• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke oplossing is best m.b.t. geluidsisolatie voor raam langs straatkant

Lid geworden
28 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goede middag,

we zijn recent verhuisd en zijn aan het uitkijken om de akoestiek van het huis (bouwjaar '88) aan te pakken. Er loopt een drukkere weg en ik wou even kijken wat de mogelijkheden zijn. We hebben al veel info opgezocht/gelezen maar zien door het bos de bomen niet meer :)

Situatieschets:
Voorkant beneden:
Aan de voorkant op de beneden verdieping hebben we volgende: een groot raam (2.40m breed x 2,10m hoog ) gewoon dubbelglas, met oud rolluik (ingebouwd, niet elektrisch) bij de woonkamer profielen zijn in hout, deur met enkel glas en in het toilet nog een klein enkel glas raam.

Voorkant boven: groot kip raam van 1,85m hoog x 1,35m breed met in dat zelfde raam profiel nog een raam van 1,85m hoog x 0,5 m breed + zelfde oude rolluik systeem ook gewoon dubbel glas, een raam in dubbelglas in ruitvorm van 1m x 1m in een andere kamertje en een velux in de laatste kamer.

Achterkant boven: aan de achterkant van het huis zijn er nog 2 kamers met velux.
Achterkant beneden: aan de achterkant is er een volledige glas partij waar genoeg licht binnen komt voor de keuken, zitkamer en bureau die ik aan de voorkant bij dat grote raam heb gezet.

Ik wil alles in 1 keer aanpakken maar weet niet wat de beste oplossing is naar geluidsreductie.

Mogelijke oplossing
Voor de voorkant beneden had ik volgende in gedachten.
- Voordeur vervangen door massieve deur zonder raam. Boven de deur het glas vervangen door 3 laags akoestisch glas
- Glas toilet vervangen door 3 laags akoestisch glas
- Raam woonkamer, 4 mogelijkheden aanpassingen:
- 3 laags akoestisch glas met opbouw rolluik, elektrisch (er zijn reeds grote gordijnen aanwezig)
- rolluikbak toe doen, 3 laags akoestisch glas
- rolluikbak toe doen, en een achterzet glas plaatsen: ik heb 15cm van het bestaande glas naar het einde van het raam profiel
- rolluikbak toe, raam eruit, opmetsen tot bijna boven en daar dan een 3 laags akoestisch glas van vb. 2,40m breed en 50cm hoog.
Licht zal er nog genoeg doorkomen en aan de achterkant is er glas genoeg waar licht binnen kan.

Ik heb wat schrik dat het plaatsen van een aluminium frame preciezer moet gebeuren dan een houten frame m.b.t. tot het mogelijk hebben van geluidslekken.

Voorkant boven:
- Het grote raam (het draait rond een as dus geen zo'n raam die je een klein beetje kan laten kippen voor verluchting) zouden we vervangen door een 3 laags akoestisch glas die wat bovenaan kan kippen en dan ook volledige open kan draaien. Dit is nodig omdat je langs daar nog grotere stukken in/uit het huis kan krijgen.
Het kleinere raam in dat zelfde profiel zou ik vast laten en vervangen door 3 laags akoestisch glas. Rolluik bak ook hier toe doen.
Het kleinere raam zou ook toe mogen maar dan moet je wss ook weer metsen?
- Voor de veluxen zou ik het glas laten vervangen. Er schijnt van Velux zelf toch iets beter geluids isolerend glas te zijn. Ik denk ook aan een zonnewering per Velux gezien die achterkant in de namiddag wel wat zon krijgt maar das dan meer naar warmte buiten houden dan pure geluidisolatie al mag beiden natuurlijk ook.

Vragen
- Welke oplossing m.b.t. het raam aan de voorkant zal het best geluidsisolerend werken en minst risico opleveren dat er bij het plaatsen nog geluidslekken overblijven.
- Zijn er nog zaken die beter kunnen vb. met de andere ramen of de Veluxen etc?

Alvast bedankt voor jullie inzichten (y)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.160
Punten
113
Het eerste wat je moet aanpakken zijn luchtlekken, bvb via de dagkanten of via het gaatje voor het rolluiklint. Evenzeer luchtlekken via rubbers en dergelijke. Dat zijn de prioritaire zaken voor geluid. Ook superlichte isolatiematerialen zoals PUR vermijden want die hebben geen enkele geluidsisolerende werking, daarvoor heb je zwaardere materialen nodig, of afwisselende materialen (massa-veer-massa).

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Zoals DIY aanhaalt, luchtlekken..
Er komt soms meer geluid langs een raam dan erdoor.
Rolluikbakken bv, maar ook afwerking van raamkader in de muur. Spleet onder voordeur,..(kijk maar eens naar het verschil in een wagen als het raampje ook maar 5mm open staat toch goed dicht.)

Lid geworden
28 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
1
OK, bedankt voor de info.

Vandaar dat ik ook denk dat het opmetsen voor het raam beneden minder risico zal zijn dan andere ingrepen.
Ik denk ook niet dat ze in huidige nieuwbouw woningen nog zo'n grote ramen aan de straat klant plaatsen zeker niet als er als zoveel
licht inval aan de achterkant is.

Voor een raamkader, is een raam in een houten profiel gemakkelijker luchtlek vrij te maken dan vb. een PVC profiel?
Is het plaatsen eenvoudiger dan van een pvc raam?
Ik ben nu ook niet zo handig dat ik alle die mogelijke luchtlekken zelf kan opzoeken en dichten. Ik verwacht die kennis eigenlijk (ten onrechte mss?)
bij de firma die het glas komt plaatsen. De mensen die de isolatie van ons dak doen, die hadden in ieder geval ervaring met geluid en hoe je dat het best wegwerkt. Hun insteek was hetzelfde, alle spleten en kieren weg anders heeft het geen zin.

M.b.t. de ramen, is het dan ook niet handiger om zoals ik van plan ben om die ramen sowieso te vervangen omdat je dan terug alles goed kan bekijken direct met het oog op geluidslekker voorkomen en tevens beter glas te steken?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan