• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke planten hebben jullie+foto's???

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij gaan binnenkort ons terras aanleggen en waarschijnlijk ook direct gras en planten

daarom zijn we op zoek (of toch ik :lol!: ) nr planten/grassen enz om de tuin aan te leggen

wat hebben jullie staan en hoe ziet het eruit ? zodat ik ideekes kan opdoen ;)

Lid geworden
17 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leuk alternatief voor bolcatalpa en bolacasia is de bolplataan. Ook een kleinere boom in bolvorm, met speels blad.

platanus-globe.jpg

Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij gaan nu ook de eerste stappen nemen richting aanleg tuin.

Joepie, gaat een heel ander zicht zijn, want kijken al een jaar op hoop grond.

Maar goed, mijn vraag is: ik zou ook graag wat struiken willen waarvan je af en toe eens zelf takken of bloemen ofzo van af kan knippen om in een vaas te zetten. Lijkt me fijn om zo regelmatig de tuin in te kunnen gaan en dan iets te knippen.

Wie heeft hiervoor ideetjes!?

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik heb net een paar takken van een vlinderstruik in de grond gestoken.

Hopelijk pakken ze. (zou normaal moeten, maar ik was een beetje vroeg aan)

Aan de vlinderstruik of buddleja komen mooie bloemen en ze trekken veel vlinders aan.

Enkel ieder voorjaar eens te snoeien om niet te laten verwilderen en je kan ze zo ook vrij compact houden.

buddlejadavidii.jpg

linkje

verder nog een scheut van een clematis geplant

clematis%20montana-760077.jpg

en een stek van een braam zonder doornen

Braam_vruchten_Rubus_fruits_'Thornfree'.jpg

en dan nog het kleiner grut:

viooltjes geplant:

viooltje.jpg

En nog gezaait in bakjes voor het keukenraam

- lekker ouderwetse tagettes, amerikaantjes of stinkertjes: (zou ook een vlinder lokker zijn)

tagete.jpg

- Oost indische kers of capucinen

16_juli_2007_066.jpg

- blauwe korenbloemen

1217836646-30.jpg

- hibiscus

dyn009_original_850_638_pjpeg_2916_c12610a46db84778aa0282454352b1a6.jpg

Die laatste is eigenlijk ook een mooi bloeiende struik, die je naar wens kunt bijsnoeien.

Lid geworden
10 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
stijn wrote:
dit weekend geplant:

1) miscanthus graccilimus

Da vind ik ne schone si! 'kga rap eens googelen of kapaza'en, ik krijg al kriebels om de tuin in te vliegen!

Lid geworden
23 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoow, ik heb ook veel van uw planten geplant...

Ook een vlinderstruik, al weet ik nog niet juist waar ik die ga zetten;

vlinder_op_vlinderstruik.jpg

hetzelfde probleem heb ik met het struikje bruidsbloem (deutzia gracilis), staat ook nog op een plaats te wachten.

degr60.jpg

Ik heb reeds geplant: een doornloze braam,

2770671095_3cf8421016_m.jpg

een framboos,

280px-framboos_vruchten.jpg

verschillende kamperfoelies,

2637532940_d45254c780.jpg

een winterjasmijn, 2 verschillende clematissen,

clematis macropetala o.a.

28-04-05%20002.jpg

Dan nog een winterjasmijn achteraan

8da486e8717f14b053afd4559f3e2a13.jpg

Een Akebia Quinata ook

akebia-quinata-2.jpg

Twee fargesias (bamboe)

fargesia%20murieliae.jpg

En een jasmijn!

jasminum_officinale2.jpg

En 2 matteuccia varens

300px-matteuccia_struthiopteris.jpg

Een druivelaar stond er nog, en ook 2 siertosbessen.

En dan nog de nodige bolgewassen: narcissen, krokus, tulp, gladiolen, dahlias, fresias, sierlook, aardbeitjes, anemonen, lupinen, meiklokjes, sneeuwklokjes, pioen. En viooltjes en campanula.

En dat allemaal op een oppervlakte van een 60m2 :D (en ik ben vast nog wel wat vergeten)

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
2
Punten
0
auw, ik denk dat we idd dezelfde smaak hebben Feniks.

mooie dingen zie ik daar bij jou. voral jasmijn en die bruidsbloem zijn mooi.

framboos wou ik ook nog.

Maar mijn tuinje is ook niet veel groter dan 90m².

En ik huur, dus k zal waarschijnlijk niet heel het grasveldje mogen omspitten. :p

Maar bamboe is wel SERIEUSE vuiligheid hoor. :cry:

zou ik toch hartelijk voor bedanken, dat woekert als zot n je krijgt het nooit meer weg.

Riet is dan wat vriendelijker in de omgang en wat inheemser dan die aziatische rommel.

Verder ben ik net aan het bedenken (met ald ie foto's te zien) dat ik wel van rommelige wat wilder ogende planten hou terwijl ik in mn interieur vrij consequent voor strak ga.

raar :p

Lid geworden
23 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die fargesia schijnt een niet woekerende soort te zijn. Ik heb hem nog niet geplant, binnenkort, en op hoop van zegen dan maar :)

Lid geworden
11 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat kan er in een noordgerichte smalle tuin qua planten en begroeiing?

Enkel zon vanaf 17.00u 's avonds.

TDK

Lid geworden
6 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bonita wrote:
Wat kan er in een noordgerichte smalle tuin qua planten en begroeiing?

Enkel zon vanaf 17.00u 's avonds.

Hier al een hele reeks websites met heel wat schaduwplanten.

http://www.in-de-tuin.dds.nl/schaduwtui ... lanten.htm

http://www.coenjansenvasteplanten.nl/so ... lanten.htm

http://www.koenvanpoucke.be/nederlands/ ... lanten.asp

http://www.varens.be/nl/selection_vivaces.php

http://www.meersvpk.be/assortiment/schaduwplanten.html

...

Het is moeilijk om iets te zeggen zonder de situatie te kennen natuurlijk. Er zijn zeer mooie schaduwtuinen mogelijk. Ik zou echter zeker eens kijken of het mogelijk is enkele blikvangers te planten die wel wat meer zon kunnen krijgen doorheen de dag, ook al valt er op de grond zelf geen zon. Een sering bijvoorbeeld kan zeker 3-4 meter worden, is er op 2m hoogte al meer zon? Of is het echt compleet ingesloten door hoge gebouwen?

Lid geworden
11 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alvast bedankt voor de tips!

Onze tuin zal helemaal ingesloten zijn en pas na 17.00u zon hebben.

Hier een fotootje genomen vanuit het oosten. Pas vanaf 17.00u komt de zon van links achter het gebouw piepen. De muur rondom is een kleine 3m hoog.

img_1535k.jpg

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
die fargesia (bamboe) overwintert dat ook in pot?

ik had die graag in een kuip geplaatst

TDK

Lid geworden
6 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bonita wrote:
Alvast bedankt voor de tips!

Onze tuin zal helemaal ingesloten zijn en pas na 17.00u zon hebben.

Hier een fotootje genomen vanuit het oosten. Pas vanaf 17.00u komt de zon van links achter het gebouw piepen. De muur rondom is een kleine 3m hoog.

img_1535k.jpg

Zeker niet te veel licht wegnemen aan de linkerkant dus en eerder tegen de muur in de hoogte werken. Vanaf 17:00 zon is natuurlijk ook op dit moment en de zon staat nog niet hoog. In juni-juli zal de zon toch wel hoog genoeg staan om de muur aan de rechterkant bijna constant te beschijnen, niet? Want tegen die muur en met wat zon in de zomermaanden zijn al vele vrolijke klimmers te zetten.

TDK

Lid geworden
6 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
stijn wrote:

Die moet normaal toch ongeveer -20 aankunnen. Ze groeien goed in halfschaduw en overleven wel zolang je oplet met droge periodes.

Lid geworden
11 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
TDK wrote:
In juni-juli zal de zon toch wel hoog genoeg staan om de muur aan de rechterkant bijna constant te beschijnen, niet? Want tegen die muur en met wat zon in de zomermaanden zijn al vele vrolijke klimmers te zetten.

