• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Welke nutsvoorzieningen te voorzien voor tuin?

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
13
Punten
18
Beste allemaal,

Binnenkort gaan de vloeren op het gelijkvloers er hier uit voor de vloerverwarming. Volledige vloeropbouw wordt uitgevoerd, incl. betonplaat en nieuwe leidingen voor elektra en water.

Uiteraard is dit hét moment om ook al de nodige leidingen/wachtbuizen te voorzien voor de tuin, maar dat is voor mij nog wat nattevingerwerk omdat ik daar nog geen plan voor heb. Vandaar deze twee vragen:

- Wat voorzie ik best al?
- Er ligt een terras naast en achter het huis en een oprit ervoor. Ik heb dus 1 zijgevel waar ik vrij naar buiten kan komen met leidingen en 1 stukje in de achtergevel waar ik onder een klein padje door kan. Is dat voldoende of voorzie ik best aan de 4 gevels wachtbuizen/leidingen? In de andere gevels kan ik wachtbuizen al door de gevel steken, maar dan zit ik dus onder een terras.

Na wat denkwerk kom ik al tot onderstaande antwoorden voor wat nodig is, maar vul gerust aan wat nodig zou kunnen zijn:

1. Elektra
  • Toegangspoort > best wachtbuis voorzien en zo ja, welke diameter? Of al een elektriciteitsleiding voorzien en zo ja, welk type?
  • Op elke gevel een buitenstopcontact
  • Maairobot > iets extra voor voorzien?
  • Tuinverlichting > wat waar voorzien?
  • Zwemvijver > wat waar voorzien?
  • Buitenunit warmtepomp (komt er binnen een paar jaar) > wat waar voorzien?
  • Tuinhuis > stopcontacten en verlichting > best elk op een aparte kring, of mag dat op dezelfde kring als binnenhuiselektra?
2. Water
  • Kraantje op elke gevel
  • Bewatering tuin > wat waar voorzien?
  • Zwemvijver > wellicht niets nodig wegens regenwater?
3. Ethernet
  • Naar tuinhuis voor alarmsysteem, of is dat overkill?
PS Er komt een regenwaterput van 20000 liter voor 2 toiletten en wasmachine, en ik heb er één van 3000 liter waar ik nog een pomp in kan hangen voor de tuin.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Laatst bewerkt:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.883
Punten
113
Ethernet kabel is nooit overkill. zeker naar de poort, tuinhuis en zwemvijver voorzien.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.151
Punten
113
Beste allemaal,

Binnenkort gaan de vloeren op het gelijkvloers er hier uit voor de vloerverwarming. Volledige vloeropbouw wordt uitgevoerd, incl. betonplaat en nieuwe leidingen voor elektra en water.

Uiteraard is dit hét moment om ook al de nodige leidingen/wachtbuizen te voorzien voor de tuin, maar dat is voor mij nog wat nattevingerwerk omdat ik daar nog geen plan voor heb. Vandaar deze twee vragen:

- Er ligt een terras naast en achter het huis en een oprit ervoor. Ik heb dus 1 zijgevel waar ik vrij naar buiten kan komen met leidingen en 1 stukje in de achtergevel waar ik onder een klein padje door kan. Is dat voldoende of voorzie ik best aan de 4 gevels wachtbuizen/leidingen? In de andere gevels kan ik wachtbuizen al door de gevel steken, maar dan zit ik dus onder een terras.

Na wat denkwerk kom ik al tot onderstaande antwoorden voor wat nodig is, maar vul gerust aan wat nodig zou kunnen zijn:

1. Elektra
  • Toegangspoort > best wachtbuis voorzien en zo ja, welke diameter? Of al een elektriciteitsleiding voorzien en zo ja, welk type?
  • Tuinhuis > stopcontacten en verlichting > best elk op een aparte kring, of mag dat op dezelfde kring als binnenhuiselektra?
2. Water
  • Kraantje op elke gevel
3. Ethernet
PS Er komt een regenwaterput van 20000 liter voor 2 toiletten en wasmachine, en ik heb er één van 3000 liter waar ik nog een pomp in kan hangen voor de tuin.

1 wachtbuizen op verschillende plaatsen
2 voor kraantje op gevel moet je ook sleuf maken in binnenmuur, haalbaar?
3 alarm en ethernet zijn 2 afzonderlijke dingen

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
13
Punten
18
Sleuf in binnenmuur voor kraantje: zeker haalbaar : )

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
13
Punten
18
In bijlage nog een overzicht van mijn woning, met in rood de plaatsen waar ik naar buiten kan met leidingen.Schermafbeelding 2023-05-29 om 22.29.45.png

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Beste allemaal,

Electriciteit water zie antwoord van disco stu neem overal ook een extra wachtbuis
- Er ligt een terras naast en achter het huis en een oprit ervoor. Ik heb dus 1 zijgevel waar ik vrij naar buiten kan komen met leidingen en 1 stukje in de achtergevel waar ik onder een klein padje door kan. Is dat voldoende of voorzie ik best aan de 4 gevels wachtbuizen/leidingen?
Hangt van het concept van de tuin af, als de yakusie in de zijtuin komt en het oplaadstation of laadpaal in de voortuin is het te gek om leidingen langs achter naar voren te brengen.
Probeer de trajecten kort te houden e n zo veel mogelijk gebundeld .
Ook geen gekke bochten maken in een traject of hoeken afsnijden ( diagonaal dwars de tuin door bv) Plaats trajecten logisch en aanvoelbaar voor later. Ik bedel hiermee als er lampen staan naast een haag dan is het ergens logisch dat de leiding evenwijdig met de haag loopt en niet van de andere kant van de tuin komen.
In de andere gevels kan ik wachtbuizen al door de gevel steken, maar dan zit ik dus onder een terras.
Een wachtleiding plaats je zo dat de mond naast of achter het terras uitmond.

1. Elektra
wachtbuis met trekdraad 80mm minimum.
Minstens een flex 5g2.5²
Opletten je hebt 2 inritten, als je de tuin ga aanpakken kan het goed zijn dat je een omgevingsvergunning moet aanvragen voor bepaalde werken en dan is de kans groot dat je 1 oprit moet suprimeren.
Wat nut heeft dat ?
Aan het terras tot daar toe , oprit/parkeerplaats ?
Maar aan de zijkant waar niets gebeurt?
Je kan beter je stopcontacten inplanten waar nodig. Bv achteraan in de tuin waar er een serre of een buitenkeuken komt .
Of waar je grasmaaier wordt ingeplugd voor de gazon electrisch te maaien.
Ja stopcontact en dok.
Lees eerst effe dit
Eerst tuinontwerp maken want pas dan kan je voorzien en uitdokteren waar je verlichting wil .
Rekening houden met sfeer- en of veiligheids- en of oriëntatie- en of gebruiksarmaturen
Idem waar kom je zwemvijver ?
Hier voorzie je best een APART circuit ( water = nat dus extra afzekeren )
Maar voor een zwemvijver heb je : 5g2.5² of 3x2.5² zeker nodig ( 2 circulatiepompen + luchtpomp) en dan eventueel een 3G1.5² voor waterverlichting .
Niet in mijn vakgebied
Leg een 5g2.5² naar het tuinhuis en dan kan je daar een aparte zekeringskast aansluiten met aparte kringen
2. Water
  • Kraantje op elke gevel
Logisch denken eerst bepalen WAAR je water nodig hebt en of dit water stadswater mag zijn of hemelwater of beide moeten zijn.
Als je kraantje op de voorgevel staat waar ga je dit voor gebruiken ?
Een goed tuinontwerp en een doordachte plantenkeuze rekening houdend met de grondsoort en de watertoestand van de bodem...
Dan is een beregegening van je tuin geldklopperij.
Uitgezonderd eventueel een kraantje bij de kippen of andere dieren en bij de moestuin is handig. Als dit in het traject kan is een extra kraantje bij het tuinhuis handig.
Leidingen uitvoeren in socarex maar naar omstandigheden moet je kijken naar d egewone of de versterkte buis.
Maar weerom voor een plaatsing moet je wel eerst weten wat waar komt in je tuin.
Ja en nee. Bij onze zwemvijvers voorzie ik altijd een buitendouche. Kunnen die voeten vol afgesneden gras ( robotmaaier weet je ) eerst afgespoeld worden of simpelweg om even je af te spoelen in de hitte en toch niet in het water willen.

3. Ethernet

Eerlijk je zet je paard achter de kar en niet ervoor.
Voor je alle nuts wil installeren in je tuin moet je eerst goed weten wat je wil, waar je het wil en hoe dat je het wil.
Bv verlichting op je terras, is dat enkele sfeerlampen om savonds wat te keuvelen of ga je buiten eten zelfs als het al schemert ?
Die gedachten bepalen welke type van verlichting je wil, waar je die wil en hoe je die daar wil plaatsen.
Dit kan je misschien al helpen

Misschien onze website en blog eens doorspitten voor je overal kabels steekt die niet nodig zijn

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
13
Punten
18
Hele waardevolle feedback allemaal, een warme dankjewel!

@lukanar: helemaal gelijk wat betreft paard en kar uiteraard : ) Helaas is fase 1 van onze verbouwing uitgelopen en moet fase 2 echt starten begin juli (kinderen zijn dan 3 weken niet thuis, behoorlijk handig als je de vloer er helemaal uit wil) en heb ik dus echt geen tijd meer voor een tuinplan ... Ik denk dat wachtbuizen de way 2 go worden ...

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.348
Punten
113
Afvoer, zowel bij de kraantjes als bvb de plaats waar je eventueel al eens een zwembadje wil plaatsen, zodat je dit niet allemaal in de tuin moet laten lopen.
Let wel op ivm wetgeving afvoeren, wat regenwater en wat grijs water is.

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
13
Punten
18
@lukanar zalige site trouwens, met blogartikels die bulken van de nuttige info. Er spreekt veel liefde voor je vak uit 🙂

Doe jij tuinen in het Waasland, of ligt dat wat ver?

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
13
Punten
18
Het idee van die wachtbuizen is me nog niet helemaal duidelijk. Ik laat die buiten uitkomen naast het terras bijv., zoals @lukanar zegt. Maar binnen? Bij mijn elektriciteitskast met alvast een paar flexen in? En/of bij mijn waterleiding op een plaats waar ik nog een kraantje kan plaatsen dat dan via een leiding water naar buiten brengt?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.047
Punten
113
ik heb in de 4 windrichtingen een wachtbuis van 110 gestoken van de elektriciteitskast naar buiten. Enige waar je rekening mee moet houden... Op het moment dat je paadjes rond je huis gaat leggen dat alles naar buiten steekt, anders kun je zoals mij een stuk openbreken...
Ik heb in elke buis minstens 2 kabels steken, dus die dingen zijn wel goed gebruikt bij mij :p

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.669
Punten
113
Geen flexen in een wachtbuis steken. Dat is niet goed waterdicht te krijgen.
Werk dan met kabels/leidingen/buizen die vol in de massa zijn, bp, XVB, socarex,...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan