaan. Je kan met ons proberen discussieren over de zin en onzin van dat allemaal maar uiteindelijk haalt dat niets uit

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.328
Punten
113
teaser zei:
@stefan: wij zijn het soort mensen dat alles uit zijn domoticasysteem proberen te trekken en alles willen monitoren, sturen, data bijhouden, grafiekjes weergeven... Je hoeft dat niet proberen te begrijpen, maar weet gewoon dat we bestaan. Je kan met ons proberen discussieren over de zin en onzin van dat allemaal maar uiteindelijk haalt dat niets uit

Vergelijk het met de vele mensen die voortdurend hun stappen tellen, het aantal optreden van een trap, de witte onderbroken strepen op de autoweg, de stoepdals, het aantal koeien in de wei enzovoort.

Ze bestaan (weet ik zeker !) , en al hebben ook deze bezigheden weinig zin, hierover discuteren zal ook weinig uithalen al begrijp ik de reactie van Stefan zeer goed. 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
techneuten te proberen verstaan is een slecht idee :p

Idd Logicmachine of Schneider Homelynk of Wiser hoe men dat tegenwoordig noemt is ongeveer zelfde.

Beiden maken gebruik van Lua scripting en de interface lijkt heel hard op mekaar.  De mogelijkheden zijn enorm als je weg bent met die scripting taal.   Ik moet gewoon die udp packetjes uitlezen met lua scripting dit aan group adres koppellen en dan heb je ongeveer het zelfde dan wat Nu7s gedaan heeft. :)

Dit scriptje met wat aanpassing moet dit wel werken:

https://gist.github.com/corny/5c0a3d426ccce85bd1589d3fa1508efe

Iemand al eens geprobeerd om grond water stand te meten?  Ik vermoed dat dit niet mogelijk is met een ultrasone sensor vanwegen vuil water/zand.

Welke type/merk waterpomp gebruiken jullie en hoe is jullie opstelling?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
PleXs schreef:
Zalig waarvoor Arduino toch niet handig is :)

Ik vermoed dat dit ook te integreren is in Schneider HomeLynk.

Als ik het goed gezien heb leest Ardiuno de waarden (Humidity, Temperatuur,  cm) uit en stuurt deze door via UDP protocol?  Ik heb wel nog nooit gewerkt met Ardiuno maar ik vermoed mits wat technische kennis die ik heb er wel snel weg mee zal zijn dankzij paar handleidingen of wat uitzoeken? :)

Als je een beetje logisch kan nadenken dan is Arduino echt zeer eenvoudig.  De eenvoudigste manier om tot een eindproduct te komen is alles in stappen te doen. In het geval van die waterput sensor zijn dat verschillende programma's in elkaar. Eén om de sensor uit te lezen, één om de verkregen waardes om te zetten naar een leesbaar resultaat, één om verbinding met het netwerk te maken en één om de waarden door te sturen naar de domotica. 

Er zijn veel soorten van Arduino boards, dus je eerste stap is de juiste er uit kiezen. Heb je Wifi nodig? Ethernet? Power over Ethernet? Analoge ingangen? 5V? 3.3V? Hoeveel V zal de voeding zijn? etc... Is het om maar wat te experimenteren, dan koop je Arduino clonen uit china. Is het iets dat 24/24 7/7 aan blijft dan koop je originele, die zijn een pak duurder, maar betrouwbaarder. 

Je kan ook om te starten een starter kit kopen, daar zitten dan verschillende dingen bij om het te leren. 
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Microcontroller-learning-kit-starter-and-proficient-24-interactive-lessons-for-arduino/2044891395.html
Maar wees gewaarschuwd, het is zeer verslavend.

De eenvoudigste manier om te leren hoe je iets doet werken is volgens mij gewoon de naam van de sensor/toepassing zoeken + Arduino in Google. Eenmaal je de code wat begrijpt is het wat knip en plakwerk. 
sturen is misschien het verkeerde woord, maar eerder monitoren. In geval van problemen kan je domotica gebruiken om te melden dat je pomp blijft draaien en zo deze vanop afstand via vpn uit te schakelen.  Dit is vraagt geen zware kost als je reeds een ruime installatie hebt.  Eerder programmatie werk en wat sensoren erbij.

Bij Loxone heb je een stopcontact dat o.a. een stroommeting bevat. Op basis van die waarde kan je perfect in de gaten houden of de pomp draait, hoe lang ze draait en met een simpel rekensommetje hoeveel liter regenwater ze verpompt heeft.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
674
Punten
113
teaser zei:
...

dat begrijp ik al beter, verbruikcijfers, tellers grafiekjes, ... wil ik ook maar domotica niet.

als je al Domotica hebt, logisch om te intergreren

maar zoals hierboven al gemeld "sturen" was verkeerde woordkeuze ;-)

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Heb ook al een utp voorzien in de put om de sensor te plaatsen. Waarom heb je de arduino volledig in de put geplaatst en niet enkel de sensor? Te grote spanningsval? Ga me eens moete verdiepen in die arduino maar ken dus niks van programmeren ;)

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Waarom zou ik de Arduino niet in de put plaatsen? Heel die opsteling is wat mij betreft een sensor. Het is op zich ook niet slecht hoor, want die POE module op die Arduino produceert nogal wat warmte. Ideale omgeving dus.

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Goh, ik had al zo'n projectjes opgezocht en velen geven slechte metingen door vocht na enkele maanden. Vandaar eigenlijk :)

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Geen last van.

Als je kijkt op de foto's zie je dat de Arduino zelf in een waterdichte behuizing zit, enkel de sensor hangt er buiten en dat is een waterdichte variant. Misschien in de andere opstelling een niet waterdichte gebruikt?

Bijlagen

• waterput.jpg
    waterput.jpg
    26 KB · Weergaven: 0
Bovenaan