Neen, we hebben deze eigendom al van vóór vorige zomer en enkel na 17.00u komt er rechtstreeks zon in de tuin op de muur, zelfs als de zon hoog staat. Dus op geen enkel ander moment van de dag. Als de zon op z'n hoogst staat, dan valt ze net op de scheidingslijn, dus de muur zit tot 17.00u constant in de schaduw. Het gebouw is namelijk zo'n 12m hoog en het tuintje maar 5m breed (21m lang).

TDK

Lid geworden
6 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dan is de keuze beperkter natuurlijk, maar een klimhortensia is prachtig en heeft geen steun nodig, behalve misschien in het begin een beetje. Die zou ik zeker al ergens tegen die muur zetten. Een kamperfoelie moet ergens tegen groeien, maar heeft een heerlijke, zoete geur 's avonds, dus die zou ik ook zeker overwegen. Verder is het wat uitzoeken wat je allemaal wilt doen daar en in functie daarvan een structuur opstellen en opvullen met planten :)

Lid geworden
9 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Ik droom ook al stilletjes van onze tuin (die nu nog niet meer is dan een hoop aarde).

Ik hou enorm van alles wat eetbaar is: framboze, braambessen, kruisbeseen en dergelijke meer. Ik zit maar met één ding in: dat vogels dit ook erg lusten.

Ik kreeg al reactis op mijn vraag bij collega's:

1. zet veel struiken dan eten ze ze niet allemaal op

2. je kunt niet anders dan met netten werken

Klopt dit? Of hebben jullie andere suggesties?

Groetjes

Lid geworden
11 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
TDK wrote:
Dan is de keuze beperkter natuurlijk, maar een klimhortensia is prachtig en heeft geen steun nodig, behalve misschien in het begin een beetje. Die zou ik zeker al ergens tegen die muur zetten. Een kamperfoelie moet ergens tegen groeien, maar heeft een heerlijke, zoete geur 's avonds, dus die zou ik ook zeker overwegen. Verder is het wat uitzoeken wat je allemaal wilt doen daar en in functie daarvan een structuur opstellen en opvullen met planten :)

Wat een goede tips heb ik van jou al gekregen :D

Die klimhortensia en die kamperfoelie, kan dat giftig zijn voor onze hond (die nogal een veelvraat is...) ?

Sowieso willen we aan het eerste raam een terras, omdat de zon daar 's avonds mooi invalt en we dus lange zomeravonden buiten kunnen zitten. Langs de ramen (evenwijdig) willen we ook nog een padje van tegels van 60X60 of 80X80.

Vóór het terras (vlak achter de plaats waar de foto is getrokken) willen we een tuinhuisje, en aan aan het einde van het terras (vanaf het 2e raam) zouden we toch een klein grasveldje willen tot vlak voor het 5e raam (21m). Dat is dan ook het einde van onze eigendom.

Suggesties voor de afsluiting tussen ons en de buurman zijn steeds welkom :D

Aan de muur rechts willen we een strookje van 30 cm vrij houden voor beplanting tegen de muur en eventueel een stukje bodembedekker.

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
TDK wrote:
stijn wrote:

Die moet normaal toch ongeveer -20 aankunnen. Ze groeien goed in halfschaduw en overleven wel zolang je oplet met droge periodes.

oh leuk, dan kan het dus :)

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
945
Punten
113
Voor de schaduwmuur is de klimhortensia (Hydrangea anomala ssp. petiolaris) een prima idee.

Een gelijkende plant Schizophragma hydrangeoides is ook heel interessant, iets opvallendere bloeiwijze en ook meer kleuren beschikbaar.

Google eens op beide.

Lid geworden
28 mei 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
TDK wrote:

Een klimhortensia is inderdaad prachtig, maar niet geschikt voor een tuintje van 5 meter breed. de bloemen komen alleen aan de uitstekende takken, die al snel veel breedte innemen. Maar als je die terugsnoeit, heb je het volgende jaar geen enkele bloem. En helemaal geen zon heeft een klimhortensia ook niet zo graag.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan